ps2017-039-08-003-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-003-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Tedy k důvodům , které mě vedly k předložení tohoto návrhu . Zaprvé . Studie České školní inspekce jednoznačně ukazuje , a my na to budeme reagovat změnou rámcových vzdělávacích programů , že to , co je napsáno v rámcových vzdělávacích programech , nebývá odučeno na úrovni všech studentů . Prostě nestíhá se to . Stíhá se to možná odvykládat , nestíhá se to procvičit . Chceme - li , aby tu znalost studenti měli , aby uměli používat matematiku , tak nestačí pouze hrát si na to , že je to uvedeno v rámcovém vzdělávacím programu , ale musí být vytvořen dostatečný prostor na to , aby to , co je aplikovaná užitečná matematika , používání matematiky v praxi , také mohlo být na těch školách náležitě probráno a aby na těch školách to také mohlo býti opakováno , byl dostatek času k tomu ty jádrové věci a kompetence ve škole získat . To je argument číslo jedna . Argument číslo dva . Udělali jsme mimořádné šetření nedostatku učitelů , respektive toho stavu , který je na základních a středních školách . Nejvíce chybějícími aprobacemi je matematika a fyzika . Takže pokud bychom se tady bavili , že už dávno k tomu mělo dojít , tak prostě ti učitelé nejsou . Ano , ty výsledky jsou závislé na učitelích , ať chceme , nebo nechceme . Nejsou závislé na tom , co napíšete do rámcového vzdělávacího programu , ale jsou závislé na tom , jestli na školách jsou podmínky pro to , aby to bylo naučeno . Jsem velmi rád , že v tom systému učitele máme , máme spoustu dobrých učitelů matematiky a fyziky , ale jestli k tomu ještě něco dalšího chybí , tak je to samozřejmě ta podpora , o které jsem třeba mluvil , a jasně určené oblasti , které mají býti učeny . Když pak k tomu dáte ještě informace z posledních tří let o vývoji dobrovolné maturity z matematiky , kde ten vývoj rozhodně není pozitivní , tak mě to přivedlo k tomu , abych si přes léto nechal ukázat to , po čem jsme všichni volali a voláme nadále , aby studenti uměli matematiku používat , aby to byla ta aplikovaná matematika , to znamená matematika v praxi . Ne naučené vzorečky , byť samozřejmě některé penzum znalostí musí být osvojeno memorováním a nadrilováno , ale to podstatné se skrývá v tom , že když jsem si nechal ukázat neúspěšnost u maturitních zkoušek právě z těch aplikovaných úloh , které jsou ty , které chce průmysl - průmysl chce , aby studenti uměli používat matematiku - , tak v těchto typech úloh je ta míra selhávání ještě větší . Přiznejme si tedy , že současně nastavený systém není schopen vytvořit takové podmínky , aby studenti v této plošné variantě byli u matematiky úspěšní . Odklon od té povinnosti , která nepřinese radost z matematiky , nepřinese ani větší znalost matematiky , je vcelku logický . Ale všem , kteří v tom meziprostoru vypouštěli informace , že tím končí matematika - nekončí . Ty kroky , které byly tady uvedeny v době , kdy se schvalovala povinná maturita z matematiky , nabíhají postupně . Holt takhle funguje školský systém . To znamená , pokud se mluvilo o tom , že má přinést větší kvalitu vzdělávání možnost dělení hodin matematiky , tak tento systém nabíhá od 1 . 9 . letošního roku díky změně financování regionálního školství . Plně bude financován tímto způsobem od ledna . Takže těžko mohl zafungovat v předchozích třech nebo čtyřech letech , když nabíhá teď . Ale je to podmínka nutná pro to , aby skutečně mohlo být větší zaměření na matematiku jako takovou . Druhá věc - metodické kabinety , sdílení příkladů dobré praxe . Protože chceme , aby dobří učitelé matematiky sdíleli tu moderní výuku zaměřenou na aplikovanou matematiku mezi sebou . Ano , metodické kabinety v rámci evropského projektu , který spravuje ministerstvo , se rozbíhají , jsou velmi chváleny , ale bude trvat , než se ten efekt projeví . Toto je další argument , že ty kroky se dějí pro podporu matematiky . Třetí věc , kterou mohu zmínit , že matematika rozhodně ministerstvo zajímá , a to měrou nemalou , tak je to , že dobíhá pilotní ověřování takzvané matematiky rozšiřující , nebo chcete - li matematiky plus . To znamená vyšší úrovně maturity z matematiky . Ano , uznávám , i ta je dobrovolná , ale byl by to ten level , po kterém jsme tady volali , který ukazuje vysokým školám , obzvláště technického zaměření , že student má matematiku na takové úrovni , že tato matematika plus osvědčuje , že by v podstatě na tu školu opravdu mohl bez přijímaček z matematiky a že hlavně je schopen v té škole úspěšně dál pokračovat . Toto jsou argumenty , které mě vedly k předložení tohoto návrhu zákona . Nemyslím si , že když zůstane povinnost , tak kromě neúspěšnosti studentů , že je tímto bičem naučíme se učit , když jsem teď řekl minimálně tři argumenty , které směřují k tomu , že nejsou podmínky pro takto plošnou povinnost . Zároveň matematiku a maturitu z matematiky nikdo neruší celkově , ale návrh počítá se zachováním volby mezi matematikou a cizím jazykem v případě maturitní zkoušky . Zároveň bych chtěl využít tohoto úvodního slova k apelu na vás . Jsem otevřen diskusi , protože ta matematika je a bude důležitá , ale musíme podle mě společně chtít , aby se matematika projevovala znalostí , nikoliv tím , že se někdo naučí na jednu zkoušku nebo třetina lidí z té zkoušky vypadne a bude tam studijní neúspěch . Takže jsem připraven diskutovat nejenom na tomto fóru , ale celkově i o nápadech z vaší strany , jak zlepšit výuku matematiky . Jsem připraven ji následně aplikovat do praxe . A možná nejdůležitější poznámka na úvod . Je namístě vzhledem k měnící se vzdělávací soustavě , respektive požadavkům na vzdělání v současné době a v budoucnosti , je naprosto namístě , abychom se bavili na tomto politickém fóru také o podobě maturitní zkoušky a jejím významu jako celku . I tuto debatu nad rámec obyčejné debaty nad povinností či nepovinností maturity z matematiky navrhuji , vítám a věřím , že bude vyslyšena , ať to bude mít povahu kulatého stolu , či čehokoliv jiného . Je potřeba se skutečně podívat na to , co je obsahem a jestli skutečně testujeme v rámci celkové maturitní zkoušky to , co skutečně je v tom moderním světě a budoucím světě potřeba . Nad rámec tohoto hlavního tématu samozřejmě návrh obsahuje i tu část , která směřuje k tomu , abychom na úrovni státu ponechali pouze didaktické testy a vrátili třeba slohovky nebo v případě jazykových zkoušek i to přezkoušení zpět na školy . Myslím si , že je to krok rozumný . Stát by si měl zachovat kontrolní funkci přes didaktické testy , přes nějakou základní laťku , a tu důvěru , možnost přizpůsobit zkoušku , by měl vrátit , samozřejmě v zákonných mantinelech , zpátky školám . Děkuji za úvodní slovo . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji panu ministrovi . Konstatuji , že poslanec Běhounek ruší svou omluvu od 11 hodin a je přítomen . Nyní dám ještě slovo panu zpravodaji . Zpravodajem pro prvé čtení je poslanec Lukáš Bartoň . Prosím , máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené poslankyně a poslanci , vláda předložila Sněmovně návrh zákona 13 . listopadu 2019 . Navrhovatel navrhl Sněmovně projednání návrhu zákona tak , aby s ním Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvním čtení , nicméně již jsme zaznamenali veto dvou poslaneckých klubu , a tak to možné nebude . Pan ministr zmínil základní body tohoto návrhu , týkající se především maturit . Já jenom zmíním , že obsahuje takové tři hlavní kapitoly , a to je přesun písemné práce a ústní zkoušky ze společné části maturitní zkoušky do profilové části maturity , která je již v gesci škol . Státní maturita by se tak omezovala pouze na didaktické testy . Další kapitola je o zachování volby mezi povinnou matematikou a povinnou zkouškou z cizích jazyků , tak jako je tomu doposud , což je asi ta mediálně nejzajímavější věc . A třetí , menší část je zavedení nepovinné zkoušky , takzvané matematiky rozšiřující v rámci společné části maturitní zkoušky . Tolik má úvodní zpráva zpravodaje . Zároveň vzhledem k tomu , že v Poslanecké sněmovně je již předložen návrh školského zákona také řešící maturity jako poslanecký návrh zákona a zařadili jsme ho hned za tento bod , tak bych požádal pana předsedajícího , aby mě přijal jako prvního v obecné rozpravě , abych mohl navrhnout sloučení rozpravy pro oba dva tyto body . Takže hlásím se s přednostním právem do obecné rozpravy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities