ps2017-035-09-004-042.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-06 ps2017-035-09-004-042 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.00 hodin) Obdobné otázky si pravděpodobně pokládala i ta zmíněná skupina senátorů , která podala ústavní stížnost , a následně Ústavní soud 30 . 9 . 2018 konstatoval protiústavnost vyhlášky a části zákona a vlastně potvrdil , že pojištěnci nemají zástupce ve správních radách . Následně odložil účinnost do 30 . 9 . 2019 , tedy do té doby mělo Ministerstvo zdravotnictví připravit nové řešení . A to byl i důvod , proč jsme logicky v našem návrhu navrhli projednávání dle § 90 . Vlastně na ty závěry Ústavního soudu reagují obě novely , nicméně jen ta poslanecká zajišťuje jak pasivní , tak aktivní volební právo , protože kandidovat pojištěncům je k ničemu , pokud nemohou zároveň i volit . Ministerstvo sice dalo každému pojištěnci právo kandidovat , pokud si sežene 50 podpisů , ale takoví kandidáti budou vlastně ve volbách tvořit fakticky jen jakousi hvězdnou pěchotu , protože volební právo je svěřeno opět jen volitelům . Zvoleni pak budou jen ti , na kterých se usnese pár vlastníků největších podniků , kteří nyní jediní disponují reálným právem volit . Ministerstvo tak ve vládní novele ignoruje vlastně i volební právo naprosté většiny zaměstnanců a OSVČ , které tak zůstane jen zcela teoretické , a tím vlastně samotné pacienty diskriminuje . Podle ministerského návrhu bude mít hlas pouze ten , kdo odvede alespoň 0 , 4 % z celkového úhrnu pojistného vybrané danou pojišťovnou , což je tedy obrovská bariéra , kterou překonají jen velké podniky s tisíci zaměstnanců . Ostatní se sice budou moci sdružit , aby dosáhli hlasu na 0 , 4 společně , je to ale natolik složitý postup , že se to v praxi pravděpodobně dít nebude , resp . rozhodně se tak nevytvoří protiváha hlasů velkých podniků . Zdravotní pojišťovny mohou tedy dostat pod kontrolu různí oligarchové , a reálně tak ministerstvo zařídilo , aby se pojišťovny dostaly pod plnou kontrolu několika osob , tedy vlastníků velkých podniků , kteří dosáhnou na volitelské hlasy . Kdo to je v současnosti ? Vlastně z dostupných informací vyplývá , že v současné době u některých pojišťoven , aniž bych konkrétně jmenoval , získají v takto nastavených volbách nejvíce hlasů zahraniční bankovní skupiny . Oproti tomu poslanecký návrh vlastně definuje , nejen kdo jsou kandidáti na řízení zdravotních pojišťoven , ale i jasně říká , že všichni pojištěnci nad 16 let věku mohou volit , a to v korespondenční a elektronické volbě . Takže i ten způsob volby je zde už poplatný 21 . století . Pojištěnci prostě musí mít možnost se podílet na její správě a kontrole svých financí do této pojišťovny vložených . K tomu je zapotřebí zajistit , aby se do orgánů zdravotní pojišťovny mohli dostat jejich zástupci , to je přímí zástupci pojištěnců s jasným mandátem a možností ovlivnit směřování pojišťoven . Zdravotní pojišťovny tak budou více směrovány ke konceptu samosprávných institucí , jakými jsou např . kraje nebo univerzity . Na závěr jen shrnu ve stručnosti některé technikálie samotného návrhu a nechám to pak na případné rozpravě . Tři členové nadále zůstanou jmenováni ministerstvy , ale dvanáct členů bude přímo volených pojištěnci této zaměstnanecké pojišťovny v rovných a tajných volbách této zaměstnanecké pojišťovny , a to korespondenční nebo elektronickou volbou zajištěnou Českým statistickým úřadem . Volby do správní rady se budou konat k poslednímu dni voleb do zastupitelstev krajů . To je v tuto chvíli ode mě vše a děkuji za podporu tohoto návrhu . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Pěkné odpoledne . A nyní by slovo dostal pan poslanec a zpravodaj pro první čtení Vít Kaňkovský , ale než mu dám slovo , tak seznámím Sněmovnu s omluvenkami . Omlouvá se nám pan poslanec Jurečka z dnešní schůze mezi 19.30 a koncem jednacího dne z pracovních důvodů , omlouvá se pan poslanec Koten od 19 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů , omlouvá se pan poslanec Čižinský od 18.15 do konce jednacího dne . Omlouvá se pan poslanec Pavel Staněk mezi 19 . hodinou a 23.45 z rodinných důvodů , omlouvá se paní poslankyně Matyášová mezi 19 . hodinou a půlnocí z důvodu nemoci a paní poslankyně Levová od 19 hodin do konce jednacího dne z rodinných důvodů . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Vít Kaňkovský Dobrý večer , vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , kolegové . Pan kolega Třešňák jako zástupce předkladatelů předloženou novelu zákona o zdravotních pojišťovnách představil v těch základních bodech , takže se budu snažit být stručný . Stejně jako vládní novela reaguje předložený návrh na nález Ústavního soudu , jak jej tady zmínil pan ministr , a snaží se upravit problematiku voleb do orgánů oborových a zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven . To , že bylo navrženo jednání podle § 90 odst . 2 , tady také pan kolega Třešňák odůvodnil . Je to vcelku zřejmé . Jestliže k dnešnímu datu nemáme pravidla pro volby do zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven , tak samozřejmě ta věc spěchá . Dále už nechci nějak podrobně představovat ty parametry předložené novely a zmíním se o stanovisku vlády . Vláda projednala tuto novelu 10 . června 2019 a zaujala k ní nesouhlasné stanovisko . Stanovisko vlády je poměrně obsáhlé , odkazuji v detailech na sněmovní dokument 479 / 1 a tady teď vypíchnu pouze nejdůležitější body . Za prvé , vláda odkazuje na fakt , že předkládá svoji variantu řešení voleb do orgánů rezortních a oborových zdravotních pojišťoven . Tady je ale potřeba spravedlivě říci , že si vláda dala na čas s předložením tohoto návrhu . Připomínám , že vládní návrh dorazil do Sněmovny 19 . 6 . tohoto roku , tedy tři čtvrtě roku po zveřejnění nálezu Ústavního soudu . A já bych tady chtěl ocenit snahu kolegy Třešňáka a dalších poslanců řešit tuto závažnou problematiku vlastním návrhem za situace , kdy ministerstvo se svým návrhem poměrně dlouho otálelo . Za druhé , vláda konstatuje , že návrh trpí věcnými i legislativními nedostatky . Za tyto vláda považuje např . nedostatečné odůvodnění předložené právní úpravy , dále vláda kritizuje administrativní , technické , organizační a finanční nároky novely . Výhrady má vláda také k premise , že volebním právem má být nadán každý pojištěnec . Za třetí , vláda vyslovuje námitky i ke kritériím , která musí dle návrhu splňovat osoba kandidující do orgánů zdravotních pojišťoven . Podobně je vláda kritická ke snížení věkové hranice umožňující volební právo na 16 let , stejně jako ke klauzuli o minimálně čtyřprocentní volební účasti pojištěnců , kdy v případě , že nebude naplněna , bude na příslušnou zdravotní pojišťovnu uvalena nucená správa . Za čtvrté , vláda zmiňuje ještě některé další aplikační problémy předložené novely . Jako zpravodaj ještě jednou konstatuji , že oceňuji aktivitu předkladatelů . Je zřejmé , že si s touto novelou dali poměrně velkou práci a že jejich návrh je komplexním návrhem . Také chci říci jako zpravodaj , že navržené řešení je poněkud netradiční , a mohu říci , že mně osobně je v některých aspektech sympatické . Přesto jsem přesvědčen , že návrh je v předložené podobě nemožné schválit ve zrychleném režimu , což už bylo poslaneckými kluby ANO a ČSSD zavetováno , a je otázkou , kterou nechávám otevřenou , zda je vůbec možné některé záměry předkladatelů v praxi realizovat . Jako garanční výbor je navržen výbor pro zdravotnictví . Jako zpravodaj navrhnu ještě projednání v hospodářském výboru . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a prosím potom o zopakování toho návrhu , až budeme navrhovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities