Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji.Nicméněplatíparagraf112,nenímožnépokračovatvprojednávánítétointerpelace.Pokudpanposlanecmánějaképracovnípovinnosti,chápu.Takžetoutointerpelacísedálenebudemezabývat.NařadějeinterpelacenapředseduvládyAndrejeBabiše,kterýodpovědělnainterpelaciposlanceJanaZahradníkavevěcienergetickébezpečnostiČeskérepubliky.Interpelacesespolusodpovědípředkládájakosněmovnítisk684.ProjednávánítétoodpovědibylopřerušenodopřítomnostipředsedyvládyAndrejeBabiše.Opětovněkonstatujiomluvupanapremiéra,nenímožnéprojednattutointerpelaci.DalšíinterpelacejeadresovánataktéžnapředseduvládyAndrejeBabiše,kterýodpovědělnainterpelaciJakubaMichálkavevěci"Mohlbystemiprosímsdělit,jakýmáteprogram?".Interpelacesespolusodpovědípředkládájakosněmovnítisk687.Projednávánítétoodpovědibylopřerušenododalšíhoprojednávánípísemnýchinterpelací,tojestdodnešníhodne,30.1.2020.BudemepokračovatvrozpravěapanposlanecMichálekmázájemovystoupení.Jenompokudmohupoprosit,užjsmetotadyminuleprobírali,držetsejaksivmantinelechtématu,ikdyžjevelmiširoké.Poslanec Jakub MichálekDěkujizaslovo,váženýpanepředsedo.Určitěsebududržettohotématu,kteréjevymezenopoměrněrozsáhlekprogramupanapremiéra.Čilivzhledemktomu,žepanpremiérodpovědělvesvéinterpelaci,žejehoprogramjepracovatodránadovečera,cožsimyslím,ževnašírepublicejepořádještěstandard,takjsemsechtělzeptatpanapremiéra,byťjenepřítomen,jestlibynámmohlříci,kdykonkrétnědorazísemdoPoslaneckésněmovny,kdesemávládazodpovídatPoslaneckésněmovně.Protožesimyslím,žesiúplněsprávněnerozvrhuječasvesmyslu,jakéjsoujehoústavníroleapovinnosti,avesmyslutoho,čemuseskutečněvěnuje.Myjsmeteďbylisvědkytoho,žepanpremiérvpodstatěosobnězačalřešitvěcinaMinisterstvudopravy,sešelsespanemVondráčkemazačalidávatdohromady,neborespektivesezačalnějakýmzpůsobempodíletnaprogramovánínovéhosystémunaMinisterstvudopravynanákupdálničníchznámek.Alejásedomnívám,žepanpremiérbysemělskutečnězaměřitnato,žeobsadírezortykompetentnímilidmianebudeřešittykoncovévěcinatétoúrovni.Protožepotomsamozřejmětrávíčasvěcmi,kvůlikterýmsenemůžedostavitdoPoslaneckésněmovnyaodpovídatnadotazyposlanců.Takžeonosetopotomzvrhnedourčitételenovely,kdypanpremiérakčnězasahujenarezortech,ovšemvdůsledkutoho,ženevhodněvybralnominantydokřeselministrů,protožetěchpersonálníchzměnužtambyloopravdupoměrnědost.InaMinisterstvuspravedlnostinapříklad,kdesetiministřistřídalitřebaněkdyipo14dnech.Noatenzpůsobřízenísamozřejměvypovídáotom,žesenedařítenprogrampromítatdopraxeúplnětak,jakbytomělofungovat.Jábychseteďpodívalnaprogrampanapremiéravoblastibojeprotikorupci,protožepřecejenomANOvzniklojakoprotikorupčníhnutí.Jájsemsitadyvytisklpublikacipanapremiéra,sekteroukandidovaldoPoslaneckésněmovny,Vize2035proČeskourepubliku,pronašeděti.Součástisamozřejmětohoprogramu,tévize,bymělbýtinějakýimplementačnímechanismus,abytonebylopouzenapapíře,aleabysetopromítalodopraxe.Tadysevlastněkritizujevtomjehoprogramu,ževnímáníkorupcesepohybujena30.až50.místěnasvětěpodleindexu,kterýsestavujímezinárodníorganizace,ateďjsmeopětviděli,žeČeskárepublikasivtompohoršilaažesevpodstatěrealizujeto,cokritizujepanpremiérvesvémprogramu."Vlivnézájmovéskupinyužnepotřebujíporušovatzákon,spíšprosadíjehozměnuasvoučinnosttímlegalizují,"říkáTransparencyinternationalvesvézprávě.Atohlecitujepanpremiérvesvémprogramu.Amyslímsi,žeicelkemdobřetopopisujeto,cosedějeteďzajehofungování.Citujetadyzákonowhistleblowingu,okterémsenemohoudohodnouanivkoalici.Takžeteď,kdyžmávládavětšinuvPoslaneckésněmovně,takstálenepředložilizákonowhistleblowingu,kterýslibovalivesvémvolebnímprogramu.Tadypíšeotom,žetenbymělpomocilidem,kteříupozornínaporušenízákona,tojevprávnímstátědokoncepovinnost."Kdyžjetoalekriminalitavefirměneboveveřejnésprávě,taklidi,kteřínaniupozorní,častoztratízaměstnání.Jdouponich,čelínátlakuavyhrožování,spojíseprotinimkdekdo.Adokoncemohoupřijítomajetek."otaktojsmezasepřesnězažili,žesedělovpřípaděpanapremiéraatěchněkolikawhistleblowerů,kteříupozornilinapříkladnazpůsob,jakýmseproplácejíněkterézemědělskédotace,jakýmsedodržujípravidlastřetuzájmůapodobně.Takžetilidé,kteříupozornilinatukorupci,potombyliodstraněni,anižbychombyliinformovániotom,jakýmzpůsobemsetaobviněnívyšetřila.Paktadymámedalšívěci,kterésetýkajístátníchzástupců,kterépanpremiérmávesvémprogramunastraně113,nakterýtakyasipozapomněl.Tysetýkajístátníchzástupců,abyjimnikdonemohlzasahovatdokonkrétníhopřípadu.NoadoteďsezákonostátníchzástupcíchaninedostalnaprogramjednáníPoslaneckésněmovny.Tadypanpremiérkritizuje,žetopřipravili,alevParlamentutozařízli,ateďsamozřejměvládaopětděláúplnětosamé.Zamezilatomu,abyseprojednalzákonostátnímzastupitelství.Potomtadypopisuje,ževČeskutrvásložitýsoudnísporasitřiapůlroku-tojenastraně114programupanapremiéra-šestlet,kdyžjetoobchodníspor.Noamyteďseskutečněsetkávámestím,ženaMěstskémsouduvPrazenenídostatečnákapacitaktomu,abybylyvčasvyřizoványzáležitosti.Atojevěc,kterásebohuželnetýkápouzerezortuspravedlnosti,aletýkásevšechrezortůnapříčcelouvládou.Jetoztohodůvodu,žeMěstskýsoudvPrazerozhodujejakosprávnísoud1.stupněožalobáchvesprávnímsoudnictvíprotirozhodnutímústředníchsprávníchorgánů,pokudsídlotohosprávníhoorgánu1.stupněbylovobvoduhlavníhoměstaPrahy,cožvřadětěchorgánůjetenpřípad.Takžejinýmislovy,celářadažalobacelýtensystémkontrolyvesprávnímsoudnictvíspoléhánato,žeMěstskýsoudvPraze,kterýpřezkoumáváitarozhodnutíministrů,buderozhodovatvčasabuderozhodovatvsouladusezákonem.Atamsesetkávámestím,ženaopaktysoudnísporyuMěstskéhosouduvPrazetrvajírekordnědlouho,dokoncetrvajístejnědlouho,jakojevolebníobdobíněkterévlády.Toznamená,žekdyžnějakýministr,dejmetomu,neboúředníknaministerstvuvydánezákonnérozhodnutí,takvtomsložitémsporutobudetrvatčtyřiroky,nežtorozhodnutíbudesoudempřezkoumánoazrušeno.Čilijinýmislovy,nerozhodneseotomanivtomvolebnímobdobí,nenímožnéztohovyvoditpolitickouodpovědnost,voličisepodletohonemůžourozhodovataažvpříštímvolebnímobdobísetomožnápřezkoumá.Takžetakovýmtozpůsobemdocházíkodkladutéodpovědnostizanezákonnározhodnutí.Samozřejměvoblastitohosprávníhosoudnictvítanevymahatelnostjepotomspojenaještěsproblémem,žejakmilesprávnísoudvydásvojerozhodnutí,taknemámevČeskérepubliceapelačníprincip,toznamená,dojdepouzetypickykekasacitohorozhodnutísvýjimkoupřestupkovéhoprávaaprávanainformace.Noatensprávníúřad,můžetobýtnapříkladfinančníúřad,nemusítorozhodnutírespektovat.Respektivemělbyhododržovatpodlezákona,alekdyžtoneudělá,takmunehrozížádnásankce.Takževevýsledkusesetkávámeispřípady,žefinančníúřadtřebavydástanovisko,žerozhodnutíÚstavníhosoudupronějnebudepoužitelné,žehonebudedodržovatatd.Tojesamozřejmědruhýproblém,kterýkomplikujedohlednadzákonnostíveřejnésprávy.