ps2017-049-05-001-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-001-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) To mě naplňuje určitým optimismem v tom , že tento tzv . polský , nebo chceme - li německý režim , který je založen na tom , že v momentě územního rozhodnutí a spojeného stavebního povolení je možné začít realizovat stavbu , přičemž paralelně bude probíhat diskuse o výkupu , případně o vyvlastnění , čili jede to v režimu podobném , resp . z právního hlediska stejném , nicméně jede se paralelně jak stavba , tak tato diskuse , aniž by se porušilo z ekonomického úhlu pohledu cokoli pro ty , kteří budou inkasovat budoucí zdroje ať už v rámci řádného výkupu , nebo v rámci vyvlastňování , čili nemění se ani ten tzv . osminásobek v rámci výkupu , ani ten 1 , 5 násobek , resp . ten se upravuje ku prospěchu dotyčného . (Velký hluk v sále.) Takže polská cesta je zcela zjevně fungující . Pokud se podíváme na to , v čem spočívá jejich tzv . zázrak budování dopravní infrastruktury , myslím tím v Polsku , od roku 2000 , tak je dán právě tímto faktem , a to je tím , že se spojily tyto činnosti , tyto aktivity a nečeká se v mnoha případech i několik let . Takže to považuji za velmi důležité . Celá řada těch dalších pozměňovacích návrhů byla velmi rozumných , něco se schválilo , něco se neschválilo , o tom nepochybně bude diskuse i v rámci druhého čtení a já jsem připraven samozřejmě odpovídat na všechny dotazy . Děkuji mockrát . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane ministře . A nyní jsme ve druhém čtení . V prvém čtení jsme přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 673 / 1 a 2 . A já poprosím zpravodaje výboru pana poslance Kolovratníka , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Ten zbytek , co ještě neodešel ze sálu , znovu prosím , aby se uklidnil a aby umožnil nerušené vystoupení . Děkuji . Poslanec Martin Kolovratník Děkuji za slovo . Svoje vystoupení zpravodaje maximálně zestručním z toho důvodu , abych dal prostor , kolegové a kolegyně , vám , abyste mohli představovat svoje individuální pozměňovací návrhy . Povím jen to , že hospodářský výbor se nakonec v závěru té koronakrize sešel 19 . května , kdy projednal podané návrhy , které jsme tady my poslanci směrem k výboru zaslali , část z nich přijal , část nepřijal . Kolegové , kteří u toho jednání byli , ten obsah znají , vše je připraveno a Sněmovně předloženo k projednání v usnesení označeném 673 / 2 . Pan ministr zmínil asi ten nejdůležitější pozměňovací návrh , vidím tu věc stejně jako on . Je to návrh , který jsem připravoval společně po diskusi s Ministerstvem dopravy a hlavně s polským Ministerstvem dopravy , je to tzv . polská metoda . Ona opravdu - a to je důležité tady vysvětlit velmi jednoduše , budeme to pak vysvětlovat ve třetím čtení - posouvá ten moment samotného zahájení stavby nebo vydání stavebního povolení před definitivní vypořádání té majetkoprávní přípravy , tzn . nebude potřeba čekat na vykoupení , příp . vyvlastnění všech pozemků , bude možné o to právo stavby , o zahájení zažádat dotčený úřad už ve chvíli , kdy budou vyřízena ta předchozí povolení , tedy EIA , územní řízení a stavební povolení . A je důležité ještě připomenout , toto je tak velký a revoluční průlom do té výstavby i do práv majitelů , že jsme dospěli k politické dohodě , za kterou chci poděkovat , protože opravdu jsme dostali podporu i od kolegů z opozice , které si velmi vážím . My jsme se dohodli , že toto budeme aplikovat pouze na strategické stavby státu definované v původní § 1 toho zákona , což jsou dálnice a silnice první třídy a dráhy celostátní a stavby s nimi související . Tolik projednání na hospodářském výboru . Jako zpravodaj teď konstatuji , že v té už takto rozsáhlé novele jste vy , poslankyně a poslanci , v tuto chvíli podali dalších 42 pozměňovacích návrhů . Bohužel jako zpravodaj musím říci , ty , které jsou jako přes kopírák a které neuspěly na hospodářském výboru a jsou naprosto stejné , tak ty asi já podporovat nebudu , to mohu říci už teď dopředu , ale naopak - a berte to prosím jako ilustrační příklad - jsou tam návrhy , které byly upraveny , ještě dojednány . Ilustračně mohu zmínit pozměňovací návrh pana poslance Třešňáka , který podporuje elektromobilitu , rychlejší výstavbu ať malých , nebo velkých dobíjecích stanic . My jsme pracovali , nebo kolega , který pracoval společně s Ministerstvem průmyslu , dospěl k té legislativně správné verzi a toto je i příklad návrhu , který určitě já za sebe budu na hospodářském výboru podporovat a který , věřím , že nakonec podporu získá . Za sebe ještě avizuji , že mám i do třetího čtení také připraveny čtyři návrhy individuální . Vycházejí z mé debaty s Ministerstvem průmyslu a vyjadřují určitou podporu energetice . Ale nebudu pro tento účel zneužívat prostor , kdy mám hovořit pouze jako zpravodaj , a přihlásím se k nim až v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost . A poslední informace zpravodaje , počítáme s tím , že tento zákon bude projednán příští týden 10 . června na hospodářském výboru . Měli bychom tedy , pokud bude vůle Sněmovny , zvládnout třetí čtení tohoto zákona za čtrnáct dnů v tom variabilním týdnu zasedání této schůze . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . A otevírám obecnou rozpravu . S přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Okamura v tuto chvíli . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , novelizujeme zákon , který na jaře loňského roku zvítězil v anketě Zákon roku vyhlašované každoročně poradenskou společností Deloitte . Tento zákon byl přijat už v roce 2009 , a to za účelem zjednodušení povolovacích procesů a urychlení výstavby liniových staveb . V době svého vzniku obsahoval jen několik stručných ustanovení a byl určen především pro stavby dopravní infrastruktury . Od té doby byl sedmkrát novelizován , teď to bude zřejmě poosmé . Cílem samotného zákona je zefektivnění právní úpravy procesu povolovacího řízení k nejvýznamnějším stavbám dopravní infrastruktury . Zákon fakticky představuje speciální úpravu k institutům obsaženým ve stavebním zákoně a zákoně o vyvlastnění . Vážená vládo , jedna z mála věcí , na které se tato Sněmovna shodne napříč , je to , že povolování staveb je v České republice extrémně dlouhé , náročné a přebyrokratizované , jako ostatně spousta dalších rovin občanského i firemního života . Tento speciální zákon je ve skutečnosti taková záplata , která se snaží čas od času zalepit nějaké díry , vyřešit nějaký aktuální problém . Jistě tento zákon projde , protože každé zjednodušení všichni vítáme , a podpoří ho i SPD . Ale nešlo by prosím , aby vláda začala pracovat systematicky na zjednodušení těch základních zákonů ? Nejde jen o to zjednodušit stavební řízení i strategických projektů , uvítali by to i normální smrtelníci , kdyby se zjednodušily stavební předpisy , normální občané , kteří staví rodinný dům , a jistě třeba i developeři , kteří staví bytové komplexy . Je zcela jasné , že krom toho , že stavby špatné zákony zbytečně prodlužují , tak je také prodražují . Hnutí ANO vede Ministerstvo pro místní rozvoj , které má na starosti stavební zákon již předlouhých šest let , no , téměř osm let . A ani za tuto dlouhou dobu nebyly hnutí ANO ani vláda schopné předložit novelu stavebního zákona . Je všeobecně známé , že délkou a složitostí stavebních řízení patří Česká republika mezi rozvojové země , a to je opravdu ostuda a obtěžuje to doslova možná i většinu občanů České republiky , že když si oni nebo rodinní příslušníci nebo přátelé chtějí postavit rodinný domek nebo nějakou jinou stavbu , tak ta délka toho řízení , to množství formalit , jak víte , i podle světových žebříčků , tak Česká republika se řadí mezi rozvojové země . Je to ostuda . Ta nečinnost vlády je opravdu ostuda . Za rok jsou volby do Poslanecké sněmovny a zase ani po téměř sedmi letech není tady na stole návrh zákona na zjednodušení stavebního řízení pro občany . A opět tady máte , vážení kolegové z vlády , jednoduchý recept na to , jak lidem pomáhat , aniž by to stálo státní kasu peníze . Nekomplikujte firmám a občanům život byrokracií . Zjednodušme nejen stavební zákon , a lidé budou mít v kapse víc , aniž vy byste museli sáhnout do naší veřejné kapsy . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities