ps2017-058-01-002-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-15 ps2017-058-01-002-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Ohledně změn zákona o daních z příjmů je třeba zmínit , že na základě pozměňovacího návrhu přijatého zde , na půdě Poslanecké sněmovny , se navrhuje zachování odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby při současném snížení celkově uplatnitelné částky úroků z původních 300 tisíc na 150 tisíc korun ročně a navrhuje se prodloužení tzv . časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení z dosavadních pěti na deset let . Cílem tedy bylo vytvořit na trhu větší prostor pro pořizování vlastního bydlení , přispět k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí a tato změna se nedotkne osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí , ve kterých má prodávající bydliště , proto jsem říkala " které není k trvalému bydlení " , nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc . Ještě připomínám , že prodloužený časový test se uplatní až na nemovité věci nabyté od 1 . ledna 2021 . Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle původních podmínek . Poslanecká sněmovna návrh zákona schválila 8 . července 2020 , Senát zákon následně vrátil s pozměňovacím návrhem , s nímž Ministerstvo financí souhlasí . Dovolte mi jej stručně představit . Senátní pozměňovací návrh reaguje na pozměňovací návrh přijatý zde v Poslanecké sněmovně , který navrhoval zachování odpočtu úroků z hypoték , avšak změny zákona o daních z příjmů provedl ne zcela správně a komplexně . Pardon , ten ho provedl správně a komplexně - senátní . Obsahem jsou tedy legislativně technické úpravy zákona o daních z příjmů nezbytné pro zachování funkčního odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby . Jedná se konkrétně o zachování právní úpravy umožňující prokazování nároku na odpočet , odstranění duplicitní definice bytové potřeby a úpravu přechodných ustanovení . Takže já bych vás chtěla požádat o podporu senátního návrhu . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji paní místopředsedkyni vlády a nyní prosím pana senátora Vladislava Vilímce , aby se ujal slova . Prosím , pane senátore . Senátor Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo , vážená paní místopředsedkyně vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci , usnesením Senátu číslo 482 z 26 . schůze konané dne 12 . srpna 2020 Senát vrátil návrh zákona číslo senátního tisku 297 , číslo sněmovního tisku 866 , ve znění přijatých pozměňovacích návrhů , které jsou v příloze tohoto usnesení . Senát se velmi podrobně zabýval zněním tohoto návrhu zákona - je docela komplikovaný , protože neřeší jenom to zrušení daně z nabytí nemovitých věcí - a jednoznačně podpořil dlouho diskutované zrušení té daně z nabytí nemovitých věcí , koneckonců tak zní i název toho zákona . A o nesmyslnosti daní spojených s převodem při nabytí nemovitých věcí bylo již popsáno mnoho , já se k tomu nechci vracet . Já to považuji za historickou chvíli , poněvadž v minulém volebním období i v tomto volebním období jak poslanci , Poslanecká sněmovna , tak Senát učinili několik pokusů ke zrušení této daně . V případě této daně , ať už se dříve jmenovala daň z převodu nemovitostí , nebo aktuálně daň z nabytí nemovitých věcí , se vždycky jednalo fakticky o dvojí zdanění , kdy se již jednou zdanění příjmy ve spojení s prodejem nemovitostí daní podruhé . O tom se tady mluvilo již mnohokrát , navíc ta stávající koncepce , která byla prosazena od toho 1 . ledna 2014 , byla sice výhodnější pro správce daně , ale fakticky významně prodražovala pořízení nemovitých věcí , kdy si kupující po úhradě kupní ceny mnohdy ještě musel půjčit peníze na to , aby mohl uhradit daň z nabytí nemovitých věcí , a to v situaci , kdy žádný příjem neobdržel , a naopak musel platit za koupenou věc . V této souvislosti se mluvilo často o nemorálním přístupu státu . Vládní koalice jak v minulém volebním období , tak i v tomto volebním období fakticky hájila tu daň jenom z důvodu fiskálního přínosu do státního rozpočtu , z žádného jiného důvodu ne . Současné krizové období paradoxně otevřelo cestu ke konečnému a neodvratnému zrušení této daně , což samozřejmě Senát přivítal , proto do samotné materie rušení daně z nemovitých věcí , poněvadž byla napsána precizně , nezasahoval . Součástí tohoto sněmovního tisku byly ale ještě také i změny v zákoně o daních z příjmů . Já jsem si dal tu práci , paní ministryně to ví , a napočítal jsem , že se jedná o 160 . novelu . Paní ministryně tvrdí dokonce více , ale já radši zůstanu u svých poctivých propočtů , 160 . (nesroz.) novelu zákona o daních z příjmů . A samozřejmě v takovémto případě se ani nedivím , že z té Poslanecké sněmovny odešel do Senátu ne úplně dokonalý tvar novely zákona , protože původní koncepce , když pominu ten časový test , to prodloužení , do toho jsme taky nevstupovali , původní koncepce Ministerstva financí a vlády spočívala ve zrušení možnosti odpočítat úroky z hypoték , a to počínaje 1 . lednem 2023 , jestli se nemýlím . Ještě vlastně v roce 2022 ta koncepce počítala s tím , že by bylo možné u těch nově obstaraných smluv odečítat úroky z úvěrů až do souhrnné hodnoty 300 tisíc korun ročně . Já to považuji , a vím , že kolem toho byla velká debata . Paní ministryně i v Senátu a i v Poslanecké sněmovně při projednávání tohoto návrhu argumentovala tím , že fakticky v případě zrušení daně z nabytí nemovitých věcí získá kupující peníze hned , nikoliv až za více let odpočty úroků z poskytnutého úvěru . Ale tady je třeba uvést na konto této poutavé a vynalézavé argumentace , že přece součástí toho úvěru na hypotéky není jenom pořízení nemovitých věcí , ale taky třeba údržba bytů , tak jak je to popsáno ve stávajícím § 15 odst . 3 a nově v § 4 b , protože dokonce došlo jakoby i k určité systematizaci některých paragrafů , takže já osobně vítám a přivítal jsem a myslím , že přivítal i Senát , že byl podán návrh , kompromisní návrh , který usnadnil cestu k bezproblémovému dokončení legislativního procesu , a to i s tím , že nebyl úplně provázán do celkové koncepce návrhů , které předložila vláda a paní ministryně . Upřímně řečeno , při znalosti metody práce Poslanecké sněmovny se podívejte , a víte to dobře - máte dnes , nebo alespoň bylo navrženo na 494 bodů . I kdyby tady seděli géniové , tak v některých případech prostě je evidentní , že není čas na to , aby se některé věci provázaly úplně kompletně do tak složitých zákonů , jako je zákon o daních z příjmů . Takže bez ohledu na to , že ten zákon , nebo ten návrh , který předložil pan poslanec Vojtěch Munzar , nebyl bezvadný , určitě , tak usnadnil cestu k dalšímu legislativnímu procesu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities