ps2017-040-10-015-011.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-015-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Jsme teď v současné době ve druhém čtení , takže ještě touto cestou bych poděkoval , že jste umožnili projednání v rámci druhého čtení na této schůzi , tak jak jsem vás o to opakovaně žádal v prvním týdnu této schůze . Předpokládám , pozměňovací návrhy , které jsme zpracovali jako podvýbor pro policii , blíže představí pan zpravodaj . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne . Děkuji zástupci navrhovatelů a nyní , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Josef Bělica Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si vás seznámit s projednáním předloženého návrhu zákona ve výboru pro bezpečnost . Výbor pro bezpečnost jako výbor garanční návrh zákona nejprve projednával na své 27 . schůzi 4 . 10 . 2019 , kde ale přerušil projednávání návrhu zákona do doby , než ho projedná podvýbor pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečností služby . Tento podvýbor návrh projednal dne 12 . 12 . 2019 a doporučil výboru pro bezpečnost s návrhem zákona vyslovit souhlas , nicméně k němu navrhl několik pozměňovacích návrhů . Jednalo se zejména o zapracování připomínek , které k návrhu zákona vznesla vláda , konkrétně o to , že : - v úpravě podmínky bezúhonnosti v předkládaném návrhu zákona o obecní policii , čl . I bod 5 , nebylo ve výčtu tzv . odklonů obsaženo odstoupení od trestního stíhání podle § 70 zákona o soudnictví ve věcech mládeže ; - dále v § 4 b odst . 4 předkládaného návrhu zákona o obecní policii , čl . I bod 6 , chybělo určení způsobu , jakým bude docházet k předávání žádostí a následně opisů z evidence přestupků mezi obcí a rejstříkem trestů , a přitom na jiném místě , např . § 24 c odst . 4 návrhu zákona o obecní policii , toto předkladatel zakotvil ; - taktéž v navrhované nové formulaci podmínek pro odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla v § 17 a odst . 3 písm . c ) předkládaného návrhu zákona o obecní policii , čl . I bod 34 , byl použit pojem " oprávněná osoba " , který byl značně neurčitý a mohl by působit výkladové potíže ; - dále nově zaváděná skutková podstata přestupku podle § 28 odst . 3 písm . b ) předkládaného návrhu zákona o obecní policii , čl . I . bod 50 , byla částečně duplicitní s již platnou a účinnou skutkovou podstatou § 125 d odst . 1 písm . d ) zákona o silničním provozu ; - a konečně část druhá předkládaného návrhu zákona obsahující novelu zákona o rejstříku trestů se jevila jako nadbytečná , neboť tuto úpravu předkladatel zakotvil již v § 4 b odst . 4 návrh zákona o obecní policii , čl . I bod 6 ) , což lze považovat za dostačující . Všechny tyto nedostatky tak byly pozměňovacími návrhy v podvýboru odstraněny . Nad rámec připomínek vlády k návrhu zákona byly vzneseny na podvýboru pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečností služby ještě další dva pozměňovací návrhy , a to návrh na zpřesnění úpravy při podání vysvětlení osobou mladší 15 let . Při tomto úkonu dle současné právní úpravy musí být zajištěna přítomnost jejího zákonného zástupce , ale je jaksi opomenuto , pokud má osoba mladší 15 let ustanoveného opatrovníka . To bylo tedy pozměňovacím návrhem podvýboru upraveno a taktéž byl přidán dodatek , že nelze - li přítomnost zákonného zástupce nebo opatrovníka při podaní vysvětlení osobou mladší 15 let zajistit a věc nesnese odkladu , musí být zajištěna přítomnost alespoň pracovníka orgánu sociálně - právní ochrany dětí . O takto provedeném podání vysvětlení bude pak zákonný zástupce nebo opatrovník obecní policií vyrozuměn . Druhým pozměňovacím návrhem podvýboru nad rámec připomínek vlády pak byl návrh na zpřesnění oprávnění strážníka při používání pout jako donucovacího prostředku . Nově do této právní úpravy bylo přidáno oprávnění strážníka použít pouta nejen proti osobě , která ohrožuje vlastní život , jak je to podle současné právní úpravy , ale také pokud ohrožuje i pouze svoje zdraví , a dále také proti osobě , která se pokusí bezprostředně po zákroku strážníka o útěk . Doposud je to upraveno tak , že strážník může použít pouta , pouze pokud se osoba pokusí o útěk při samotném zákroku strážníka . Ve znění těchto všech pozměňovacích návrhů , které jsem přednesl , podvýbor pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečností služby doporučil výboru pro bezpečnost vyslovit souhlas s návrhem zákona . Nad rámec výše uvedeného bych k těmto pozměňovacím návrhům chtěl ještě dodat , že všechny tyto pozměňovací návrhy byly konzultovány z legislativního hlediska i s Ministerstvem vnitra . Návrhem zákona , včetně těchto pozměňovací návrhů , se tak znovu zabýval výbor pro bezpečnost na své další schůzi dne 9 . 1 . 2020 . Výbor se celkově s předkládaným návrhem zákona a s pozměňovacími návrhy podvýboru pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečností služby ztotožnil , a tak na svém daném jednání výbor pro bezpečnost doporučil Poslanecké sněmovně , aby s návrhem zákona vyslovila souhlas ve znění oněch pozměňovacích návrhů , o kterých jsem mluvil a které jsou obsahem předmětného usnesení výboru pro bezpečnost , sněmovní tisk číslo 550 / 5 . Vzhledem k tomu , že předložený návrh zákona počítal s účinností od 1 . ledna 2020 , což logicky je nyní neproveditelné , navrhl dále výbor pro bezpečnost datum nabytí účinnosti předloženého návrhu zákona na 1 . ledna roku 2021 , a to i s ohledem na to , aby byl dostatek času na proškolení strážníků s tou novou úpravou . Dámy a pánové , předmětný návrh zákona projednal ještě výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj 1 . 11 . 2019 , kde pod sněmovním tiskem 550 / 3 přerušil projednávání , a následně výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal návrh zákona na svém zasedání 12 . 12 . 2019 , které bylo poslancům doručeno jako sněmovní tisk 550 / 4 , kde tento výbor doporučuje schválit . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zpravodaji garančního výboru panu poslanci Josefu Bělicovi , a protože byl , jak už bylo řečeno , tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , všechna usnesení máte doručena jako sněmovní tisky 550 / 2 až 5 , tak bych požádal nyní zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jana Schillera , aby se ujal slova se svou zpravodajskou zprávou za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Jan Schiller Děkuji , pane místopředsedo . Tak já potvrdím to , co říkal kolega . Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 31 . schůzi dne 12 . prosince 2019 doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 550 projednat a schválit v předloženém znění . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji , a protože to byly všechny zprávy zpravodajů , tak nyní otevírám rozpravu , do které mám několik přihlášek . Jako první paní poslankyně Nevludová . Prosím . Poslankyně Ivana Nevludová Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , já jako členka podvýboru pro obecní policie celou tuto věc také sleduji . V navržené novele navrhuji zrušit § 4 b odst . 3 a 5 , a to z důvodu , že na základě domněnek či podezření nemohou úředníci obcí a Policejního prezidia ČR rozhodovat , co je a co není založení , podpora , propagace nebo sympatizování s hnutím , které směřuje k potlačování práv a svobod člověka , co je , nebo není národnostní , náboženská anebo rasová zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob , a to v tom smyslu , kdy to zasahuje do osobnostních práv a svobod člověka . Toto může spolehlivě rozhodnout z doložených důkazů pouze příslušný soud dle právního řádu České republiky . Navrhované znění odst . 3 nespecifikuje konkrétní skutečnosti , které by byly podnětem pro zahájení takového řízení . Slovní spojení " zjištěné skutečnosti " je nejednoznačné . Návrh by se tedy stal lehce ohebným , libovolně aplikovatelným na kohokoliv , kdo například svobodně vyjádří svůj názor na shromáždění , na demonstraci na sociálních sítích , na internetu , v médiích apod . , což člověku umožňuje Listina základních práv a svobod .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities