ps2017-035-08-003-034.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-05 ps2017-035-08-003-034 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Miloslava Vostrá . Prosím , máte slovo . Poslankyně Miloslava Vostrá Vážený pane místopředsedo , členové vlády , paní ministryně , kolegyně , kolegové , navržená vládní předloha je poměrně obsáhlá , což je patrné už z úvodního slova paní ministryně financí , a je souborem novel celkem osmi daňových zákonů , a to zákona 280 / 2009 Sb . , daňového řádu , o dani z nemovitých věcí , o dani z přidané hodnoty , o Finanční správě České republiky , o Celní správě České republiky , o dani z hazardních her , celní zákon a pak zákon , kterým se mění některé zákony v oblasti daní . Paní ministryně tento výčet zde sice již nastínila , ale považuji za potřebné tady zopakovat ještě jednou , abychom si uvědomili , jaký záběr tento tisk 580 , tato navrhovaná novela , má . Cílem navrhovaných změn je podpora elektronizace , zjednodušení kontrolních postupů , revize sankčního systému a vrácení daňového odpočtu . Předloha zároveň obsahuje dílčí změny právní úpravy , ke kterým dochází na základě vyhodnocení potřeb aplikační praxe , vývoje jiných právních předpisů a judikatury , jakož i na základě poptávky ze strany odborné veřejnosti . Jedná se v souhrnu přibližně o 130 novelizačních bodů , o velké části se tady už paní ministryně zmínila . Stejně jako ona musím zdůraznit , že navrhované změny mají za úkol také legislativně umožnit realizaci projektu Moje daně , tzn . zjednodušit i kontrolní postupy atd . , už jsem to tady říkala . Je potřeba zcela objektivně říci , že ne všechny navrhované změny jsou hodnoceny pozitivně . Například Hospodářská komora kritizuje především prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu z DPH ze současných 30 na 45 dní , stavební firmy nebo exportéři totiž běžně generují vysoké odpočty a toto prodloužení lhůty by znamenalo krátkodobý výpadek cash flow až v řádech desítek milionů korun . Někteří daňoví odborníci potom zase za problematickou považují nově možnost zahájit daňovou kontrolu korespondenčně nebo zrušení pětidenní lhůty na podání daňového přiznání bez sankce . Všechna tato témata , očekávám , že budou podrobena velké debatě v rámci projednávání druhého čtení v rozpočtovém výboru . Organizační výbor Poslanecké sněmovny navrhl tento tisk k projednání v rozpočtovém výboru jako garančním . Nemyslím si , že by bylo nutné tento tisk projednávat i v dalších odborných výborech , i když samozřejmě iniciativě se nebráníme . Vážené kolegyně , vážení kolegové , závěrem dovolte , abych sdělila , že jako zpravodajka doporučuji tento tisk propustit do druhého čtení . Tolik moje zpravodajská zpráva . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem jako první přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek , a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Dámy a pánové , budu celkem stručný . Návrhu novely daňového řádu nelze upřít snahu modernizovat ten kodex správným směrem , to nepochybně ano . Ale jako téměř v každém vládním materiálu je tam několik min , které oslabují pozici podnikatelů , zejména těch malých . Dovolte , abych pojmenoval alespoň tři , které pokládám za nejzásadnější . Tou první je prodloužení lhůty pro vratku DPH z 30 na 45 dní . Neexistuje žádný racionální důvod , proč si tak počínat , kromě snahy vlády vylepšit cash flow státního rozpočtu na úkor cash flow českých , moravských a slezských podnikatelů . To já pokládám za mimořádně nefér . Když se podíváme na inkaso DPH , tak to není malý objem , je to objem řekněme 15 až 17 miliard korun za rok , a to si myslím , že si opravdu nezaslouží podnikatelé , kteří platí daně , produkují hodnoty a ještě mají bezúročně půjčovat státu . Tak to se mi opravdu nelíbí . Druhá věc je výrazné snížení úroků , které má stát vyplatit podnikateli za neoprávněnou sankci , např . za neoprávněný zajišťovací příkaz , kdy onen 32 procentní úrok je v podstatě jediným instrumentem , jak rychle zhojit alespoň část škod , které stát svým protiprávním konáním způsobil . Snížení více než trojnásobně z 32 na 10 % je potom v prudké kontradikci s onou třetí věcí , která mně výrazně vadí , že naopak sankce za prodlení vůči podnikateli zvyšuje návrh novely daňového řádu pětkrát , tzn . vlastní sankce si stát snižuje třikrát , ale sankce pro podnikatele zvyšuje pětkrát . Vedle toho se výrazně omezuje toleranční lhůta u daní z příjmů a daní z nemovitostí , nesnižuje se jenom u těch daní , kde je platba kratší než v jednom roce . To jsou tři věci , které pokládám za nepřijatelné . To jsou tři věci , které v onom vztahu stát - podnikatel výrazně vychylují tu možnost zvůle ve prospěch státu a v neprospěch privátních subjektů , které nás svými daněmi živí . Pokládám to za nepřijatelné , a proto předkládám návrh na přepracování novely zákona . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Takže chápu , že to je návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování v podstatě . (Poslanec Kalousek souhlasí.) Ano , mám poznamenáno . A nyní tedy vystoupí . . . S faktickou poznámkou pan poslanec Jan Hrnčíř , ale faktická poznámka je jenom jedna , takže pane poslanče Ferjenčíku , asi půjdete hned v pořadí . Takže pan poslanec Jan Hrnčíř , faktická poznámka . Prosím , vaše dvě minuty , a připraví se pan poslanec Ferjenčík . Prosím . Poslanec Jan Hrnčíř Vážený pane předsedající , děkuji . Vážené dámy a pánové , já bych chtěl zareagovat na předřečníky a na to , co tady bylo řečeno . Daňový řád přináší samozřejmě některé pozitivní věci , jak už tady bylo řečeno , např . záloha na daňový odpočet . Tato změna reaguje samozřejmě na stanovisko Ústavního soudu , kdy jsou nadměrné odpočty zadržovány celé , pokud je sporná jenom část , to je nepochybně pozitivní . Samozřejmě i snížení úroků z prodlení , pokud zaplatíte později daň . Samozřejmě je i dobré , že si můžete změnit DIČ , pokud jste podnikající fyzická osoba , že už to nemusí být rodné číslo . Nicméně ta negativa jednoznačně převažují . Jako problematické vidíme zahájení daňové kontroly korespondenčně , tzn . bez součinnosti s daňovým subjektem , to nepovažujeme za úplně správné . Špatné je i odstranění tzv . liberační pětidenní lhůty pro pozdní podání daňového přiznání . Stejně tak prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu DPH z 30 na 45 dnů v neprospěch právě daňových subjektů . A samozřejmě snížení úroků při neoprávněném jednání správce daně - to jsou třeba ty zajišťovací příkazy , kdy stát musel potom doplácet 32 % úroku , takhle si to chce snížit jenom na 10 , což je zase v neprospěch daňových subjektů takto postižených . Takže nemůžeme tuto novelu daňového řádu podpořit . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar . Prosím , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já považuji za extrémně nešťastné , že vláda spojila dvě podle mě zásadně nesouvisející věci , jedna je elektronizace a digitalizace platby a správy daní a druhá věc je hledání dodatečných příjmů státního rozpočtu . Ve finále ten návrh slouží jako jedno z největších navýšení příjmů státního rozpočtu na příští rok , srovnatelné s daňovým balíčkem , o který je teď obrovský spor v Poslanecké sněmovně . Tak tím jednorázovým zvýšením doby pro vrácení nadměrného odpočtu DPH o 15 dnů si stát vylepšuje cash flow o 16 miliard právě na úkor firem .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities