ps2017-049-09-011-042.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-17 ps2017-049-09-011-042 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) Pokud chceme skutečně oběhové hospodářství , měli bychom se pokusit cíle splnit , a to u všech materiálů . Proto osobně třeba nepodporuji výjimku na hliník . Tohoto materiálu i v České republice vzniká poměrně velké množství , přitom výroba hliníku z panenských surovin , tedy z bauxitu a kryolitu , je velmi náročný proces , a to jak energeticky a spotřebou vody , tak znečištěním , které při něm vzniká . Produkce toxického kalu . Použití recyklovaného hliníku je oproti tomu pro životní prostředí mnohem méně škodlivé . Proto bychom měli právě hliník maximálně recyklovat . K tomu , abychom snáze dosáhli recyklačních cílů , musí přispět i podpora recyklace skrze odbyt recyklovaných výrobků . Musí být větší používání recyklátů ve výrobcích a v neposlední řadě také nižší produkce odpadů těchto materiálů , čehož mohou pomoci dosahovat i výrobci chytřejším ekodesignem výrobků a také například zmenšením obalů . Určitě všichni znáte , že když si např . kupujete nějaký saponát , tak je ho tam mnohem míň , než je obal . A ohledně třeba krabic , které vám chodí poštou od některých firem nebo z nějakých e - shopů , se radši ani nezmiňuji . Měli bychom podpořit investice do recyklačních kapacit na našem území , neboť není přípustné , abychom recyklaci řešili odvozem našeho odpadu do zaasijských ( ? ) či afrických zemí , kde nemáme žádnou kontrolu nad tím , co se s ním děje , a velmi často tak končí v přírodě . Když budeme recyklovat u nás , snížíme i nutnou dopravu a s tím spojené znečištění . Abychom mohli recyklačních cílů dosáhnout , musíme také zlepšit třídění . Jednou z možností , jak zlepšit třídění nápojových obalů , může být i varianta jejich zálohování . Jaké jsou moje důvody pro podporu dobrovolného zálohování ? Na základě zkušenosti ze zahraničí , kde zálohování jednocestných nápojových obalů již funguje , tady chci jenom vzpomenout , že v médiích rezonují pořád jenom PET lahve , ale bavíme se i o těch hliníkových obalech . Kde to funguje ? Například Německo , Norsko , Švédsko , Chorvatsko , Nizozemsko , Island , Izrael . Já zastávám názor , že zálohování může zvýšit podíl vytříděných nápojových obalů . To znamená , nebudou tak často končit ve směsném odpadu , nebo hůř v přírodě . A tím potažmo i podíl jejich recyklace . Obalů bude nejen více k dispozici , ale budou v dobrém stavu a připraveny k recyklaci . Dále si od zálohování slibuji , že donutí výrobce k ekodesignu jejich výrobků , tedy zaměří se zejména na jejich snadný zpětný odběr , co nejjednodušší možnost recyklace a využití většího podílu recyklátů ve výrobcích . Možná naivně také doufám , že zálohování donutí spotřebitele zamyslet se nad množstvím obalů , které si nosíme všichni domů z obchodu , a někteří se rozhodnou nákup lahví a plechovek omezit . Naopak příliš nesouhlasím s argumentem , že lidé nebudou ochotni třídit zase další surovinu zvlášť . Množství různých vytřiďovaných materiálů se za poslední léta zvýšilo ze základní trojice , což je samozřejmě plast , papír a sklo , na nápojové kartony , drobné kovy , bioodpad a nově také třeba v mnoha městech oleje . Lidé si na třídění zvykli a nepředpokládám , že by zrovna tohle měl být ten zásadní problém . Samozřejmě , že si uvědomuji i rizika . Čistší přírodu bez odhozených obalů zaručí spíše vyšší záloha , která bude spotřebitele motivovat k vrácení lahve do obchodu . Ta však může přinést až příliš velké zvýšení ceny nápojů . Není také zaručeno , že v českém prostředí se zavedením zálohování bude měnit chování výrobců i spotřebitelů , podobně jako se to stalo třeba v Německu . Protože už dnes u nás třídění plastů funguje celkem obstojně , rozdíl v množství vytříděných obalů po zavedení zálohování by také patrně nebyl tak velký a efektivní jako v zemích , které jsem před chvílí jmenoval , kde před zavedením zálohování neexistoval zavedený systém podobný našemu systému barevných kontejnerů . Hrozí také , že se lidé v důsledku soustředění na zálohové obaly přestanou snažit o precizní třídění těch nezálohovaných . Proto více podporuji právě pozměňovací návrhy , které umožňují tzv . dobrovolné zálohování a nepřikazují ho povinně . Až čas ukáže , jak bude trh reagovat na tento systém , jak to ovlivní spotřebitele a jaká část výrobců nápojů se vůbec rozhodne jít cestou zálohování . Teprve poté můžeme na základě aktuálních statistik a analýz z našeho prostředí vyvozovat závěry a promýšlet další kroky . Kromě tématu zálohování tento sněmovní tisk o obalech řeší také předpokládaný vstup nových autorizovaných obalových společností na náš dosud monopolní trh . To pokládám za potřebné , neboť monopol by neměl fungovat ani v oblastech hospodaření s odpadem . Proto mne nemile překvapily podmínky udělené autorizace novým subjektům , které jsou , jak jsou ve vládní novele nastaveny , takřka nesplnitelné . Například požadavek na smluvní zajištění 25 % obcí v České republice ještě před udělením autorizace je na hranici splnitelnosti , natožpak některé pozměňovací návrhy , které tento požadavek ještě zpřísňují . Jsem samozřejmě pro plné pokrytí území , ale ne již v této fázi udělování autorizace . Dalším takovým požadavkem je požadavek na finanční zajištění , které je neodůvodněné a je velmi vysoké . Dále je problematické např . také účastenství v řízeních o autorizaci , kde nevidím důvod , proč by měl být účastníkem kdokoliv jiný než pouze sám žadatel . K tomuto sněmovnímu tisku jsem podal celkem devět pozměňovacích návrhů a rád bych vám je nyní , tak jak jsem to udělal i v předchozích sněmovních tiscích , představil . První pozměňovací návrh řeší recyklační cíle pro hliník . Předkládám ho společně s kolegyní Balcarovou . Úpravou přílohy číslo 3 je implementován článek 6 směrnice 94 / 62 / ES ve znění směrnice EU 2018 / 852 , který stanovuje požadovaný rozsah recyklace a využití odpadů z obalů . V případě rozsahu recyklace pro hliníkové odpady z obalů je ve vládním návrhu zákona v rámci implementace uplatňováno odložení termínu pro dosažení cílů v souladu s odst . 1 a článku 6 , neboť bylo vyhodnoceno , že u tohoto materiálu hrozí největší nebezpečí nesplnění cíle . Česká republika se však chlubí tím , že již dnes plníme cíle pro recyklaci , a přitom žádá o výjimku u cílů , kde máme strach , že je naplníme . To ukazuje nefunkčnost stávajícího systému , který v rámci zpětného odběru hliníku vykazuje podprůměrné výsledky . Požaduji v rámci pozměňovacího návrhu zachovat původní hodnoty recyklace , které požaduje Evropská unie , a to je u hliníku v roce 2025 50 % a v roce 2030 60 % . Vychází to ze znalostí z praxe , kdy velké společnosti začínají intenzivně využívat hliníku jako alternativního obalu k plastům . Produkce hliníku bude významně stoupat , a proto je potřeba nastavit efektivní systém sběru co nejdříve . Vím , že nějakým způsobem se tady tahle věc a problematika už řeší , tak možná jsme na dobré cestě . Další pozměňovací návrh se týká zrušení povinnosti zařazení sběrných míst do systému obcí a znovu jej podávám s kolegyní Danou Balcarovou . Povinnost zařazení sběrných míst na zpětný odběr obalů do systému obcí na základě smlouvy s obcí zamezuje rozvoj dalších , nových způsobů zpětného odběru obalů . Jedná se např . o systémy vyzvednutí odpadu přímo z bytu , které mohou sloužit jako náhrada či rozšíření door - to - door systému v zástavbách , kde ho nelze efektivně provozovat a kde již klasické nádobové sběry nelze dále rozšiřovat , kupříkladu v panelových domech . Je to na závadu zejména v okamžiku , kdy bude probíhat zálohový systém formou individuálního systému , kdy bude potřebný nejen souhlas obce , ale také smlouva s obcí . Pokud nebude obec souhlasit , nelze službu realizovat . Například pokud by existoval zálohový systém a v obci by v obchodě potravin byl automat na vrácení zálohových obalů , musela by na takový automat existovat smlouva s obcí . Pokud by nebyla , nemohl by obchodník tento způsob sběru realizovat a nemohl by automat do prodejny vůbec umístit . Proto v tomto návrhu navrhuji povinné zařazení do obecního systému zrušit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities