ps2017-061-01-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Nahrazuje se stávající nepružná , mezerovitá a nelogická úprava , která komplikuje i pořádání sportovně střeleckých aktivit , ale i odborných či komerčních prezentací zbraní . Tady se zvyšuje důraz na odpovědnost jak osoby , která zbraň svěřuje , tak osoby , které je zbraň svěřována . Současně se ale otevírá okruh případů , kdy lze zbraň svěřovat . Další změna je ta , že výbor navrhuje zavést jednoduchý model ničení zbraní v kompetenci státu . Držiteli zbraně nebo podnikateli postačí , pokud zbraň předá příslušnému útvaru policie , a zbraň bude následně bezplatně komisionálně zničena , nebo eventuálně využita pro muzeální či vědecko - výzkumné účely . Další změna - doplňují se změny zákona o zbraních , které dopadají zejména na osoby , které se zabývají rekonstrukcemi historických bitev a podobných kulturněhistorických a upomínkových akcí . Dále se narovnává současná právní úprava v oblasti přepravování , respektive nošení zbraní na uvedených kulturně historických akcích , které již do značné míry nyní neodpovídá ani běžné praxi . Dle navrhovaných změn by mělo být zejména možné přepravovat zbraně na takové akce viditelně , respektive provádět historické ukázky typu průvodů historické vojenské techniky , statických ukázek a podobně , které jsou dnes do značné míry v právním vakuu . Navrhovanou právní úpravou se rovněž fakticky legalizuje viditelné nošení zbraní například v rámci biatlonových závodů , samozřejmě sportovci . Do zákona se navrhuje doplnit jednoznačné základní technicko - organizační požadavky na střelnice a stanovuje se jednoznačná odpovědnost osoby provádějící střelbu za střelbu v rozporu s provozním řádem dané střelnice . Výbor se dále usnesl , že navrhuje do návrhu doplnit úvodní paragraf , podle kterého - teď dovolte , abych to odcitovala přesně tak , jak jsme to na výboru načetli : " Právo nabývat , držet a nosit zbraň je zaručeno za podmínek stanovených tímto zákonem . " Je tím samozřejmě myšleno zákonem o zbraních . Dále výbor navrhuje ustanovení , které by ve zkratce umožnilo dojednání recipročního uznávání oprávnění k nošení zbraně pro účely osobní ochrany . Výbor také navrhuje přijmout úpravu - pokud orgán veřejné moci vynucuje zákaz vstupu se zbraní do svých úředních či jiných chráněných prostor , umožní jejímu držiteli uložení krátké zbraně v souladu se zákonem . V neposlední řadě navrhuje výbor pro bezpečnost takzvanou zbraňovou amnestii . Opatření typu zbraňové amnestie mají v tuzemské právní úpravě nakládání se zbraněmi v civilní sféře značnou tradici a dlouhodobě se ukazují jako velmi efektivní nástroj snižování počtu nelegálně držených zbraní mezi lidmi . Takže tolik odůvodnění tohoto komplexního pozměňovacího návrhu , který jsme předložili výboru pro bezpečnost a pracovali jsme na něm ve skupině Černochová , Ondráček , Mašek , Kobza , Pavel Růžička , snad jsem na nikoho nezapomněla , kolega Kolářík . Skutečně i ten pozměňovací návrh , který se stal komplexním pozměňovacím návrhem - pana poslance Birkeho bych vynechala . (Poslanec Birke reaguje z lavice.) No dobře , ale zástupci ČSSD tam měli své zastoupení . Takže ještě jednou moc děkuji kolegům , že i tady jsme opět našli vzácnou shodu , jak zmírnit tu směrnici tak , aby se skutečně té střelecké komunity nedotkla v těch věcech , kterých se obávali . Chtěla bych opět poděkovat zástupcům Ministerstva vnitra , kteří nám tvořili nějakou oponenturu k našim některým úžasným , některým méně úžasným nápadům , kdy se někteří z nás v dobré víře třeba pokoušeli načítat věci , které se pak ukázaly , že by třeba byly v rozporu s nějakým mezinárodním právem . Takže děkuji všem , kteří s tím pomáhali . A potom ve třetím čtení , až budeme mít všechny pozměňovací návrhy , které tady dneska zazní , připravím jako zpravodajka proceduru tak , abyste samozřejmě měli možnost projevit svůj názor naprosto transparentním způsobem , jak jsme se na tom i dohodli s panem ministrem vnitra Hamáčkem . Tolik za mě všechno a děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Já děkuji paní zpravodajce Janě Černochové za podrobnou zpravodajskou zprávu . Otevírám obecnou rozpravu . Jako první je přihlášen pan poslanec Radek Koten . Připraví se kolega Jaroslav Holík . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Radek Koten Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové , kolegové . Česká republika jako jeden z mála států respektuje nárokový princip občana na získání zbraně , takzvaný zbrojní průkaz , a sice po splnění přísných , ale jasně definovaných podmínek . Česká republika opět jako jeden z mála států uznává jako důvod pro držení zbraně ochranu života , zdraví a majetku a v tomto principu podřizuje i příslušná ustanovení v zákoně . SPD tyto správné principy hájí a hájit bude . Aby však bylo možné zachování současného stavu , je třeba zamezit možnosti zneužití nárokového principu získávání zbraně cizincem s pobytem v České republice tak , aby v odůvodněných případech , třeba na základě poznatků zpravodajských služeb , policie mohla takovému cizinci vydání zbrojního průkazu zamítnout , i když by jinak splňoval zákonem stanovené taxativní podmínky . Bohužel to podle současného znění zákona , který je téměř dvacet let starý , a nyní se bude tedy implementovat ještě evropské právo , v případě cizinců ze zemí NATO a EU je možné . Za těch dvacet let došlo ovšem v Evropě k výrazné změně demografické struktury a zvýšení míry rizika zneužití zbraně takovými cizinci , kteří se neztotožňují s naším hodnotovým evropským žebříčkem . Ještě více varovným příkladem je například Turecko , které se za dvacet let vývoje změnilo ze sekulárního státu na velmi agresivní stát ohrožující především Řecko , okupující část Sýrie , podporují a profitující z islámského terorismu a páchající odporné zločiny na zejména kurdské populaci , nyní nově i v Arménii . Za tohoto stavu je absolutně nezbytné , aby Policie České republiky měla právo v odůvodněných případech odmítnout vydání zbrojního průkazu podezřelému cizinci , a nelze připustit stav , kdy bude Policie České republiky povinna obligatorně vystavovat rozhodnutí , díky kterým bude mít náš nepřítel v naší zemi přístup k legálním zbraním , aby je mohl následně použít proti našim občanům a této zemi . Tyto přiložené návrhy odůvodním a v podrobné rozpravě se k nim tedy přihlásím . Jsou to tedy dva alternativní pozměňovací návrhy s tím , že v prvním pozměňovacím návrhu do první části v článku 1 návrhu zákona - změna zákona o zbraních - se za bod 26 doplňuje bod X 1 , který zní : " V § 18 odst . 3 se písmeno b ) zrušuje a dosavadní písmena c ) až f ) se označují jako písmena b ) až e ) . "
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities