ps2017-044-02-002-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-002-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Zahajuji hlasování číslo 85 a ptám se , kdo je pro to , že u zmíněného zákona trvá stav , ve kterém budeme projednávat tento zákon ve zkráceném jednání . Kdo je pro ? Kdo je proti ? Děkuji vám . Hlasování pořadové číslo 85 , z přítomných 85 pro 72 , proti 9 . Návrh byl přijat . Konstatuji , že tedy existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 257 / 2016 Sb . , o spotřebitelském úvěru , ve znění pozdějších předpisů , ve zkráceném jednání . Budeme tedy postupovat podle tohoto rozhodnutí a požádám místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou , aby se ujala slova . Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dámy a pánové , dovolte mi , abych uvedla vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 257 / 2016 Sb . , o spotřebitelském úvěru , ve znění pozdějších předpisů . Urgentní potřeba novelizace tohoto důležitého zákona vyplývá z velkých ekonomických dopadů probíhající pandemie COVID - 19 . Návrh doplňuje sněmovní tisk 813 , takzvané moratorium na splátky úvěru , které schválila tato Poslanecká sněmovna včera , neboť přináší řešení i pro případy , které moratorium nepostihuje , a také samozřejmě pro případy po moratoriu . Zákon o spotřebitelském úvěru , který jsme prosadili na konci roku 2016 jako Ministerstvo financí , přinesl u spotřebitelských úvěrů výrazné posílení ochrany dlužníků mimo jiné i tím , že stanovil omezení mnohdy značně nepřiměřených sankcí za prodlení se splácením úvěru . Takzvaní úvěroví predátoři , kteří nepůjčovali s cílem vydělat na úrocích z řádného splácení úvěru , ale s cílem vydělat na sankcích , případně na realizaci připojené zástavy , mnohdy přesunuli těžiště své činnosti od přísně regulovaného segmentu spotřebitelských úvěrů směrem k dosud neregulovaným úvěrům pro drobné podnikatele . Novela obsahuje pouze dvě témata . Prvním je rozšíření omezení sankcí z prodlení i na OSVČ , druhým je zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení . Novela nemíří na zastropování úroku při řádném splácení , ale pouze na jeho omezení v případech , kdy se úvěr stává nevymahatelným a kdy nelze očekávat jeho řádné splacení . Omezením sankcí pro OSVČ , pro naše živnostníky , drobné podnikatele , se značně sníží pravděpodobnost , že taková osoba spadne v případě své platební neschopnosti do dluhové pasti . Žádoucí odrazující účinek sankce přitom zůstává zachován . Zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení se týká spotřebitelů i OSVČ . Pokud prodlení dosáhlo alespoň 90 dnů , stropuje se sjednaný úrok ve výši 8 procentních bodů nad repo sazbu České národní banky . Čili repo sazba je dneska jedno procento , jedno plus osm je devět procent . Současný stav , kdy dluh přirůstá i během trvání prodlení tak dlouho , až se stane nesplatitelným , považuji jak u spotřebitelů , tak u OSVČ , za nadále neudržitelný . Je nutné si uvědomit , že se zde bavíme o úvěrech , které jsou již v prodlení delším než 90 dnů , tudíž jejich reálná vymahatelnost se zásadně snížila , a například u právnických osob jde o hranici , kdy musí vstoupit do insolvence . Podstatné je také to , že věřiteli v prodlení náleží kromě smluvního úroku s navrhovaným stropem 8 procentních bodů plus repo rovněž právo na úhradu účelně vynaložených nákladů , úroky z prodlení , opět ve výši 8 procentních bodů plus repo a smluvní pokuta ve výši 0 , 1 % denně z částky ohledně níž je dlužník v prodlení . Pro ilustraci . Zastropovaný smluvní úrok plus zákonný úrok z prodlení plus smluvní pokuta činí dohromady 54 , 5 % ročně . Toto opravdu považuji za více než dostačující . Návrh proto pokládám za vyvážený . Na rozdíl od jiných krizových opatření , která mají časově omezenou účinnost , považuji u tohoto typu omezení za žádoucí , aby mělo účinnost trvalou . Proti úvěrovým predátorům je třeba bojovat nejen během současné krize , ale i po jejím skončení . Na předvčerejším jednání rozpočtového výboru mi bylo namítáno , že se jedná o opatření trvalá a neměla by být projednávána ve stavu legislativní nouze . S tím ale já nemohu souhlasit . Ačkoliv má být účinnost navrženého opatření trvalá , přesto se jedná o opatření , které je vyvoláno současnou mimořádnou situací v souvislosti s pandemií COVID - 19 . Právě v této chvíli , kdy spotřebitelé i OSVČ jsou vystaveni zvýšenému ekonomickému tlaku , je třeba urychleně zajistit , aby v případě jejich prodlení nedocházelo k neomezenému narůstání plateb , které jsou povinni platit , a zabránit tak tomu , aby se dostávali do dluhových pastí . Proto se domnívám , že jsou splněny podmínky pro projednání tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze . Rovněž se domnívám , že návrh je i z hlediska svého obsahu zcela ústavně konformní . Za klíčovou považuji skutečnost , že navržené změny se v principu nijak neliší od změn , které zavedl již zákon o spotřebitelském úvěru z roku 2016 . Již tehdy došlo k omezení plateb , které spotřebitel platí v případě , že se dostane do prodlení . Jestliže tedy nebyly žádné pochybnosti o ústavní konformitě u zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016 , neměly by být ani u tohoto návrhu . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a konstatuji , že rozpočtový výbor , jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy , jej projednal a přijal usnesení , které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 811 / 1 . Požádám nyní zpravodajku rozpočtového výboru poslankyni Miloslavu Vostrou , aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . Prosím , pane zpravodajko , máte slovo . Poslankyně Miloslava Vostrá Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , dovolte , abych vás seznámila s usnesením , které přijal na svém jednání rozpočtový výbor , který po úvodním slově paní ministryně , zpravodajské zprávě a po rozpravě I . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava ; II . navrhuje Poslanecké sněmovně , aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona ; III . navrhuje , aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do 18.00 hodin dne 8 . dubna 2020 ; IV . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 257 / 2016 Sb . , o spotřebitelském úvěru , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 811 , vyslovila souhlas bez připomínek ; V . zmocňuje zpravodajku výboru , aby a ) s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny , b ) ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy . Tolik návrh usnesení , které bylo přijato na jednání rozpočtového výboru . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce . Budeme pokračovat rozhodnutím , zda povedeme i obecnou rozpravu . O tom rozhodneme hlasováním , které bude mít číslo 86 a o něž vás požádám . Zahájil jsem hlasování číslo 86 a ptám se , kdo je pro to , abychom vedli obecnou podrobnou rozpravu , s tím , že platí ta dohoda o pěti minutách pro každou rozpravu . Kdo je proti ? Děkuji vám . Hlasování číslo 86 , z 93 přítomných 72 pro , proti nikdo . Návrh byl přijat . Otevírám tedy obecnou rozpravu a první přihlášený je pan poslanec Pavel Juříček . Připraví se kolega Hrnčíř . Pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities