ps2017-040-04-005-022.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-005-022 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Současně návrh obsahuje transpoziční část , pokud jde o problematiku vysílání zaměstnanců podle směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2018 č . 957 z 28 . června 2018 . Lhůta pro implementaci směrnice je do 30 . července tohoto roku . Proto se navrhuje dělená účinnost novely , a to s tím , že transpoziční část k vysílání zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb musí nabýt účinnosti dnem 30 . července tohoto roku , k 1 . 7 . tohoto roku mají nabýt účinnosti ta opatření , která nejsou vázána na veřejné rozpočty , a ke dni 1 . 1 . 2021 úprava sdíleného pracovního místa a dále změny v oblasti dovolené , náhrady škody a nemajetkové újmy , jakož i prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi vás požádat o podporu tohoto potřebného zákona . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové za úvodní slovo a požádám o úvodní slovo zpravodaje pro prvé čtení , pana poslance Romana Sklenáka . Prosím , pane zpravodaji . Poslanec Roman Sklenák Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážení členové vlády , kolegyně a kolegové , jak již sdělila paní ministryně , projednávaný tisk přináší celou řadu změn . Nemění jen zákoník práce , ale i zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti , zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , zákon o vojácích z povolání , zákon o zaměstnanosti a zákon o inspekci práce . Cílem návrhu je implementovat právo Evropské unie a provést i další změny nevyhovujících ustanovení zákoníku práce na základě shody sociálních partnerů . Zohlednit je třeba také vývoj judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské unie . Novela transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2018 / 957 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb . Pro úplnost uvádím , že lhůta pro provedení transpozice této směrnice je do 30 . července 2020 . Změny provedené v této směrnici je třeba promítnout do stávající úpravy podmínek vysílání zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb , jak je obsažena především v § 319 zákoníku práce . Do právního řádu je proto třeba zavést povinnost uživatele v dostatečném předstihu informovat agenturu práce , která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce , o tom , že tohoto zaměstnance vyšle k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území jiného členského státu Evropské unie . Směrnice dále rozšiřuje povinnosti zaměstnavatele při poskytování odměny za práci , a to pokud jde o všechny povinné složky mzdy a platu vyplácené zaměstnanci vyslanému v rámci nadnárodního poskytování služeb na území České republiky , dále při poskytování náhrad cestovních výdajů vyslanému zaměstnanci při cestách konaných za účelem výkonu práce nebo v souvislosti s ním ve smyslu § 152 zákoníku práce mimo jeho obvyklé místo výkonu práce na území České republiky a konečně zaměstnavatelům ukládá povinnost zajistit standard ubytování vyslaným pracovníkům , pokud je ubytování poskytováno zaměstnavatelem mimo jejich obvyklé místo výkonu práce . Rovněž je nezbytné v souvislosti s rozšířením působnosti směrnice na odvětví silniční dopravy zavést pro toto odvětví přechodnou úpravu . Dále novela zcela zásadní změnu přináší v úpravě dovolené . Dochází k opuštění dovolené za odpracované dny a vznik práva na dovolenou je založen na týdenní pracovní době , od níž se odvozuje i délka dovolené . Návrh zákona dále zavádí institut sdíleného pracovního místa jako nové formy flexibilního režimu práce . V oblasti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů se stávající znění zpřesňuje . Další změna se týká úpravy doručování , kde se zjednodušuje doručování písemností zaměstnavatelem . Zavádí se dále fikce doručení při doručování písemností zaměstnavateli , který se fyzicky nenachází v místě zapsaném ve veřejném rejstříku , a tím doručení znemožňuje . Předložený návrh obsahuje i změnu úpravy náhrady škody a nemajetkové újmy . V této souvislosti se navrhuje zavedení pevného mechanismu pro valorizaci náhrad svázaného s růstem průměrné mzdy v národním hospodářství . Závěrem mi dovolte , abych uvedl , že návrh zákona byl projednán v připomínkovém řízení a vládě k projednání byl předložen bez rozporů . Legislativní rada vlády návrh zákona projednala 28 . listopadu 2019 a doporučila vládě jej schválit . Tak se stalo na jejím jednání 16 . prosince 2019 . Poslanecké sněmovně byl pak návrh zákona předložen 2 . ledna letošního roku a téhož dne byl rozeslán poslancům . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu , do které mám zatím čtyři přihlášky , a ptám se paní poslankyně Pekarové Adamové , jestli chce využít svého přednostního práva . (Chce.) V tom případě jí udělím slovo jako první vystupující . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , nestává se příliš často , že u novely zákoníku práce , která obsahuje tolik změn , které tady byly zmíněny jak předkladatelkou , tak zpravodajem , bychom nacházeli u větší části shodu než naopak . To samo o sobě je , myslím , docela pozitivní zpráva i pro předkladatele . Zákoník práce je samozřejmě materie velmi složitá , velmi zásadní pro zaměstnavatele i zaměstnance a určitě by si zasloužil , aby byl přizpůsoben tomu , že už žijeme v 21 . století . Zasloužil by si velkou , komplexní novelizaci , a byť se tato novelizace za tak zásadní a velkou změnu počítat určitě nedá , tak celá řada z těch změn , které obsahuje , jde určitě dobrým směrem . Proto mě mrzí , že jedna z těch částí , která je velmi vyzdvihována jako skvělé řešení , je spíše cestou , která je zbytná , která by v tom zákoně být vůbec nemusela . Asi tušíte , že se jedná o sdílená pracovní místa . Byť tedy panuje shoda na tripartitě tady na této novele , což je poměrně vzácná věc , tak si myslím , že řešení této problematiky právě formou ustanovení nového paragrafu je opět zbytečnou administrativou pro zaměstnavatele . Zkušenosti podnikatelů , se kterými hovořím o právě flexibilních a částečných pracovních úvazcích , totiž hovoří o úplně jiném problému , který tento zákon neřeší . A totiž to , že opravdu jsou flexibilní nebo částečné úvazky pro ně prostě dražší . Tedy ten problém není v tom , že by nebyli schopni rozvrhnout pracovní dobu zaměstnanců na částečných úvazcích , které jim pokrývají třeba jeden plný úvazek , to si myslím , že je tak jednoduchá organizační věc , že kdokoli z nás kdykoli byl zaměstnán nebo sám zaměstnával , tak ví , že je opravdu jednoduchá domluva mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem , ale problémem je to , že tyto úvazky jsou prostě pro zaměstnavatele dražší . Já se dlouhodobě snažím řešit problematiku právě částečných úvazků a této flexibility zaměstnávání , která je velmi žádaná , v zahraničí naprosto běžná a mnohem využívanější než u nás , a stále se nedaří nacházet shodu tady u nás v Poslanecké sněmovně na tom , že to řešení je tady už dávno , že už ho tady máme předložené společně s dalšími kolegy a kolegyněmi mnoho měsíců , možná už se to dneska dá počítat na roky - totiž ve výpočtu odvodů za tyto úvazky . Pokud bychom tuto novelu , kterou tady máme předloženou - a já jsem se opakovaně snažila , abychom ji předjednali nebo dali na program na nějaké místo , kde by se na ni skutečně mohlo dostat , tak bychom vyřešili problém částečných úvazků , mnohem více bychom pomohli zaměstnavatelům a zaměstnancům než právě zřizováním sdílených pracovních míst , tedy tady tohoto ustanovení zákoníku práce , a bylo by po problému .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities