|

ps2017-045-02-015-363.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-015-363 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

363. Informace vlády o uvolňování restriktivních opatření přijatých vládou

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/363
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045105.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Takže těch několik etap, které tady teď nechci detailně rozebírat, ale začínaly obchody 200 metrů, následně 1 000 metrů, teprve následně obchodní centra a k tomu napasovávány jednotlivé služby. Můžeme diskutovat, jestli něco by mohlo být o týden dříve, o 14 dní později, ale minimálně v těch prvních etapách jsme hodně kopírovali sousední Rakousko. Ty další etapy, které jsme nastavili, byly, a to říkám zase otevřeně, poměrně obezřetné. To znamená, ano, tam třeba ty země typu Rakouska a Německa v těch dalších dnech, protože oni začali po nás, třeba Německo, byli trošku odvážnější. Nicméně minulý týden jsme řekli jasně jednu věc. Za předpokladu, že se situace bude vyvíjet lépe a vyhodnotíme výsledky Velikonoc, proto tam byla ta obezřetnost, ty se vyhodnotí 10, 11, 12 dní poté, co Velikonoce skončí, je možné, že zrychlíme to tempo. Anebo naopak, pokud by se bohužel potvrdilo to, že ty výsledky byly horší o Velikonocích, budeme muset přibrzdit a jet pomaleji. Dnes jsme v situaci, že máme 11 nebo 12 dní po Velikonocích. Ty výsledky máme, jsou velmi nadějné, jsou dobré a zítra ráno, kdy budou představeny, proběhne opětovné jednání s epidemiology. Mohu dneska říci, že máme připraveno několik scénářů pro urychlení pouštění ekonomiky, nicméně musíme to nejdřív projednat s kolegy zdravotníky, následně se na tom musíme shodnout na vládě, a pokud se na tom shodneme na vládě, tak zítra odpoledne bychom přesně podle slibu představili rychlejší plán uvolňování ekonomiky. Bylo by nekorektní, abych tady teď říkal, jaké ty scénáře to jsou, protože si myslím, že to skutečně nejdříve musí projít oponenturou epidemiologů, a není vyloučeno, že tam samozřejmě i v těch scénářích dojde ještě k určitým zpřesněním, možná k určitým odchylkám. Ale ano, předpokládáme, že celý ten jízdní řád se zkrátí, obchodní aktivity nebo obchodní prodejny toho ryze obchodního a službového charakteru dáváme více společně a stejně tak některé služby urychlujeme. V každém případě zítra odpoledne bychom tento jízdní řád měli připravit. Opětovně ale tvrdíme, nebude to pouze a jednoznačně názor podnikatelského sektoru, jakkoli ho musíme respektovat a chápeme to, všechny ty argumenty, které nám kladou jednotlivé svazy, profesní spolky atd., bereme v úvahu. Na druhou stranu nemůžeme se dostat pod ten gigantický tlak velmi často lobbistických skupin, a teď to neříkám ve zlém, říkám to v dobrém, protože samozřejmě oni hrají prostě o svoji živnost, a uvědomujeme si to, musíme to dělat stále vyváženě a z úhlu pohledu zdravotníků a těch, díky kterým mimo jiné ty naše výsledky jsou velmi dobré. Takže nepůjdeme přes finální názor epidemiologů, ale věříme, že zítra dojde k rozumnému kompromisu a budeme moci představit rychlejší jízdní řád. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraVzhledem k tomu, že se jedná o návrh grémia, tak se nebude ujímat slova navrhovatel a přímo zahájím všeobecnou rozpravu. Jenom upozorňuji, že ten, kdo se přihlásí první, bude zároveň zpravodajem. Ano, pan předseda Ivan Bartoš je si toho vědom a dobrovolně se uvolil vystoupit jako první. Takže máte slovo, pane předsedo, a jako druhý se připraví s přednostním právem předseda KSČM a místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip. Prosím. Poslanec Ivan BartošDobrý již pozdní večer, téměř noc. děkuji panu ministrovi za vystoupení. jsem se vlastně žádnou novou informaci oproti tomu grafu s daty a se segmenty, který jsme viděli někdy před týdnem, nedozvěděl. Takže zítra se tedy dozvíme, jestli to bude stejně, jinak, lépe, což fakticky příliš informací těm lidem, kteří na tom závisí existenčně nebo provozně, moc jistoty nepřináší. vždycky zaráží, když se to popisuje jako taková nějaká lehká věc. Tak vám řeknu takový - nebo my se domluvíme a uděláme kompromis. vám řeknu takový příklad. jsem ho dneska četl na poslanci ANO oblíbeném Deníku N. Je to příklad o tom, jak Jeníček s Mařenkou chodí do skříně na perníčky. Ve skříni je 28 perníčků. Jeníček s Mařenkou každý den sní čtyři. Za jak dlouho nebude žádný perníček ve skříni? To je jednoduché, to se lehce spočítá, je to za sedm dní. Je to lineární a vytvořit prediktivní model ke konzumaci perníčků v tomto stavu je pohodička. Ale do toho můžou přijít různé další věci. Například v půlce týdne Jeníček zjistí, že se na to asi přijde, a dává si jeden perníček denně, a tím se ten model mění. Nebo mu přijde kamarád, snědí toho víc a dosáhne se jednorázového maxima. A v tomto modelu na těchto perníčcích se podívejme, jak by měla fungovat celá ta činnost otevírání a zavírání ekonomiky, zvedání opatření. Vláda vstoupila skutečně do neznámého prostředí příchodem koronaviru. Cílem bylo flattening the curve, to znamená zploštit křivku toho exponenciálního nárůstu. To se jeví, že se nějakým způsobem děje, ale předpokladem je, že skutečně máme protestován reprezentativní vzorek lidí. To testování masivnějšího typu, si tedy nemyslím, že plánovaných 30 tisíc je nějaká masivní věc. Dokonce jsem bavil s analytiky, kteří jsou trošku nervózní z toho, jakým způsobem je ten vzorek sestavován. Když jsem slyšel některá vyjádření, jakým způsobem se ten vzorek sestaví, tak si nemyslím, že nám úplně výsledky toho testování odkryjí tuto situaci. Vrátím se k paralele s těmi perníčky, protože ta ukáže, jak vlastně to funguje. Když se rozhodneme tu skříň zamknout, tak perníčky mizet nebudou, možná budeme mít trošku naštvané ty děti, což můžou být občané, což můžou být v našem příkladu provozovatelé služeb nebo obchodů. Ale s tímto je potřeba počítat. A celý ten cíl, celé to cvičení tady máme - ochránit zdraví obyvatelstva a neutopit tu ekonomiku. To znamená, vydržet dlouho s perníčky a nemít moc ty děti naštvané a hledání bilance. A teď ta rozhodnutí se ale nedělají podle toho, jestli ty děti moc pláčou. Ta rozhodnutí se přece musí udělat tak, že vím, jaká opatření přinesla jaký efekt. Ta 50% zavřenost provozoven - víme tedy, kolika asi lidí se to v danou chvíli dotklo? Ale i v rámci celkové společnosti, pojďme to přebrat téměř ke stoprocentnímu social distancingu, lidé by neměli chodit ven apod. A teď když se zapínají ta opatření, tak u toho přece musí být jasná rozvaha a okamžitá možnost toto efektivně změřit, protože když teď, a pan premiér Babiš vystoupil poměrně hrdinně - tak to všechno otevřeme, co nejdřív, brzo a v jeden den. A zase poslal tuto zprávu do veřejnosti. A může se stát, a protože to nemáme změřené, že skutečně ta pandemie vypukne někde od toho jednoho člověka tou exponenciální řadou, a zase se to bude nějakým způsobem šířit, a co uděláme? Zase zavřeme všechno? bych se tedy chtěl zeptat, protože to by podle byla ta relevantní informace - a si na rozdíl od pana ministra nemyslím, že by nebylo fér říct ty scénáře. Podle by to bylo fér. Jaký je rozdíl mezi těmi možnostmi: pokud toto číslo bude takové, uděláme to podle scénáře A, který jsme vám představili minulý týden. Pokud číslo z toho výsledku protestování bude výrazně lepší, uděláme to takto. Rozdíl mezi zeměmi, o kterých tady pan ministr mluvil, a Českou republikou je, že ta vláda řekla, co bude dělat, těm lidem to vysvětlila, vysvětlila jim rizika a následně podle toho postupovala. Takže bych se chtěl zeptat, a protože my se bavíme s lidmi, kteří dělají analytiku jak ekonomickou, tak prediktivní modely, jestli vláda pracuje s takovýmhle plánem, kde , kolik v danou chvíli tím opatřením zvyšuje to riziko šíření koronaviru. Jestli to skutečně není jen ten jednoduchý počet. Protože my jsme posílali panu ministrovi i nějaký návrh, jakým způsobem přistupovaly země v zahraničí k tomu otevírání, že vlastně ta plocha není klíčová, že klíčové je to, jestli ten člověk tam může při návštěvě udržet ty dva metry odstupu v prodejní místnosti na tom place a jestli třeba je vchod v danou chvíli z ulice, protože skutečně malé elektrikářství na rohu ulice, jeho denní byznys vytváří 40 lidí a ten člověk, ten provozovatel, majitel nebo ten obchodník si ten social distancing i ta hygienická opatření dokáže pohlídat. Není to o samotné metráži prodejny, ale skutečně o možnosti vymáhat tato hygienická opatření. by velmi zajímalo, skutečně teprve dneska začaly ty testy, jakým způsobem se potom počítá s těmi kontrolními testy, jestli máme dost testů na to, aby když tedy uvolníme ta opatření, a jsem za, a jestli se vláda trefí, ale podle to je jako střelba v šeru, jestli se vláda trefí, budu jedině rád. Jestli se věci urychlí a situace se nezhorší za předpokladu toho testování, budu jedině rád, pokud se tak stane. Ale vidím to jako velmi nezodpovědný způsob rozhodování. Ale pokud ty modely jsou, byl bych rád, kdyby nám je třeba vláda i ukázala, abychom skutečně věděli, jakou hodnotu mělo to otevření hobby marketů těsně před Velikonoci. Jaké riziko tím bylo, co vláda očekávala. Protože pokud jsem v neznámém prostředí a bojuji tedy s virem, jehož chování je nepredikovatelné, jak tady zaznělo od pana ministra Hamáčka, pouze virus plán, tak holt musíme pracovat formou něco vyzkouším, změřím si výsledek, velmi precizně, a následně se podle toho vyhodnotí, zda budu pokračovat dál, a nikoliv. A musí se měřit jak zdravotní aspekty, epidemiologické aspekty, tak třeba i ty ekonomické aspekty, ale vždycky pomocí modelu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities