ps2017-030-10-009-096.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-009-096 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) To , po čem voláme , je zároveň větší rychlost stavebních a dalších správních řízení , ale zároveň větší elementární jistota , kterou český stát lidem poskytuje v tom směru , že budou vědět , že když oni postupují podle zákona , udělají krok A , tak se mohou stejné odezvy dočkat od státu . Těch příkladů je opravdu mnoho . Víme , že stát je schopen opravdu zakleknout na občana v okamžiku , kdy o jeden den nesplní zákonnou lhůtu , ale na druhou stranu když má stát oplatit stejnou mincí a dodržet například 30 denní lhůtu , tak se vlastně nic neděje . A nejen že se nic neděje 31 . den , ono se neděje nic ani 41 . ani 51 . ani 61 . den , kdy ten úřad už měl dávno činit a měl vydat příslušné závazné stanovisko orgánu územního plánování například . Mimochodem správní řád i další složkové zákony říkají jasně , že závazné stanovisko vydá úřad bezodkladně , nejdéle však do 30 dnů , ve složitých případech do 60 dnů . Bezodkladně . Bezodkladně tedy rozhodně neznamená do pěti nebo do šesti měsíců . Přišli jsme tedy s návrhem , který navíc v české legislativě už není úplnou novinkou , podařilo se nám prosadit podobné ustanovení do vyjmenovaného okruhu staveb v rámci projednávání zákona o urychlení liniových staveb , zákona č . 416 , v loňském roce , a tam tedy ta fikce závazného souhlasného stanoviska už figuruje . Zároveň bych rád upoutal vaši pozornost i na to , že s fikcí závazného souhlasného stanoviska pracuje jak v tuto chvíli v Legislativní radě zastavený návrh další novely zákona č . 416 , tak ale kompletní rekodifikace stavebního práva . I tady si vláda uvědomuje , že je nezbytně potřeba něco udělat a zajistit , aby stát fungoval tak , že bude schopen své lhůty zvládat a že tím pádem nebude komplikovat život stavebníkům - občanům , nebude fakticky zdržovat další ekonomický růst České republiky , protože za všemi těmi prodlužovanými staveními a jinými řízeními se přece skrývají také významné finanční a hospodářské ztráty . Přicházíme tedy s návrhem , který reálně bude zkracovat dobu řízení , bude zjednodušovat život lidem , bude reálně také přinášet větší jistotu . Větší jistotu , že když se chováte podle zákona jako občan , že zároveň stát se bude stejně chovat k vám a bude své zákonné lhůty rovněž dodržovat . My se nebráníme tomu , aby v rámci projednávání ve výborech se například doplnilo to , že v těch složitých případech se opravdu lhůta prodlouží na 60 dnů , stejně tak jako se nebráníme tomu , aby se z té fikce souhlasu vyčlenila rozhodnutí EIA , tak aby byla zcela v souladu naše praxe s tím , co pokládá za důležité Evropská unie . V tomto směru tedy určitě cesta existuje . Dovolujeme si vás požádat , abyste podpořili náš návrh změny správního řádu , o jehož výhodách jsem hovořil . Troufnu si ale tvrdit , že to nejsou vlastně jenom jakoby výhody navíc , to , co navrhujeme , je , aby se stát konečně začal chovat tak , jak to on chce po lidech a jak to žádá , aby plnil zákonné lhůty , aby sám plnil zákony . A nabízíme na to konkrétní řešení v podobě fikce souhlasného závazného stanoviska . Doplním ještě jeden důležitý bod pro ty , které napadá , jestli náhodou tím naopak nemůžeme způsobit nějaký problém , jestli tím třeba nevzniknou stavy , kdy se bude čekat na to , až uplyne ona lhůta . Tak nepochybně jsme ten návrh nepřipravili proto , aby se fikce souhlasu naplňovala , ale proto , aby si úřady zajistily svou práci tak , že budou schopny vydávat v termínech závazná stanoviska , a nekomplikovaly tak tím život lidí a život koneckonců i ostatních složek veřejné správy . A co je v té věci zároveň podstatné ? Není součástí té změny to , že by se například územní rozhodnutí vydávalo fikcí . To ten návrh opravdu neobsahuje . Obsahuje výhradně fikci souhlasného závazného stanoviska , což je teprve podmínka a základní podklad pro vydání toho meritorního rozhodnutí . Proto jsem přesvědčeni , že to žádné zásadní riziko pro Českou republiku neznamená , naopak je to krok , jak se ukazuje už v případě té konkrétní legislativní normy v případě výstavby liniových staveb , už slouží v českém právním řádu a reálně přispívá k tomu , aby to , co Česká republika už dlouho chtěla realizovat , a realizovat zcela v souladu se zákonem , tak aby se opravdu realizovat mohlo a zbytečně se nezdržovalo . Prosím v tomto směru o to , aby při projednávání tohoto konkrétního návrhu vládl ve Sněmovně co nejvíce zdravý rozum , pohled na to , s čím se ten návrh snaží vypořádat . Protože zaznívá - li , a to si troufnu tvrdit , že snad ve všech volebních programech , že chceme odstranit zbytečnou byrokracii , že chceme funkční stát , že chceme , aby se rychleji stavělo , aby Česká republika příště nefigurovala na 156 . místě ze 192 sledovaných zemí v rychlosti stavebního řízení , že nechce , aby v České republice trvalo stavební řízení v průměru 246 dnů , když v jiných státech může trvat třeba 60 , nebo dokonce i kratší lhůtu . Toto je konkrétní návrh , konkrétní cesta , jak se přiblížit významně lepším ukazatelům v mezinárodním srovnání , a především jak v těch důležitých konkrétních oblastech , v dopravě , ve výstavbě veřejných staveb , ale i v soukromém podnikání , v záměrech soukromých vlastníků , v záměrech rodin stavět , tak aby se tam opravdu situace výrazně zlepšila a všechna stavební řízení a další správní řízení se urychlila . Mnohokrát děkuji za vaši pozornost a ještě jednou prosím o podporu tohoto záměru . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak děkuji . Já přečtu mezitím ještě omluvy , než budeme pokračovat . Mezi 14.30 a 15.00 z pracovních důvodů paní poslankyně Taťána Malá se omlouvá , dále pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá mezi 14.30 a 19 . hodinou ze zdravotních důvodů . Nyní tedy prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Zuzana Ožanová . Prosím , máte slovo . Poslankyně Zuzana Ožanová Děkuji . Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , předkládaná novela správního řádu má reagovat na průtahy dotčených orgánů a nedodržování lhůt při vydávání závazných stanovisek . Dle navrhovatelů jsou v dnešní právní praxi stanovovány nesplnitelné či vzájemně neslučitelné podmínky a správní orgány se dopouštějí průtahů . Navrhovaná úprava by měla zavést fikci závazného stanoviska . Pokud správní orgán nevydá závazné stanovisko do 30 dnů , pak by platilo , že rozhodnutí není podmíněno tímto závazným stanoviskem a žádost je v souladu se zákonem , na jehož základě se závazné stanovisko vydává . K případnému později vydanému závaznému stanovisku by se nepřihlíželo . Další úpravy se týkají dozorčích a opravných prostředků a zakotvují fikci potvrzení závazného stanoviska dotčeného orgánu jeho nadřízeným orgánem , pokud marně uplyne lhůta pro jeho potvrzení či změnu . Správní řád je obecným procesním předpisem upravujícím postup správních orgánů . Navrhovaná úprava však zasahuje do různých oblastí správního práva hmotného , které pro jednotlivé úseky veřejné správy upravují pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek pro účely řady různých správních řízení . Případné nedostatky hmotného práva nebo jeho aplikace nelze řešit prostřednictvím změny procesního práva a obecného procesního předpisu . Správní právo zná institut fikce pozitivního nebo negativního rozhodnutí , nikoliv ale jako obecný procesní institut v obecné procesní úpravě , ale jen jako dílčí úpravu obsaženou vždy v příslušném zákoně upravujícím danou věcnou příslušnost konkrétního správního orgánu . Stejným způsobem , to znamená jen cestou přímé novelizace jednotlivých zákonů upravujících pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek , je proto potřeba přistoupit k případné úpravě fikce závazného stanoviska nebo fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem . Závazná stanoviska dotčených orgánů se objevují v řadě navzájem zcela neporovnatelných oblastí veřejné správy , ve kterých dotčené orgány vykonávají svou působnost k ochraně jednotlivých veřejných zájmů , jako například rozhodování o koncesovaných živnostech , rozhodování o zahraničním obchodu s vojenským materiálem , rozhodování o udělení souhlasu k činnosti soukromé vysoké školy , rozhodování o oprávnění poskytnout službu péče o dítě v dětské skupině , rozhodování o oprávnění a jiné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities