ps2017-040-06-004-162.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-004-162 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) Na prvním místě tedy to byla obava , aby vláda nezneužila volné ruky , kterou odstraněním podmínek pro vysílání sil na 60 dnů dostane . Zaprvé , těžko se dá předpokládat , že by bylo možné během 60 dnů naplánovat a provést rozsáhlejší vojenskou operaci v zahraničí . Zadruhé , vláda může přislíbit v případě potřeby NATO , Evropské unie či OSN vyslání českých vojáků a může díky 60 dennímu oknu vyslat do zájmové oblasti například průzkumné týmy , ale bude muset informovat Parlament a pro větší nasazení si vyžádat jeho souhlas . Zatřetí , vláda se může rozhodnout pro operaci menšího rozsahu , která se bude dát zvládnout během 60 dnů , ale opět musí jít raději dříve než později do Parlamentu pro souhlas . Začtvrté , nedá se předpokládat , že by se vláda , která existuje s důvěrou Sněmovny , se rozhodla spáchat politickou sebevraždu a provedla vojenskou operaci v zahraničí bez předchozích politických konzultací a zajištění si podpory . Další obavou , kterou jsem se někde dočetla , je , že akce například na záchranu rukojmí bez souhlasu státu , kde by k ní došlo , bude porušením mezinárodního práva , či dokonce agresí . Jak uvádí ústavní právník pan doktor Jan Kudrna s odkazem na odbornou literaturu , mezinárodní právo veřejné například nepovažuje za legální použití síly za účelem ochrany vlastních občanů na území cizího státu i bez jeho souhlasu . Konec citace . To znamená , že pokud by k takové situaci došlo , nebude se jednat o porušení mezinárodního práva , navíc již bylo možné zaznamenat případy , kdy stát , ve kterém k únosu došlo , dal domovské zemi unesených občanů volné pole působnosti k provedení operace , neboť dotyční byli v rukou zločinecké organizace a sám tento stát neměl potřebné kapacity k osvobození . Třetí a hlavní obavou , jsem se dočetla , je , že vláda bude moci zneužít své pravomoci a legálně pozvat zahraniční vojáky do České republiky s nějakými nekalými úmysly . Opět se dá odkázat na to , že pokud by vláda neměla zajištěnu politickou podporu pro něco takového , spáchala by politickou sebevraždu , a že stále platí omezení 60 dny a také možnost zrušení rozhodnutí nadpoloviční většinou jedné z komor Parlamentu . Samozřejmě může se objevit vláda , která se rozhodne jít mimo ústavnost . Ale to může učinit již dnes a ani sebelepší a sebesilnější právní úprava není schopna zabránit zlovůli , pokud se někdo rozhodne , že nebude respektovat pravidla . Žádám vás tedy o podporu navrhované novely , která , a o tom jsem skutečně přesvědčena , je ve prospěch bezpečnosti tohoto státu a jeho občanů , má podporu premiéra , má podporu vicepremiéra , má podporu Ministerstva obrany , a myslím si , že kolem šedesátky z vás , kteří jste zrovna byli přítomni v sále , když jsem sbírala podpisy pod tento návrh , a zejména má kladné stanovisko vlády . Tuto normu navrhuji společně s mými kolegy , přestože já jako zástupkyně navrhovatelů , která tady před vámi stojím , jsem opoziční poslankyní a současná vláda není mou vládou , ale je to vláda České republiky a já se v politice vždycky snažím , abychom v oblastech obrany a bezpečnosti si nehráli na to , kdo z nás má jaké partajní tričko , ale abychom přemýšleli o budoucnosti nejenom České republiky , ale i o těch bezpečnostních otázkách do budoucna tak , že jsou skutečně v zájmu nás všech napříč politickým spektrem . A jednou je u vlády ten , podruhé tam bude onen , ale pokaždé toto ustanovení může ta vláda potřebovat . Dejme jí tu možnost . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk z pravé části sálu.) Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Nyní poprosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Dominik Feri . Poslanec Dominik Feri Děkuji za slovo , pane předsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , pro zpravodaje je to vždycky radost , když má pečlivého navrhovatele , který všechno dostatečným způsobem zmíní . Skutečně tento návrh se vydává třemi základními směry a upravuje tři základní oblasti . Tou první je pravomoc vlády při vysílání ozbrojených sil . Ústavodárce byl poněkud kazuistický a opravil to tak trošku řekněme pro potřeby praxe se ukázalo neobratně , nedostatečně . Další část se týká úpravy přeletů a přejezdů a poslední část parlamentní kontroly činnosti vlády . Jedná se o návrh široce konsenzuální a vláda vyslovila s tímto návrhem ústavního zákona souhlas bez připomínek . Navržený garanční výbor je výbor ústavně - právní . Jako zpravodaj dávám ke zvážení přikázání ještě stálé komisi pro Ústavu , bývá to tu u ústavních zákonů dobrým zvykem . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Filip . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážený pane předsedo , členové vlády , paní a pánové , zpravodaj má pravdu , že to je dobře připravený návrh . Dokonce i paní navrhovatelka , nebo zástupkyně navrhovatelů , má pravdu v tom , že jde teprve o druhou změnu Ústavy , článku 43 . I to rozšíření z roku 2000 myslím pojmenovala správně . Ale zcela se vyhnula tomu , co je zásadním problémem tohoto problému , to znamená přesun principu parlamentní demokracie na demokracii v uvozovkách exekutivní , protože vyřazení Parlamentu je tam zjevné . Paní navrhovatelka , nebo zástupkyně navrhovatelů , zcela vynechala to , jakým způsobem je v tuto chvíli upraven postup Parlamentu za situace , kdy dojde k ohrožení bezpečnosti státu . Ale absolutně se tomu vyhnula . Protože to je smysl vyřazení Parlamentu z rozhodování . A potom si tady následně do 60 dní dělejte , co chcete . Kdo vyhlašuje stav ohrožení , válečný stav ? Přeci vláda . A ta ve chvíli , kdy ho nevyhlásí , má potom volné ruce , aniž by se starala . On totiž Parlament nemusí být vyřazen a může být dosaženo těch okamžitých rozhodnutí Poslanecké sněmovny . Takže neříkejme si , že to je tak nutné , protože Parlament se pomalu sejde . Prostě to není pravda . A to zamlčení , ta cenzura mlčením o tom článku , který to upravuje v jednacím řádu , mi opravdu vadí . Ale opravdu vadí ! Tak pro připomenutí , nebudu tedy citovat článek 43 Ústavy , ale vystačím si pro tu změnu charakteru České republiky z parlamentní demokracie na jakousi exekutivní demokracii , ocituji platný § 109 m našeho zákona o jednacím řádu : " Je - li Sněmovně předložen návrh na vyhlášení válečného stavu , vyhlášení stavu ohrožení státu , vyslovení souhlasu s prodloužením doby nouzového stavu , zrušení nouzového stavu před uplynutím doby , na kterou byl vyhlášen , vyslovení souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky , anebo na rozhodnutí o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodních organizací , jíž je Česká republika členem , v době stavu ohrožení státu nebo válečného stavu , rozhodne o něm ve zkráceném jednání . "
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities