ps2017-040-04-004-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-004-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) 6 . zpřesnění úhrady odnětí dotace nebo návratné finanční výpomoci ; 7 . zpřesnění úpravy ustanovení , která se týkají řízení státního dluhu . Jedná se o doplnění textu § 36 , který jednoznačně vymezuje metodiku vykazování korunové výše státního dluhu denominovaného v cizích měnách , se zdůrazněním skutečnosti , že korunová hodnota státního dluhu , s nímž souvisí úhrada jmenovité hodnoty nebo jistiny finančních derivátů , zajištěného prostřednictvím finančních derivátů , musí zohledňovat smluvní měnový kurz ; 8 . doplnění úpravy Národního fondu . Kromě již nyní v zákoně vyjmenovaných prostředků tvoří Národní fond i prostředky Fondu solidarity Evropské unie . Fond solidarity Evropské unie je upraven nařízením Rady číslo 212 / 2002 ze dne 11 . listopadu 2002 , o zřízení Fondu solidarity Evropské unie . Pokud jde o poskytování dotací z Národního fondu , navrhuje se vztáhnout na toto poskytování i všechna ustanovení , která se týkají poskytování dotací ze státního rozpočtu . Navrhuje se také zakotvit správné označení Evropského námořního a rybářského fondu . Pokud jde o úpravu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , to je zákon č . 250 / 2000 Sb . , navazuje tato úprava na zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě a rovněž je snižováno penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně , stejně jako v rozpočtových pravidlech . Dále jsou v tomto zákoně provedeny legislativně technické změny . Novely zákona o zemědělství , zákona o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci jsou předkládány proto , aby dotace a návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu podle nich poskytované byly vedeny v rozpočtovém systému programového financování evidenčně . (Trvalý hluk v sále.) Navrhovaná novela zákona o státní službě má za cíl zjednodušit projednávání změn systemizace v průběhu roku a navazuje na navrhovanou povinnost vázat prostředky státního rozpočtu na platy za neobsazená místa v organizačních složkách státu . Navrhovaná novela zákona o registru smluv má pouze technický charakter a jejím cílem je odkázat na správné ustanovení rozpočtových pravidel . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí za její úvodní slovo . Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení , paní poslankyni Miloslavu Vostrou , aby přednesla tuto zpravodajskou zprávu a zároveň , ještě než vám udělím slovo , paní poslankyně , požádám opět sněmovnu o klid . Zatím mám jednu přihlášku z místa do rozpravy , tu eviduji , takže pokud se někdo chce přihlásit , znovu upozorňuji , že elektronická přihláška má přednost . Máte slovo . Poslankyně Miloslava Vostrá Vážený pane místopředsedo , vážená paní vicepremiérko a ministryně financí , členové vlády , kolegyně , kolegové , co ještě dodat k tomu zevrubnému představení tohoto vládního návrhu , tak jak tady zaznělo z úst paní ministryně financí ? Já si dovolím ve své zpravodajské zprávě vyjadřovat více souhrnně . Vládou navrhovaná předloha je svým rozsahem poměrně obsáhlá . Navrhují se novely celkem sedmi stávajících zákonů , a to kromě zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech - mimochodem , jestli jsem dobře počítala , tak od roku 2000 je to již 66 . novela tohoto zákona - se dále novelizuje zákon č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , zákon č . 252 / 1997 Sb . , o zemědělství , zákon č . 132 / 2002 Sb . , o podpoře výzkumu a experimentálního vývoje a inovací , zákon č . 151 / 2010 Sb . , o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí , zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , a konečně zákon č . 340 / 2015 Sb . , o registru smluv . K nejvýznamnějším změnám tohoto souhrnu novel patří zpřesnění zmocnění k vydání vyhlášky o rozpočtové skladbě , úprava programového financování , změna vázání prostředků na platy a souvisejících prostředků za neobsazená místa v organizačních složkách státu a úprava oprávnění Ministerstva financí k obdržení údajů o příjemcích prostředků ze státního rozpočtu a další legislativně technické úpravy . Všechny tyto věci jsou upraveny zákonem , a tak změny právní úpravy proto nelze dosáhnout jinak než změnou zákona . Proto tedy ta v podstatě obsáhlá novelizace celkem sedmi zákonů . Nejvýznamnější a také nejrozsáhlejší jsou úpravy právě v zákonu o rozpočtových pravidlech , ale paní ministryně to tady výstižně popsala , takže u toho už se zastavovat nebudu . Nejsem si jako zpravodaj vědoma nějakých problematických prvků předloženého vládního návrhu , snad kromě zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech , navrženého vypuštění nutnosti souhlasu Poslanecké sněmovny s použitím peněžních prostředků vytvořených v minulosti z výsledků rozpočtového hospodaření a soustředěných na zvláštním účtu státních finančních aktiv . Nicméně si myslím , že toto je spíše téma do rozpočtového výboru , kde se určitě tímto budeme zabývat . Takže tolik má krátká zpravodajská zpráva a jako zpravodaj si nemyslím , že by tento tisk měl být přiřazen jiným výborům Poslanecké sněmovny . Myslím si , že to je tisk , který sluší a přísluší právě zatím jen rozpočtovému výboru . Takže nebudu navrhovat žádný jiný výbor ani případně podporovat zařazení do jiného výboru k projednání . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu . Otevírám rozpravu a mám do ní zatím jednu přihlášku , a to pana poslance Ferjenčíka , kterému udělím slovo . Těžko mohu evidovat faktickou poznámku pana kolegy Bělobrádka , protože zatím ještě rozprava neprobíhá , ale pane kolego , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , my k tomuto návrhu máme několik výhrad . Ta první je asi to , že ten návrh bohužel není ambicióznější ve snaze ztransparentnit rozpočtování státu . My bychom uvítali například rozklikávací rozpočet . Ale teď tedy k tomu , co v tom návrhu je . Já mám obavu ohledně nezamýšlených důsledků toho návrhu na vázání platů na obsazenost . On ten návrh opticky vypadá dobře , že úřad , když nemá obsazená místa , tak tedy neutratí ty peníze , jenže když zavádíme pravidlo , že pokud má neobsazená místa , tak o ty peníze přijde , tak to také vede k tomu , že ten úřad bude za každou cenu ta místa obsazovat , a ne nutně to bude ku prospěchu věci . Ono to v praxi funguje tak , že třeba část toho platu nakonec tomu úřadu zůstane pro ostatní zaměstnance , takže třeba pokud nabere zaměstnance s nízkou kvalifikací , kteří nebudou očekávat vysoké odměny , tak potom bude mít prostor skrze nabrání těchto méně kvalifikovaných zaměstnanců financovat odměny těch dalších . Takže paradoxně tenhle návrh může vést k zvýšení nákladů státního rozpočtu , zvýšení nákladů státu a zvýšení počtu státních úředníků . Takže podle mě si to zaslouží důkladnější debatu . Mě na to upozornil přímo člověk ze státní správy , že bohužel tento jev se podle jeho názoru začne dít a v některých oblastech už se děje i dnes , že právě z obavy , aby nedošlo ke krácení rozpočtu , se za každou cenu ta místa obsazují . Já si myslím , že naopak lepší cesta by bylo naopak stanovit , kolik peněz je potřeba na zajištění určité agendy , a pak dát naopak těm úřadům větší volnost v tom , jakým způsobem budou ty svoje lidi odměňovat . Myslím si , že by to vedlo k lepším výsledkům . Tohle je jedna problematická věc . Další problematická věc je novelizační bod 54 , který umožňuje outsourcing toho , co dneska dělá ministerstvo , soukromým podnikatelským subjektům . Ve chvíli , kdy vláda deklaruje , že nesouhlasí s outsourcingem , a snaží se ho omezovat , tak si myslím , že je nešťastné zavádět tady paragraf , který umožňuje naopak část agendy státu outsourcovat na soukromé firmy . Ano , jsem si vědom , že jsou tam nějaká omezení , ale je to změna směrem k větším možnostem outsourcingu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities