ps2017-034-08-005-020.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-005-020 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.10 hodin) Proto já jsem měl původně daleko rozsáhlejší vystoupení , ale díky tomu kompromisnímu návrhu , a pevně věřím , že paní ministryně jej podpoří , to vynechám a jsem rád , že takto je upraveno . Jediné , co bych ještě zmínil u těch úschov , je , že realitní kanceláře budou moci přijímat úschovy pouze bezhotovostně , oproti tomu advokáti stále mají možnost do výše - teď je to zhruba 250 tisíc - přijímat v hotovosti , takže to není paní ministryně Dostálové , ale zaměřit se na to , zda bychom náhodou i do budoucna se neměli podívat na advokáty , abychom tam odstranili ty hotovostní příjmy , protože přece jenom stále nám to v něčem hrozí . A ještě jedna věc , která nezazněla v té diskusi moc jasně , a to je , že si musíme uvědomit , že když někdo využije úschovu , a v tomto případě i tu realitní kancelář jako úschovu , tak je to přesně nástroj proti praní špinavých peněz . Nejhorší asi je , když si někdo kupuje mezi sebou nemovitosti , a nebudu říkat , odkud jsou ti lidé , ty peníze jdou takřka bez bank a bez úschovy z ničeho , a pak je těžko dohledat , jak ty peníze vznikly , kde se ztratily a podobně . Takže si myslím , že je dobré nechat ten nástroj tak , aby ten pohodlný způsob realitní úschovy byl , a tím zabezpečoval i naplňování našich cílů v oblasti boje proti korupci a praní špinavých peněz . Co se týká dalších pozměňovacích návrhů , které jsou už konkrétně moje , jeden se týká pojištění realitního zprostředkovatele . Původně navrhované ustanovení § 7 odstavce 1 stanoví minimální výši pojištění pro všechny realitní zprostředkovatele , tedy pro osoby , kterým bude vydáno živnostenské oprávnění a budou vykonávat realitní činnost , přitom nerozlišuje , zda vykonávají činnost přímo ve vztahu ke klientům , nebo jako zástupci realitní kanceláře . Já navrhuji , aby tam v případě pojištění došlo ke zvýšení těch pojistek . Věc je jednoduchá , samozřejmě realitní trh v některých menších obcích nedisponuje takovými nemovitostmi , aby pojistky musely být vysoké , ale velmi dobře víme , že již okresní města , natož krajská a především hlavní město Praha disponují nemovitostmi , které razantně přesahují požadované pojistky . Proto já navrhuji , aby to pojištění bylo vyšší , a je to právě ochrana klienta . Podobně jako u těch úschov jsme řešili ochranu klienta , tak i zde to řešíme . Pak je tam jedna drobná záležitost , týká se výpovědi smluv . Sledovanému záměru zákona , kterým je ochrana spotřebitele , odpovídá stanovení maximální délky výpovědní lhůty smluv a já tam navrhuji , aby bylo jasné , že to je se spotřebitelem , to znamená , s tou fyzickou osobou , ale aby realitní kanceláře nebyly tlačeny do toho , že s právnickou osobou musí mít pouze měsíční výpovědní lhůtu , protože například u velkých developerských projektů není silnější hráč realitní kancelář , ale ten developer . A tam ze zákona , jak je navržen , vyplývá , že by během měsíce byla také povinná výpovědní lhůta , a já navrhuji , aby právě právnické osoby si to mohly upravit i jinak , protože například by bylo vhodné , aby tři měsíce měla realitní kancelář na to , aby třeba mohla mít výpověď upravenou se svým klientem , což je ten developer . Přece jenom jsou to velké projekty , realitní kancelář do toho musí jít velmi otevřeně a ne vždycky je garantováno , že ty zisky přijdou . Poslední pozměňovací návrh se týká vzdělání realitního zprostředkovatele . Tady už o tom bylo hovořeno . Já tam navrhuji některé úpravy tak , aby podmínkou pro výkon realitní činnosti bylo uznání vysokoškolského vzdělání získaného v magisterském studijním programu , a další věci , jak jsou uvedeny v pozměňovacím návrhu . Vzhledem k tomu , že máme limitovaný čas , nebudu s tím dále zdržovat . Požádám kolegy , aby si to přečetli . Myslím si , že je důležité , aby lidé pracující v realitním sektoru , v těch kancelářích , byli lidé , kterým můžeme věřit . Často naše investice do bydlení je ta největší v našem životě , a proto by nás měl provázet někdo , kdo na to má vzdělání , praxi a solidnost . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji a prosím pana poslance Poura , připraví se pan poslanec Zahradník . Prosím . Poslanec Milan Pour Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , leží před námi návrh zákona , který považuji za důležitý . Dotýká se sice tématu , ve kterém se běžně člověk zase tak často nepohybuje , nicméně několikrát za život se s ním většina občanů setká . Jedná se o nákup , prodej či pronájem nemovitostí a o odbornou asistenci ze strany realitních makléřů . Pro běžného občana toto bývají jedny z největších transakcí v životě . Proto podporuji záměr předkladatele dát tomuto druhu podnikání legislativní rámec . Jsem rád , že cílem zákona je kultivace realitních prostředí a zvýšení důvěry v realitní kanceláře . Rád bych nyní odůvodnil svůj pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě . Podle původního návrhu v podobě , v jaké se dostal do Poslanecké sněmovny , byly realitní kanceláře oprávněny poskytovat , byť ne nabízet , úschovu finančních prostředků v souvislosti s realitním obchodem bez omezení . Následně se objevil pozměňovací návrh , který toto navrhuje zcela zakázat a úschovy provádět pouze prostřednictvím vyjmenovaných osob . Po vyslechnutí odůvodnění obou těchto postojů jsem se rozhodl předložit kompromisní návrh , který má za cíl stanovit hranici takzvaného menšího obchodu , kdy by úschovy mohly poskytovat i realitní kanceláře , a většího obchodu , kdy by tyto úschovy byly poskytovány pouze bankami , zahraničními bankami , notáři nebo advokáty . Tuto částku jsem navrhl ve výši 890 tisíc korun , kdy tuto výši dále odůvodním . Ve vládou předloženém návrhu zákona se v ustanovení § 4 navrhuje úprava , dle které se realitním zprostředkovatelům zakazuje nabízet , nikoli poskytovat , úschovu za účelem zajištění plnění z realitní smlouvy . Při projednávání předloženého návrhu zákona v prvním čtení bylo zástupkyní předkladatele , paní ministryní pro místní rozvoj , při odůvodnění zvolené úpravy uvedeno , že je potřeba rozlišovat velké obchody a malé obchody s tím , že v malých obchodech má být umožněno poskytování úschovy realitními zprostředkovateli , ve velkých obchodech by měla být úschova svěřena profesionálům . V navrhovaném textu zákona však k žádnému rozlišení na malé a velké obchody nedochází a možnosti poskytování úschov jsou upraveny pro všechny obchody stejně . Pozměňovacím návrhem tedy navrhuji stanovit hranici , do které by bylo umožněno poskytovat úschovy realitním zprostředkovatelům , s tím , že v případě vyšší částky by realitní zprostředkovatel mohl zprostředkovat pouze u notářů , advokátů , bank , zahraničních bank . Při stanovení výše této hranice jsem vycházel z údaje obsaženého v důvodové zprávě k návrhu zákona , kde na straně 28 vláda uvádí , že průměrná hodnota realitního obchodu zprostředkovaného vybranými velkými realitními kancelářemi i zástupci menších realitních kanceláří činila v letech 2015 až 2017 cca 890 tisíc korun . Tudíž navrhuji , aby výše uvedenou hranicí byla právě částka 890 tisíc korun . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji a nyní prosím pana poslance Zahradníka do obecné rozpravy , připraví se paní poslankyně Válková . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , já jsem o tomto zákoně tady mluvil již v prvním čtení , a tak se spíše omezím na vysvětlení a zdůvodnění svých pozměňovacích návrhů . Předložil jsem jeden pozměňovací návrh , který ovšem má jedenáct bodů , a s těmi vás teď seznámím . První návrh spočívá v tom , že navrhuje zrušit § 4 . To je ten inkriminovaný paragraf , který zakazuje realitnímu zprostředkovateli nabízet úschovu za účelem zajištění plnění z realitní smlouvy , ledaže by to bylo úschovou u banky zahraniční nebo domácí nebo u notáře nebo advokáta . Můj názor je ten , že klient je dostatečně soudný na to , aby se mohl rozhodnout , zdali je realitní kancelář dostatečně důvěryhodná , aby případně její nabídku na úschovu peněz mohl využít , anebo zdali dá raději přednost úschově své finanční částky u banky nebo u advokáta nebo u notáře . Otázka , zdali banky , advokáti nebo notáři , při vší úctě k těmto institucím , jsou nějak čestnější nebo důvěryhodnější než jiní lidé , mezi které patří pak ti realitní makléři . . . Jejich důvěryhodnost je také mimo jiné podpořena tím , že jsou ze zákona ze své činnosti pojištěni , takže tady to pojištění pak může krýt jejich případná pochybení . Takže můj první návrh je zrušit § 4 , tedy dát realitním zprostředkovatelům , makléřům , možnost úschovu nabízet .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities