|

ps2017-060-01-001-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-30 ps2017-060-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Informace vlády k zamýšlenému vyhlášení nouzového stavu

Date2020-09-30
Meetingps2017/060
Agenda Itemps2017/060/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/060schuz/s060012.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Co se týká sportu, tak tady je dohoda taková - a podotýkám, že všechna ta opatření byla konzultována s příslušnými ministry, resp. zástupci těch klíčových aktivit -, u sportu budou probíhat veškeré profesionální a poloprofesionální soutěže, tak jak jsou registrovány jednotlivými svazy, nicméně bude to bez diváků. Ty důvody, proč tomu tak je, jsou zřejmé. Bylo tady dáváno za příklad, že ta opatření jsou nelogická, že sportovci vlastně budou mít soutěže a že na nebudou moci chodit diváci, zatímco do divadel mohou. Je tady velký rozdíl. Ono nejde tak o to, že jde udržet tato opatření na stadionech, tam s tím souhlasím, nicméně po tom zápase dochází k enormnímu shlukování osob a samozřejmě k šíření nákazy, takže z tohoto důvodu na ty dva měsíce je to tady omezeno, tak jak je. Myslím si, že dělat výjimku kvůli tomu, jestli si na plácku zahraje 22 lidí, nebo 20 není namístě. Je to bez výjimek, abychom nemuseli ohledně konkrétních sportů zavádět nějaké výjimky, které by to samozřejmě velmi znepřehlednily, protože sportů je spousta. Musíme si uvědomit, že u těch profesionálních sportů tam bude více osob, takže to zabezpečení tam samozřejmě bude, ale bude to bez diváků. Co se týká církevních obřadů, ty budou v podobném režimu, jako jsou divadla. Byl tady dotaz na svatby. Svatby budou mít omezení. jsem to omezení nechtěl definovat dopředu, protože všechna ta opatření samozřejmě podléhají nějakému procesu, kdy se k tomu vyjadřují různí odborníci a pak je to schvalováno, takže jsem nemyslel, že bych naprosto tvrdě před týdnem řekl, jaká ta opatření budou. Bylo by to neseriózní a myslím si, že diskuse, která se o tom vedla, je lepší, než když vyhlásíme nějaká opatření a pak ta diskuse je potom a ta opatření by se měla měnit. Co se týká těch svateb, abych od toho neodbíhal, tak u svateb bude limit třicet osob, ale dáváme tady poměrně dlouhý odklad, nastane to od 19. října, aby se na to mohli lidé připravit. To znamená, minimálně čtrnáct dnů teď bude platit původní limit, takže svatby budou moci probíhat, tak jak to bylo. Tolik k těm naprosto elementárním opatřením. Jinak by to nemělo skutečně interferovat s jakýmikoli jinými aktivitami. Budeme velmi striktně doporučovat seniorům, aby pokud možno během těch 14 dnů omezili jak kontakty, tak možné nákupy na minimum, na minimální možnou míru. Ten základní důvod je, že opravdu během těch 14 chceme přerušit ten intenzivní přenos nákazy, který tady je v České republice. Co se týká vysvětlení, proč střední školy a ne školy základní, tak ta data, která jsou z České republiky, jsou asi taková, že na základních školách máme zatím zachycen vyšší počet, asi 2 200, na středních školách pouze 2000, nicméně když to vezmeme poměrově, kolik je středoškoláků a kolik je dětí na základních školách, tak to vychází jednoznačně ve prospěch středních škol. A ten druhý základní důvod je, že na základním stupni jsou sice děti poměrně intenzivně nakažovány, nicméně ony to nepřenášejí tak intenzivně na dospělé jako na druhém stupni a zejména na středních školách. Tady když se podíváme na možnost šíření, tak od deseti let nahoru ten mladý jedinec vylučuje stejný počet virových částic, stejný objem jako dospělý a dochází tam skutečně k šíření. Proto ta opatření jsou takováto. Je to v literatuře ve všech dalších zemích. To znamená, mnoho zemí do deseti, někdy dvanácti let nepoužívá u takto mladé generace roušky právě proto, že to šíření je tady omezeno. Tolik k těm opatřením, která mají nastat. bych tady ještě řekl, tak jak tady bylo avizováno, že není plán pandemie nebo epidemie. Ten plán jsem shodou okolností dneska ráno na poradě podepsal. Je to typový plán epidemie, ale je to typový plán epidemie respirační, takže tam spadá i covid. Postupovat podle toho původního plánu, který byl na chřipku, se úplně dobře nedalo, protože ten naprosto zásadní odlišnosti. bych tady asi nezdržoval dále. Pokud budou nějaké dotazy, rád je zodpovím. To jsou důvody, proč skutečně pro tato opatření je nutné vyhlásit nouzový stav. A jenom na závěr bych chtěl ještě říci tolik, že ten druhý základní důvod, který máme, je, že potřebujeme posílit personál, a v některých nemocnicích opravdu dochází k výpadkům. To, že tady covid je, to je snad zřejmé. Ono není tak důležité, jestli člověk zemře na covid, nebo s covidem, ale důležité je to, že zemře. A ta skutečnost je naprosto neoddiskutovatelná, protože ty nárůsty, které tady jsou, prostě všichni vidíme. To, že člověk zemře a je negativní, to je přece normální. To je u řady různých infekčních onemocnění. Ten virus nebo bakterie nastaví ten proces a potom v případě úmrtí může být negativní. A to se týká chřipky a dalších onemocnění. Jinak k těm číslům. To, že tady je x případů chřipky, je zřejmé, ale my ty případy chřipky také nepitváme. My tady ročně zachytíme zhruba 200 úmrtí na chřipku a těch dalších 1 800 dopočítáváme z rozdílů, kolik lidí zemře v tomto období a kolik umírá v jiných obdobích, mimo sezónu. To znamená, argumentovat tím, že ke chřipce se přistupuje nějak jinak, to prostě není korektní. Tím bych asi skončil, děkuji. Místopředseda PSP Tomáš Hanzel vám rovněž děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášené s přednostním právem pana poslance Farského a s přednostním právem pana poslance Kalouska a dále podle elektronických přihlášek. Prosím, pane poslanče, a poprosím vás, jestli byste se mohl stát zpravodajem tohoto bodu. Děkuji, máte slovo. Poslanec Jan FarskýVážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedající, to, že tady vůbec dneska debatujeme o zavedení nouzového stavu, je výsledek toho, že tento stát je řízen prostřednictvím píáristů a celkově populismu. Protože podívejte se, co se stalo. Sedmnáctého srpna ministr zdravotnictví Vojtěch ohlásil, že budou zaváděny roušky. Zvedla se vlna odporu na sociálních sítích, aby 20. srpna premiér ohlásil, že se tedy roušky zavádět nebudou. On nereagoval na odborníky, reagoval na sociální sítě, reagoval na své píáristy, kteří mu doporučili, že mu to přihodí pár bodů v příštích volbách. Možná mu to přihodilo pár bodů, ale naplnilo to nemocnice nemocnými a dostalo nás to do situace, kdy nám tady reálně hrozí vyhlášení dalšího nouzového stavu. Podle všeho za ten nouzový stav, který teď přichází, je prostě zodpovědný Andrej Babiš svým nekompetentním píárovým populistickým rozhodnutím. A co se stalo? Skončil ministr zdravotnictví, který navrhoval nošení roušek, skončil pan Maďar, který za tím stál, ale pan premiér se pořád pevně drží své židle. Ti, co nechybovali, skončili. Ten, co chyboval, tady pořád je. doufám, že si z toho vláda vezme ponaučení a prostě bude brát v úvahu to, jak se k tomu stavějí odborníci, jak se znalostí dat doporučují které kroky, a nebude ustupovat tomu píárovému populismu. Doufám, že si z toho vezme poučení vláda, ale doufám, že si z toho vezmou poučení i občané, protože tohle je styl práce - vyhodíme ty, kteří varovali, ty, kteří reagovali správně, a zůstanou ti, kteří prostě chybovali. Obávám se, že tohle je směr České republiky, a obávám se, že to je i budoucnost poslanců ANO. Vy budete označeni za ty, kteří chybovali, a vítěz bude jenom jeden - Andrej Babiš. Tak jak se to ukázalo v minulosti, a tento příběh to jen potvrzuje. Možná si to nechcete uvědomovat, možná neuvědomujete, ale evidentně si to začínají uvědomovat občané České republiky, protože preference hnutí ANO prostě klesají. Ano, oni to vidí, že se prostě stali jenom nástrojem k dosažení moci a ekonomických zájmů pana premiéra.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities