|

ps2017-044-02-002-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-002-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 811/ - zkrácené jednání

Date2020-04-08
Meetingps2017/044
Agenda Itemps2017/044/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/044schuz/s044045.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Zahajuji hlasování číslo 85 a ptám se, kdo je pro to, že u zmíněného zákona trvá stav, ve kterém budeme projednávat tento zákon ve zkráceném jednání. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 85, z přítomných 85 pro 72, proti 9. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tedy existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, ve zkráceném jednání. Budeme tedy postupovat podle tohoto rozhodnutí a požádám místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se ujala slova. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů. Urgentní potřeba novelizace tohoto důležitého zákona vyplývá z velkých ekonomických dopadů probíhající pandemie COVID-19. Návrh doplňuje sněmovní tisk 813, takzvané moratorium na splátky úvěru, které schválila tato Poslanecká sněmovna včera, neboť přináší řešení i pro případy, které moratorium nepostihuje, a také samozřejmě pro případy po moratoriu. Zákon o spotřebitelském úvěru, který jsme prosadili na konci roku 2016 jako Ministerstvo financí, přinesl u spotřebitelských úvěrů výrazné posílení ochrany dlužníků mimo jiné i tím, že stanovil omezení mnohdy značně nepřiměřených sankcí za prodlení se splácením úvěru. Takzvaní úvěroví predátoři, kteří nepůjčovali s cílem vydělat na úrocích z řádného splácení úvěru, ale s cílem vydělat na sankcích, případně na realizaci připojené zástavy, mnohdy přesunuli těžiště své činnosti od přísně regulovaného segmentu spotřebitelských úvěrů směrem k dosud neregulovaným úvěrům pro drobné podnikatele. Novela obsahuje pouze dvě témata. Prvním je rozšíření omezení sankcí z prodlení i na OSVČ, druhým je zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení. Novela nemíří na zastropování úroku při řádném splácení, ale pouze na jeho omezení v případech, kdy se úvěr stává nevymahatelným a kdy nelze očekávat jeho řádné splacení. Omezením sankcí pro OSVČ, pro naše živnostníky, drobné podnikatele, se značně sníží pravděpodobnost, že taková osoba spadne v případě své platební neschopnosti do dluhové pasti. Žádoucí odrazující účinek sankce přitom zůstává zachován. Zastropování smluvního úroku u dlouhodobého prodlení se týká spotřebitelů i OSVČ. Pokud prodlení dosáhlo alespoň 90 dnů, stropuje se sjednaný úrok ve výši 8 procentních bodů nad repo sazbu České národní banky. Čili repo sazba je dneska jedno procento, jedno plus osm je devět procent. Současný stav, kdy dluh přirůstá i během trvání prodlení tak dlouho, se stane nesplatitelným, považuji jak u spotřebitelů, tak u OSVČ, za nadále neudržitelný. Je nutné si uvědomit, že se zde bavíme o úvěrech, které jsou již v prodlení delším než 90 dnů, tudíž jejich reálná vymahatelnost se zásadně snížila, a například u právnických osob jde o hranici, kdy musí vstoupit do insolvence. Podstatné je také to, že věřiteli v prodlení náleží kromě smluvního úroku s navrhovaným stropem 8 procentních bodů plus repo rovněž právo na úhradu účelně vynaložených nákladů, úroky z prodlení, opět ve výši 8 procentních bodů plus repo a smluvní pokuta ve výši 0,1 % denně z částky ohledně níž je dlužník v prodlení. Pro ilustraci. Zastropovaný smluvní úrok plus zákonný úrok z prodlení plus smluvní pokuta činí dohromady 54,5 % ročně. Toto opravdu považuji za více než dostačující. Návrh proto pokládám za vyvážený. Na rozdíl od jiných krizových opatření, která mají časově omezenou účinnost, považuji u tohoto typu omezení za žádoucí, aby mělo účinnost trvalou. Proti úvěrovým predátorům je třeba bojovat nejen během současné krize, ale i po jejím skončení. Na předvčerejším jednání rozpočtového výboru mi bylo namítáno, že se jedná o opatření trvalá a neměla by být projednávána ve stavu legislativní nouze. S tím ale nemohu souhlasit. Ačkoliv být účinnost navrženého opatření trvalá, přesto se jedná o opatření, které je vyvoláno současnou mimořádnou situací v souvislosti s pandemií COVID-19. Právě v této chvíli, kdy spotřebitelé i OSVČ jsou vystaveni zvýšenému ekonomickému tlaku, je třeba urychleně zajistit, aby v případě jejich prodlení nedocházelo k neomezenému narůstání plateb, které jsou povinni platit, a zabránit tak tomu, aby se dostávali do dluhových pastí. Proto se domnívám, že jsou splněny podmínky pro projednání tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze. Rovněž se domnívám, že návrh je i z hlediska svého obsahu zcela ústavně konformní. Za klíčovou považuji skutečnost, že navržené změny se v principu nijak neliší od změn, které zavedl již zákon o spotřebitelském úvěru z roku 2016. Již tehdy došlo k omezení plateb, které spotřebitel platí v případě, že se dostane do prodlení. Jestliže tedy nebyly žádné pochybnosti o ústavní konformitě u zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016, neměly by být ani u tohoto návrhu. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a konstatuji, že rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 811/1. Požádám nyní zpravodajku rozpočtového výboru poslankyni Miloslavu Vostrou, aby nás informovala o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, pane zpravodajko, máte slovo. Poslankyně Miloslava VostráVážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s usnesením, které přijal na svém jednání rozpočtový výbor, který po úvodním slově paní ministryně, zpravodajské zprávě a po rozpravě I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava; II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona; III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky své jednání ukončila nejpozději do hodin dne 8. dubna 2020; IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 811, vyslovila souhlas bez připomínek; V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby a) s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny, b) ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy. Tolik návrh usnesení, které bylo přijato na jednání rozpočtového výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní zpravodajce. Budeme pokračovat rozhodnutím, zda povedeme i obecnou rozpravu. O tom rozhodneme hlasováním, které bude mít číslo 86 a o něž vás požádám. Zahájil jsem hlasování číslo 86 a ptám se, kdo je pro to, abychom vedli obecnou podrobnou rozpravu, s tím, že platí ta dohoda o pěti minutách pro každou rozpravu. Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování číslo 86, z 93 přítomných 72 pro, proti nikdo. Návrh byl přijat. Otevírám tedy obecnou rozpravu a první přihlášený je pan poslanec Pavel Juříček. Připraví se kolega Hrnčíř. Pane poslanče, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities