ps2017-039-01-001-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-001-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Další je do obecné rozpravy přihlášena paní poslankyně Kořanová . Poslankyně Barbora Kořanová Děkuji za slovo , pane předsedo . Jak již zde bylo zmíněno , ráda bych okomentovala dva pozměňovací návrhy . První je tedy komplexní pozměňovací návrh . Jak zmínil pan zpravodaj , tak je nyní nově nahrán pod číslem SD 3714 . Co se týče jeho obsahu , jde v podstatě o rozšíření podnikatelského oprávnění bank a poboček zahraničních bank o poskytování identifikačních služeb a ochrany informací bankovním tajemstvím , dále například zajištění účasti bank a poboček zahraničních bank v NIA , tedy poskytování elektronické identifikace pro využití v rámci eGovernmentu , konkrétně pomocí ekvivalence bankovních prostředků mimo rámec NIA . Dále co obsahuje , tak je například umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank poskytovat elektronickou identifikaci mimo NIA pro subjekty , kterým to stávající právní řád zakazuje . Dále je to zřízení poskytovatele identifikačních služeb a umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank nabízet , poskytovat nebo zprostředkovávat identifikační služby a uzavírat smlouvy o nich a jménem a na jeho účet . Zřízení širokého přístupu bankám a pobočkám zahraničních bank údajů o svých klientech v informačních systémech veřejné správy pomocí vlastního informačního systému . Tolik ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu . Co se týče druhého pozměňovacího návrhu , ten je pod číslem 3591 , jeho cílem je umožnit totéž co bankám a pobočkám zahraničních bank také pojišťovnám a České kanceláři pojistitelů - shodné nastavení přístupu do základních registrů stejně , jako budou mít banky . Na těchto pozměňovacích návrzích je shoda jak Ministerstva financí , vnitra , tak i České bankovní asociace . Přihlásím se k nim ještě v podrobné rozpravě a prosím vás o jejich podporu . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další do diskuse je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher . Poslanec Patrik Nacher Pěkné odpoledne , dámy a pánové . Děkuji za slovo . Chtěl bych načíst pozměňovací návrh , ke kterému se pak přihlásím pod číslem v následující rozpravě . Tady to popíšu , pak už se přihlásím jenom tím číslem . Jde o situaci , kdy vlastně zákon , který já samozřejmě vítám , jako jednu z variant identifikace má fyzickou přítomnost klienta . Nicméně mezitím jsme se tady posunuli a zejména klienti nových bank , jak já říkám bezpoplatkových , je to moje srdeční záležitost , se často registrovali tím způsobem , že vlastně to dělali na dálku , ze své původní banky si poslali korunu , tím se zaregistrovali a dál už bankujou s tou novou bankou . Často tu starou , původní , už zrušili . A v té chvíli vlastně existují jako bankovní klienti , ale neměli tam tu fyzickou přítomnost . V té chvíli se to snažím řešit . Původně jsem to chtěl řešit pozměňovacím návrhem , kde by se přímo škrtlo to " bez fyzické přítomnosti " . Tam jsem dostal zpětnou vazbu , kterou vnímám , přece jenom jsem přišel s tím pozměňovacím návrhem pozdě , že by to nedělalo dobrotu z hlediska zejména praní špinavých peněz . Proto jsem přišel s jinou verzí , která by vlastně zákonem stanovila povinnost bank si mezi sebou prostřednictvím účasti v NIA umožnit převzetí té identity spotřebitele prostřednictvím toho bank ID . To znamená v praxi , a ten důvod je takový , že vlastně to jsou přesně ti klienti , na které my směřujeme tou digitalizací , to znamená , ti , kteří jdou do moderních technologií , jdou do nové banky , nechtějí nikam fyzicky lézt , nechtějí se někde zdržovat a dělají to všechno na dálku , a ti teď najednou jako by byli ve vzduchoprázdnu , protože by museli tu první návštěvu udělat . Ten pozměňovací návrh řeší to , že by ta původní banka předala přes bank ID té bance , kde fyzicky oni nebyli , a dál by mohli vlastně se toho celého procesu účastnit . Vím , že to je na poslední chvíli . Myslím si , že to nějakou elementární logiku má . Týká se to skutečně těch klientů , kteří myslí a fungují online a digitálně , to znamená , že to obsahuje tyto věci . Takže rozumím tomu , že jednou jít na pobočku a strávit tam pět minut není problém , nicméně si myslím , že jestliže celá filozofie směřuje k tomu , abychom ty lidi co nejméně obtěžovali , tak je tady tento pozměňovací návrh , k jehož číslu se později přihlásím . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Také vám děkuji , pane poslanče . Další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Martin Kupka . Poslanec Martin Kupka Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si doplnit několik důležitých čísel k celé té předkládané novele zákona s tím , že je to opravdu součást snahy zajistit co nejrychlejší elektronizaci veřejné správy v České republice . Fakticky přímo navazujeme na to , co se podařilo v Poslanecké sněmovně v předchozích týdnech , kdy v tuto chvíli se bude Senát zabývat návrhem zákona o právu občana na digitální služby . Zároveň z jednotlivých resortů už přicházejí informace , že se intenzivně pracuje na katalogu služeb , což je důležitá součást pro realizaci celého zákona . Vzniká tedy seznam digitálních služeb , které se budou v následujících letech digitalizovat . Jednotlivé resorty na to budou mít následující rok . A k tomu , aby pak všechno , co Česká republika nabídne lidem v digitální podobě , tak aby k tomu lidé reálně mohli přistupovat a mohli k tomu přistupovat co nejsnáz , tak to má šanci zajistit právě projednávaná novela zákona o bankách , jak o ní hovoříme jako o SONIA , nebo o bank ID . Několik konkrétních čísel , aby bylo jasné , jak významná ta změna je a jak výrazně může usnadnit přístup k elektronickým službám státu . V tuto chvíli je vydáno více než 1 , 5 milionu nových občanských průkazů . Z nich ale bohužel jen 212 tisíc je aktivováno jako elektronický občanský průkaz , který může usnadnit právě přístup nebo vůbec umožnit přístup na Portál občana , a tím pádem zprostředkovat elektronické služby státu jeho držiteli . Zároveň v České republice je přes 1 milion datových schránek , což je další způsob , jak se může občan , ale i právnická osoba přihlásit a identifikovat ke službám státu . A z toho jenom 177 tisíc datových schránek vlastní fyzické osoby . Tedy je možné v tuto chvíli říct , že možností , jak se reálně dostat , jak reálně využívat elektronické služby státu , má necelých 400 tisíc občanů . Přitom v České republice je téměř 9 milionů lidí , kteří by mohli digitální služby státu využívat , a usnadnit tak sobě významně život a zároveň usnadnit a zjednodušit i reálnou činnost české státní správy . V okamžiku , kdy bude možné využít stávajících služeb bank elektronického bankovního účetnictví , tak jak to známe , jak to v tuto chvíli využívá víc než 5 , 5 milionu klientů , tak všechny způsoby , jak se hlásí lidé , a důvěřují svým bankám , jak se hlásí na své elektronické bankovnictví , může posloužit v budoucnu k tomu , aby využívali elektronických služeb státu . To je výrazné navýšení možností pro Českou republiku a pro občany , kteří v České republice žijí . Je to téměř řádové navýšení přístupů právě k elektronickým službám státu . Oproti současným 400 tisícům to bude více než 5 milionů lidí . Tedy jak říkám , více než řádový nárůst . A další důležitý fakt je , že v tuto chvíli už právě více než 5 , 5 milionu lidí využívá , a využívá rutinně , s velkou mírou důvěry , elektronických služeb bank , ovládají své účty , tedy své peníze , důvěřují bankám natolik , aby banky spravovaly jejich osobní a velmi citlivé údaje , tak nepochybuji o tom , že budou s nemenší důvěrou využívat právě této identifikace k tomu , aby využívali služeb státu a daleko snáz čerpali to , co stát nabídne v podobě elektronických služeb . Jsem přesvědčen , že ta konkrétní čísla , věcná fakta dokládají , jak užitečný je to krok a jak významně by to mohlo přispět k tomu , že se Česká republika bude modernizovat , že elektronické služby státu významně zjednodušují lidem život , a zároveň usnadňují České republice také snižovat náklady na výkon veřejné správy . To všechno jsou přidané hodnoty projednávaného zákona . Věřím , že se podaří i v následujících dnech získat vaši podporu pro to , abychom všichni schválili tuhle užitečnou normu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities