ps2017-058-05-004-210.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-29 ps2017-058-05-004-210 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Začnu od konce . Když říkám prospěšný , tak nemyslím jen pro zahraniční turisty , kteří trošku ušetří , ale hlavně pro tuzemský cestovní ruch a jeho provozovatele , na které koronavirové restrikce dopadly mimořádně ničivě , ale také pro výrobce různých tradičních předmětů , tedy často na menší firmy a drobné podnikatele , potažmo pak pro celou českou ekonomiku . Obchodníkům a výrobcům by vzrostly tržby , cestovní ruch by dostal alespoň malou vzpruhu . Důvodů , proč tento limit snižovat , je však více . Na otázku , proč tento limit snižovat , mám názor takový , že je to špatně položená otázka . Správně bychom se měli ptát , proč ho nesnižovat , anebo ještě lépe , o kolik jej snížit . Zároveň bych rád připomněl , že s tímto návrhem nepřicházím poprvé , ale po velmi intenzivní diskuzi na půdě Poslanecké sněmovny , která probíhala jak formou seminářů , tak na podvýboru pro cestovní ruch a na řadě osobních schůzek . Jak jsem již zmínil , předmětem návrhu je stanovení nové minimální hranice tisíc korun . Jde o kompromis , během projednávání návrhu padaly z různých stran i jiné cifry . Například 750 korun , což dnes v přepočtu odpovídá asi 30 eurům , a to podle názoru expertů z oblasti cestovního ruchu funguje jako jakási psychologická hranice při rozhodování o nákupech . Ale dobrá . Nakonec jsme přistoupili na limit o něco vyšší , oněch zmíněných tisíc korun , neboť to považujeme za rozumný kompromis pro všechny zainteresované strany , včetně státní pokladny . Vláda zaujala k našemu návrhu nesouhlasné stanovisko . Než se dostanu k rozebírání jejích argumentů , rád bych řekl , proč si naopak myslím , že jde o změnu rozumnou . Jednak je tu faktor času . Současný limit , oněch 2 tisíce korun , platí už od roku 2004 , tedy přes 15 let . Navíc tehdy byla koruna vůči euru slabší , takže to odpovídalo menší sumě v eurovém přepočtu , tedy to bylo lehce přes 60 eur , dnes je to zhruba 75 eur . Takže z pohledu zahraničních turistů došlo postupně ke zhoršení . Dále je tu faktor konkurenceschopnosti , kde oproti ostatním evropským zemím výrazně zaostáváme . V některých evropských zemích je totiž tento limit výrazně nižší , nebo dokonce nulový , což je příklad sousedního Německa , největšího konkurenta v turistických nákupech , anebo Španělska , turistické velmoci , která limit na nulu snížila v roce 2018 , což se projevilo zvýšením nákupu i v některých méně atraktivních destinacích . Jistě , jen kvůli vratce DPH se sem najednou další tisíce turistů nepohrnou , to by bylo naivní očekávat . U některých , kteří například váhají mezi různými zeměmi střední Evropy , to nicméně může hrát velkou roli . Typicky u organizovaných zájezdů , nákupní turistiky , která je obecně populární , zvláště pak u movitých asijských turistů , jejichž cílem je mimo jiné po Evropě utrácet . Až snad koronavirus jednou zeslábne a začnou se sem opět vracet , bylo by dobré být na souboj o jejich přízeň dobře připraveni . A připraveny by měly být i finanční zdroje . My jsme pro ně jen jedním koutkem Evropy , jakkoliv malebným . Takže i toto může být jazýčkem na vahách při jejich rozhodování . Zároveň by Česká republika přestala přicházet o značné sumy z tržeb , neboť právě pro velmi blízkou vzdálenost z Německa se zahraniční turisté rozhodnou pro blízký přejezd do Německa a své peníze utratit tam . Naprosto typickým příkladem je návštěva Karlových Varů , kde turisté přejedou do Německa , kde je limit nulový , a utratí své peníze za našimi hranicemi . A nejde jen o našeho souseda v konkurenceschopnosti . U limitu pro vratky DPH zaostáváme i za zeměmi , jako jsou například Polsko , Nizozemí či Estonsko . Podle některých odhadů by snížení limitu mohlo do České republiky , tedy po uvolnění restrikcí , přilákat i přes 50 tisíc nových turistů . Nákupy mimoevropských turistů mají navíc zřetelný ekonomický přínos . Odhaduje se , že u každé koruny z vratek DPH se do ekonomiky vracejí téměř čtyři koruny . Důležitým faktorem je ale také podpora českých obchodníků a řemeslníků , kterým by se zvýšily tržby . Ona podpora malých a středních podnikatelů je navíc znatelná právě proto , že by se to nově týkalo i zboží okolo tisíce korun , což jsou typicky hračky , klenoty a jiné výrobky . Navíc by to mohlo mít pozitivní efekt i na pohraniční regiony , kde - a na tom se snad shodneme všichni - ekonomika nekvete tak , jako ve velkých městech , ať už jde o kraje Ústecký , Karlovarský , či třeba Jihomoravský . To ostatně potvrzuje fakt , že tržby turistů jsou koncentrovány primárně na Prahu , na kterou připadá až 90 % celkových útrat . Snížení limitu by tak mohlo podpořit právě tento regionální obchod . To vše navíc v době , kdy na malé a střední podnikatele dopadá stále více povinností a státem zaváděných nařízení . Například EET , jehož další vlny nás zanedlouho bohužel čekají po odkladu způsobeném koronavirem . Pokud to tedy myslíte s podporou živnostníků , řemeslníků , prostě menších a středních podnikatelů vážně , tak máte jedinečnou šanci to dokázat . Stačí málo - zdvihnout pro tento zákon ruku . Ostatně celý program Tax Free , kterého je Česká republika členem od roku 2000 , má jeden výrazný pozitivní efekt , a to kontrolu obchodníků , protože turista musí mít při uplatnění nároku v ruce jednoznačně prokazatelnou účtenku pro obchodníka . Právě vratka DPH a její popularita je tak mnohem efektivnějším nástrojem v boji proti šedé ekonomice než EET , neboť obchodník i turista mají motivaci a zájem na tom , aby byla účtenka ke zboží dodaná . Tím se dostávám k vládním výhradám vůči předkládanému zákonu . Tou nejsilnější asi je , že dojde k snížení výběru DPH a výpadku ve státním rozpočtu . Snížení vratky DPH má ale naopak za cíl stimulovat ekonomiku , podpořit obchodníky , motivovat turisty k nákupům , a to , jak jsem již říkal , hlavně v regionech . Ale konkrétně . Vláda odhaduje negativní dopad na veřejné rozpočty v rozmezí 100 až 400 milionů korun . Samozřejmě nemůžeme znát dopředu přesný finanční efekt takové změny , i tak ale musím tento odhad rozporovat . Jednak je tato částka nadhodnocená vzhledem k odhadovanému objemu zboží , u něhož by se nově vracela . Uvedu modelový příklad . Když vezmu jako průměrnou cenu nového nákupu 1 500 korun , tedy na půl cesty mezi novým a starým limitem , je DPH ve výši 260 korun . To by muselo být podle zmíněného vládního odhadu nějakých 385 tisíc až 1 , 5 milionu nových nákupů . To by znamenalo několikanásobné navýšení stavu z roku 2019 , což je celkem nereálné . Navíc to neodpovídá žádným zahraničním zkušenostem . A pak je tu také zjevný rozpor ve vládní argumentaci . Na jedné straně tvrdí , že to nebude mít na nákupy turistů v této cenové kategorii žádný větší vliv , protože turisty zajímá hlavně luxusní zboží , na druhé straně ale varuje před vysokými výpadky v příjmech z DPH . Pokud ale takový turista nakupuje například v Pařížské ulici tady v Praze , je mu snížení vratky vlastně lhostejné , neboli vláda si tak trochu protiřečí . Navíc existují expertní odhady , o kterých jsem již hovořil a které jsou založeny na fungování praxe a modelech v jiných zemích , kde k takovému kroku došlo . Ostatně jinak by bylo nezodpovědné vůbec takovýto návrh předkládat . Proto jsem přesvědčen , že dlouhodobý dopad na státní rozpočet by byl neutrální , nebo možná dokonce pozitivní . Navíc i dopadová studie expertů z Hospodářské komory sice ztráty z výběru DPH vyčísluje na 52 milionů korun , zároveň ale počítá se zvýšenými tržbami obchodníků a útratami turistů , což ve finále přinese do státní kasy další peníze . I kdybych ale nebyl přehnaným optimistou , jednoduše a prostě nemohu vládní argumenty v takové formě přijmout , ale naopak odmítnout . Navíc bych opět zdůraznil , že se nacházíme v úplně jiné situaci , než když jsem návrh do Sněmovny předložil . Momentálně do České republiky zahraniční turisté jezdí minimálně a návrat ke stavu z minulého roku bude trvat možná i několik let , a to i na straně státního rozpočtu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities