ps2017-040-10-005-216.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-005-216 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji ministru zdravotnictví za jeho úvodní slovo . Otevírám rozpravu , mám zatím tři přihlášky . První přihlášený do rozpravy ve třetím čtení , kde lze navrhnout zpětvzetí návrhu do zahájení rozpravy , případně vzít takový návrh zpět jen se souhlasem Sněmovny a rozpravu konat pouze na opravu legislativně technických chyb , gramatických chyb či písemných chyb a tiskových vyplývajících z přednesených pozměňovacích návrhů , případně podat návrh na opakované druhé čtení , můžeme zahájit vystoupením pana poslance Petra Třešňáka . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Petr Třešňák Pěkné dopoledne . Vážené kolegyně , vážení kolegové , rád bych vás poprosil o podporu návrhu načteného do systému původně pod číslem 3968 a nyní v proceduře označeného B 2 a B 3 . Detailně jsem tento návrh představoval již v prvním čtení , a to tehdy i jako samostatnou novelu . Nyní se však jedná o komplexní pozměňovací návrh skupiny poslanců za Piráty , STAN a SPD , který dle nás nejlépe reaguje právě na to rozhodnutí Ústavního soudu a dává všem pojištěncům možnost jak kandidovat , tak i volit se stejnou váhou hlasů do správních rad zdravotních pojišťoven , a to pomocí korespondenční i elektronické volby . Krátce bych se zde rád vyjádřil i k poslaneckému návrhu pana ministra . Tam skutečně došlo k jisté pozitivní změně , tedy k odstranění té hranice 0 , 4 % , a také byla zavedena možnost elektronické volby , byť organizované - alespoň tak jsme to pochopili - přímo pojišťovnou , nikoli statistickým úřadem , jak navrhujeme my , tedy jako nezávislým orgánem . Přesto je to oproti té současné verzi zákona i té původně navržené vládní novele jistý posun vpřed . A právě proto , že ten náš návrh je v mnohém komplexnější , ale také ambicióznější , dovolil bych si navrhnout změnu procedury tak , aby návrhy B 2 a B 3 byly hlasovány před návrhy C , a to právě proto , že návrhy pod písmenem C , resp . ty C 1 až C 8 předložené panem ministrem , jsou i pro nás víceméně kompromisní návrhy . Ještě ve stručnosti zmíním dva další pozměňovací návrhy , B 4 a B 5 . Ty upravují definici střetu zájmů , která v té původní novele není příliš jasná . My navrhujeme , aby VZP i oborové zdravotní pojišťovny měly stejná omezení v rámci střetu zájmů a také menší zpřesnění jednoho paragrafu . Takže děkuji za podporu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Třešňákovi . Nyní paní poslankyně Alena Gajdůšková , připraví se Vít Kaňkovský . A paní poslankyně , než vám dám slovo , znovu požádám sněmovnu o klid . Myslím to vážně . Jestli chcete být ve stenoprotokolu , koho jsem napomenul , klidně to udělám . Děkuji . Máte slovo . Poslankyně Alena Gajdůšková Děkuji také . Vážený pane předsedající , vážená vládo , pane ministře , páni ministři , ctěná Sněmovno , k tomuto návrhu zákona chci v prvé řadě zdůraznit , že i když se některé zdravotní pojišťovny tváří jako soukromé , všechny zdravotní pojišťovny spravují peníze ze zdravotního pojištění , tedy peníze pojištěnců . Ty všichni odvádíme na zdravotní pojištění , abychom za ně dostali zdravotní péči ve chvíli , kdy ji potřebujeme , kdy onemocníme nebo se nám stane úraz . Měli by to být tedy v prvé řadě pojištěnci , řekněme pacienti , kteří by měli mít možnost dohlížet na hospodaření pojišťoven . Připomínám , že to byly pacientské organizace , odbory , zdravotníci , kteří v nedávné době museli bojovat o to , aby alespoň část toho , co leží na účtech zdravotních pojišťoven , šla opravdu do zdravotní péče , tedy tam , kde peníze chyběly . Ale o tom v této chvíli mluvit nechci . Chci jenom zdůraznit , že i proto je důležité , aby ve správních a dozorčích radách pojišťoven byli pojištěnci . Pozměňovací návrh pana ministra toto slibuje . Já se přiznávám , že mám trochu pochybnost o tom , jak to v praxi bude fungovat , o praktickém provedení té procedury , která má zajistit možnost účasti veřejné kontroly v pojišťovnách i pacientům a pacientským organizacím . Nicméně formulace pozměňovacího návrhu , tak jak je to dneska postaveno na tripartitním základě , řekněme , to předpokládá . Jak otevřená ta možnost bude , ukáže skutečně praxe , ale vzhledem k tomu , že tento návrh zákona potřebujeme , reaguje na výnos Ústavního soudu , a vzhledem k tomu , že se i předpokládá - pan ministr na zdravotním výboru to takto deklaroval - že ještě debata o tom bude a bude potřeba skutečně i potom , jak se v praxi ukáže funkčnost toho , co dneska schválíme , že ještě bude možnost se o tom bavit a skutečně ty věci doladit , podporuji tento pozměňovací návrh a to , co je vlastně výsledkem jednání ve zdravotnickém výboru . Jenom k tomu ještě chci dodat jednu záležitost . My skutečně ctíme ten princip , o kterém jsem na začátku mluvila , že peníze ve veřejném zdravotním pojištění jsou peníze pojištěnců , a měly by být tedy pod důslednou veřejnou kontrolou . Ta je zajištěna jenom Poslaneckou sněmovnou . Proto se domnívám , že by zdravotně pojistné plány měla nadále schvalovat Poslanecká sněmovna . To je pozice sociální demokracie . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Gajdůškové . Nyní pan poslanec Vít Kaňkovský , zatím poslední přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vít Kaňkovský Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , milé kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu KDU - ČSL k novele zákona o zaměstnaneckých a resortních pojišťovnách a o Všeobecné zdravotní pojišťovně . Já jsem zde opakovaně vystupoval v prvním a ve druhém čtení , kdy jsem přednášel důvody , proč klub KDU - ČSL nesouhlasí s tou původní verzí vládní novely . Tu hlavní překážku vidíme v tom , že vládní návrh dostatečně nereflektuje nález Ústavního soudu ze září 2018 . A právě proto jsem na zdravotním výboru po prvním čtení načetl pozměňovací návrh , který se - a tady jsem to i očekával - stal poměrně silnou rozbuškou . Znovu zde zmíním , a stejně jsem to tak udělal i ve zdravotním výboru i ve druhém čtení tady , že ten návrh měl být krizovým řešením , a to do situace , pokud by Ministerstvo zdravotnictví nezměnilo názor na tu původní novelu . To znamená , mělo to být trošku i provokací , já jsem to panu ministrovi i osobně řekl , a i určitým apelem na to , aby do druhého čtení byl připraven kompromisní návrh . Já v tomto směru děkuji panu ministrovi , že i po široké diskusi připravil ten kompromisní pozměňovací návrh , který máme dneska , je v hlasovací proceduře pod písmenem C . A já zde mohu říci , že klub KDU - ČSL tento pozměňovací návrh pana ministra podpoří z větší části . Máme zde určité věcné pochybnosti , tady navážu na milou kolegyni paní poslankyni Gajdůškovou , o tom technickém provedení pak těch samotných voleb . My ctíme ten tripartitní model a myslíme si , že je jediný správný , ale máme trošičku pochybnosti o ustanovení § 10 b , který se týká sběru padesáti podpisů případných kandidátů do zdravotní pojišťovny , resp . těch spoluobčanů , kteří by je podpořili v té kandidatuře . Tady jsme přesvědčeni o tom , že to naráží na zákon o ochraně osobních údajů i na některou další legislativu týkající se ochrany citlivých údajů . Nicméně jsme přesvědčeni o tom , že touto otázkou se ještě bude zabývat Senát , a nebrání nám to v podpoře toho pozměňovacího návrhu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities