ps2017-040-09-001-131.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-11 ps2017-040-09-001-131 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Problém je v živnostenském zákoně . To už tady celkem bylo zmíněno . Je nutno si uvědomit fakt , že tenhle návrh smlouvy se zabývá v podstatě jenom živností volnou . Když uvedu konkrétní případ , když třeba řemeslná kominická živnost podle ustanovení § 21 a § 22 zákona č . 455 / 1991 se musí prokazovat odborná způsobilost , tady to samozřejmě řešeno vůbec není a na tyto živnosti řemeslné a vázané se tento návrh vůbec nevztahuje . Je to celkem pochopitelné , asi nikdo z nás by nechtěl , aby třeba revizi komína nám šel udělat odborník na IT , aniž by byl řádně přezkoušen . To , co vidím jako další velký problém , je , že můžete založit společnost podle návrhu z domova , ale neuděláte tam založení podnikatelského účtu , takže ta firma , živnost , s . r . o . , bude fungovat bez jediné koruny , bez jediné garance . Kdo z vás dá tu důvěru a bude chtít spolupracovat s firmou , která nemá účet a která nemá ani korunu garance ? Další věc , která je - zákon vůbec neřeší sídlo firmy . Ano , je tam napsáno obec . Pokud je to obec dejme tomu 100 až 200 lidí , je možné si dohledat , kdo tu firmu zakládá . Pokud tam uvedu Praha , což asi bude většina případů , pak absolutně není možné zjistit sídlo firmy a také existuje podle vyjádření právníků reálné nebezpečí , že si na vaše bydliště internetem napíše třeba 100 firem své sídlo působnosti , protože to nikdo neověřuje , a vy pak budete řešit třeba problém exekucí . A pokud budete chtít zapsat sídlo firmy konkrétně , potřebujete k tomu souhlas majitele , což je zase praxe , která je používána i dnes , takže tam neušetříte vůbec nic . Další problém je směrnice Evropské unie a vlastně vyloučení rejstříku vyloučených osob , to znamená , není tam vůbec řešeno , kteří lidé mají právo společnosti zakládat a jestli to nezakládá někdo , kdo na to vůbec nemá právo , a už vůbec neexistuje kontrola přes rejstřík v mezihraniční oblasti . Tohle bych chtěl říci na úvod . Já jsem původně ve svém návrhu chtěl být tvrdší a chtěl jsem navrhnout zamítnutí tohoto zákona z těch důvodů , které jsem tady uvedl , ale sám se domnívám , že do budoucna to nějaká cesta je a že v budoucnosti digitalizace pokročí a možné to bude . Proto navrhuji přepracování toho zákona a v podrobné rozpravě to zopakuji . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . Jak poznamenal , návrh bude podán v rozpravě . Otevírám rozpravu , do které je jako první přihlášen Dominik Feri . Eviduji přihlášku i zástupce navrhovatelů . Ten je bez přednostního práva , takže prvním přihlášeným je Dominik Feri , potom pan poslanec Martin Jiránek . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Dominik Feri Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , já jsem se tady k tomu bodu hlásil už někdy v minulém roce , takže si úplně nevzpomínám , co jsem tehdy přesně chtěl říci . Nicméně na úvod , tato debata je odborná . Myslím , že kdykoliv jindy bychom měli lpět řekněme na nějaké terminologické přesnosti , protože tady to má význam a tuto debatu sledují lidé , kteří se tomu profesně věnují , to znamená , je nutné přísně rozlišovat mezi firmou a společností . To má zásadní dopady . Obchodní společnost je jedna z obchodních korporací , firma je to jméno , pod kterým je ta obchodní společnost vedena v obchodním rejstříku . Tady to má smysl . Neberte to prosím jako nějaké lpění na úřední řeči , ale tady je to velmi nutné z hlediska toho zákona . Co jsem ovšem jistě chtěl zmínit , je to - já jsem u tohoto návrhu zákona podepsán a děkuji , že tu otázku navrhovatelé zdvihli - abychom z toho úplně nevyřadili notáře , protože notáři jsou ten právnický stav , který nyní poskytuje službu , poskytuje službu za stát , poskytuje ji podle mého soudu velmi dobře za velmi nelehkých podmínek . Je tu paní ministryně spravedlnosti , ta moc dobře ví , ta by jim ráda přidala , ráda změnila tarif , ale bohužel to není v silách , ale už se toho prý brzy dočkáme . Myslím , že by neměli být notáři ti , kteří budou obejiti . Kdyby byli obejiti , je špatné i pro nás z prostého důvodu , poněvadž pak bychom přišli o praktické zkušenosti . Sama notářská komora se snaží téma elektronizace justice a elektronizace zakládání obchodních společností zdvihnout . V minulém roce , v říjnu , se konala konference k této věci , konala se s ohledem na přijetí směrnice Evropského parlamentu 2019 / 1151 ze dne 20 . června 2019 . Právě například závěry této konference , nějaký sborník debat o tom , co se tam řešilo , tak to by mělo být diskutováno ve výborech . Nedělám si iluze , že bychom to zvládli probrat tady , že bychom se tomuto tématu dovedli věnovat lépe . Rovněž otázky nějakých technických nepřesností a nevyjasněných záležitostí , které tu zmiňoval pan zpravodaj , tak to je také něco , čím jsou stiženy často i vládní návrhy , které mají mnohem delší , řekněme , rodokmen a pracuje na nich více lidí na více místech , a dá se to přesto opravit , dá se to opravit i komplexním pozměňovacím návrhem , který tu zmiňoval zástupce navrhovatelů , ctěný kolega Profant prostřednictvím pana předsedajícího . Čili doporučoval bych nechat to projít do ústavně - právního výboru . Tam můžeme vést debatu . Dá se uspořádat i seminář a kulatý stůl k tématu zakládání společností , ale vracet to zpátky znamená , že to téma vůbec nechceme řešit . Jak říkám , notáři dělají dobrou práci , dělají dobrou službu za nelehkých podmínek , ale i přesto se tu zaštiťovala téměř každá zastoupená politická strana tím , že chce elektronizovat státní správu , a teď u tak zásadního tématu , které se dotýká tisíců lidí , říci no , my bychom to možná chtěli řešit nějak jinak , ještě není kam spěchat , není potřeba nic dávat do legislativního procesu , to by mi přišlo trošku alibistické . Musím také říci , že v ústavně - právním výboru se příliš otázkami kyberjustice nezabýváme aktivně , byť vím , že ministerstvo na tom pracuje trošku z jiného ranku , a mít tam takovýto tisk by vůbec nebylo na škodu . Čili podporuji velmi to , abychom tento tisk postoupili dál , klidně ať je to na úkor prodloužení lhůt , na úkor toho , aby tam byl dostatečný prostor pro diskusi s notářskou komorou a s dalšími stakeholdery , ale vracet to teď zpátky a říci ne , ne , počkáme si na něco jiného , počkáme si , co přinese směrnice , bych nepokládal za příliš šťastné . Děkuji vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Dominiku Ferimu . Nyní pan poslanec Martin Jiránek v rozpravě . Máte slovo , prosím , pane poslanče . Poslanec Martin Jiránek Dobrý den , kolegyně , kolegové . Já k tomu mám tři krátké poznámky . Škoda , že tu není pan ministr , protože v roce 2018 , v květnu , si nechala Asociace malých a středních podniků a živnostníků udělat průzkum , které v té době předsedal pan ministr , co by mladým lidem pomohlo podnikat . Tři nejvíce jmenované argumenty se týkaly dvou věcí : snížení nákladů v počátku podnikání a zjednodušení administrativy . To znamená přesně ty věci , které řeší tento náš návrh , chtějí mladí podnikatelé , a vyšlo to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků . To za prvé . Za druhé , jenom pro informaci , my už tento systém vlastně provozujeme jako ukázku toho , jak to funguje , na urad.pirati.cz si můžete už nyní firmu založit . A vedle toho , že už se nám tam založily desítky firem s desítkami podnikatelů , to znamená ty problémy , které pan kolega zde jmenoval , tak ti podnikatelé ty problémy nemají a využívají právě toho , že je to levnější a rychlejší .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities