ps2017-028-05-008-032.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-008-032 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Nově je analogicky k rozpočtovým pravidlům zaveden souhrnný limit pět procent , do kterého mohou být přesuny mezi položkami v rámci fondu prováděny výborem fondu na návrh ředitele . To je samozřejmě aktuální zejména u bytové výstavby , kde skutečně potom na ty připravené projekty budeme potřebovat každý volný zdroj státního fondu . Právní úprava nadále počítá se zachováním praxe úpravy jednotlivých konkrétních dotačních programů nebo úvěrových programů na úrovni prováděcího nařízení vlády . V této souvislosti dochází nově ke stanovení základních podmínek , které musí obsahovat nařízení vlády pro účely použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic . Podmínky se liší podle typu podpory , tedy zda se jedná o úvěr , dotaci nebo ručení , případně i o dotaci na úroky z úvěrů . Předložený návrh zákona nově částečně stanoví postup státního fondu při poskytování peněžních prostředků . Zákonem je upravena stávající praxe , kdy je program spuštěn bez výzvy od data nabytí účinnosti nového nařízení vlády nebo na základě výzvy na jednotlivé akce , poté co je nařízení vlády účinné . Nově je dále navrženo stanovit v zákoně minimální náležitosti smlouvy o poskytnutí peněžních prostředků . V navržené právní úpravě je výslovně zakotveno kontrolní oprávnění státního fondu v souvislosti s poskytováním a použitím finančních prostředků ze strany Státního fondu podpory investic . V rámci předloženého návrhu zákona dochází k některým terminologickým úpravám , a to především v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích . Opět si dovoluji moc požádat o podporu tohoto zákona . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura A já prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Ivan Bartoš . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Bartoš Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , kolegyně , kolegové , paní ministryně , dovolte mi , abych zde jako zpravodaj navázal na představení tisku jeho předkladatelem , který zde reprezentuje paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová . Rád bych tedy přednesl zprávu k tisku 412 . Jedná se o vládní návrh zákona , kterým se mění zákon 211 / 2000 Sb . , o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona číslo 171 / 1991 Sb . , o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . Jak zde paní ministryně uvedla , předkládaný návrh mění Státního fond podpory bydlení na Státního fond podpory investic . Na prvním místě novela zahrnuje změnu samotného názvu zákona . Místo zákona o Státním fondu rozvoje bydlení jde o zákon o Státním fondu podpory investic . Tím Státní fond rozvoje bydlení vlastně zaniká a s ním mizí i výhradní podpora bydlení v České republice , neboť se změní také účel tohoto zákona . Místo podpory bydlení pak bude nově cílem tohoto transformovaného státního fondu podpora udržitelného rozvoje obcí , měst a regionů , bydlení a cestovního ruchu . V rámci změny účelu zákona pak dochází k rozšíření dotací i na nabytí družstevního podílu k bytovému družstvu , pokud se její příjemce stane nájemcem bytu , kterého se nabytí družstevního podílu týká . Rozšíří se i možnost peněžních prostředků na investice do rozvoje obcí . Nově se zavádí také možnost přesunu mezi položkami rozpočtu fondu , nepřesáhnou - li za kalendářní rok pět procent celkových výdajů . Dosud měl tuto pravomoc příslušný sněmovní výbor . Zákon také uvádí výčet minimálních podmínek , které mají být stanoveny pro použití peněžních prostředků z fondu , a řeší institut výzvy k podání žádosti o poskytnutí dotace , úvěru či ručení . Obsahuje také výčet náležitostí žádostí o podporu , minimálních náležitostí smlouvy o poskytnutí prostředků a nezapomíná na povinnost písemně sdělit důvody , proč nebyla uzavřena případná smlouva . Také obsahuje oprávnění k provádění kontroly správnosti údajů a dodržování podmínek poskytnutí a čerpání peněžních prostředků dle zákona o finanční kontrole . Důvodová zpráva dle mého názoru coby zpravodaje ovšem není úplně přesvědčivá , nedokládá dostatečně potřebnost navrhované změny . V předkládaném vládním návrhu je na několika místech nesoulad s tím , co se uvádí v důvodové zprávě . Já bych chtěl vypíchnout jenom pár bodů , které jsme považovali za důležité . V první části v článku 1 bod 1.2 mimo jiné čteme , že v dosud platných nařízeních vlády se původní název SFRB nemění . Z důvodu právní jistoty je v návrhu zákona obsaženo i přechodné ustanovení , ze kterého by mělo být zřejmé , že se jedná pouze o změnu názvu zákona , resp . fondu , a že se i nadále bude jednat o tutéž právnickou osobu . Návrh zákona však toto přechodné ustanovení neobsahuje . Novela v ustanovení § 3 odst . 1 písm . i ) a j ) nově zavádí možnost poskytnout dotaci nebo úvěr na pořízení technického vybavení určeného k údržbě veřejných prostranství i na pořízení vybavení do budov ve vlastnictví krajů a obcí . Důvodová zpráva uvádí , že tato možnost má být pro obce s nízkým rozpočtem . Novela zákona však neuvádí žádná kritéria pro poskytnutí dotace , úvěru a ani kritérium výše rozpočtu dané obce . Novela v ustanovení § 3 odst . 4 pak uvádí , že činnosti spojené s funkcí fondu mohou být svěřeny jiné právnické osobě , přičemž výjimku tvoří poskytovatelé dotací dle tam uvedených ustanovení . Důvodová zpráva však opět neuvádí , že činnosti , které představují výkon veřejné moci , nebude možno svěřit jiné osobě , zejména samotné rozhodování o poskytnutí podpory či ona finanční kontrola . Z hlediska právní jistoty by toto mělo být v zákoně uvedeno výslovně , protože z textu to není přímo patrné . Důvodová zpráva k ustanovení § 4 odst . 5 mimo jiné uvádí , že bezplatný přístup do katastru nemovitostí je nutný i pro zajištění efektivního vymáhání pohledávek . Novela však hovoří o přístupu pouze za účelem ověření údajů poskytnutých žadatelem . Z hlediska právní jistoty by bylo vhodnější opět doplnit ustanovení i o tento druhý účel , když se do určité míry jedná o zásah do práva na soukromí dotčených osob . V § 9 v navrhovaném znění odst . 2 a 4 jsou uvedeny základní podmínky použití peněžních prostředků v případě úvěru či dotace . Důvodová zpráva uvádí , že v případě kombinace podpory je nutné splnit všechny podmínky současně , nikoli však poskytovat tytéž informace několikanásobně . Toto pravidlo však z navrhovaného znění nevyplývá . Není žádný důvod , proč by tak ustanovení mělo být vykládáno . Toto by mělo být asi také zakotveno výslovně v návrhu . V ustanovení § 9 odst . 1 je uvedeno , že oznámení lhůty pro příjem žádostí nebo výzva musí být přístupné po dobu nejméně 30 dnů před uplynutím lhůty pro podání žádosti . Tady spíš jazykovědné hledisko - tak 30 dnů se vztahuje pouze k výzvě , neboli dle první věty odstavce je něco jiného výzva k podání žádosti a příjem žádosti . Lhůta se z čistě jazykového hlediska nevztahuje na příjem žádosti , byť je to jistě myšleno tak , že se má vztahovat na obojí . Je vhodné tedy nějakým způsobem přeformulovat pak i tuto větu , aby byla jednoznačnější , a tedy neumožňovala dvojí výklad . Tolik zpravodajská zpráva k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon o Státním fondu rozvoje bydlení z pohledu mne jako zpravodaje . S politickými argumenty k tomuto tisku se asi vypořádáme ve všeobecné rozpravě . Já vám děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Otevírám obecnou rozpravu , do které mám tři přihlášené poslance . Takže požádám o vystoupení paní poslankyni Richterovou , následně se připraví pan poslanec Ivan Adamec a ještě mám pana poslance Dominika Feriho . Tak prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities