|

ps2017-035-11-006-211.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-08 ps2017-035-11-006-211 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

211. Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o realitním zprostředkování) /sněmovní tisk 391/ - třetí čtení

Date2019-11-08
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/211
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035441.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Místopředseda PSP Tomio OkamuraVážené dámy a pánové. Máme tady zákon o realitním zprostředkování. A je docela únavné dokola pořád opakovat vládě, že každá změna, která přináší do podnikatelského sektoru byrokracii a náklady navíc, je špatná. Nějak nerozumím tomu, proč tomu nerozumějí předkladatelé z řad vlády hnutí ANO, ČSSD a KSČM. Takové návrhy, obvykle podané pod bohulibými hesly jako třeba boj s alkoholem nebo tady zkvalitnění služeb, za sebou vždy skrývají něco jiného. Je to obvykle získání nějaké výhody, buď přínos pro státní rozpočet, to je další zdanění slušných a pracujících lidí, nebo v případě tohoto realitního zákona jde o to omezit konkurenci na trhu nejrůznějšími byrokratickými omezeními a část peněz přelít jinému sektoru. V tomto případě pojišťovnám za povinné pojištění makléřů a také notářům, advokátům a bankám, kteří mají mít výhradní právo na úschovy podle tohoto návrhu zákona. Přitom každý asi někdy četl o advokátech, nebo dokonce exekutorech, kteří zpronevěřili svěřené peníze. Takže tento vládní návrh nemá logiku, jelikož kdybychom takto měli systémově uvažovat, tak by se podle této vládní logiky asi měly sebrat svěřené peníze například bankám, protože sem tam nějaká zkrachovala, přičemž podle vládní logiky by asi měla mít peníze jen Česká národní banka nebo přímo vláda. Asi každý uzná, že to je hloupost. Jen proto, že nějaké procento advokátů selže, krade, podvádí, neplní své povinnosti, nezatratíme přece všechny. Proč tahle vláda ostrakizuje realitní makléře, kteří mimochodem mají skutečně méně skandálů a podvodů než právě třeba právníci? Proč o tom mluvím? My v SPD bojujeme za to, aby se lidé měli lépe, ale vláda hnutí ANO, ČSSD a KSČM místo toho, aby lidem život zlevňovala, tak ho na každém kroku zdražuje a komplikuje. My v SPD chceme, aby lidé měli dostupné bydlení. Tak proč vláda na každém kroku bydlení zdražuje, a to od stavebních řízení přes stavby po konečný prodej? Řeknete si, vyšší daně z prodeje kvůli změnám odhadu nejsou nic. Pár tisíc za vklad do katastru nikoho nezabije. Pár tisícovek navíc za úschovy a další byrokracie také nikoho nezabije. Jenže opak je pravdou. Tisíce takových maličkostí jsou v součtu obrovské břemeno, které náš trh, naše občany a naši ekonomiku likvidují. V součtu máme jedny z nejvyšších daní v Evropě. A přesto to evidentně nestačí, jelikož tento týden si tady vláda protlačila daňový balíček, kdy znovu zvyšuje daně slušným, řádným a pracujícím občanům České republiky. V této souvislosti, protože mluvíme o zákonu o realitním zprostředkování, bych rád zdůraznil, že tento týden vláda zvýšila poplatek za vklad do katastru nemovitostí z 1 000 na 2 000 korun. To je politika této vlády. Dále máme rekordně dlouhá stavební řízení, přičemž bych zdůraznil, že koalice hnutí ANO a ČSSD, v minulém volebním období ještě navíc KDU-ČSL, dnes za podpory KSČM, je u vlády šest let a stav se vůbec nezlepšuje, naopak se zhoršuje. Máme také obrovskou nadprůměrnou byrokracii všude a k tomu naprosto nesmyslná byrokratická nelogická omezení. V této souvislosti jsem rád, že právě dnes prošel ve Sněmovně zákon na digitalizaci státní správy, jehož je SPD také spolupředkladatelem, protože moderní digitalizovaný stát je cílem hnutí SPD. Jen malou poznámku k pozměňovacímu návrhu paní Válkové z hnutí ANO a pana Feriho z TOP 09, kteří navrhují ještě do party k notářům a advokátům v právu na úschovu přibrat exekutory. Co na to říci? Chtěli tak zřejmě naplnit heslo kam nemůže čert, nastrčí exekutora. Dámy a pánové, prosím, uvažujme vždy v kontextu, v souvislostech a řekněme si - pomůže tento zákon občanovi? Odpovědnost za škody máme každý, a pokud tady budou fungovat soudy a spravedlnost, tak se občané nemusí ničeho obávat a při selhání jednotlivce mají právo na náhradu škod. Jiná věc je, že právě vymahatelnost práva a spravedlnosti u nás nefunguje. A vláda se tady místo příčiny snaží řešit okrajově následky. Proto hnutí SPD nemůže být pro tento zákon. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Nyní se mi s přednostním právem přihlásila paní ministryně Dostálová, poté pan poslanec Nacher. Prosím. Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára DostálováDěkuji. Slyšeli jsme tady spoustu slov, která se ale úplně netýkají realitního zákona. Takže si myslím, že stavební řízení řešíme včetně digitalizace a že to je krok správným směrem. Dovolte mi ale vrátit se k návrhu zákona. bych chtěla jenom zdůraznit, že po zákonu volá sama odborná veřejnost. To znamená, není to žádná svévole někoho, skutečně se to tady léta připravuje a bylo to velmi pečlivě debatováno právě s odbornou veřejností, tak aby došlo k vyváženému kompromisu mezi kultivací podnikatelského prostředí a ochranou spotřebitele. To, že chybí tato právní úprava, koneckonců jsem říkala i v úvodním slově, že komentoval i Krajský soud v Brně. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji. Nyní se hlásí s přednostním právem jako zpravodaj pan poslanec Patrik Nacher. Prosím. Poslanec Patrik NacherDěkuji za slovo. budu mluvit přímo k vám. jsem naopak přesvědčen o tom - a to nejsem zastáncem regulace, všichni to o mně vědí - že tento návrh vládní logiku právě . Kdybyste si, pane místopředsedo, vaši kolegové, dali tu práci a podívali se přímo do toho návrhu, kolik to paragrafů, čemu se ty paragrafy věnují - tak udělám takový sukus, protože to asi za to stojí: pojištění, smlouva o realitním zprostředkování, informační povinnosti, tam dochází samozřejmě k informačnímu deficitu na straně spotřebitele, jak se budou řešit přestupky, výhradní realitní zprostředkování, to jsou ty exkluzivity, to je ta ochrana toho spotřebitele, jak se řeší výpověď, jak se řeší provize. Tam není nic navíc, co by něco komplikovalo situaci. My to přece děláme pro ochranu spotřebitele. Ani pro ochranu realitních makléřů, advokátů, notářů, pro nikoho, takže to naopak nemilosrdnou logiku. Vy jste mluvil o penězích, o bankách. No, to je na delší povídání. Peníze v bankách jsou samozřejmě pojištěny, pojištění vkladů, řídí se to různými pravidly atd. K tomu se tady možná jakoby dostaneme, to si myslím, že nebyl dobrý příklad, že by v této logice, kterou řekl tady pan místopředseda, že bychom ty peníze měli mít všichni jenom v České národní bance. Myslím, že všichni víme, že to byla taková jakoby rétorická vsuvka, takže to asi nestojí za nějaký širší komentář. Ještě jednou opakuji slova paní ministryně, že po tomto volají i seriózní kanceláře, protože je to prostě zapotřebí. Znovu opakuji, že se tady o tom mluví osm nebo devět let. To znamená, že jsem rád, že tato vláda do dotáhla do konkrétní podoby v paragrafech, jak jsem to tady popisoval. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Dominik Feri a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Pane poslanče, máte slovo. Poslanec Dominik FeriDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, si dovolím nejdříve zareagovat na pana místopředsedu Okamuru, proč jsou v tom našem kompromisním návrhu exekutoři. Vyplývá to z prostého důvodu: protože již dneska mohou poskytovat úschovy. Vyplývá to z exekučního řádu, který je speciální úpravou. Rozhodně to není tak, že by to byly nějaké stovky tisíc úschov. Exekutoři poskytují tyto věci v jednotkách případů, když to prostě ten klient po nich žádá z nějakého konkrétního důvodu. Ohledně našeho kompromisního návrhu, který se týká úschov, bude mluvit paní profesorka Válková, která ho sdostatek odůvodní. si jen dovolím zmínit, že je tu stále ten původní návrh, který zapovídá poskytování úschov obecně, paušálně, a vymezuje nějaké kvalifikované subjekty, to znamená banky, notáře, advokáty a zahraniční banky, které ho mohou poskytovat. Je na uvážení Poslanecké sněmovny, pro co se rozhodne, která varianta přijde jako nejlepší. Ale myslím si, že právě tento pozměňovací návrh vlastně odstartoval tu debatu a pomohl vypracovat nějaký kompromis mezi návrhem vládním a nejpřísnější formou zákazu. Znovu zopakuji, že kdyby prošel nějaký návrh, který upravuje úschovy, který zakotvuje jasná pravidla, tak zbytek toho návrhu zákona klidně vem nešť. Klidně je ve zbytku zamítnut. Ale ty úschovy jsou klíčový bod, uzlový bod, je to, jak jsem zmiňoval, největší majetková dispozice v životě většiny obyvatel, a měl by být nějakým způsobem regulován. Díky.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities