ps2017-048-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-13 ps2017-048-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Ta jedna se týká zavedení povinnosti zaměstnavatele předkládat přehled o pojistném výlučně elektronicky , což zejména umožní České správě sociálního zabezpečení mít údaje od zaměstnavatele k dispozici v co nejkratším čase . Zpracování přehledů o výši pojistného zaslaných v papírové podobě je administrativně náročné , na tom se asi shodneme , a dosavadní praxe ukazuje , že elektronický způsob podávání dokumentů od zaměstnavatelů vůči České správě sociálního zabezpečení během posledních několika let prakticky samovolně a na bázi dobrovolnosti v naprosté většině již nahradil klasickou papírovou formu . V souvislosti s eNeschopenkou , kterou jsme v rekordním čase zavedli k 1 . lednu tohoto roku - a myslím , že se velmi v té koronakrizi osvědčila - je již pro všechny zaměstnavatele stanovena povinnost předkládat podklady pro výpočet nemocenského výlučně elektronicky , takže nyní zaváděná elektronická forma přehledů by neměla působit zaměstnavatelům žádné problémy . Dále se navrhuje zrušení možnosti úhrady pojistného v hotovosti na okresní správě sociálního zabezpečení . Zabezpečování plateb v hotovosti na okresní správě je náročné na lidské zdroje a bezpečnostní opatření , a tím značně nákladné , neefektivní a navíc v podobě epidemie vysoce rizikovou aktivitou z pohledu možného přenosu nákazy onemocnění COVID - 19 . Ráda bych zmínila , že v této souvislosti je podáván pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické Jírovcové , který velmi podporujeme , a pevně doufáme , že tato dvě zjednodušení a řekněme elektronizace budou zavedeny do našeho systému trvale . Co se týká dopadů návrhu zákona na státní rozpočet , očekává se , že navrhované opatření nebude mít žádný vliv na příjmy z pojistného , neboť samotné pojistné bude zaplaceno později než ve stanoveném termínu , ale stále v roce 2020 . Negativní dopad navrhovaného opatření se projeví v případech , kdy zaměstnavatelé neplatili pojistné řádně v příjmech z penále , jehož výše je snížena o 80 % . Výpadek tohoto příjmu ale nepřevýší jednotky milionů korun měsíčně . Nicméně s ohledem na specifickou situaci není možné dopředu odhadovat případné chování zaměstnavatelů při schopnosti plnění povinnosti placení pojistného bez navrhovaného opatření a také při jeho realizaci . To považujeme za důležité zmínit . Účinnost zákona se navrhuje z důvodu časové naléhavosti dnem vyhlášení u těch ustanovení , která se týkají odložení splatnosti , a u ostatních ustanovení se předpokládá účinnost 1 . června 2020 . V této souvislosti bych kromě svého stanoviska k pozměňovacím návrhům paní poslankyně Aulické Jírovcové ráda uvedla , že k tomuto návrhu zákona byl také uplatněn koaliční pozměňovací návrh k takzvanému ošetřovnému . Víte , že tu několik týdnů diskutujeme , a minulý týden se nepovedlo přijat pozměňovací návrh , který by upravil podmínky nároku na ošetřovné pro děti v mateřských školkách nebo školách v měsíci květnu a červnu . Nicméně tento pozměňovací návrh , který je předložen vládními poslanci , upravuje , nebo sjednocuje postup nároku na ošetřovné u všech zařízení pro děti do 13 let , protože asi víte , že první a druhý stupeň mají jiné režimy , školky , dětské skupiny taky jiné režimy , to znamená školní a předškolní děti . Chceme umožnit rodičům nadále čerpat ošetřovné , pokud dítě neumístí z vážných důvodů , a ty definujeme zejména jako možnost ohrožení zdraví dítěte nebo zdraví jiných členů domácnosti v důsledku výskytu koronaviru . Jako další důvod k neumístění dítěte v zařízení předškolním nebo školním , a tím pádem z toho plynoucí nárok na ošetřovné , stanovujeme provozní důvody na straně školy nebo jiného zařízení , například z důvodu kapacity . Může se stát , že dítě nebude přijato do školky nebo do školy z různých důvodů , proto se domníváme , že by i v těchto situacích nárok na ošetřovné ve výši 80 % měl platit . Pak tu máme ještě vyjmenované jiné vážné důvody na straně rodiče , například nemožnost skloubit omezenou školní docházku , například tři hodiny denně , se zaměstnáním , kde standardní pracovní doba je osm hodin denně . Důvody uvede rodič , pokud bude tento pozměňovací návrh přijat , na předepsaném tiskopise vydaném Českou správou sociálního zabezpečení v rámci měsíčního výkazu čerpání ošetřovného , a pak za těchto podmínek , dojde - li ke schválení , bude umožněno čerpat právě za těchto podmínek , jsou to ty tři hlavní okruhy , ošetřovné zpětně od 1 . května do konce června , jak máme platný mimořádný zákon ohledně vyššího ošetřovného . Asi nemusím zmiňovat , že tento koaliční pozměňovací návrh Ministerstvo práce a sociálních věcí také podporuje . Osobně jej velmi podporuji a budu velmi ráda , když bude přijat . Třetí věc , kterou bych ráda v této souvislosti zmínila , tak na úrovni koaliční rady finišujeme takzvaný program Antivirus C , který by měl být určen k podpoře firem , které se snaží fungovat a rozjely svůj provoz . Chtěli bychom , aby tato podpora byla maximálně administrativně nenáročná , to znamená , že v tuhle chvíli pracujeme s návrhem , že by ta podpora měla být vyplácena přes automatické odpuštění záloh na sociální pojištění . A pevně doufám , že v příštích dnech vláda tento návrh zákona , protože by se opět jednalo o změnu zákona , schválí a vyšle do této ctěné Sněmovny . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , děkuji vám za pozornost a prosím o vaši podporu a schválení zákona ve zkráceném jednání . Děkuju . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Poprosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku pan poslanec Jan Bauer , informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Poslanec Jan Bauer Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi zkráceně několik poznámek v rámci zpravodajské zprávy . Chtěl bych říci , že 4 . 5 . byla zveřejněna původní verze zákona připravená Ministerstvem práce a sociálních věcí , která původně měla dvě části . První část se týkala odložení plateb se sníženým penále , navrhovala umožnit zaměstnavatelům odložení plateb pojistného , přičemž zaměstnavatel zaplatí za pozdní úhradu jen 20 % penále , což odpovídá navýšení přibližně 4 % p . a . Navržená úprava se týká pojistného splatného do 20 . června 2020 , do 20 . července 2020 a do 20 . července . ( ? ) Pak tam byla druhá část v té původní verzi ze 4 . 5 . , která se týkala snížení odvodů . Znamenalo to - pro zaměstnavatele , u kterých objektivně propad tržeb překročil stanovenou hranici , se navrhovala podpora formou slevy na pojistném na měsíce červen , červenec a srpen roku 2020 . Základní podmínkou je meziroční pokles tržeb ve stanoveném rozsahu , bezdlužnost zaměstnavatele v oblasti pojistného na sociální zabezpečení . V této důvodové zprávě pak bylo samozřejmě mnoho řádek o tom , jak se české firmy v rámci krize dostávají do obrovských ekonomických problémů a že je třeba , a vláda je připravena , těmto firmám pomoci . 7 . 5 . letošního roku , což znamená minulý týden , zasedla vláda a schválila návrh zákona bez té druhé části , kterou dneska máte všichni k dispozici . To znamená v praxi , že ze zákona vypadla ta hlavní avizovaná pomoc , což je snížení sociálních odvodů , a zůstala pouze část o odložení plateb a snížení penále . Chtěl bych říci v rámci zpravodajské zprávy , že proti této verzi se ohradila Hospodářská komora , Svaz obchodu a cestovního ruchu , Asociace malých a středních podniků a také Komora daňových poradců . Dnes projednal aktuální vládní verzi výbor pro sociální politiku . Ten doporučil Poslanecké sněmovně , aby vyslovila s návrhem souhlas ve znění přijatého pozměňovacího návrhu s tím , že se tímto návrhem na odložení odvodů prodlouží lhůta z října do listopadu 2020 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities