ps2017-028-05-003-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-003-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Osobně za sebe vidím minimálně dvě věci , o kterých bych rád vedl ve druhém čtení rozpravu , a to je umožnění úschovy kupní ceny , protože aktuálně některé realitní kanceláře to nabízejí . Tady je to popsáno tak , že to nebudou moci nabízet aktivně , ale na vyžádání . Problém trochu vidím v neexistenci směrnice . To jsou všechno věci , které můžeme vyřešit ve druhém čtení . Jako příklad - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane zpravodaji , já vás znovu přeruším a požádám sněmovnu o klid . Opakuji , pokud diskutujete něco jiného , než je zákon o živnostenském podnikání a realitním zprostředkování , tak zásadně v předsálí . Nebo do protokolu nadiktuji největší rušiče . Děkuji . Pokračujte . Poslanec Patrik Nacher Děkuji . Jako příklad bych uvedl advokátní komoru , která má k tomuto účelu prováděcí předpis , který určuje , že každý jednotlivý případ musí mít samostatný úschovný účet . Stejně tak si diskusi ve druhém čtení zaslouží téma řešení odborné způsobilosti , zkoušek . Podle návrhu stačí praxe a zkouška není nutná , nicméně z trhu víme , že existuje část makléřů , kteří sice tu práci dělají dlouhodobě , ale třeba nárazově , takže je otázka , jestli třeba nerozšířit zjišťování odborné způsobilosti i na tyto případy . To znamená , že někdo třeba prodá jednu dvě nemovitosti za rok , dělá to deset let , ale živí se ve skutečnosti něčím úplně jiným . Ještě jednou opakuji , je to věc sice nová , ale věc , o které se tady mluví minimálně osm let . Žádám a prosím o podporu a propuštění do druhého čtení , kde právě některé ty věci , jako příklady , které jsem zde uvedl , to znamená odborná způsobilost , úschova a podobně , můžeme nějakým způsobem do toho vtělit nějaké změny , implementovat jiný pohled , ale každopádně ten zákon jako celek podle mě si zaslouží , aby prošel . Žádám vás o podporu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . Otevírám obecnou rozpravu . Do ní je jako první přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové . Já se podívám na tento zákon ze dvou úhlů pohledu . Jeden bude řekněme obecný , ideový , a druhý bude konkrétní na konkrétních paragrafech . Zákonné předpisy nejsou jen čistě technické či technokratické . Každý předpis totiž ve svém důsledku obsahuje buď více regulací ze strany státu , a tím pádem méně svobodné vůle lidí a méně prostoru pro svobodnou dohodu lidí , anebo méně státu , méně jeho regulací a zásahů do života člověka a umožnění projevů svobodné vůle a větší prostor pro vzájemnou dohodu lidí . Levicové strany vždy přicházejí s nadřazeným pojetím státu , zvýšením regulací , zkrátka modelem , který nedůvěřuje lidem , a proto k nim přistupuje jako k malým nesvéprávným dětem , které musí stát vodit za ručičku a plácat je přes ruku , většinou pod nějakou bohulibou záminkou , že se musí v uvozovkách ochránit ten či onen a stát je tady od toho , aby to vše za lidi moudře vyřešil . Zneužívá k tomu případy , kdy se někdo zkrátka rozhodne špatně , většinou pár dní před přijetím podobné regulace začnou vycházet v médiích články , které upozorňují na příklady zneužití práva , a pak se lidem řekne , že stát to má vyřešit nějakou novou regulací . Ale tento přístup vede k omezování svobodné vůle občanů , k destrukci jejich vlastní odpovědnosti a plánovitému vytváření společnosti , že stát má být garantem všeho , vždy a všude . Za osobní selhání či špatné rozhodnutí může vlastně stát , protože své občany dostatečně neochránil před nimi samými . Dochází zde k plánovitému vytváření nárokové společnosti , která má nárok na to , aby stát veškeré problémy za lidi vyřešil . A čím více budeme po malých částech vkládat do rukou odpovědnost za naše životy státu , tím více mu dáváme do ruky nástroj , aby za nás rozhodoval , a omezujeme naši svobodu a právo . Možná je to pro někoho pohodlnější , ale položme si otázku - je to tak správné ? (V sále je velký hluk, řečník se odmlčel.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip No , já vám dobře rozumím , pane poslanče . Znovu požádám sněmovnu o klid a ty hloučky prosím , aby své debaty převedly do předsálí . Pokud se týkají jejich debaty zákona o realitním zprostředkování , tak ať se přihlásí do rozpravy . Děkuji . Pokračujte . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Svoboda a svobodná vůle bez zásahu státu sice znamená riziko špatného rozhodnutí a také nutnost vnitřní síly k vlastnímu rozhodnutí . Ke svobodě totiž patří právo na vlastní chyby a je s ní spojena možnost dohody čistě podle vůle těch dvou lidí , kteří se mají dohodnout . S každou novou regulací , s každým novým zákonem , který omezuje svobodnou volbu , nevedeme tuto společnost k vlastní odpovědnosti lidí . Naopak , vedeme je k vytváření pohodlné společnosti , kde nároky jsou povýšeny na právo , kde stát rozhoduje o všem , vždy a všude . A vždy se to schovává za nějaké bohulibé návrhy . Proto já jsem vždycky velmi opatrný , když někdo přijde s tím , že tady musí vzniknout zákon , který má někoho ochránit . A skutečně , většinou se pod rouškou ochrany spotřebitelů a podobných regulací chytnou zájmové organizované skupiny , které chtějí získat pro sebe nějakou konkurenční výhodu , exkluzivitu , omezení vstupu konkurence na trh a podobně . Tento zákon je pro mě krystalickým příkladem podobného myšlení . A není divu , že ho s takovým nadšením předkládá levicová vláda a levicové strany . Není divu , že na této schůzi už je to druhý návrh - pardon , bylo to i na předchozí schůzi , omlouvám se - zákona v krátké době , který navrhuje přesun nějaké volné živnosti do vázané . Oblast realitního zprostředkování zajisté nefunguje ideálně a bez chyb . Já jsem čekal , že stát přijde a řekne , kde jsou nějaké mezery ve stávajících zákonech a jak je tato mezera zneužívána nekalým způsobem některými nepoctivci . To by byl způsob ochrany spotřebitelů ve smyslu zpřesňování pravidel . Ale tady za tímto zákonem se skrývá spíše svazování trhu a převádění odpovědnosti z prodávajícího na zprostředkovatele . Největším problémem , který je ve veřejnosti vnímán citlivě , je to , zda je jednání realitních makléřů solidní a slušné . A opravdu se dá tímto zákonem a vůbec nějakým zákonem zabezpečit solidnost a slušnost ? Někde jsem si v médiích přečetl , že tímto zákonem by se měla zlepšit poctivost realitních makléřů . Opravdu si někdo myslí , že nějakým novým zákonem snížíme nepoctivost a zvýšíme poctivost ? Navržená forma regulace je zbytečně přehnaná a nezajistí deklarované zvýšení kvality služeb a zejména solidnost či poctivost jednání . Může totiž být solidní a poctivý makléř bez vzdělání a nesolidní či nepoctivý ten , který to vzdělání má . Jen ten se vzděláním bude možná rafinovanější . Tento zákon nezajistí solidnost , ale povede k omezení vstupu nových makléřů na trh a tato exkluzivita a snížení konkurence společně s novými náklady povede ke zdražení realitních služeb . Já znám makléře , který nemá vysokoškolské vzdělání . Je vyučeným zedníkem , ale protože měl solidní jednání , tak se vypracoval a dnes je vyhledávaným realitním makléřem . A tento zákon by takovému člověku neumožnil stát se makléřem , či pouze s velkými obtížemi a s velkými náklady . A znám také vysokoškolsky vzdělaného makléře , který zná nazpaměť všechny zákony , ale já bych mu nesvěřil ani prodej zahradního domku . Dobrý markeťák dokáže zaobalit i špatný produkt do líbivého obalu a vnutit ho úspěšně lidem , zkrátka je přesvědčit , že černé je vlastně bílé . Pro příklad nemusíme chodit daleko a do realitního trhu , že ? A to je podle předkladatelů takový markeťák , ten správný prototyp realitního makléře , ale už nikoliv ten , kdo celý život dělá rekonstrukce bytů a na první pohled pozná všechny závady . Takový musí dělat rozdílové zkoušky , odborné zkoušky . Ale i RIA nám říká , o co vlastně v tomto zákoně jde . Že počet realitních transakcí klesá a profesionální a dlouhodobě působící realitní kanceláře se musejí potýkat s konkurencí menších či nových , které se nazývají v RIA neprofesionálními . A to je skutečný důvod zavedení zákona . Exkluzivita a omezování konkurence .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities