ps2017-041-04-004-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-06 ps2017-041-04-004-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Ano , samozřejmě budu reagovat na pana kolegu Raise . V zásadě je to pravda , ale podívejme se na tu realitu . Doteď je jedno , kdo to způsobil . Ale podívejme se na tu realitu a ta je takováto : Prostě na řadě středních škol není schopna třetina žáků udělat maturitu , kterou si dobrovolně vyberou . A tu si dobrovolně vyberou proto , že jejich šance uspět v cizím jazyku je ještě mnohonásobně nižší . To je realita současného českého školství zvlášť ve středoškolské odborné větvi . A toto přece musíme změnit ! Jinak vytváříme nerovné podmínky pro studenty a to je špatně . Proto já říkám , a prosím , věřte v tomto případě názoru Ministerstva školství i mému odbornému názoru , dva roky na změnění této situace je prostě málo . A jestliže víme , že tato situace tu existuje , tak prostě nemůžeme část studentů jenom proto , že mají nevhodný způsob výuky matematiky , nedostatečnou hodinovou dotaci , nesprávným způsobem matematika vyučována , tak je prostě nemůžeme vystavit tomuto meči , kterým bude stínat hlavy na závěr jejich středoškolského studia . To postrádá smysl . Tím nedosáhneme zlepšení matematické gramotnosti , nedosáhneme kvalitnějších všeobecných znalostí , k nimž nepochybně patří i matematika , atd . A nedívejme se na to , prosím , optikou gymnázií ! Ano , gymnázia to zvládnou , gymnázia mohou mít povinnou maturitu z matematiky zítra . Ale dneska podstatnou část vzdělávací soustavy na středoškolské úrovni tvoří odborné školy . Mnohem větší část než v jakékoliv jiné evropské zemi . Z odborných škol nám jdou také mladí lidé na vysoké školy , někdy je to i více než z gymnázií . A prostě do tohoto zavést teď povinnou maturitu z matematiky , když víme , že ti lidé to nemají šanci udělat (upozornění na čas) ne kvůli svým nedostatkům , ale kvůli těm školám , je chyba . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Váš čas k faktické poznámce již uplynul , děkuji . Pan poslanec Rais faktickou , poté pan poslanec Výborný , také faktická . Poslanec Karel Rais Já už budu stručný , už nebudu dál tady vystupovat , nebo pokusím se dál nevystupovat . Ale to je v podstatě o filozofii , že když jsou nekvalitní studenti , tak snížíme laťku . Prostě to se mně samozřejmě těžce nelíbí , protože potom máme inženýry , kteří skutečně neumějí triviální věci . A pak si tady vykládáme cosi o Country for Future a podobné řeči . Prostě není možné reagovat na to , že máme část studentů , která je nějak - abych je neurazil - retardovaná , tak abychom podle toho určovali maturitu . To prostě nejde . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Takže další faktická pan poslanec Výborný , poté paní poslankyně Valachová , poté pan místopředseda Fiala a už se tam přidávají další . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Výborný Děkuji za slovo , pane předsedo . Já si tedy nejsem jist , že to je debata teď do druhého čtení . Ale pokud tady zaznělo , tak pan kolega Rais má zcela jistě v jedné věci pravdu , a sice že tady čtyři roky ten stav už je , je znám , a že v tomto smyslu skutečně jsme zaspali a hasíme nějaký požár . Na druhou stranu , a to je potřeba si uvědomit , když hovoříme např . o Cermatu , no tak Cermat je jenom tím , kdo stanovuje formu toho výstupu . Ale nezaměňujme prosím ten výstup samotný a obsah výuky matematiky . A tady skutečně my jsme v situaci , kdy to nejhorší možné řešení , a já tady souhlasím s tím , co říkal pan místopředseda Fiala , to nejhorší možné řešení je odklad o dva roky . Nevyřeší se tím vůbec nic a ta nejistota , která tady je teď , tady zůstane dál . Buď zachovejme ten stav tak , jak je dnes v zákoně , se vším všudy a se všemi důsledky , které to ponese hlavně směrem k odbornému školství . Tady skutečně neřešíme otázku gymnázií , řešíme ten problém , který je v tom segmentu odborného školství . Anebo potom skutečně ten odklad musí být delší v horizontu toho , abychom se mohli soustředit a Ministerstvo školství se mohlo soustředit na úpravu rámcových vzdělávacích programů , tedy na to , jakým způsobem se ta matematika vyučuje . Není možné zaměňovat obsah s formou toho výstupu . To je špatně podle mého názoru . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Faktická poznámka , paní poslankyně Valachová . Poslankyně Kateřina Valachová Co se týká školského výboru jako gesčního výboru a jeho závěru , tak vyšel zejména z toho , že máme platný , čerstvý , vládou schválený dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy , Poslanecká sněmovna ho obdržela v prvním srpnovém týdnu , a tam se samozřejmě počítá se společnou částí maturitní zkoušky v rovnováze český jazyk jako mateřský jazyk , cizí jazyk a matematika . Stejně tak máme strategii - stále platnou - 2020 . Vaším prostřednictvím , pane předsedající , kolegovi panu místopředsedovi Fialovi je velmi dobré známa . A i tam z hlediska výstupu středoškolského vzdělávání počítáme se společnou částí . Je to o rovnováze těch znalostí a kompetencí . Toto školský výbor respektoval ve svém rozhodnutí . A poslední poznámka . Co se týká toho , že potřebujeme ke změnám dekádu - pokud umím dobře počítat , a začali jsme v roce 2014 , a o tom , co už je hotovo a co není , Ministerstvo školství samo informovalo ještě v červenci minulého roku školský výbor , tak do roku 2023 je to právě dekáda . A poslední poznámka . Revize rámcových vzdělávacích programů a revize oborů jsou exekutivní věci MŠMT a vůbec nepatří do parlamentní rozpravy . Nebudu se už opakovat . Myslím , že ta debata byla v minulosti bohatá a odhlásím se ze své obecné přihlášky , protože si myslím , že zejména bychom měli spět k rychlému cíli . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Faktická poznámka , pan místopředseda Fiala . Poté pan poslanec Mihola . Místopředseda PSP Petr Fiala Já už také nemíním v té debatě nějak dlouho pokračovat . Jenom budu reagovat ještě na pana kolegu Raise . Ne , to opravdu není , pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího , to vážně není snižování laťky . Nic takového by mě ani nenapadlo . Ale oba dobře víme , že kdybychom se setkali v naší vysokoškolské praxi s tím , že na nějakém oboru třeba 40 % studentů je vyhozeno od bakalářské zkoušky , tak se budeme oba ptát těch , kteří garantují ten obor , jak to , že to nepoznali v prvním roce studia . Jak to , že až u bakalářské zkoušky ? Proč se tohle děje ? A budeme to považovat za špatné . A stejně tak já za špatné považuji , jestliže u maturity neuspěje 30 , 40 % žáků na nějaké škole nikoliv proto , že snad nejsou dostatečné kvalitní , ale protože ta výuka je taková , že jim neumožňuje dosáhnout těch znalostí , které vyžaduje povinná státní maturita z matematiky . A to je ten důvod , proč si myslím , že ta školská soustava na to prostě není připravena , a proč si také ale myslím , že za dva roky toto nelze dostatečným způsobem napravit . My přece musíme mít na paměti nejenom nějaké legislativní dokumenty a rozhodnutí Parlamentu nebo ministerstva , které jsme udělali v minulosti , ale musíme mít přece na paměti a přihlížet i k reálné situaci , která v těch školách je . A ta je bohužel taková , jak ji tady líčím . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Faktická poznámka , pan poslanec Mihola , poté pan poslanec Zahradník , pan poslanec Bartoň a pan ministr Plaga . Máte slovo . Poslanec Jiří Mihola Dobrý den , vážené kolegyně , vážení kolegové . Já bych se přiklonil k mnohému , co tady pronesl pan předseda Fiala . Ale částečně bych dal za pravdu i panu kolegovi Raisovi . Ty argumenty , které tady zaznívají ohledně kvality nebo výstupu studentů , ty opravdu snad ani neměly nikdy zaznívat a možná by se debata držela daleko racionálněji . Domnívám se , stejně jako tady asi ve většině příspěvků zaznělo , že nejhorší možné řešení je odklad o dva roky . Povinná maturita z matematiky byl jistě dobře myšlený záměr , ale buď ta debata vůbec neměla nastat a mělo se to nechat k datu 2021 , anebo se měla koalice se svým ministrem domluvit , že to odsune , a prosadit si to a být v nějaké jednotě . Ale tím , že ta jednota není , je tady možná , já nevím , jestli sto , možná má každý poslanec jiný názor , s tím se nedá pracovat a je to neseriózní vůči studentům a vůči učitelům , kteří se ptají , jak to teda vlastně bude . Zanechme té tragikomedie ! Podle mě v tuto chvíli na stole jediné možné řešení odklad povinné maturity z matematiky , nechat to tak , jak to je , a pracovat dál na tom RVP a další věci , co jsme včera začali na tom společném kolečku . Ale opravdu není v tuto chvíli možné tady licitovat nad pěti variantami a čas nám běží . Takže jediná možná varianta - ta , kterou předkládá pan ministr , já ji podporuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities