ps2017-033-04-009-024.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-12 ps2017-033-04-009-024 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Předkládaná novela lesního zákona má zejména jednoznačně stanovit povinnosti odborných lesních hospodářů , zakotvit institut vedení evidence odborných lesních hospodářů včetně možnosti pověřit vedením této evidence Ústav pro hospodářskou úpravu lesů jako organizační služku státu , umožnit výjimku z pravidel pro použití reprodukčního materiálu v případě mimořádných událostí typu živelní pohromy v rozsahu velkoplošné kalamity . Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 24 . schůzi a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . Pozměňovací návrhy přijaté zemědělským výborem se týkají zejména rozšíření podpor vlastníků lesů , zpřesnění některých dalších ustanovení zákona jako nemožnosti zcizení státních lesů nebo jen za podmínek zákonem uvedených . Dále je to vstup do lesa včetně úpravy odpovědnosti za škodu na majetku , zdraví nebo životě , provádění mýtní úmyslné těžby v lesních porostech lesa vysokého , mladšího než 80 let , nebo lesa nízkého , středního , mladšího 20 let , zpřesnění povinnosti odborného lesního hospodáře včetně sankcí za neplnění těchto povinností , povolení malých vodních staveb drobných . To znamená je to odpuštění poplatků za odnětí . S těmito návrhy souhlasíme . Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny projednal na své 19 . schůzi návrh zákona a přijal pozměňovací návrhy týkající se zejména nemožnosti zcizení státních lesů nebo jen za podmínek zákonem uvedených a zpřesnění povinností odborného lesního hospodáře včetně sankce za neplnění těchto povinností . Tyto pozměňovací návrhy jsou v souladu s koncepcí předkladatele a přispějí ke zkvalitnění návrhu , a proto s nimi souhlasíme . Co se týká dalších pozměňovacích návrhů , zejména na výboru pro životní prostředí , které se týkají zejména přednostního provádění , respektive povinnosti neprovádět těžbu nahodilou , prodloužení lhůty pro zalesňování holin , dále povinnosti Ministerstva zemědělství poskytovat inspekci pro výkony její dozorové činnosti data schválených plánů , s těmito pozměňovacími návrhy nesouhlasíme , neboť nejsou v souladu s koncepcí vládního návrhu a případná změna dočtených ustanovení lesního zákona by měla být ve snaze nalézt komplexnější řešení podrobena další , širší odborné diskuzi . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu . Dále byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí . Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 408 / 1 a 4 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru a zároveň zpravodaj výboru pro životní prostředí poslanec Karel Tureček a informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Karel Tureček Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . Kolegyně a kolegové , já bych vás chtěl informovat , že zemědělský výbor jako garanční výbor tento návrh lesního zákona projednal 12 . června a přijal k němu usnesení výboru , které vám je k dispozici jako sněmovní tisk číslo 408 / 3 , kdy doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákona schválit s přijatými pozměňovacími návrhy . Ty pozměňovací návrhy zazněly už v úvodním slovu pana ministra , tak bych se odvolal jenom na toto úvodní slovo . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám řadu přihlášených poslanců a poslankyň . Takže jako první má slovo paní poslankyně Pekarová , připraví se paní poslankyně Gajdůšková . Paní poslankyně , máte slovo , prosím . Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , ráda bych zde odůvodnila sérii pozměňovacích návrhů , ke kterým se v podrobné rozpravě ještě přihlásím a které společně s kolegy Válkem , Holomčíkem a Balcarovou předkládáme a jejichž cílem je řešit současný krizový stav našich lesů . Jednou z hlavních příčin současné krize v lesích je nevhodná druhová skladba , tedy výsadba zejména smrků a borovic , do prostředí , kde by v přírodě jinak nerostly , nebo nevhodné způsoby jejich pěstování spolu s holosečným způsobem hospodaření . Důsledkem dřívější výsadby smrku na nevhodná stanoviště nižších a středních poloh a pahorkatin je skutečnost , že jen letošní nahodilá těžba kalamitního smrkového dřeva bude dle odhadů činit 30 až 50 milionů metrů krychlových . To je ekvivalent jedné vytěžené plochy o velikosti minimálně jednoho fotbalového hřiště každé tři minuty nepřetržitě po celý rok . Abychom obdobné situaci v budoucnu zabránili , je potřeba pěstovat lesy druhově i věkově pestré . Pestrá škála stromů je schopna mnohem účinněji čelit ohrožujícím faktorům , kterým bude les v budoucnu čelit . (V sále je silný hluk.) Nynější znění lesního zákona požaduje při obnově lesa vysazovat takzvané meliorační a zpevňující dřeviny , což jsou především listnáče a jedle . Jejich podíl ale stanovila vyhláška číslo 83 / 1996 Sb . v roce 1996 na velmi nízké úrovni , většinou mezi pěti až třiceti procenty . Tím umožnila ve většině našich lesů nadále vysazovat převážně smrky , a to i na zcela nevhodných stanovištích . Vzhledem k postupujícím klimatickým změnám je zapotřebí řešit tento problém zásadnější změnou . Právě o tu se snaží pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem 3111 , který zpřísňuje - Místopředseda PSP Tomio Okamura Poprosím vás o klid , aby se paní poslankyně mohla v klidu vyjádřit . Prosím . Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Děkuji . Který zpřesňuje obecnou povinnost vlastníka obnovovat les dřevinami ekologicky a klimaticky vhodnými . Tento termín uvolňuje a rozšiřuje možnosti vlastníka zvolit odpovídající dřeviny . Přitom je přesnější a lépe vyjadřuje , co se od pěstování lesa očekává , a to i s ohledem na probíhající změny klimatu . Další příčinou současného chřadnutí a hynutí lesů je narušení lesních půd projevující se změnami v prokořenění lesních půd , mykorhiza a tak dál . Důsledkem je ztížený příjem vody stromy , živinová deficience , zhoršené kotvení stromů v půdě , náchylnost k houbovým a hmyzím patogenům . Zhoršené fyzikální vlastnosti lesních půd zhoršují jejich infiltrační a retenční schopnost . Tento stav výrazně zhoršuje schopnost lesů adaptovat se na klimatickou změnu . Majoritní uplatnění holosečných způsobů hospodaření je v rozporu s přirozeným vývojem středoevropských lesů , neboť plošné rozpady lesa byly pouze více či méně častým vybočením z vývojového cyklu probíhajícího převážně pod mateřskými porosty . Holosečné způsoby hospodaření nevytvářejí předpoklady pro zdárný vývoj stinných dřevin , zejména jedle a buku , které vyžadují v mládí růst v zástinu . Holosečné způsoby snižují věkovou , prostorovou , druhovou a genetickou diverzitu lesních ekosystémů a oslabují jejich stabilitu . Zejména při uplatnění vysokého podílu umělé obnovy deformují genofond populací lesních dřevin . Pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem číslo 3113 proto určuje maximální povolenou velikost a šíři holé seče při mýtní úmyslné těžbě . Další pozměňovací návrh , pod sněmovním dokumentem číslo 3115 , prodlužuje lhůty k zalesnění a zajištění porostů , které přinese významné ekonomické úspory , protože umožní většímu podílu porostů vzniknutí přirozeného zmlazení . Dosavadní výsledky nákladného umělého zalesňování velkoplošných holin z posledních let na severní Moravě jsou velmi špatné , většina sazenic usychá . Stávající znění zákona o lesích formuje absolutní povinnost zasahovat proti škůdcům . Ta způsobuje problémy nejen v chráněných územích , ale také v případech kalamit regionálního a celostátního rozsahu , jak je definuje nový § 8 a poslední novely vyhlášky 101 / 1996 Sb . , kdy není v možnostech vlastníka při objektivním nedostatku těžebních a zpracovatelských kapacit těmto povinnostem dostát . Nedávno schválená novela lesního zákona se snažila problém řešit , ale zmocnění k vydání opatření obecné povahy Ministerstvu zemědělství se ukazuje jako nedostatečný prostředek , protože není dostatečně vyjasněna zodpovědnost ministerstva . Spolu se zněním zákona nadále dostává vlastníky do neřešitelné situace , kdy jim hrozí postihy sankcemi ze strany státní správy za porušení zákona , který nemohou naplnit , případně je nezamýšleným důsledkem nutí například k plošnému použití jedovatých chemických postřiků , jejichž důsledky mohou být horší než působení kůrovce . Tento problém má za cíl řešit pozměňovací návrh pod sněmovním tiskem číslo 3116 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities