ps2017-040-02-001-206.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-001-206 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin) Poslankyně Zuzana Ožanová Dobrý den , vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . Návrh zákona byl vyvolán společenskou potřebou řešit nedostatečnou právní úpravu znemožňující účinně řešit problematiku dlouhodobě odstavených vozidel na pozemních komunikacích . Většina dlouhodobě odstavených vozidel nesplňuje definici vraku v souladu se zákonem . Předseda PSP Radek Vondráček Já vás přeruším na okamžik . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , prosím o klid . Už začala schůze . (Hluk se nezmenšuje.) Prosím o klid v sále ! Poslankyně Zuzana Ožanová Dále v současnosti neexistuje výslovný zákaz stání vozidel na pozemních komunikacích bez platné technické kontroly . Zbavování se vozidel formou jejich odstavení na komunikace se stalo koloritem našich obcí . S problémem se potýkají samosprávy v celé republice . Při navrhování právní úpravy byl dán hlavní důraz na realizovatelnost v praxi . Při navrhování lhůt bylo nutné zvážit zájem na řádném obecném užívání komunikací a zásah do práv majitelů vozidel . Stručně zrekapituluji základní body navrhovaného zákona . (Velký hluk, předsedající zvoní.) Takže ještě jednou . Zrekapituluji základní body navrhovaného zákona . Výslovný zákaz odstavovat vozidla bez technické kontroly . Odstranění vozidla z komunikace , nejvíce úkonů bude na vlastníkovi komunikace , minimální úkony na silničním správním úřadu . Přestupek provozovatele vozidla bude moci být potrestán až do výše 300 tisíc korun . Vlastník komunikace bude oprávněn žádat o údaje z registru vozidel . Vozidlo bez identifikátoru bude možno na žádost vlastníka silničním správním orgánem otevřít . Navržený postup v případě odstranění vozidla z komunikace . Vlastník komunikace je oprávněn vyzvat k odstranění z důvodu , pro který nesmí být vozidlo provozováno na pozemních komunikacích , k odstranění vozidla a odstavení mimo pozemní komunikaci . Po marném uplynutí dvou měsíců od doručení výzvy je vlastník pozemní komunikace oprávněn vozidlo z pozemní komunikace odstranit a odstavit na jiném vhodném místě . Náklady na odstranění a odstavení silničního vozidla nese jeho provozovatel . To neplatí , prokáže - li závažné důvody , které mu znemožnily vozidlo odstranit . Není - li vozidlo vyzvednuto do tří měsíců , pak rozhodne silniční správní úřad na návrh vlastníka pozemní komunikace o povolení prodeje silničního vozidla ve veřejné dražbě . Ráda bych se ještě vyjádřila také k pozměňovacím návrhům . Není jich mnoho , pokusím se být stručná . Pozměňovací návrh A hospodářského výboru plně podporuji . Týká se odstranění zaniklých silničních vozidel , tedy vozidel , u nichž v registru vozidel není evidován provozovatel . Je to proto , abychom mohli postihnout majitele . Pokud vlastník komunikace nedohledá majitele , může ustanovit opatrovníka a úkony k odstranění vozidla mohou být činěny . Pozměňovací návrh poslankyně Barbory Kořanové nedoporučuji podpořit . Nepřiměřené zkrácení lhůty může postihnout občany , kteří se z různých důvodů nemohou postarat o zajištění technické kontroly , například náhlá nemoc , zahraniční cesta či nedostatek finančních prostředků na odstranění závad na vozidle . Pozměňovací návrh dále zakotvuje zákaz odstavovat vozidla na chodníku , a to jakákoliv vozidla , nejen ta , která mají propadlou technickou . Pravidla pro užívání chodníků jsou však stanovena v zákoně 361 / 2000 v § 53 odst . 2 , v němž je stanoveno , že chodník nesmějí užívat jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci . Pozměňovací návrh zcela zásadním způsobem mění navržený postup odstraňování vozidel a dává možnost rozhodnout o odstranění vozidla do rukou policisty nebo strážníka obecní policie , v návrhu však zcela absentují jakákoliv kritéria , která by byla rozhodná pro to , zda policista či strážník má či nemá této možnosti využít . Současně návrh počítá s tím , že rovnou dojde k odstranění vozidla , aniž by byla jeho provozovateli dána jakákoli možnost nesprávný stav zhojit . Pozměňovací návrhy C pana poslance Polanského . K nim musím dodat , že pan Ondřej Polanský je podal společně se mnou . Je to C 1 a C 2 . U C 1 doporučuji nepodpořit , u C 2 podpořit . C 1 ruší veškerá omezení v nařízeních obce týkající se regulace dopravy . To znamená , že by si obce mohly stanovovat jakákoliv pravidla pro regulaci dopravy , to znamená takzvané zóny , bez jakékoliv regulace , kdežto bod C 2 toto úplně nevypouští , ale umožňuje obcím například umožnit parkování vozidlům obce , i když obec nemá radnici a sídlo v dané lokalitě , nebo vozidlům , jejichž uživatelé nejsou vlastníky , ale užívají je například při zajišťování havarijních služeb . Takže poprosím o podporu pozměňovacího návrhu C 2 . Pozměňovací návrh D 1 pana poslance Čižinského rovněž podporuji . Má sloužit k odstranění administrativní zátěže jak pro občany , tak pro úřady . Naopak pozměňovací návrh D 2 pana poslance Čižinského nepodporuji , poněvadž navržená úprava se týká výhradně zákona č . 361 / 2000 Sb . , my však děláme úpravy zákona č . 13 / 1997 Sb . V samotném názvu pozměňovacího návrhu je uvedeno " pozměňovací návrh poslanců Jana Čižinského , Patrika Nachera , Petra Dolínka , Ondřeje Polanského k návrhu zákona , kterým se mění zákon 361 / 2000 Sb . , sněmovní tisk 374 . " Tady došlo pravděpodobně k chybě , že byl tento pozměňovací návrh načten k tisku 330 místo 374 . Poslední - pozměňovací návrh poslance Mariana Jurečky bude prodlužovat dobu odstranění vozidla , jelikož při marném doručení výzvy bude muset vlastník komunikace zjišťovat nejbližší příbuzné a s nimi komunikovat . Ovšem vlastník komunikace nemá v současnosti přístup do evidence obyvatel . Proto je navrhované ustanovení neaplikovatelné a zmaří celý proces . S žádným vozidlem se nebude moci nakládat , jelikož nebude splněna tato navrhovaná podmínka . I kdyby byl přijat pozměňovací návrh D 1 poslance Čižinského a obce by měly možnost vstupovat do základních registrů , tak by tyto údaje nebyly k dispozici . Základní registr , registr obyvatel , neobsahuje údaje o příbuzných - zákon č . 111 / 2009 Sb . , o základních registrech . Údaje o příbuzných jsou v evidenci obyvatel dle zákona č . 133 / 2000 Sb . Z těchto právních důvodů prosím , aby nebyl podpořen pozměňovací návrh E . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Otevírám rozpravu . Do rozpravy je v tuto chvíli jako první přihlášen pan poslanec Polanský , poté s přednostním právem paní předsedkyně Pekarová Adamová . Prosím , máte slovo . Poslanec Ondřej Polanský Děkuji . Vážený pane předsedo , milá vládo , kolegyně , kolegové , dovolte mi stručně sdělit stanovisko k projednávanému tisku za Piráty . Předně bych chtěl říci , že původní iniciativa pro odtahování autovraků vzešla ze Senátu , konkrétně od senátorky Renaty Chmelové . Ta vlastně tu iniciativu přinesla sem do Poslanecké sněmovny a výsledkem je dnešní hlasování . Té iniciativy Renaty Chmelové jsme se jako Piráti na začátku zúčastnili , takže asi nepřekvapí , když řeknu , že iniciativu v nadcházejícím hlasování podpoříme . Vaši pozornost bych chtěl ale zaměřit na jeden z našich pozměňovacích návrhů . Jak už říkala kolegyně předkladatelka , jedná se o návrh C 2 , sněmovní dokument 3950 , který jsme připravili ve spolupráci . Předmětem této úpravy je změna systému v parkovacích zónách . Abych byl přesnější , je dána vlastně těm městským radám , které se rozhodnou toho využít , možnost převzít odpovědnost za pravidla parkování ve své parkovací zóně . Dnešní možnosti parkování v těchto zónách jsou vymezeny v § 23 zákona 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích a jsou nastaveny fixně . Já ten paragraf asi nebudu citovat , ale řeknu , že z něj vlastně vyplývá , že možnosti parkování v parkovacích zónách jsou buď časové , to znamená maximálně na 24 hodin , nebo musí mít majitel vozidla v dané zóně bydliště či provozovnu . Povšimněte si prosím slova majitel . Za okamžik se k němu vrátím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities