Těmitosněmovnímitiskyjsmesezabývalidne6.prosince2019,kdyžjsmepřerušilisloučenouobecnourozpravu.Připomínám,žebylovznesenovetodvouposlaneckýchklubů,SPDaKSČM,protiprojednávánípodle§90odstavce2usněmovníhotisku645.(V sále je silný hluk.)Prosím,abymístaustolkuzpravodajůzaujalizanavrhovateleministrškolstvímládežeatělovýchovyRobertPlagaaposlanecLukášBartoň.Připomínám,žezpravodajovéproprvéčteníjsouposlanecLukášBartoňkesněmovnímutisku645aposlanecIvoPojezdný,sněmovnítisk506.Majízájemzpravodajovévystoupitktomutotisku?Ne.Takženynítedybudemepokračovatvpřerušenésloučenéobecnérozpravě,kdeseoslovopřihlásiljakoprvnípanposlanecKarelRais.Ajápoprosímvšechnyvjednacímsáleoto,abyseztišili,abychommohliprojednávattytobodyvesloučenérozpravě.Děkuji.Prosímmáteslovo.Poslanec Karel RaisVáženýpanepředsedající,váženípániministři,váženíkolegovéakolegyně,minuládoposudneukončenádiskuzekuvedenémusněmovnímutiskusetočilazejménakolemproblematikymaturityzmatematiky.Sněmovnaserozdělilanadvěvýraznéskupiny.Jednu,kteráchcepovinnoumaturituzmatematiky,kampatřísamozřejměnejenomemeritnírektořiztechnik,tedyijá,alezástupciprůmysluavýzkumuadalšíchkolegů.Adruhá,kterápodleměbylaspíšepředstavovánazástupciMinisterstvaškolství,kteráodmítázavedenízkouškyzmatematiky,protožesebojíšpatnýchvýsledkůztohotopředmětu.Mělibychomseptát,pročjsouvýsledkyzmaturitnízkouškyzmatematikytakšpatné.Čímtoje,ževýsledkyčeštinyacizíhojazykajsouumaturitylepšínežvýsledkyzmatematikyasoučasněmezinárodníšetřeníprokazujívčeštiněhoršívýsledkynežzmatematiky.Nenítotím,žehodnocenívjazykučeskémjenastavenojinaknežvmatematice?Každý,kdoučí,takví,žemůžemepředložitlehkéotázky,kdyvětšinaposluchačůudělávše,apaktakémůžemevytvořittest,zkteréhosivětšinaposluchačů,lidověřečeno,vylámezuby.Domnívámsetedy,žeproblémvhodnéskladbymaturitnízkouškyřešíCermat,dneskaCentrumprozjišťovánívýsledkůvzdělávání,tím,žejezdepředloženanovela,kteráodsouvázkouškyzmatematikyoosmaždesetlet,podletisku.Domnívámse,žebysetenhletenproblémdalřešitbuďvyhláškou,nebonějakýmnařízenímMinisterstvaškolství,avůbectentonávrhtadynemuselbýt.Cosetýkátěch,kteříjsoudneskaprotimaturitěapředdvěmaletyhlasovalinoveluzroku2016,takbychjimchtělpřipomenoutzdůvodněnízákona,kdyjsmejednoznačnězdůrazňovalidůležitostmatematikyprorozvojaproinovaceaproto,codneskanazývámeCountryfortheFutureapodobně.Takžetehdyvtomroce2016,kdyjsmeprojednávalitunoveluškolskéhozákona,taksiurčitěvzpomenete,ti,cotadybyli,nabouřlivédiskuzezejménazástupcůučilišť,kdestudiamělabýtukončenazkouškouzmatematiky.Tehdypodlemědošloknalezeníurčitéhooptima,kdyněkteřížácinemuselidělatmaturituzmatematiky.Apřitombychmohltedycitovatsoučasnětozdůvodněnítohozákona,kdebylkladenvelkýdůraznamaturitnízkouškuzmatematikyvzhledemknutnostivybudovatrozvinutouprůmyslovouspolečnost.VyhláškouMinisterstvaškolstvíbylivyjmutižácioboruuměleckých,zdravotnickýchaoborůvzdělánísociálníčinnostsohledemnaspecifikadanýchoborůatimohoudneskamaturovatpouzezedvoupředmětůspolečnéčástimaturitnízkoušky,atozčeštinyaliteraturyazcizíhojazyka.Naostatníchškoláchaučilištíchsistudentivolilidalšízkouškubuďzmatematiky,nebozcizíhojazykaavpodstatě,lidověřečeno,bylklid.Všichnitovzalijakofaktabylpokoj.Anynívlastnětanovelavyvolávádostbouřlivédiskuze.Pročtomutakje?Zméhopohledu,možnáomezeného,zejménaproto,žeseúředníciobávajíšpatnýchvýsledkůzmaturitnízkouškynazbývajícíchstředníchškolách,zejménaodborných.Znovubychsevrátilktomu,cojsemříkal,žebysetodalořešit,celétohletojednání,buďvyhláškou,nebonařízenímMinisterstvaškolství.Všichnisesoustřeďujemejenomnamaturitnízkouškyzmatematiky,aletěchproblémů,prostěotevřelasePandořinaskříňkatím,žeseotevřelškolskýzákon.Jednímztěchproblémůjsounapříkladnestejnéosnovyvýukyjednotlivýchpředmětů,protožetakzvanérámcovéstudijníprogramy,metodickýmateriál,kterýsikaždáškolaupravídotakzvanéhoškolskéhovzdělávacíhoplánu,jsouvelmivolnéačastonedostatečnýmzpůsobemzpracované.Odbornáveřejnostvolápodleměoprávněněposjednoceníobsahupovinnévýukynazákladníchškolách.Současněvolnéanedostatečnězpracovanérámcovéstudijníprogramymajízanásledek,žeabsolventidvourozdílnýchzákladníchškolmohoumítnavýstupuposkončenípovinnéškolnídocházky,případněnapřechodunavíceletégymnáziumznačněrozdílnépenzumzískanýchznalostí.Tentostavjevrozporusprávemdítětenavzděláníatakésrovnýmipříležitostmipřijehodosažení.Rozdílnépenzumznalostíjezpůsobenonikolivschopnostmidítěte,aleobsahemjehovzdělávánístanovenéhozákladníškolou.Akdyžktomuještěpřidámespádovost,kderodičmůžejenvýjimečněrozhodnoutoškole,kteroubudedítěnavštěvovat,taktasituaceteoretickymůžebýtještěhorší.Tatosituacemázanásledeknerovnéšancežákůnaúspěšnézvládnutípřijímacíchzkoušeknastředníškolu.Stejnětakmůžečinitobtížepřizměněškolyvprůběhupovinnéškolnídocházky.Prostanovenípovinnéhoobsahudlejednotlivýchpředmětůhovoříifakt,žedítějehodnocenonavysvědčenídlejednotlivýchpředmětů,nikolivdletematickýchbloků.Domnívámseproto,žebybylovhodné,abychomsemeziprvnímadruhýmčtenímtakékromědiskuzeopovinnénepovinnématematicezamyslelinadvhodnostístandardurámcovýchvzdělávacíchprogramů,atojaknaúrovniročníku,takinaúrovnipředmětu.ČastojenámzavzorúspěšnostizdeveSněmovnědávánoFinsko,kdesamozřejmějsoujednotnéosnovyaučebnice.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji.SpřednostnímprávemjepřihlášenpanposlanecRadimFiala,aletohotadyvsálenevidím,takževtutochvílidámslovopanuministrovi.Prosím.A,jetam,takžepanRadimFiala.Aspřednostnímprávemjedalšívpořadípanministr.Prosím.Poslanec Radim FialaJájenvelmikrátce,váženékolegyně,kolegové.Jájsemtadyvtomtobodupřipředcházejícímprojednávánípoporaděsvýboremproškolstvíasministremškolstvínavrhovalzkrácenílhůty,aleprotožesenámtotakprotáhlo,takzasepodohoděseškolskýmvýboremasministremškolstvíasezpravodajemtohototiskutensvůjnávrhnazkrácenítétolhůtystahuji.Děkuji.Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkujiaprosímpanaministraoslovo.