|

ps2017-049-04-004-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-29 ps2017-049-04-004-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění COVID-19 v roce 2020 /sněmovní tisk 868/ - zkrácené jednání

Date2020-05-29
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049154.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Ještě kolegyně Maříková s faktickou poznámkou. Kolega Dvořák se bude hlásit do rozpravy v bodě, nebo k legislativní nouzi? potom. Paní kolegyně Maříková. Máte slovo. Poslankyně Karla MaříkováDěkuji za slovo, pane předsedající. myslím, že to, tady běží, je to, že pan ministr nám na zdravotním výboru slíbil, že návrh vyhlášky dostaneme do pátku. A to, co po nás tady teď chce, jak řekli moji předřečníci, je to, že po nás chce, abychom tady vlastně podepsali bianko šek, abychom schválili něco, co ani nevíme, jak vypadá. A to je ten celý problém. Nezlobte se na , bych nikomu bianko šek nepodepsala, neschválila bych nic, co nevím, jak vypadá. Protože jak se pak budu obhajovat, že s tím nesouhlasím? Děkuji. Místopředseda PSP Petr FialaHlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí - pan poslanec Svoboda se hlásí. Prosím, máte slovo. (V sále je obrovský hluk!)Poslanec Bohuslav SvobodaVěř mi, kolego Kasale prostřednictvím pana předsedajícího, že velmi dobře vím, o čem mluvíš. Vím, co jsou to case mixy. Vím o tom, že jsou celé úseky, které nejsou placeny zálohově, například laboratoře, ale je to jenom jedna z věcí, která říká, jak je ta věc velmi složitá a rozdílná. A je to jenom věc, která říká: nerozhodujte to ex abrupto, tedy v jednu chvíli bez vědomostí o těch všech věcech. Pojďme to probrat. Ta doba, kterou nám to bude trvat, těm nemocnicím neudělá nic. Za to vám ručím. Protože ta doba, kterou nám to bude trvat, bude kolik? Bude měsíc? Nic se v podstatě nestane. A budeme mít, nechci říkat záruku, ale alespoň dobrý pocit, že jsme udělali všecko pro to, aby ti, kteří budou naši pomoc potřebovat, ji dostali. Tohle není prostě legrace. Zdravotnictví v žádném případě není legrace. Zdravotnictví se mělo několikrát zhroutit. Vždycky to v nějaké podobě vydrželo. Ale proč bychom k tomu měli přispívat tím, že uděláme nepřesné rozhodnutí? neříkám, že ten směr je špatný, ten směr je velmi dobrý, ale je potřeba ho dopracovat, aby se skutečně dobrým stal. To je vše, co chci, nic jiného. A jestli je to case mix, nebo jestli je to záloha, samozřejmě rozdílně jsou placeny velké nemocnice, fakultní nemocnice, malé nemocnice, soukromá zařízení, ale my to všecko schováváme do jedné kapsy a prováděcí vyhlášku neznáme. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr Vojtěch a do rozpravy je přihlášen pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo. Ministr zdravotnictví ČR Adam VojtěchDěkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, určitě nechci být suverénní ani arogantní, ale jenom bych chtěl připomenout, a je třeba se podívat na zápis z výboru pro zdravotnictví, že bylo uloženo předložit vyhlášku do 14 dnů a nikoliv do pátku, takže to bych jenom chtěl upozornit, je to v zápise z úterního zasedání výboru pro zdravotnictví, takže jenom si to postavíme najisto. Ale to není o suverenitě nebo nesuverenitě. My tady musíme překlenout ten obrovský výpadek produkce, který nastal v rámci zdravotnictví ve všech segmentech. To nejsou jenom nemocnice. To jsou všechny segmenty. A vnímám tu obrovskou nervozitu, která ve zdravotnictví je, i od nemocnic, jaká bude cílová produkce tohoto roku, jestli to bude 80, 85 %. Ano, to se teď diskutuje. Diskutuje se to s pojišťovnami. To je samozřejmě velmi zásadní. Ale oni to potřebují vědět co nejdříve. A se obávám, že zkrátka pokud tady budeme o tom zákonu jednat - a v tom zákoně to ani není, ani to nemůže být v tom zákoně takto exaktně napsáno, tam nemůžou být vzorečky, tam nemůže být otázka produkce, tam je skutečně pouze to obecné zmocnění, nějaké základní principy, ale ty detaily stejně jako v případě úhradové vyhlášky, a takto to funguje každý rok a to přece určitě musí vědět všichni, i pan docent Svoboda, každý rok se vydává úhradová vyhláška na takové zmocnění v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. A toto není nic jiného. A cílem je pouze překlenout ten výpadek produkce, nastavit jistotu, s čím můžou poskytovatelé počítat, ale zároveň právě jim dát ty peníze navíc na odměny zdravotníků, na náklady na ochranné prostředky, které určitě ještě v následujícím období budou mít. A to je velmi důležité. Takže mně nejde o nic jiného než o stabilitu. se obávám, že čím více to budeme protahovat a stejně nic v tomto směru nevymyslíme, protože v tom zákoně to takto nebude napsáno, kolik kdo dostane peněz, takhle to není, tak stejně nic nového v tomto směru nevymyslíme. Ten zákon potřebujeme, abychom mohli udělat vyhlášku. jsem připraven ji předložit na výbor tak, jak je uloženo usnesením zdravotního výboru, do 14 dnů. To bezesporu uděláme. Tam o tom můžeme vést debatu. Ale když nebudeme mít ten zákon, tak nemůžu vydat vyhlášku. Zákon dává zmocnění pro vydání vyhlášky. Když zákon nebude, nemůže být vyhláška a nemůže být stabilita pro zdravotnictví a pro jednotlivé poskytovatele. To je ten celý problém. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Faktická poznámka pana předsedy Stanjury. Prosím, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraPan ministr pořád zapomíná, že náš Parlament dvě komory. Jestli opravdu chcete, aby to šlo hladce a rychle, nezapomínejte na to, že máme dvě komory. Dneska si to můžete prosadit silou. Jen tak mimochodem, pane ministře, podle standardních legislativních pravidel v okamžiku předložení zákona, který předpokládá zmocnění vlády, být součástí předkládací zprávy návrh vyhlášky. To není nic, co by poslanci vymysleli. To byste mohl vědět. jste v vládě dost dlouho, abyste věděl, že to jsou standardní věci, pravidla vlády, vaší vlády. Kde je ten návrh vyhlášky? My přece víme, že ji nemůžete vydat, dokud není zákon, dokud to zmocnění nemáte. Tak jestli chcete pomoct hladkému průběhu a debatě, a naši odborníci jsou na tu debatu připraveni a nemusíme využívat lhůtu mezi prvním a druhým čtením, tak nám vyhovte, nebo vyhovte odborníkům, kteří vidí problém, a pojďme to projednat normálně. A bavme se o tom, aby to například do konce června odešlo do Senátu. A když se to nevrátí, tak vlastně neztratíme žádný čas, když si vezmete lhůty, které Senát a které pak máme následně my. A jak nám jdou body? Z 380 bodů jsme projednali tento týden asi sedm, a to jsme tady byli od nevidím do nevidím, nebo možná deset. Byly to volební body, šly tři nebo čtyři za chvilku. O to jsem vás chtěl požádat, o tu debatu. Vy nám vlastně říkáte: schvalte to a vám pak ukážu, jaký je návrh vyhlášky. Ale legislativní pravidla vaší vlády mluví přesně naopak. Tak to řekněte svým legislativcům na ministerstvu, se proberou. Nejsme 15. března. jsme na konci května. bychom se mohli vrátit do standardních legislativních pravidel vlády. To je všechno. (Velmi důrazně.)Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Nyní v rozpravě pan poslanec Válek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Vlastimil VálekDěkuji. jsem byl připraven a tak jsem to klubu doporučoval, abychom podpořili i zkrácené jednání. A teď ta diskuse lehce modifikuje. bych velmi poprosil, protože to je všechno pravda, co tady zní. Ten zákon je obecný. Nedokážu si představit, že by pro něj někdo nehlasoval, protože je potřeba odhlasovat. A celé je to o tom, jestli předtím budeme znát text úhradové vyhlášky, anebo ho nebudeme znát a dáme volný mandát Ministerstvu zdravotnictví, si do úhradové vyhlášky, co chce, což ale není tak úplně pravda, protože samozřejmě se dohadují segmenty a tak dále. Ale velmi obecně, vzpomeňte si, hlasovali jsme tady o atestacích pro zemědělce s tím, že pan ministr Toman slíbil, že ve vyhlášce bude jasně uvedeno, že atestace není povinná. jsem se teď nedávno díval, jestli vyhláška vyšla. Nevyšla, ale neřeším to, netrápí to, jsem smířen se svým osudem a budoucností. To znamená, by zajímalo, co prakticky se stane, ten z vás, kdo to , kdybyste to mohl říct, aby se mi lépe rozhodovalo, když tedy by se to projednávání udělalo řádně, byť v co nejkratší době, co se prakticky stane, když to půjde ruku v ruce s vyhláškou. Konkrétní věc, co se stane, nastane to a to, když opravdu všichni podle garantujeme, že ten zákon chceme, podporujeme, je nutné ho přijmout, uvědomujeme si to a chceme, aby šel ruku v ruce s vyhláškou. Pokud se něco může stát, hrozí nějaké riziko. Kdo z vás z kolegů to riziko zná, budu rád, když zazní konkrétní riziko kromě obav, ale ty snad rozptylujeme touto debatou. Pak budu první, který bude tlačit náš klub, aby hlasoval pro zkrácení, pokud takové riziko je. Pokud není, tak ještě jednou velmi prosím zvažme, a to je v podstatě na vás, pane ministře, jestli není přece jenom z mnoha důvodů výhodnější i z pohledu, řekněme, uklidnění určitých skupin, které tlačí více či méně, posílají nám maily a nevím, co všechno, udělat to tak, že půjde jaksi zákon ruku v ruce s vyhláškou, ale i ten Parlament bude hlasovat na základě toho, co je ve vyhlášce, a vy budete moct o to lépe debatovat s různými nátlakovými skupinami. Je to můj názor. nejsem ministr, nikdy jsem ministra nedělal, takže nevím, jestli je správný, ale dávám ho ke zvážení. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities