ps2017-045-01-006-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-21 ps2017-045-01-006-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) V rámci novely daňového řádu , která přišla do Senátu , došlo k úpravě stávající právní normy takovým způsobem , který je často v rozporu s recentní judikaturou Nejvyššího správního soudu . Jedná se například o situaci , kdy nebude přihlíženo k přeplatkům na účtu po tu dobu , než bude ukončena kontrola . Jako příklad uvedu , že prochází vlastně firma kontrolou , nějakým způsobem ta firma má strach , že bude úročena úrokem z prodlení , proto - aniž ještě je kontrola ukončena - zaplatí tu případnou budoucí částku na účet správce daně . Doposud Nejvyšší správní soud jasně říkal , že po tu dobu musí být přihlíženo k tomu , že tam je zaplaceno , že ty peníze má ve své dispozici správce daně , a proto je nelze úročit . Novelou daňového řádu , která nám byla předložena do Senátu , je toto neúročení odstraněno , to znamená , že správce daně může mít i tři roky případnou doměřenou částku na svém účtu , a přesto k tomuto přeplatku nepřihlíží a začne se k němu přihlížet až v okamžiku , kdy bude daň doměřena . Takových ustanovení je tam více . Je tam i ustanovení , které vlastně bylo od roku 1993 i v původním zákoně o správně daní a poplatků , a to byla situace , kdy pokud správce daně neoprávněně provedl exekuci , musel platit tomu poškozenému daňovému subjektu částku úroku prodlení ve dvojnásobné výši . To bylo i v daňovém řádu vlastně do té novely , kterou jste nám do Senátu předložili . Jeden z pozměňovacích návrhů právě tuto situaci napravuje a nechává hodnotu toho úroku v dvojnásobné výši , tak jak tomu bylo doposud . Další situací , kterou jsme se zabývali v Senátu , je jakýsi princip předvídatelnosti práva . V případě elektronických podání všechna ministerstva , všechny zákony mají strukturu a formát elektronických podání danou zákonem tak , jak to vyžaduje Ústavní soud . To znamená , že případně když podáváte elektronicky , je vše dáno vyhláškou . Tuto situaci napravuje i legislativně i vlastně tento pozměňovací návrh , který říká , že v případě povinného elektronického podání je nutno , aby vyhláškou stanovilo Ministerstvo financí strukturu a formát . Jedná se o to , aby nemohla být tahle věc , ta struktura a formát , měněna jenom nějakým opatřením Ministerstva financí , které se zveřejní na stránkách , ale aby musela projít legislativním procesem . Tím je zachována jakási jistota těch daňových poplatníků . Ono si řeknete , je to formální záležitost , ale musíme si uvědomit , že pokud daň z přidané hodnoty není podána v předepsané struktuře a formátu , takové podání se považuje za neplatné , se všemi účinky , se všemi pokutami a se všemi úroky z prodlení za to pozdní podání . Vidíte , že to jsou vlastně věci , které nemají žádný dopad na státní rozpočet a žádným způsobem se nesnaží ulevit daňovým poplatníkům , nejdou proti účelu a smyslu té právní úpravy , ale jdou prostě pro poplatníky směrem právní jistoty a směrem určitých mezí , které tady byly i dříve nastaveny . Jedna z věcí , která byla v zákonech původní od roku 1993 a v daňovém řádu i do roku 2015 , je určitý strop pro úročení úroku z prodlení . Zvláště za situace , kdy dneska se budou dostávat ti poplatníci do situace , kdy jim bude úrok z prodlení počítán , je nutné , aby byl zastropován tak , jak to bylo v minulosti . Vždycky v daňovém řádu bylo - a bylo to výsledkem konsenzu všech politických stran , když se daňový řád v roce 2008 přijímal - že úročíme případné nedoplatek pouze po dobu pěti let . Pouze po dobu pěti let . A dneska v situaci , kdy se to v roce 2015 odstranilo , úročíme případné nedoplatky naprosto bez jakéhokoliv omezení , to znamená , navždy . Když se podíváme prakticky , na koho to dopadá , ti největší podvodníci mají eseróčka , která jsou psána na bílé koně , a těch se vlastně opravdu ty nedoplatky nedotknou . Ale já znám situace , kdy se to dotýká manželek , kdy manžel byl podnikatel , utekl a ty manželky to doplácejí , a dříve se vždycky dostaly do situace , že za pět let se to úročení zastavilo , a teď se to úročení nezastaví . Ony to doplácejí celý život . A takovýmto způsobem si myslím , že bychom se měli vrátit k tomu , co tady bylo dříve . Jedná se v tom pozměňovacím návrhu o další jakési právní jistoty pro poplatníky v případě kontrol . V případě , že výsledek kontroly - to všichni víme , co je , prostě kontrolní úřad dospěje k nějakému závěru - je sdělován ústně daňovému subjektu , v té současné úpravě , která přišla k nám do Senátu , nedostane lhůtu tento poplatník k vyjádření , pokud si o to nepožádá . To si myslím , že je úplně obrácená situace . Ten poplatník by měl dostat automaticky patnáctidenní lhůtu k vyjádření , pokud se té lhůty sám dobrovolně nevzdá . Ale dneska ten zákon , tak jak jste nám ho poslali do Senátu , zbavuje možnosti patnáctidenní lhůty k vyjádření se k výsledku kontrolních zjištění . Ten výsledek kontrolního zjištění je velice , velice důležitá materie , protože tam je poslední okamžik , kdy poplatník může nějakým způsobem tento výsledek zvrátit a může nějakým způsobem navrhovat další svědky , další důkazní prostředky a jiné listiny , které by svědčily v jeho prospěch . A pokud tu lhůtu nedostane automaticky , tak v tom případě je zbaven procesní ochrany , což je protiústavní . Já jsem tady shrnul všechny ty nejdůležitější body . Já se ještě podívám , jestli jsem na něco nezapomněl , ale myslím si , že když vám to takhle říkám , tak jsem shrnul všechny body , není tam nic , co by státu bránilo ve výkonu finanční správy , ve výkonu kontroly a ve výkonu dohledu . Není tam nic , co by poplatníky znevýhodňovalo , a nemá to žádný dopad na státní rozpočet . Proto vás prosím , abyste se nad tímto pozměňovacím návrhem , který přišel ze Senátu , zamysleli a zkusili i v kontextu této situace pro něj hlasovat . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní se táži , zdali se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru , což byl rozpočtový výbor . Nechcete , paní poslankyně , Miloslava Vostrá . Takže já otevírám rozpravu a s přednostním právem mám tady písemnou přihlášku předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . Pane poslanče , máte slovo , prosím . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já budu velmi stručný . Týká se to samozřejmě toho stěžejního problému , onoho prodloužení z třiceti na pětačtyřicet dnů . Pokud bychom to schválili v onom původním vládním návrhu , tak jdeme přímo proti všem vládním opatřením na podporu podnikání a poskytnutí likvidity těžce zkoušenému podnikatelskému sektoru . A to samozřejmě čím menší subjekt , tím hůře bude tuto prodlevu v cash flow snášet z těch třicet na pětačtyřicet dní . Je tu 24 miliard . To jsou opravdu nemalé peníze pro plátce DPH . 24 miliard , o kterých bude časově vylepšeno cash flow státu a zhoršeno cash flow plátců DPH . To je státu , nejenom státu , ale veřejných rozpočtů , protože DPH je sdílená daň . Druhý argument , který tady již mnohokrát zazněl , a já bych ho opět rád připomněl . Paní ministryně argumentuje , že je to nezbytná podmínka související s vratkou za nadměrné odpočty . Ale prosím pěkně , ta vratka za nadměrné odpočty se stanovuje v rámci kontrolní činnosti . Té kontrolní činnosti předchází vyhledávací , nebo chcete - li , prověřovací činnost , na tu je těch třicet dní , ale v rámci té kontrolní nebo vyhledávací činnosti se ta vratka nestanovuje , ta se začne stanovovat , až když uplyne ta prověřovací lhůta , a teprve poté v rámci kontrolní činnosti , kde už není uveden žádný termín , orgán , finanční úřad stanoví tu vratku . Jinými slovy - a to se týká zhruba tak pěti procent , ta činnost , nutno říct , že se zlepšila , to znamená těm , kterým je zadržena DPH , tak se týká zhruba tak pěti procent , a my budeme těm pětadevadesáti procentům prodlužovat naprosto nesmyslně lhůtu o patnáct dnů , abychom potom těm pěti procentům mohli stanovovat ty vratky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities