ps2017-040-09-002-176.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-11 ps2017-040-09-002-176 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Poslankyně Lucie Šafránková Dobrý podvečer , pane předsedající , dámy a pánové , kolegyně a kolegové . Jménem poslaneckého klubu SPD si vám dovoluji představit návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů . Jde o soubor sedmi změn , který by měl odstranit nebo alespoň minimalizovat nejrůznější formy zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi , posílit kontrolní možnosti a kompetence pracovníků Úřadu práce , který je orgánem , jenž tuto agendu zastřešuje a který za ni ze zákona zodpovídá , a taktéž umožnit udělení opravdu citelných sankcí těm osobám , které systém pomoci v hmotné nouzi zneužívají , a dlouhodobě tak okrádají své poctivé pracující spoluobčany , kteří je nedobrovolně financují . Tento návrh vznikal v těsné interakci s odborníky z terénu a praxe . Zejména se samozřejmě jednalo o pracovníky Úřadu práce a sociálních odborů i ředitele škol a pedagogy , mimo jiné i z měst a obcí silně zasažených problematikou zneužívání sociálních dávek , resp . s ní úzce související tematikou ostudy českého státu , takzvaných vyloučených lokalit , ghett , kde bují byznys s chudobou , kriminalita a sociálněpatologické jevy a které jsou časovanou bombou v našem systému . Vyrůstají zde generace dětí bez šance na slušnou budoucnost a život v jejich sousedství je pro slušné pracující občany nebezpečím a noční můrou . Je povinností státu zde nekompromisně zasáhnout . Vláda je v tom dlouhodobě nečinná , proto přicházíme s tímto svým návrhem , který jistě není všespasitelný , ale je prvním nezbytným krokem k tomu , aby se systém postavený na hlavu pomalu začal obracet zpět na nohy . Dovolte mi ještě v této souvislosti vyjádřit obdiv a úctu všem pracovníkům Úřadu práce a sociálních odborů měst a obcí , ale i České správy sociálního zabezpečení , kteří vykonávají těžkou a záslužnou práci , hájí zájmy a peníze státu takříkajíc v první linii . Jsou pod ohromným tlakem , často čelí nátlaku a výhrůžkám neúspěšných či agresivních žadatelů o sociální dávky , vesměs podporovaných nejrůznějšími neziskovými organizacemi napojenými na dávkový byznys . Je naší povinností tyto pracovníky ocenit a podpořit , v první řadě samozřejmě finančně , protože se na ně při zvyšování platů nepochopitelně zapomíná ve prospěch jiných skupin , ale i morálně a právně . Musíme jim říci a dokázat takto i v praxi , že si jejich práce vážíme a že za nimi vždy budeme stát , ať se nebojí rozhodovat dle zákona a svého svědomí . Společným jmenovatelem navrhovaných změn je tedy snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek kontrolních a sankčních mechanismů omezení zneužívání finančních prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti státní pomoci v hmotné nouzi . Tato pomoc se musí stát pouze mimořádným prostředkem pro situace , kdy si její příjemce z objektivních důvodů nemůže obstarat příjem vlastní prací či podnikáním nebo když mu nízký pracovní příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb pro něho , pro jeho rodinu a jeho děti . Současné legislativní nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi umožňuje v mnoha ohledech netransparentní a účelové jednání jejich příjemců a žadatelů o ně . Proto je třeba v zákoně učinit takové změny , které by pracovníkům orgánů pomoci v hmotné nouzi umožnily provádět efektivnější kontrolu včetně možnosti užití příslušných sankcí v oblasti zneužívání nepojistných sociálních dávek pomoci v hmotné nouzi a současně by vedly k významné úspoře veřejných prostředků . A toto jsou další hlavní cíle námi předkládané novely : zvýšení adresnosti vyplácení příslušných dávek , snížení celkového objemu státem vyplácených prostředků na dávky pomoci v hmotné nouzi , zejména těch neodůvodněných , a snížení počtu příjemců těchto dávek a jejich omezení pouze na osoby , které se dočasně ocitly bez vlastního přičinění v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat . Zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi má mnoho podob . Nejvíce se týká takzvaného doplatku na bydlení , což je dávka , která si zaslouží vlastní komplexní úpravu , na kterou taktéž čekáme léta . Snad se i zde začne blýskat na lepší časy . Výrazné úpravy jsou zapotřebí i u takzvané mimořádné okamžité pomoci , ale to je specifická materie a předmětem tohoto návrhu není . Dále se jedná mimo jiné o nepřiznávání a zatajování finančních příjmů adresátů dávek , o práci načerno a nelegální získávání příjmů , o fiktivní změny bydliště a podvody s tím spojené , o fiktivní pronájmy nemovitostí například mezi příbuznými , dlouhodobé vyhýbání se práci a jejímu hledání , masivní zneužívání režimu pracovní neschopnosti . Samostatnou kapitolou je pak zneužívání pěstounských dávek , zejména pak takzvané odměny pěstouna v rámci spekulativního pěstounství v rodině , kdy je pěstounem dítěte například prarodič , ačkoliv má k dítěti odvozenou vyživovací povinnost a přestože rodiče dítěte žijí a mohli by se o ně fakticky starat . Prozatím tedy navrhuji provést v zákoně o pomoci v hmotné nouzi těchto sedm změn : První změnou chceme rozšířit okruh osob , které mohou být vyřazeny z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi z důvodu neplnění povinností zákonného zástupce dítěte spojených s řádným plněním povinné školní docházky , i osoby , které neplní tyto povinnosti ve vztahu k povinnému předškolnímu vzdělávání . Povinnost zajistit řádnou docházku a účast dítěte na posledním roce předškolního vzdělávání a na přípravě na docházku do základní školy je zcela srovnatelná s povinností rodiče zajistit řádné plnění povinné školní docházky dítěte . Povinná školní docházka a povinná roční příprava na ni jsou jedním ze základních nástrojů socializace dítěte a jeho integrace do společnosti i z pohledu přípravy na budoucí další studium či výkon profese . A současně není ospravedlnitelné vyplácet sociální dávky těm osobám , které neplní své zákonné povinnosti ve vztahu ke státu a ke svým dětem . Rozšíření příslušného ustanovení o odkaz na dodržování školského zákona je nutné z toho důvodu , že tato právní norma upravuje i povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků , mezi které patří mimo jiné povinnost zajistit , aby dítě a žák docházeli řádně do školy nebo školského zařízení , a dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem . Za druhé navrhujeme přiznat orgánům pomoci v hmotné nouzi možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek ty osoby , které porušily během pobírání dávek režim práce neschopného , resp . režim takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodů nemoci nebo úrazu . Nynější právní úprava neumožňuje ty osoby , které i opakovaně porušily pravidla režimu práce neschopného , vyřadit z okruhu osob majících právo čerpat dávky pomoci v hmotné nouzi . Že se jedná o závažný problém , dokládá i nedávná statistika Úřadu práce , která hovoří o tom , že během prvního pololetí roku 2018 se jeho pracovníci zaměřili na dodržování režimu takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání a případné zneužívání nepojistných sociálních dávek v této souvislosti . V předmětné době evidoval Úřad práce 22 tisíc osob , které nemusely na základě lékařského potvrzení plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu . V průběhu prvního pololetí roku 2018 tudíž zaměstnanci Úřadu práce provedli 15 791 kontrol a zjistili přitom 4 307 porušení stanoveného režimu , což je tedy téměř ve 30 % případů , přičemž současná úprava zde umožňuje pouze vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání , nikoliv z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi . Třetí změnou navrhujeme přiznat orgánům pomoci v hmotné nouzi možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi ty osoby , které setrvávají v pracovní neschopnosti , resp . v režimu takzvané dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu i po uplynutí doby , která je ekvivalentem maximální podpůrčí době pro pobírání nemocenské včetně doby , o kterou může být tato doba maximálně prodloužena příslušným pracovištěm České správy sociálního zabezpečení , což je celkem 730 kalendářních dní po sobě jdoucích . To znamená , že tyto osoby by si měly před uplynutím této doby buď zažádat na příslušném pracovišti České správy sociálního zabezpečení o přiznání snížené pracovní schopnosti a invalidního důchodu , anebo nastoupit do zaměstnání , resp . začít si znovu aktivně zaměstnání hledat prostřednictvím Úřadu práce jako osoby tamtéž evidované , to znamená řádně plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání . Na základě informací pracovníků Úřadu práce nyní vím , že mnohé osoby setrvávají v režimu pracovní neschopnosti i mnoho let , velmi často například více než tři roky , a zaznamenaným rekordmanem svého druhu je i případ takovéto devítileté pracovní neschopnosti .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities