ps2017-049-08-008-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-008-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) Další věc , která mě zaujala , paní ministryně , a rád bych , kdybyste se k tomu vyjádřila , je určitá výjimka , což mi přijde pikantní , protože v předchozím bodě jsme se bavili o tom , že třeba daňové výjimky by se měly zrušit , a vy tady navrhujete výjimku z používání účtů . Protože dnes musí mít všechny ústřední orgány státní správy účty u České národní banky . Ve změně rozpočtových pravidel vy navrhujete , aby z nějakých důvodů , když udělí Ministerstvo financí souhlas , tak je možno zřízení účtu u bank nebo ostatních poskytovatelů platebních služeb pro organizační složky státu . A mě by zajímalo , jaký je váš předpoklad množství financí , které budou takto z České národní banky , paní ministryně , převedeny na ty ostatní účty . Já se totiž obávám , aby se z této výjimky nestalo pravidlo , jak to většinou můžeme u některých věcí vidět , aby byla skutečně zachována kontrola toho , jaký je skutečný stav státních financí . To byla motivace kdysi , že se to převedlo na Českou národní banku . Paní ministryně , to bych poprosil , tohle je druhá věc , kdybyste mně ji před podrobnou rozpravou osvětlila . Třetí záležitost , která mě zaujala , je úprava účtů pod písmenem k ) úprava účtů podřízených státní pokladně , státního dluhu , státních finančních aktiv a pasiv . A tam já vám , kolegové , přečtu přesně , co je navrhováno . Navrhuje se - vypustit nutnost souhlasu Poslanecké sněmovny s použitím peněžních prostředků vytvořených v minulosti z výsledků rozpočtového hospodaření a soustředěných na zvláštním účtu státních finančních aktiv . - Je to z mého pohledu určité sebrání kompetencí Poslanecké sněmovně a převedení na Ministerstvo financí , tzn . sníží se rozhodovací schopnost Poslanecké sněmovny rozhodovat o použití těchto finančních prostředků a nechá se to jenom na Ministerstvu financí . Já bych chtěl znát , paní ministryně , důvod tohoto návrhu , protože se mi zdá , že ta praxe , která dneska je , že o tom rozhodovala Poslanecká sněmovna , není špatná , je to i určitá forma veřejné kontroly . A jak jsem slíbil , že si na konec svého vystoupení nechám pikantnost , je to věc , se kterou naopak já souhlasím , paní ministryně , v těch rozpočtových pravidlech - a tu najdete pod písmenem i ) saldo státního rozpočtu . Já vám to přečtu . Navrhuje se stanovit , že případný přebytek státního rozpočtu se vždy použije na snížení státního dluhu . Růst státního dluhu by do budoucna mohl ohrozit rozpočtové hospodaření České republiky , a proto je třeba využít každé příležitosti na jeho snížení . Vzhledem k tomu , že nás čeká zřejmě mimořádná schůze , kdy budeme projednávat absolutně nejvyšší deficit státního rozpočtu v historii České republiky , tak takováto formulace z pera Ministerstva financí je pro mě velmi pikantní . Sice principiálně to , co navrhujete , je správně , ale z mého pohledu je to z oblasti dnes virtuální reality , protože nepředpokládám , že by s touto vládou vznikl někdy nějaký přebytek státních financí . Vždyť si vezměte , že jste nám předkládali deficitní rozpočty i v době , kdy byl ekonomický růst . Stačí si přečíst , paní ministryně , výroční zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu ke státnímu závěrečnému účtu za rok 2019 . Tam je přímo konstatováno , že celkové výdaje státního rozpočtu rostly rychleji než příjmy státního rozpočtu a zároveň běžné provozní výdaje ze státního rozpočtu rostly více než běžné daňové příjmy . To samozřejmě nevede k nějaké jistotě - dneska jsme po ekonomické krizi , ale i kdyby ta ekonomická krize nebyla - že by vláda vedla naši zemi , naše státní finance k nějaké stabilitě , k nějakému , řekněme , hospodárnému užití finančních prostředků . A mě mrzí , že se zakrývá tady jedna věc při předkládání historicky nejvyšších deficitních rozpočtů . Ano , jsme po koronavirové krizi , ano , jsou zde vysoké dopady této krize do ekonomiky , ale zároveň z mého pohledu se vláda snaží zakrývat tímto deficitem , že nehospodařila i v minulém roce hospodárně se svěřenými finančními prostředky daňových poplatníků . A to právě konstatuje výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu . Nicméně principiálně ten bod i ) je správně . Takže vás , paní ministryně , požádám , zda byste se nevyjádřila k těm třem mým dotazům . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní vystoupí s přednostním právem místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal , zatím poslední přihláška do obecné rozpravy . Prosím , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji za slovo v rozpravě . Já už jsem se k tomu vyjadřoval minule , ale tehdy tady nebyl pan poslanec Votava , teď jsem to s ním probral . Jedná se o to , že minule jsem tady představoval svůj drobný pozměňovací návrh , kdy se jedná vlastně o jednoodstavcovou změnu , přidání věty do jednacího řádu Poslanecké sněmovny . Vycházím zcela ze sněmovního tisku 703 , kdy předkládám pozměňovací návrh k tomuto sněmovnímu tisku 567 , který se týká také rozpočtových pravidel a spousty dalších předpisů , které se otevírají , takže při té příležitosti si myslím , že není nic proti ničemu , když otevřeme ještě další předpis . Předkládám návrh na to , aby byla povinnost Poslanecké sněmovny projednat státní závěrečný účet roku předcházejícího , než začneme ve třetím čtení projednávat rozpočet roku následujícího . To je tedy takhle v krátkosti . Myslím si , že je to velice užitečný návrh , který byl předložen (podpořen?) poslanci rozpočtového výboru napříč několika poslaneckými kluby a napříč celým politickým spektrem . Já ho potom ještě případně podrobněji načtu v podrobné rozpravě . Tolik zatím ode mě . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní se rozhlédnu , zdali má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě . Nikoho tady nevidím , takže já končím obecnou rozpravu . Táži se , zdali je zájem o závěrečná slova . Paní ministryně ? Prosím , máte slovo . Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová Já bych jenom ve stručnosti reagovala na připomínky nebo dotazy pana poslance Munzara . Ano , je tam určité rozvolnění , to připouštím , vůbec to nepopírám . Protože dnes je to postaveno tak , že nikdo nemůže dělat závazky , pokud nemá zálohované prostředky v rozpočtu . Ale on to svým způsobem ukázal třeba Antivir , prostě když nemá peníze , nemohl by být vyplácen třeba program Antivir . Ale ta situace ukázala , že je to hodně svazující , protože máte třeba alokaci EU a potřebujete ty peníze . Takže my to mírně rozvolňujeme , že stačí třeba usnesení vlády nebo stačí třeba ta alokace EU . Je to prostě zpružnění . To je jediné , co tím sledujeme . Ale samozřejmě já bych chtěla připomenout , ona teď se vedla tady docela technická debata , ono to možná úplně všechny nezajímalo , ale pro mě nejstěžejnější bod této novely je to , že zavádíme nějaká pravidla na ta neobsazená místa , na takzvané mrtvé duše , to znamená , že tam je jakési vázání prostředků , což je vlastně do budoucna spořicí efekt . Abych to nemusela - nebo kdokoli , kdo přijde po mně , aby to ministr financí nemusel řešit vždycky při rozpočtu a poslouchat , že to možná není úplně v pořádku , tak ať je to jednou pro vždy v rozpočtových pravidlech . To je třeba pro mě nejstěžejnější bod té novely . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní se táži , zdali má zájem o závěrečné slovo paní zpravodajka . Nemá . Takže zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám , že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny . Jako první se o slovo hlásí pan poslanec Milan Feranec . Pardon , takže s přednostním právem , prosím , předseda klubu Pirátů Jakub Michálek .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities