ps2017-058-02-004-491.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-16 ps2017-058-02-004-491 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Když shrneme ty jednotlivé body usnesení Poslanecké sněmovny , tak z jedenácti úkolů vláda splnila dva úkoly , částečně splnila tři úkoly , nesplnila pět úkolů z jedenácti , to znamená skoro polovinu , a u jednoho úkolu dosud nenastal termín . to znamená aktualizace typového plánu . Takže v tomto ohledu v podstatě z deseti úkolů , u kterých už nastal termín , u pěti nedošlo k dostatečnému splnění . Takže celková bilance je poměrně smutná . To nehovořím o tom , že zpracování některých úkolů rozhodně není na dostatečné úrovni reflektující vážnost současného situace . Samozřejmě všichni chápeme to vytížení a ten stres , ve kterém funguje ministerstvo , úředníci a všichni zodpovědní zaměstnanci . Na druhou stranu určitý respekt k demokratickým institucím i k tomu , že takto závažná věc byla projednána na Poslanecké sněmovně , která se k tomu vyjádřila usnesením , by byl podle mého názoru namístě . Ministerstvo zdravotnictví odevzdalo takzvaný semafor jako systém stupňů pandemické pohotovosti . Nicméně nepodařilo se ho úplně dobře komunikovat , někteří občané mu nerozumí a nedůvěřují mu . Například zelená barva značí horší pandemický stupeň než bílá . A vládní představitelé se nemohou shodnout a stejnou barvu označují jednak oranžovou a jednak jako žlutou . Takže je potřeba , aby občané vládním krokům rozuměli , aby je mohli vzít za své . Nikdy v historii České republiky totiž nebylo důležitější , aby občané důvěřovali vládě a vládním krokům , tuto důvěru si však vláda musí zajistit maximální transparentností , srozumitelnou a věc jasnou komunikací . Každopádně , abych se vrátil ke krokům vlády . Již 11 . 8 . se odborná skupina na Ministerstvu zdravotnictví shodla na nošení roušek ve vnitřních prostorách na území celé České republiky od 1 . 9 . Toto opatření bylo panem premiérem konzultováno v Národní radě vlády pro zdravotní rizika , ministrem zdravotnictví vyhlášeno , aby vzápětí bylo přímo na osobní žádost premiéra staženo . Premiér také vydává ničím nepodložená stanoviska o slábnutí viru , která jsou v přímém rozporu s tím , co tvrdí odborná epidemiologická skupina ministerstva , totiž že zatím neexistují vědecké důkazy o klesající virulenci koronaviru . Pan premiér uvedl ve svém vyjádření , že vláda nebude zavádět omezení ekonomického charakteru , a upozornil , že počet nových případů skokově roste a mnoho lidí se chová , jako by koronavirus zmizel . To je samozřejmě pravda , ale bodejť by se tak nechovali , když se v Čau lidi vypráví o tom , jak virus slábne . Co dál se pokusil pan premiér řídit ? Chorvatsko a 60 tisíc Čechů . Evropské země zavedly opatření při návratu svých občanů z konkrétních regionů Chorvatska , jenom Česká republika nikoliv . Kolik importovaných případů ve školách tak máme ? Nevíme , a raději budeme zavírat školy . Kolik lidí se nakazilo v Chorvatsku a přivezlo koronavirus k nám a šířili ho kolem sebe ? Podle dat Ministerstva zdravotnictví je to v současné době druhý nejčastější import onemocnění do České republiky . Došlo tedy ke kvalifikovanému vyhodnocení rizik a došlo k tomuto kroku na základě nějakého marketingového průzkumu ? Nejenom že ministerstvo neumělo na začátku jara zřídit infolinku pro koronavirus a musela jej pro něj udělat parta nadšenců , to by se dalo pochopit , ale teď na podzim , když jste se ji rozhodli zřídit sami , tak si nikdo ani nevšiml , že ta nová infolinka je na jiném čísle , a to ani nekomentuji , že se jedná o placenou linku . Co dál není hotové a mělo by být ? Hygiena nemá systém eKarantény , aby hygienici mohli digitálně vystavit karanténu podobně jako praktici eNeschopenku . Celý proces zde stojí na MPSV . Řeknu svůj konkrétní příběh . Setkal jsem se - už jsem to tady říkal - s panem poslancem Navrkalem , který měl covid , a krajská hygienická stanice se mi ozvala devátý den poté , co došlo k tomu kontaktu . Takže jsem byl v karanténě jeden den a nedostal jsem ani žádný papír , ani žádné zákonné rozhodnutí o nařízení karantény . Do datové schránky nepřišlo nic , takže zákon nezákon . Chápu , že ta situace je složitá , nicméně tady jde o správné nastavení elektronických systémů . Vystavení rozhodnutí a doručení do datové schránky opravdu není tak šíleně složitou věcí , aby to nedokázal některý dodavatel implementovat tak , jako se to dělá v jiných agendách . Vzniklou absurdní situaci podtrhuje fakt , že hygiena posílá vystavení karantény poštou do vlastních rukou . Jak si asi osoba v karanténě má dopis převzít , to je mi skutečně záhadou . Co mě neskutečně překvapuje a zaráží , je kapacita trasování na hygieně . Celé léto víte , že máte kapacitu 700 případů při současném obsazení , a teď na podzim začnete hledat lidi , kteří to budou zvládat . To jste měli řešit v květnu , ne v září . Zase řeknu příklad z praxe . Když jsem byl minulý týden na testu , fronta měla hodinu , tento týden už má hodinu a půl . Z úst pana ministra Vojtěcha na zdravotním výboru 19 . 8 . zaznělo v odpovědi na náš otevřený dopis , že monitorují prodlevy mezi výsledkem testu a poskytnutím této informace testované osobě . V tomto ohledu bychom rádi věděli , jaké jsou ty průměrné prodlevy - a já musím říct , že tam , kde jsem byl já , to fungovalo špičkově , ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze - , jakým způsobem se vyvíjí v čase a co hodláte dělat pro to , aby byla tato doba co nejkratší . Samozřejmě jde i o sledování dalších metrik , které jsou podstatné k řádnému vyhodnocení zvládání té situace , případně přijetí dalších opatření . Ty metriky jsou doby mezi rozhodnými okamžiky , zejména doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény , trasováním nakaženého a dnem , kdy došlo k rizikovému kontaktu osoby v karanténě s nakaženým ; doba mezi zjištěním důvodu pro nařízení karantény a průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat ; doba mezi průkazným informováním osoby , které se má karanténa nařizovat , a provedením testu této osoby ; doba mezi provedením testu této osoby a jejím informováním o výsledku testu . Jde tedy o to , abychom tato data měli za krajské hygienické stanice , aby se sledovala situace a případně se přijímala opatření , a to na týdenní bázi . V jakém postavení jsou zaměstnanci hygieny , kteří se v boji s koronavirem vzdali víkendů a osobního života ? Jejich finanční ohodnocení je nedostatečné , mnoho z nich pracuje v deváté platové třídě , 25 tisíc hrubého po dvaceti letech praxe . Změňte to . Tohle jsou peníze , které má smysl utratit , protože na výkonu hygieniků závisí , kolik lidí zemře . Važme si jejich práce a dejme jim k tomu podmínky . To , že aplikaci eRouška používá 2 , 5 % občanů , lze považovat jen a pouze za naprosté selhání . V sousedním Německu používá její ekvivalent téměř 20 % lidí . A vláda dosud neudělala nic pro to , aby se to změnilo . Ono se stačí projít po budově Sněmovny a pozorovat , kolik poslanců a poslankyň tu aplikaci má . Všichni víme , že žere baterku , protože tam je špatně nastavený bluetooth , ale doufám , že i tahleta situace se zlepší s eRouškou 2.0 . Neexistuje žádná bonifikace uživatelů , žádná systematická propagace . Přitom v některých zemích dosáhli toho , že mají třeba 50 % uživatelů , jako v Singapuru . Nelze se pak divit ani tomu , že mnoho lidí nedůvěřuje vládním opatřením a mají problém se s nimi ztotožnit . To , že lidé odmítají dodržovat mimořádná opatření , je jen a pouze chyba vlády a její komunikace . Když na začátku léta , konkrétně 2 . července , se moje kolegyně Olga Richterová obracela na Ministerstvo zdravotnictví , kdy hodlá vypracovat strategii krizové komunikace , víte jaká byla odpověď ? Po skončení současné pandemie . Ano , slyšíte správně - po skončení pandemie . A já se tedy ptám , je toto v souladu s mottem řídit stát jako firmu ? Každá větší firma totiž takovou strategií disponuje a její vypracování je pro tým zkušených lidí práce maximálně na týden . Nyní jsme skrze otevřený dopis ministerstvo vyzvali k jednoduchému kroku , chceme , aby opatření vyhlašovala komunikačně kompetentní osoba , předem stanovený a pravidelný termín , nic složitého . A není potřeba to komplikovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities