ps2017-049-01-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-26 ps2017-049-01-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(21.10 hodin) Senát nyní navrhuje , aby byl kompenzační bonus nově koncipován jako příspěvek fyzickým osobám poskytovaný ze státního rozpočtu . Tímto způsobem by se kompenzační bonus namísto daňového bonusu hrazeného z příjmové strany veřejných rozpočtů fakticky stal dotací poskytovanou z výdajové strany státního rozpočtu . A návrh Senátu použil přitom mylně , zřejmě vychází z domněnky , že pokud by nebyl kompenzační bonus výslovně označen jako dotace , bude zachován jeho daňový režim a vše bude fungovat stejně jako dosud , tak tomu ale není , a výsledek bude obdobný , jako kdyby šlo o dotaci . Není totiž podstatné , jaké označení se zvolí , ale to , že má jít namísto vratky daně o výdaj ze státního rozpočtu . Dotační cestu poskytování kompenzačních bonusů jsme již od počátku vyhodnotili jako nevhodnou . Nejsou přitom pravdivá tvrzení , že šlo o to , aby stát mohl tímto způsobem záměrně vysát rozpočty obcí . Důvodem , proč jsme nezvolili dotační cestu , byla potřeba rychlé a efektivní pomoci podnikatelům , kdežto v tomto případě by dotační cesta neumožňovala rychlé a administrativně náročné řešení . Představte si , že ten podnikatel , dnes OSVČ - a sami jste tady opakovaně uváděli , že to je jedna z nejúčinnějších pomocí , které stát vynaložil - že by namísto čestného prohlášení a do dvou dnů peněz na účtě , maximálně do tří , vyplňoval žádost o dotaci a vlastně by procesoval pro tuto částku Pětadvacítky , ono celkově pokud by to bylo za celé období , je to 44 500 , procesoval dotaci a notabene by to bylo komplikovanější než v případě daňového bonusu , a to budu mluvit ještě o dalších věcech , které jsou s tím související , zejména by to nemohla procesovat Finanční správa . Protože je nemožné z pohledu orgánů Finanční správy , kterým nebyla nikdy a není svěřena kompetence poskytování dotací a nejsou na takovou agendu ani prostě kompetenčně , ani technicky vybaveny , ale hlavně jde o tu kompetenci . A udělat z orgánu , který má za úkol mimo jiné nezávisle kontrolovat dodržování rozpočtových pravidel poskytovatele dotace , není systémové a není žádoucí . A dosavadní zkušenost aplikační praxe správnost naší volby potvrdila . Díky tomu , že je podpora vyplácena jako daňový bonus , na ni podnikatelé dosáhnout rychle a bez zbytečných průtahů , a to na rozdíl od jiných vládních programů , kde žádost i její realizace trvá delší dobu . Finanční správa vyřizuje žádosti prakticky obratem a to z ní dělá , jak už jsem řekla , nejlépe fungující přímou podporu pro podnikatele . Není proto překvapením , že dotační cesta byla v případě kompenzačního bonusu odmítnuta i zástupci svazů a podnikatelských komor , kteří velmi plédovali za to , aby i v případě společníků malých společností s ručením omezeným byla zvolena daňová cesta a podpora byla vyplácena formou stávajícího kompenzačního bonusu . Pokud zvažujete někteří z vás podporu novely ve znění navrženém Senátem , musím vás důrazně upozornit , že bych byla nucena , pokud by tato verze prošla - a prosím , říkám to s veškerou mírou odpovědnosti a vysvětlím to v následujícím svém vystoupení - musela bych výplatu kompenzačního bonusu okamžitě zastavit . Senátní návrh je mimořádně problematický rovněž z právního a legislativního pohledu . Kompenzační bonus je konstruován jako negativní daň spravovaná podle daňového řádu . Oproti tomu výdaje státního rozpočtu se obecně řídí rozpočtovými pravidly , přičemž by bylo nutné analogicky použít pravidla určená pro dotace . Ta jsou ale založena na zcela odlišných procesních postupech , než je správa daní . Návrh Senátu tak vyvolává zásadní právní pochybnosti o tom , kterými pravidly by se vlastně správa kompenzačního bonusu měla napříště řídit . Vzniklá nejistota by dopadla nejen na státní orgány , ale zejména na příjemce kompenzačního bonusu , kteří vlastně by neměli jasno o tom , která jsou jejich práva a povinnosti , a tyto negativní efekty by byly prohloubeny tím , že senátní návrh chce uvedenou změnu provést zpětně ve vztahu ke kompenzačnímu bonusu , který byl již vyplacen , aniž jakkoli takový krok odůvodňuje či poskytuje právní vodítko pro postup v takové situaci . Senát doslova mění pravidla hry v jejím průběhu a vůči státu i vůči příjemcům kompenzačního bonusu se dopouští tzv . pravé retroaktivity , která je z ústavního pohledu nepřípustná . Takže já bych stála , Ministerstvo financí , Finanční správa , ale především by to bylo moje rozhodnutí , před obtížnou volbou , jak vůbec zákon aplikovat , zda nutit žadatele o znovupodání žádosti o dotaci , kdo by to procesoval , protože Finanční správa by takto vlastně postupovat nemohla , jestli požadovat vyplacené prostředky zpět , protože nově by vlastně nemohly být zpětně vyplaceny . Celé tyto otázky by se vyrojily . A do doby , než by byly zodpovězeny , než bychom našli nový systém orgánů státní správy , než bychom jej vyřešili , tak by musela být výplata kompenzačního bonusu zastavena . Přijetí senátního návrhu by tak nejen paralyzovalo stávající efektivní systém vyplácení kompenzačního bonusu , ale také vytvářelo obrovské pole pro právní nejistotu a vleklé právní spory . Došlo by k narušení legitimního očekávání ze strany podnikatelů a především k vytvoření nedůvodných rozdílů mezi nimi , mimo jiné podle toho , kdy o kompenzační bonus požádali . Považuji proto za nezbytné , aby na tomto místě jednoznačně zaznělo , že v případě přijetí senátního návrhu bude nutné , a opakuji to znovu , prosím , zavnímejte to , pozastavit vyplácení kompenzačního bonusu až do vyřešení všech rozpočtových a právních otázek , o kterých jsem dosud hovořila . Nalézt i za takto změněných podmínek řešení , které by nadále umožnilo poskytovat kompenzační bonus rychle , jednoduše a efektivně , by bylo nepochybně velmi obtížné a v tuto chvíli nemohu garantovat , že by se takový výsledek vůbec podařilo zajistit , už jenom proto , že tuto cestu mám za sebou se svými kolegy . Pomyslnými rukojmími debaty o financování samospráv se bohužel stali podnikatelé postižení současnou nelehkou situací . Senát měl přitom možnost svůj postoj k otázce spolupodílu obcí a krajů řešit paralelně bez toho , aby zdržoval , nebo v případě schválení dokonce zmařil rychlou a efektivní podporu pro podnikatele , která bez legislativní nápravy procesních aspektů a novely zákona o státním rozpočtu nebude možná . Tady bych chtěla ocenit v rámci spravedlivého přístupu , když mluvím o Senátu , postoj senátorského klubu ODS a několika dalších senátorů , kteří v rámci projednání předlohy v Senátu bojovali za takovýto konstruktivní přístup . Je to tady potřeba říct . A to , že návrh se vrátil zpět do Poslanecké sněmovny , bylo díky senátorům za KDU a hnutí STAN . Takže výsledné hlasování Senátu však svědčí o tom , že názor Senátu úplně černobílý rozhodně nebyl . Jsem si plně vědoma dosavadní nezastupitelné role municipalit a krajů při řešení situace , která nemá v novodobé historii naší země obdoby . Chci zdůraznit , že tak jako vláda operativně přistoupila k řadě opatření , aby ochránila zdraví všech občanů a omezila šíření pandemie , samosprávy pomáhaly zajistit ochranné prostředky a přispěly úctyhodným dílem k tomu , že se podařilo šíření nákazy dostat pod kontrolu . Bezprecedentní nároky na sociální systém v důsledku růstu nezaměstnanosti a zároveň náklady na záchranné programy k udržení práce , na přímou pomoc v podobě ošetřovného , na odpuštění pojistného či na opatření k zajištění zdraví a bezpečnosti představují zase břímě , které bez váhání nese na svých bedrech stát . Spolufinancování kompenzačního bonusu ze strany obcí a krajů považuji tedy za zcela legitimní , přičemž jejich náklady odpovídají jejich podílu na výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti , tedy 23 , 58 % v případě obcí a 8 , 92 % v případě krajů . Z každých vyplacených 100 korun se tedy na kompenzačním bonusu podílí stát částkou ve výši cirka 68 korun , obce a kraje částkou ve výši 32 korun . Je to navlas stejný klíč , podle kterého se obcím a krajům přerozdělují prostředky ze sdílených daní v době růstu inkasa daní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities