|

ps2017-030-05-001-239.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-04 ps2017-030-05-001-239 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

239. Projednání rizika možných finančních ztrát České republiky v souvislosti s předběžnou zprávou Evropské komise o šetření střetu zájmů předsedy vlády České republiky

Date2019-06-04
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/239
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030118.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Ale jenom chronologicky. My jsme již v červenci 2018 prezentovali analýzu, nezávislou analýzu, která hovořila o problémech premiéra vzhledem k českému zákonu proti střetu zájmů. Bylo to období, kdy zároveň mělo vstoupit v platnost finanční nařízení Evropské unie proti střetu zájmů. Protože náš dialog se SZIF a ministerstvy - a nevěřím tomu, že každý ministr nemá od svého aparátu svodku, že se něco aktivně řeší, že někoho něco zajímá, nebo že interpelace zapomíná v momentě, kdy opouští sál této Sněmovny a nějakým způsobem se s nimi vypořádal - takže my jsme se snažili zjistit od ministerstev a jednotlivých orgánů, jakým způsobem se zachovají poté, co evropské finanční nařízení vstoupí v platnost. Dozvěděli jsme se, že je vše v pořádku. My jsme se proto s dotazem obrátili na tři evropské komisaře a obsahem tohoto dotazu skutečně bylo, že v České republice nejsou pravděpodobně ministerstva připravena na to, že začínají platit nová pravidla, a zda by mohla být ministerstvům poskytnuta metodologie k tomu, jak toto implementovat. Protože z našich údajů a z údajů ze slovenského rejstříku konečných vlastníků, z analýzy, kterou jsme měli od skandinávských právníků, jakou roli hraje osoba obmyšlená, jsme měli důvodné podezření, že v budoucnu může hrozit riziko, že Česká republika vyplatí peníze v rámci dotačních programů a tyto nebudou Evropskou unií České republice uhrazeny, popřípadě budou muset být vráceny a ty peníze zaplatí český daňový poplatník. My jsme v září a v listopadu 2018, zdůrazňuji, komunikovali s úřady - s MMR, s Ministerstvem financí - ohledně dodržování českých i evropských předpisů ke střetu zájmu. Opět nám bylo sděleno, že vše je v pořádku. jsem se tady dokonce setkal při návštěvě s eurokomisařkou pro regionální politiku Corinou Cretu, která byla hostem výboru pro evropské záležitosti, a opět jsem se na postup v této věci dotazoval. bych teď mohl jít chronologicky, jak dlouho je tento problém na stole. My jsme nakonec odeslali čtyři výzvy úřadům pod třemi ministerstvy - Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj -, aby začaly dodržovat evropské a české předpisy ke střetu zájmu potom, co se v médiích objevilo právní stanovisko Evropské komise ke střetu zájmu. To je prosinec rok 2018. To probíhal audit Evropské komise, který se zaměřil na specifická období. A ano, řeší jak český zákon o střetu zájmů, který byl od začátku používán jako beranidlo ministry vlády Andreje Babiše za účelem zatemnění toho, že se od začátku hovoří i o této zpřísněné legislativě pocházející z Evropské unie. Evropská komise nebyla příliš aktivní. My jsme tady tedy vlastně rok poslouchali, že to je různá kampaň, je to vánoční kampaň, kampaň k 17. listopadu, předvolební kampaň. Nicméně i poté, co z Evropské komise šly informace, že výsledky auditu budou do České republiky zaslány v lednu, pak v květnu, vyjádřil se tak i komisař Oettinger, tak se tak nestalo, a v pátek tedy cestou, která zde byla označena jako nestandardní, nicméně bych chtěl upozornit, že nikdo z vystupujících ministrů autentičnost či pravost toho dokumentu nezpochybnil, takže jestli jsme tady viděli takové trochu i divadlo pro případné diváky, tak ano, zaznělo tady, že dokument byl doručen českým ministerstvům, ho třeba i nějakou cestou Magistrát hlavního města Prahy, tak nikdo nezpochybnil autenticitu tohoto dokumentu, který vypracovala Evropská komise, vypracovali ho auditoři. A to právní stanovisko, které se opět dostalo do médií v prosinci, vypracovalo právní oddělení Evropské komise, což jsou špičkoví právníci, kteří řeší evropské právo pro jednotlivé země Evropské unie. K tomu auditu - je to 75 stran. jsem rád, že tady z něj bylo citováno, to znamená, že minimálně k odpovědím na otázky třeba i poslanců vládních stran, ale i opozičních, samozřejmě ministři nějaký překlad mají, zda právní překlad, to nevím, každopádně zde bylo citováno z této zprávy, takže s jejím obsahem jsou seznámeny jednotlivé rezorty. A požadavek auditu byl, základním požadavkem bylo zjištění, zdali řídicí a kontrolní systémy jsou v souladu s právním rámcem, který by měl vést k zamezení střetu zájmů. Ten rozsah auditu byl za prvé ověření souladu řízení a kontrolního systému s platnými předpisy a jejich efektivním fungováním vedoucím k zamezení střetu zájmů, ověření systému a procedur v souvislosti s alokovanými fondy v roce 2007 2013 a 2014 2020, detailní analýza vybraných projektů, revize práce auditních úřadů včetně auditních systémů. Ve stručnosti lze říci, že audit v souvislosti se střetem zájmu prověřoval systém řízení a kontrolní systém a prověřoval jednotlivé projekty v rámci přerozdělování dotací. Auditní zpráva, i když obsahuje často pouze ukazatele na to, co bylo zjištěno, a skutečně finální verze bude na základě komunikace českých ministerstev, respektive úředních aparátů, s Evropskou komisí, tak hlavní body, které v zazněly, odpovídají tomu, co jsme my v prvotní fázi, to znamená v červenci 2018, na základě analýz, které v době byly k dispozici a které potvrdil prosincový nález evropského legislativního orgánu pod Evropskou komisí, tak potvrdil, že Andrej Babiš je ve střetu zájmů a společnosti Agrofertu čerpaly v některých případech dotace neoprávněně. Z tohoto důvodu by měla být stanovena finanční korekce. Tady zaznělo několikrát od mých předřečníků i od jednotlivých ministrů, že finální částka se může lišit, nicméně tato zpráva, která přišla do České republiky v pátek, hovoří o velkých číslech, a že by ty korekce byly z těchto čísel staženy na nulu, tudíž na 0 %, a závěry, že vše je v pořádku, v tuto chvíli snad nikdo neočekává. Zpráva také velice ostře popisuje selhání kontrolního mechanismu a státní správy, což není moc v souladu s tím, co zde zaznívalo prostřednictvím vystoupení paní ministryně Dostálové. Proto je skutečně na pováženou, zda by vláda neměla udělat patřičné kroky, a můžeme v tuto chvíli sledovat, proběhlo to médii, že české financování projektů dále probíhá. SZIF nyní je připraven k podepsání smlouvy na zhruba 40 milionů v dotacích, a pokud tedy nyní máme v ruce takto závažné zjištění, nehledě na to, jak dlouho bude probíhat komunikace Evropské komise s Českou republikou, tak rozhodně v tuto chvíli není žádoucí, aby dotační programy na nenárokové dotace firmám, které jsou zaparkovány ve svěřeneckém fondu člena vlády, aby tyto peníze byly uvolňovány. možná ještě vystoupím v debatě později, pokud se budeme probírat jednotlivými částmi auditu. My jsme spolu se stranami v Poslanecké sněmovně formulovali, nikoliv pouze se stranami, které lze označit za opoziční, základní teze již minulý pátek. bych chtěl poděkovat, že i když v trochu netradiční formě a bodu Sněmovna umožnila schválení tohoto bodu, zařazení tohoto bodu, a doufám, že společnými silami dojdeme i k uspokojivému stanovisku, které pak Sněmovna schválí vůči vládě, protože situace je vážná. V tuto chvíli se jedná o peníze našich občanů a doufám, že pan premiér Babiš bude postupovat v této věci razantně, pokud se ta zjištění potvrdí, a bude od firem, nebo od své bývalé firmy potom dle svého volebního hesla "do Evropského parlamentu tvrdě a nekompromisně" vyžadovat náhrady, které v tuto chvíli padají na bedra občanů České republiky. Děkuji. (Potlesk z lavic Pirátů.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu předsedovi Ivanu Bartošovi. Táži se ho, jestli podle § 57 odst. 3 souhlasí, aby byl zpravodajem tohoto bodu programu. Souhlasí. Ptám se, jestli o tom chce Sněmovna hlasovat. Není to potřeba, vyžaduje se jenom souhlas poslance. Souhlasí, takže pokud netrváte na hlasování, Ivan Bartoš bude zpravodajem tohoto tisku. Protože jsem otevřel rozpravu, mohu pozvat pana poslance Miroslava Kalouska k faktické poznámce a druhým vystupujícím je Vít Rakušan, mám dalších šest přihlášených s přednostním právem a dva řádně přihlášené. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo, pane předsedající. Chtěl jsem jen vaším prostřednictvím tlumočit prosbu panu předsedovi Okamurovi. On tady ve své dlouhé řeči zmínil čestného předsedu strany a hovořil o něm jako o panu Schwanzenbergovi. Chtěl jsem ho požádat jako člena vedení Poslanecké sněmovny, jestli by si nemohl zapamatovat, že nejstarší člen z nás se jmenuje Schwarzenberg. Pro vaši informaci, pane místopředsedo Okamuro prostřednictvím pana předsedajícího, schwarz je německy černý, zatímco schwanz se překládá jako ocas. (Veselost v sále.)

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities