|

ps2017-039-06-006-199.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-04 ps2017-039-06-006-199 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

199. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2020 a střednědobý výhled na roky 2021 a 2022 /sněmovní tisk 636/

Date2019-12-04
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/199
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039269.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Rozhodujícím faktorem pro sestavení rozpočtu je stejně jako v předchozích letech nutnost v maximální možné míře respektovat následující požadavky na mandatorní výdaje, zejména opravy, údržbu a správu sítě, přípravu akcí dle vládou schváleného dokumentu Dopravní sektorové strategie, 2. fáze - střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem, zajištění financování již rozestavěných akcí včetně dofinancování dobíhajících projektů, zahajování nově připravených akcí v souladu s dopravní politikou České republiky a navazujícími strategickými dokumenty. Rozpočet národních zdrojů ve výši 87,3 umožňuje financovat výše uvedené požadavky v dostatečném rozsahu s výjimkou nově zahajovaných akcí, které budou financovány v návaznosti na dokončování přípravy jednotlivých akcí dle výše popsaného postupu. Na neinvestiční výdaje je alokováno celkem 34,6 mld. a na investiční výdaje je alokováno celkem 52,7 mld. korun. Výše finančních prostředků není konečná a v případě potřeby může být formou tzv. souvztažného navýšení příjmů a výdajů u zdrojů EU navýšena. V průběhu roku 2021 resp. roku 2022 se předpokládá postupné dočerpávání prostředků operačního programu Doprava 2014 2020 alokovaných v předmětných prioritních osách a specifických cílech pro Ředitelství silnic a dálnic a Správu železniční dopravní cesty. V období střednědobého výhledu bude připraven značných objem jmenovitých investičních akcí Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty a bude nutné odpovídajícím způsobem zajistit potřebné zdroje rozpočtu SFDI. S ohledem na tuto skutečnost se SFDI snaží ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zavádět nové způsoby financování, jako je např. realizace akcí formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tzv. PPP projektů. V roce 2020, tedy příští rok, se předpokládá zahájení realizace pilotního projektu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tímto si vás dovoluji požádat o schválení rozpočtu SFDI na rok 2020 a střednědobého výhledu na roky 2021 a 2022. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 636/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím. Poslanec Martin KolovratníkTaky ode dobrý pokročilý večer, kolegyně a kolegové. Moje vystoupení v roli zpravodaje bude velmi stručné a v případě, že by někteří z kolegů měli dotazy nebo se chtěli zapojit do rozpravy k celkové výši rozpočtu, tak dodržím svoji roli zpravodaje, případně se přihlásím také do obecné rozpravy. Ve svém vystoupení zpravodaje konstatuji, že hospodářský výbor projednal návrh rozpočtu SFDI, sněmovní tisk 636, dne 13. listopadu. Co se týká výše národních zdrojů, je navrženo 70,2 mld. korun, co se týká evropských zdrojů, 17,1, a ta částka, o které podle sněmovního tisku nyní budeme hlasovat, je ve výši 87,3 mld. korun. V této částce jsou pokryty mandatorní výdaje, opravy, údržba, správa a řízení sítě, je pokryta majetkoprávní příprava akcí, které, jak řekl pan ministr, jsou připravovány podle vládní sektorové strategie, a jsou také zajištěny již rozestavěné akce plus dofinancování dobíhajících projektů. Na hospodářském výboru bylo také řešeno to, že v tom rozpočtu vidíme určitá rizika. Není zatím dostatečný rozpočet na akce nové, které budou nově připravované, a proto také hospodářský výbor přijal ještě doprovodné usnesení, které jsme po vzájemné dohodě nepřednášeli sem na plénum Poslanecké sněmovny, ale vás jako zpravodaj s ním nyní seznámím. Nejdříve tedy návrh usnesení hospodářského výboru, které je, mohu říci, standardní v této formě: Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 636 - rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2020 a střednědobý výhled na roky 2021 a 2022 v předloženém znění, 2. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny, 3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby přednesl tuto zprávu na plénu Poslanecké sněmovny. A co se týká onoho usnesení doprovodného hospodářského výboru, číslo sněmovního dokumentu 240. Pro úsporu času ho nebudu číst celé, ale podtrhnu nebo zmíním z něj to, že hospodářský výbor konstatoval, že považuje výstavbu dopravní infrastruktury za nezbytnou součást rozvoje státu, a proto požádal vládu, aby ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem financí zajistila navýšení rozpočtu SFDI tak, aby v oblasti investiční výstavby bylo možné zahájit všechny připravené stavby a v oblasti opravy a údržby dálnic a silnic a železnic zůstala zachována výše upraveného rozsahu výdajů v roce 2019. Tím navazujeme na to, co bylo panem ministrem také před chvílí zmíněno, že ten rozpočet se postupně upravuje a navyšuje, v tuto chvíli je o něco vyšší, než je to číslo, které vidíme ve sněmovním tisku. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Polanský. Prosím, máte slovo. Poslanec Ondřej PolanskýKrásný večer, milé kolegyně, kolegové. Stává se takovou tradicí, že tady vždy při schvalování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury přednesu doprovodné usnesení. Předtím mi ale dovolte přednést dva krátké důvody, proč Piráti nezvednou ruku pro navrhovaný rozpočet. Tím hlavním je, že jsme svědky toho, že dopravní infrastruktura není financována stabilně, a to existenci Státního fondu dopravní infrastruktury navzdory. Například střednědobý výhled se ukazuje býti také věštěním z křišťálové koule. Například loňský střednědobý výhled na letošní rok činil přes 97 mld. korun. Skutečnost je o více jak 10 mld. nižší. Z toho důvodu jsme vypracovali doprovodné usnesení, které přečtu potom v podrobné rozpravě, nicméně přečtu je již teď, protože je docela krátké: Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby stabilizovala financování výstavby dopravní infrastruktury a zajistila vyšší soulad rozpočtu se střednědobým výhledem. Druhý důvod, proč Piráti pro návrh ruku nezvednou, je navrhovaná výše rozpočtu SŽDC, která sečteno přes investiční projekty činí 26 mld. korun, což není dostatečné nejen pro realizaci nových investičních akcí, ale vedlo by i k omezení údržby. Koneckonců již o tom mluvil můj předřečník. Že v průběhu roku bude rozpočet navýšen, je pravděpodobné, ale na to my jako poslanci nebudeme mít vliv, a pustit rozpočet dále v tomto nevyhovujícím stavu by tak od nás nebylo odpovědné. vám, dámy a pánové, děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. Požádal bych o větší klid v sále tak, aby bylo slyšet. A ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pan poslanec Adamec. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, vážená vládo, kolegyně, kolegové, no, neustále slyším od většiny poslanců, když se baví o dopravě v regionu, jaká je to priorita. A je úplně jedno, jestli jsou to vládní poslanci, nebo jestli jsou to opoziční poslanci. Všichni o tom mluví, všichni říkají, že to podpoří, a jaká je dneska realita fondu? No je tam málo peněz. A pak jsou tady zástupné problémy, proč to nejde, ta která stavba - viz D11. A si myslím, že takhle bychom rozpočty... bych poprosil, pane předsedající, kdybyste uklidnil pana poslance Kolovratníka. Připadá mi, že se vrátil do svých dětských let tady podle gestikulace. Místopředseda PSP Vojtěch PikalNo chápu, že je již pozdní doba, ale poprosil bych všechny, aby zachovávali důstojnost jednání, jak jen to je možné. Poslanec Ivan AdamecA když teda říkáme, že to je priorita, tak nechápu, proč se rozpočtuje tímto způsobem, že se tam výrazně méně peněz než v letošním roce, a pak se bude říkat, že se to dosype. No tenhle termín opravdu fascinuje, že se to dosype někdy ze státního rozpočtu. si myslím, že to je ukázka toho, jak to s těma prioritama vláda myslí. A bych apeloval na všechny kolegy poslance, starosty případně zástupce krajů, aby tento způsob prostě nepodporovali, aby řekli jasně vládě, že doprava je priorita a příprava rozpočtu fondu dopravní infrastruktury je také priorita číslo jedna, protože pokud chceme realizovat, musíme mít jasné cíle, jasně vydefinované peníze, jinak to nepůjde, budeme hledat neustále zástupné problémy. takovýto návrh nikdy nepodpořím.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities