|

ps2017-054-01-005-070.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-07 ps2017-054-01-005-070 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

70. Vládní návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) /sněmovní tisk 898/ - prvé čtení

Date2020-07-07
Meetingps2017/054
Agenda Itemps2017/054/070
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/054schuz/s054021.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Tvorba vzorových formulářů je součástí vládního usnesení. Žádost bude nejpozději do měsíce vyhodnocena a začne výplata náhradního výživného. To bude vypláceno každý měsíc v soudem stanovené výši, nebo v případě, že výživné je placeno jen částečně, dorovnáme stanovenou výši - to je velmi důležitý parametr. V každém případě se bude však jednak o maximální částku 3 tis. korun měsíčně. Tuto hranici, 3 tis. měsíčně, jsme stanovili proto, že 75 % vyživovacích povinností je do této částky, zároveň ale nejčastější částka výživného se pohybuje na úrovni 2 tisíc korun. To vyplývá z nedávné analýzy Ministerstva spravedlnosti. Dle předloženého návrhu výplata výživného končí po dvou letech, konkrétně tedy po 24 výplatách, s tím, že v průběhu se každé čtyři měsíce dokládá neplacení výživného a případná vlastně nesrovnalost bude vyúčtována. Po skončení výplaty náhradního výživného vymáhá stát skrze úřad práce poskytnuté částky po dlužníkovi. To je velmi důležitý parametr celého návrhu. Náhradní výživné předkládám jako vládní návrh s účinností od července příštího roku, tedy za necelý rok. Předpokládáme podle našich odhadů, že podpoříme zhruba 24 tis. dětí při výdajích státního rozpočtu zhruba 891 mil. korun. IT na tento nástroj bude jednorázově stát 38 mil. korun na vývoj a pak zhruba údržba 12 mil. korun ročně. Administrativní náklady, tedy dodatečná pracovní místa na úřadu práce, vyjdou ročně zhruba na 100 mil. korun. Náhradní výživné je složitý návrh, si myslím, že patnáctiletá debata to velmi dokládá, který do jisté míry řešit nevymahatelnost práva. A ještě jednou o komplikovanosti této diskuze svědčí i samostatná délka diskuze, řešíme to již patnáct let. To ale, co dneska projednáváme, je podle mého názoru velký posun vpřed a dobrý nástroj, jak pomoci samoživitelkám a samoživitelům. Je to i dobrý nástroj, jak mít celou situaci kolem placení výživného pod kontrolou. Dneska je tomu tak, že soud stanoví výživné, a pokud matka nebo otec nepodá exekuci nebo trestní oznámení, což se děje velmi zřídka, tak nikdo neví, zda a v jaké míře je výživné placeno. Tato naděje se pro samoživitelky nebo samoživitele ve formě náhradního výživného v podstatě objevuje a bude to konečně nástroj i k tomu, že všechny maminky nebo tatínkové budou mít, ještě jednou, vlastně dobrý nástroj, jak celou situaci řešit, tak jak to náš právní řád umožňuje. Zároveň ale upozorňuji na to, že to není nová dávka, protože to, co dáme jako stát na náhradní výživné, budeme po dlužníkovi vymáhat zpět. A jsem velkou zastánkyní opravdu radikálního postoje vůči neplatičům alimentů. si myslím, že by mělo být normální v dnešní době nést za své dítě odpovědnost, to znamená platit na něj tzv. výživné nebo alimenty. sama bych šla opravdu velmi radikální cestou, od veřejně prospěšných prací pro neplatiče po zabavení rybářských lístků, zbrojních průkazů, ale také zákaz na hokejové nebo fotbalové stadiony. Uvidíme, zda se pro toto podaří získat podporu. V každém případě si myslím, že musí být normální platit a nést odpovědnost za své děti a výživné nesmí být nástrojem pomsty. To znamená, od tohoto zákona bychom si tedy měli slibovat nejenom akutní finanční pomoc pro samoživitelky a samoživitele, ale rovněž zpřehlednění celého systému a placení výživného. Ještě jednou si, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, dovolím upozornit na to, že celý návrh je provázán základní myšlenkou: placení výživného je normální, je normální nést odpovědnost za své děti. Bohužel dnes se z celé společnosti tato základní myšlenka vytrácí, a proto přicházíme s tímto návrhem. Pokud někdo neplatí na své děti, tak jak to stanovil soud, tak řešením je exekuce. Tam, kde nepomůže ani exekuce - a připomínám, že neplacení výživného je nejčastější trestný čin v České republice - tak tam, kde nepomůže ani exekuce, nastoupí náhradní výživné. Je to obyčejná lidská slušnost. Je to znak dospělosti platit alimenty na své děti. Stát by měl být vůči neplatičům radikální. A bych chtěla, aby samoživitelé a samoživitelky měli od státu zastání. Můžeme tady vést debaty o tom, jak si kdo vybírat partnera... (Odmlka pro hluk v sále.)Můžeme tady vést debaty o tom, jak si kdo vybírat partnera, ale náhradní výživné řeší do jisté míry nevymahatelnost práva a pomoci dětem. Ty děti za nic nemohou. My to odhadujeme, že to pomůže 24 tis. dětem ročně. A ještě jednou, si myslím, že pomáhat dětem k tomu, aby měly férovou šanci do života, je úkolem státu. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi proto požádat vás o podporu zákona o náhradním výživném, ke kterému se naše vláda mimo jiné zavázala i v programovém prohlášení vlády a na které tu čekáme již dlouhých patnáct let. A mám velkou radost, že tento návrh zákona prošel na vládě jednomyslně. Děkuji. Místopředseda PSP Tomáš Hanzel vám rovněž děkuji. A prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Jana PastuchováDěkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně vás seznámila se sněmovním tiskem novely zákona o náhradním výživném. bych chtěla jenom připomenout všem poslancům, kteří to ale zajisté vědí, že tato novela je tady ve třetím vydání, protože nám v Poslanecké sněmovně leží sněmovní tisk 118 z pera KSČM a další sněmovní tisk 126 z pera ČSSD, kde je také návrh novely o náhradním výživném, takže toto je třetí verze, která byla schválena vládou. Jak řekla paní ministryně, je to... Nebo si myslím, že to je nepojistná sociální dávka. Paní ministryně říká, že není, že se nám to vrátí. Ale jak víme ze statistik, tak návratnost je 5 10 %. to být pro osoby, které neplní vyživovací povinnost, nebo osoby, kterým není plněna vyživovací povinnost. Mělo by to být ve výši maximálně 3 tis. A je tam omezena doba 24 měsíců, nebo případně skončením této dávky nezaopatřeností dítěte. asi víc k tomu říkat nebudu, protože všechno řekla paní ministryně. A to je ode všechno. Místopředseda PSP Tomáš Hanzel vám děkuji. Jen upozorňuji, že tady mám dvě faktické poznámky, ale jelikož není otevřena rozprava, tak je mažu. A v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana poslance Jana Bauera, a připraví se paní poslankyně Alena Gajdůšková. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan BauerVážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážená paní ministryně, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu Občanské demokratické strany k navrhovanému zákonu o náhradním výživném. Stejně jako v minulosti u poslaneckých návrhů, o kterých tady dnes byla řeč, ani nyní občanští demokraté koncept náhradního výživného nepodpoří. bych vám rád vysvětlil proč. Podle našeho názoru stát nemůže a nemá suplovat odpovědnost rodičů. Ve chvíli, kdy bude stát hradit výživné, přestanou jej z velké části platit i ti, kdo jej v současnosti platí. Návrhem se zavádí nový, v zásadě mandatorní titul do sociálního systému s výraznými dopady do státního rozpočtu. Jejich výše je navíc určena pouze hrubým odhadem, který se může ve skutečnosti značně odlišovat podle zkušeností směrem nahoru. Upozorňuji - směrem nahoru.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities