Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-24 ps2017-042-01-005-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 /sněmovní tisk 786/ - zkrácené jednání
Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji,paneministře.Výborprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovu,jemužbylvládnínávrhzákonapřikázánrozhodnutímpředsedy,jejprojednalapřijalusnesení,kterénámbylodoručenojakosněmovnítisk786/1.Zpravodajemvýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovujepanposlanecKarelRais,kteréhonyníprosím,abynásinformovaloprojednánítohotonávrhuvevýboru.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Karel RaisDěkuji.Myjsmeprojednali,takjakbylořečeno,tentonávrhamámzdepředsebouusnesení,kterébychsdovolenímpřečetl:Usnesenízz33.schůzezedne24.březnakvládnímunávrhuzákonaozvláštníchpravidlechpropřijímáníkněkterýmdruhůmvzděláváníakjejichukončováníveškolnímroce2019/2020,sněmovnítisk786.Výborprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovupoodůvodněníministraškolství,mládežeatělovýchovyRobertaPlagy,zpravodajskézprávěposlanceRaiseaporozpravě:I.navrhujePoslaneckésněmovněParlamentu,abysenekonalaobecnározpravaonávrhuzákona;II.navrhujePoslaneckésněmovněParlamentu,abysevedlapodrobnározpravakevšemčástemnávrhuzákona;III.navrhujePoslaneckésněmovněParlamentu,abysvéjednáníukončilanejpozdějidokoncejednacíhodne;IV.doporučujePoslaneckésněmovněParlamentu,abysvládnímnávrhemzákonaozvláštníchpravidlechpropřijímáníkněkterýmdruhůmvzděláváníakjejichukončováníveškolnímroce2019/2020(sněmovnítisk786)vyslovilasouhlasvezněnípřijatýchpozměňovacíchnávrhů,ato:1.Včástidruhé§25zní:"§25.Bod1.Zpracováníacentrálnívyhodnocenívýsledkůzkoušekspolečnéčástimaturitnízkoušky,svýjimkoudílčíchzkoušekkonanýchformouústní,zajišťujeCentrum.2.Profilovoučástmaturitnízkouškyaústnízkouškuspolečnéčástivyhodnocuješkola."Avčástidruhé§29-tadyjeúprava:"§291.Naprůběhdílčízkouškykonanéústníformouazkouškyprofilovéčástimaturitnízkouškyseustanovení§80aodst.1,2a4školskéhozákonapoužijíobdobně.2.Ustanovení§81odst.6školskéhozákonaplatíobdobně."V.zmocňujezpravodajevýboru,aby:sestanoviskemvýboruseznámilschůziPoslaneckésněmovny;vespoluprácislegislativnímodboremKancelářePoslaneckésněmovnyprovedlpříslušnélegislativnětechnickéúpravy.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkujipanuzpravodajianynímusímerozhodnout,zdapovedemeobecnourozpravu.Budemeotomhlasovat.Přivolaljsemposlanceaposlankyně,kteřínejsouvsále.Malouchvílipočkám.(Za okamžik:)Hlasovatmůžeme.Zahajujihlasování.Kdojepro,abychomvedliobecnourozpravu?(Poznámky posl. Bendy směrem k předsedajícímu.)Hlasováníprohlašujizaneplatné,ukončiljsemho.Ano,návrhvýboruvtomtopřípadězněl,žesenebudekonatobecnározpravaonávrhuzákona.Toznamená,žehlasujemeotom,žesenebudekonatobecnározprava.Zahajujihlasování.Kdojepro?(Z pléna: Pro co?)Žesenebudekonatobecnározprava.Akdojeproti?Vhlasováníčíslo24přihlášeno99poslanců,pro10,proti36.Návrhnebylpřijat,atedyobecnourozpravupovedeme.Otevírámobecnourozpravuanazákladědohodypředsedůposlaneckýchklubů,pokudnejsounámitky,navrhujipodle§99odst.7omezitřečnickoudobunapětminut,atojakprorozpravuobecnou,takprorozpravupodrobnou.Zahajujihlasování.Kdojepro?Kdojeproti?Vhlasováníčíslo25přihlášeno98poslanců,pro67,protinikdo.Návrhbylpřijat.JakoprvnívobecnérozpravěvystoupípanposlanecMarekVýborný.PřipravísepanposlanecBaxa.Prosím,máteslovo.Poslanec Marek VýbornýDěkujizaslovo.Váženýpaneministře,váženápaníministryně,kolegyně,kolegové,jábychchtělnaprvnímmístěpoděkovatMinisterstvuškolství,panuministrovizapředloženítohotisku.Myslím,ženeníúplnějednoduchý,protožeskutečněřešídetailníustanoveníškolskéhozákona,kterésetýkápřijímacíhořízeníatakésamozřejměukončovánívzdělávánínastředníchškolách.VzásadězaposlaneckýklubKDU-ČSL,zakterýtadyteďvystupuji,taknemámenějakýchzásadníchpřipomínekkjednotnýmpřijímacímzkouškám.Máme,atakébylypodányněkterépozměňovacínávrhy,kterésetýkajíukončovánívzdělávánínastředníchškoláchmaturitní,resp.závěrečnouzkouškou.Chtělbychtadypoděkovatškolskémuvýboruaipanuministrovizato,žepodpořilitenpozměňovacínávrh,kterýjsemránopřineslnaškolskývýborakterýsetýkáhodnocenídidaktickýchtestůspolečnéčástimaturitnízkoušky.Skutečnějsempovažovalzanešťastné-školy,které,kdyžbudemepracovatstouvariantou,žeskutečněod1.červnanejpozdějižácinastoupízpátkydoškol,takbudouřešitpřijímacířízení,alebudouřešitukončováníškolníhorokuutěchnižšíchročníků,1.,2.,3.,avtutochvílibychomnaněještěnavalilipovinnostopravovatdidaktickétesty,notabenevsituaci,kdystejněbytyvýsledkyškolymuselyposílatzpátkynaCermat.Cermatnatoanisoftwarověnenípřipraven,čilipovažujemezarozumnějšítuvariantu,okterétadyhovořilpanministr,toznamenáponechathodnocenínaCermatu,ikdyžtammůžedojítkprodlouženílhůty,alebudetovřáduněkolikadnů,atosimyslím,žejepořádsnesitelné.Protopovažujeme-aještějedenargumentjevelmidůležitý,atojeizachovánívětšímíryobjektivityvpřípaděhodnocenídidaktickýchtestůprávěnaCermatu.Čiliděkujizatutopodporuabudurád,kdyžtentopozměňovacínávrh,kterývzešelzeškolskéhovýboruakterýjsemtamránoobhajoval,podpoříte.Došlotamkjednomudrobnémupřehlédnutí,kterépotomnapravímpřihlášenímsekpozměňovacímunávrhučíslo4639...Pardon,nikoliv4639,ale-točíslopotomnačtuvpodrobnérozpravě.Vkaždémpřípaděsejednáopřezkum,kterýnámvtomnávrhuzvýboruvypadl,protožesamozřejměbybylonelogickévpřípadě,ževrátímehodnocenídidaktickýchtestůnaCermat,abytenpřezkumzůstávalnakrajskýchúřadech.Vracímehotímjednoduchýmpozměňovacímnávrhem,myslím,žetoje§32,zpátkynaministerstvosevšemitěmidůsledky,kteréktomupatří.Jetovlastněspojitánádobastímpozměňovacímnávrhemzeškolskéhovýboru.Opětbychváschtělpoprositopodporu.Jetoprojednánoispanemministrem.Druhávěc,kteroudávámkúvazetétoSněmovně,jeotázkaskutečnětohokrizovéhookamžikuvpřípadě,žebynebylaobnovenapřítomnostžákůveškoláchk1.červnu.Ministerstvo,vládanavrhujevtomokamžikupoužítktomuhodnocenímaturitníhovýstuputatřivysvědčeníztřetího,resp.zpololetíčtvrtéhoročníku.Jásohledemskutečněnarelevancitohomaturitníhovysvědčení,resp.závěrečnézkoušky,bychsesnažiltotokrizovéřešeníodsunout,conejdáletojemožné.Neříkám,ženemůženastatsituace,kdyiktomutobychommuselipřistoupit.Nikdositonepřejeme.