ps2017-034-06-002-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-002-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Návrh na úpravu sazeb spotřebních daní se váže i na programové prohlášení vlády , podle kterého bude vláda při řešení problémů závislostí prosazovat taková opatření , která povedou ke snižování škod a rizik spojených s problematikou závislostí na návykových látkách . V případě spotřební daně z cigaret se tímto návrhem zákona splňuje také požadavek , aby spotřební daň z cigaret činila nejméně 60 % vážené průměrné maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě , což vyplývá z evropského práva . Je to směrnice 2011 / 64 / EU . Vzhledem k vývoji cen cigaret na českém trhu by Česká republika bez zvýšení sazby spotřební daně přestala tuto podmínku splňovat . Při přípravě zvýšení sazeb těchto spotřebních daní jsme se samozřejmě vypořádávali i s rizikovými faktory . Dovolte mi rozptýlit tedy některé pochybnosti , se kterými jsme byli v souvislosti s návrhem konfrontováni , a to : K hrozbě snížení účinku návrhu zákona rozšířením černého trhu . Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi nízkým podílem nezákonného obchodu s těmito komoditami , a to jak v rámci EU , tak celosvětově . Uvedené skutečnosti napomáhá u cigaret označení tabákovými nálepkami , které slouží jako velmi efektivní prostředek pro kontrolu pravosti těchto výrobků a jejich způsobilosti prodávat je na českém trhu . Obdobnou funkci plní také nově spuštěný celoevropský systém pro sledování pohybu tabákových výrobků , díky kterému bude možné vystopovat tyto tabákové výrobky od jejich výroby až po okamžik prodeje konečnému spotřebiteli . U lihu slouží k tomuto účelu kontrolní pásky podle zákona o povinném značení lihu . Podle již zmíněných nástrojů systémového charakteru je nutné zdůraznit , že v rovině výkonné správce daně disponuje stále sofistikovanějším vybavením a postupy , kterými může proti nezákonnému obchodu efektivně bojovat . Co se týče možných dopadů plynoucích z legálních nákupů v blízkém zahraničí , z informací obsažených v cenových mapách se nedomníváme , že by přeshraniční nákupy alkoholu a tabáku dosáhly významného objemu , a to vzhledem k relativně nízkému rozdílu v cenách a nutně vynaloženým cestovním nákladům , a to i z důvodů - a teď pozor prosím - že Ministerstvo financí Slovenské republiky aktuálně zvažuje navýšení spotřební daně z tabákových výrobků , které znamená zdražení krabičky cigaret cca o 12 % z 3 , 40 na 3 , 80 eura , což cca odpovídá českému návrhu . Plánovaná účinnost je od 1 . 2 . 2020 . Polsko pak plánuje pro rok 2020 zvýšit spotřební daň z tabákových výrobků a z alkoholu o 3 % . Slovenský návrh tak de facto eliminuje riziko nárůstu přeshraničních nákupů na Slovensku . Polská úprava pak zmírní očekávané negativní efekty z nákupu českých občanů v Polsku . Naopak ve srovnání s Rakouskem a Německem , kde jsou pro nás tuzemské nákupy rozpočtově přínosné , zůstane rozdíl v cenách významný . Navíc v Rakousku by mělo dojít v létech 2020 , 2021 , 2022 k valorizaci sazeb spotřební daně z tabákových výrobků . Ačkoli tak ve svých analýzách ve spotřebě cigaret nezdaněných v České republice i nelegálních výrobků vlivem cenových změn počítáme se změnami na trhu tabákových výrobků , nepředpokládáme tak pesimistický vývoj , který počítá s masivním nárůstem , a to ani v oblasti rozvoje nezákonného obchodu , ani v chování českých spotřebitelů či zahraničních turistů . K námitkám , že zařazení piva čepovaného v rámci stravovacích služeb do snížené desetiprocentní sazby DPH v rámci novely zákona o DPH , která souvisela s novelou zákona o EET , má být údajně nekoncepční , bych ráda podotkla , že účelem tohoto opatření je zmírnit nároky , které jsou na plátce kladeny v souvislosti se zavedením evidence tržeb v pohostinství . Zároveň se tímto opatřením podporuje práce v této oblasti , která tvoří podstatnou část poskytované služby . Proto se nepředpokládá , že by se zmíněné snížení sazby DPH promítlo do konečné ceny restauračních služeb pro spotřebitele , tedy ani do ceny podávaného piva . Nepředpokládá se tak zvýšení dostupnosti tohoto alkoholického nápoje . Na předchozím jednání rozpočtového výboru pak zaznělo , že pokud by byly cílem navýšení spotřební daně z alkoholických výrobků zdravotní důvody , pak by bylo logické , že se tak stane u všech typů alkoholu , a takto je prý vidět , že vládě jde pouze o dodatečné příjmy . K tomu uvádím , že u tvrdého alkoholu jsou rizika problematického chování , a to potvrdí asi ministr zdravotnictví , a důsledku požití vyšší , a to zejména u mladší populace . Také jde po delší době o první krok v této oblasti a problematiku zdanění ostatních typů alkoholu je tak třeba dále analyzovat . Další opatření , které má omezit škodlivé společenské dopady , je novela zákona o dani z hazardních her . V rámci této novely se navrhuje zvýšení sazby daně hazardních her pro některé dílčí daně z hazardních her . Navrhovaná změna rozděluje sazbu daně z hazardních her do tří úrovní podle škodlivosti jednotlivých hazardních her stejným způsobem , jako tak činil vládní návrh zákona o dani z hazardních her z roku 2015 . Původně byla totiž navržena tři pásma zdanění hazardních her , a to zejména s ohledem na jejich společenskou škodlivost a sekundárně s ohledem na jejich ziskovost . Pozměňovacím návrhem , který přijala tehdy Poslanecká sněmovna , však byl tento systém opuštěn a zdanění provozování hazardních her tak nyní tomuto rozdělení neodpovídá . Relativně nebezpečné živé hry se daní stejně jako například tombola , což není systémové , a považuji to i za velmi nevhodné . I když samozřejmě respektujeme vůli parlamentu , máme přesto za to , že původní vládní návrh byl v tomto ohledu jednoznačně lepší , protože lépe odrážel charakter jednotlivých hazardních her . Je možné se ptát , proč se vracet k roku 2015 , když máme rok 2019 . Při přípravě návrhu z roku 2015 byly provedeny důkladné analýzy celého komplexu nové hazardní regulace včetně zdanění . Do procesu byli zapojení adiktologové , experti na provozování hazardních her , ale také organizace provozovatelů hazardních her . I když je hlavním cílem zdanění provozování hazardních her získání pro prostředků pro veřejné rozpočty , koneckonců jde o daň , takže kdybychom tento cíl neměli , nebylo by nutné ji zavádět , takže ta daň byla vždy chápána jako doplněk regulace provozování hazardních her , čemuž odpovídala její konstrukce . Dokonce platí , že pokud mají být různé hazardní hry zdaňovány různě , tak tato daň musí zohledňovat rizika a specifika jednotlivých hazardních her , aby byla v souladu s evropským právem . Analýzy z roku 2015 jsou tak tím nejlepším materiálem zaměřeným na hazardní regulaci jako celek , který je v současné době k dispozici . Občas zaznívá argument , že jsou tyto analýzy chybné , protože predikovaly vyšší výnos daně . Tyto analýzy však byly především adiktologické . Jejich hlavním cílem bylo stejně jako v případě celé hazardní regulace omezení dostupnosti hazardních her , abychom přestali být kasinem v srdci Evropy . Nová regulace v tomto směru funguje lépe , než jsme čekali . K omezení dostupnosti hazardu skutečně došlo , což jsem několikrát veřejně prezentovala , ale chceme , aby se uplatnila v celém svém původně navrženém rozsahu a mohla fungovat ještě lépe , k čemuž patří lepší diferenciace zdanění . Samozřejmě také probíhá sběr podkladů pro vyhodnocení účinnosti regulace , protože sebelepší analýza je pouze odhadem , který je nutné následně ověřit . Na Ministerstvu financí v současné době probíhá projekt , jehož cílem je právě vyhodnocení těchto podkladů , takzvaná ex post RIA . Lze tak shrnout , že rozdělení do tří pásem zdanění je založeno na odborných analýzách a má svůj smysl .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities