|

ps2017-027-09-003-025.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-26 ps2017-027-09-003-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení

Date2019-03-26
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027300.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Předseda PSP Radek Vondráček vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Adamec. Máte slovo. Poslanec Ivan AdamecDěkuji. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, mně se chce říct, konečně je to tady. Konečně přicházíme k tomu, že nebudeme muset používat ty klasické papírové dálniční známky, ale že budeme moct platit prostě poplatek za použití dálniční sítě elektronickým způsobem. Je úplně jedno jak, jestli mobilem, z internetu nebo nějakým takovýmto elektronickým způsobem. Musím říct, že to je naprosto v pořádku. My tento návrh podpoříme, aby prošel do druhého čtení. Ale si myslím, že je potřeba tady říct ještě několik věcí, abychom si v tom udělali úplně jasno. trochu mrzí, že pan ministr tady dneska nemohl být přítomen. Tím samozřejmě tady nechci snižovat význam paní ministryně Dostálové, ba naopak. Jsem rád, že to za něj vzala. Ale musím říct, že mně by se líbilo úplně, aby to fungovalo tak, že policisté na dálnici vůbec nikoho zastavovat nebudou. Protože ta elektronická známka se načte na základě poznávací značky a de facto mohlo by to fungovat stejně, jako fungují průběžné radary, že vám bude prostě chodit složenka domů a budete platit. Ale je tady řada dalších problémů z hlediska kontroly, které je potřeba vyřešit. Protože když se podíváte třeba na osvobození od zpoplatnění držitele ZTP nebo ZTP/P, že vlastně může mít tři auta a že je důležité, aby člověk s tím postižením v tom autě seděl nebo ho řídil, jinak se provozovatele to osvobození netýká, tak tady podle bez zastavení toho automobilu a fyzické kontroly se to takto aplikovat nedá. Samozřejmě se to aplikovat u automobilů, které jsou na alternativní pohony, je to elektřina, nebo je to CNG nebo vodík, protože tam je to jasné. To auto, nebo automobil je registrován na státní poznávací značku a s tou je známo, jaký pohon u toho auta je. Takže bych to viděl tak, že by se měla usnadnit práce kontrolním orgánům, že by nebyl nutný způsob kontroly fyzickou kontrolou přímo na dálnici. Mimochodem, když se podíváte, co se dneska na dálnici kontroluje, jaké další povinnosti se snažíme navalit třeba na řidiče kamionů, a de facto, když si vezmete možnosti dopravní policie nebo celníků, kteří také mohou kontrolovat dálniční kupony, tak si myslím, že naše snažení by mělo směřovat k tomu, aby tyto kontroly probíhaly bez lidské přítomnosti, aby na základě kamerového snímku bylo jasné, zda se řidič dopustil přestupku tím, že neměl vlastně zaplacenou dálniční známku. Samozřejmě papírové známky se budou kontrolovat pořád stejně, ale tam také není důvod k zastavování. Oni dneska mají optické přístroje, aby přečetli známku na předním skle a poznali, jestli je to opravdu originál, nebo není, nebo jestli ta známka tam nějak divně drží. Ale vidím, že o tomhle bychom si měli ještě popovídat, protože pro je velmi důležité, aby s digitalizací této činnosti zároveň došlo k odstranění lidského faktoru. Aby vůbec policisté nemuseli auta zastavovat na dálnici, vyvádět je někam mimo jízdní pruhy. Je to komplikované. Všichni, co jezdíme po dálnicích, víme, že to problém je. Přečetl jsem si také důvodovou zprávu ohledně předpokládaných nákladů. si myslím, že to není nepříznivá zpráva, jak je to tady popsáno v důvodové zprávě. (Hluk v sále trvá.)A možná jste vy, co jste si to přečetli, zaregistrovali - chápu, že vás to některé nezajímá, ale jezdíme všichni po dálnici, tak možná by mohlo -, že vlastně z toho vypadl alternativní pohon na propan-butan. A Hospodářská komora to kritizuje. Myslím si, že bychom se měli na tento problém ještě podívat, protože když tam platí 50 gramů na kilometr, tak vozidla, která jsou poháněna tímto pohonem, pokud to splní, tak podle by měla mít osvobození aspoň částečně od poplatku taky. Samozřejmě podpora alternativních pohonů - tady vidím jako moderní krok do budoucna. Vlastně elektrická auta, stlačený vodík, neplatí nic, pak je tam poloviční sazba, pokud splní tu normu. Tady bych to viděl jako pozitivní. Takže pokud bych to měl shrnout, si myslím, že tento návrh zákona je velmi pozitivní. Zaslouží podporu. Ale na druhou stranu je potřeba si prodiskutovat některé technické věci, tak aby došlo k zjednodušení kontroly, aby to fungovalo velmi jednoduše. Prostě nemáte-li dálniční kupon elektronický, sejme vás kamera na dálnici a zjistí to, tak vám domů přijde přípis a to běží v normálním přestupkovém správním řízení a není potřeba fyzická kontrola na dálnici. jsem na to narazil minule, když jsme se tady s panem ministrem o tomto problému bavili. opravdu mám představu, že toto by nemělo být v činnosti dálniční policie ani celníků, že toto zvládnou úředníci v úřadě. Tam přijde jasná zpráva, jasný důkaz toho, že někdo porušil pravidla, a ten trest může přijít bez fyzické přítomnosti příslušníků na silnici dálničního tělesa. Doporučuji pustit do druhého čtení do hospodářského výboru a tyto problémy tam prodiskutovat, a případné pozměňovací návrhy, které by vedly ještě ke zkvalitnění. To je ten správný prostor, kam to patří. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Juříček, poté pan poslanec Kobza. Prosím. Poslanec Pavel JuříčekDámy a pánové, dovolte, abych jenom lehce reagoval na kolegu prostřednictvím předsedajícího, pana Adamce. Nechci hovořit o meritu zákona jako takového, ale že tady padly takové informace, že elektrické pohony jsou čisté. Ony čisté nejsou prosím vás. Auta, elektromobily jsou sedmkrát náročnější na výrobu než klasické auto. Řada problémů s lithiem a kobaltem, nebudu vám tady teď dělat školení. Nicméně suma dohromady. Když se vezme celá ekologická stopa u elektromobilu, tak vychází zhruba 86 gramů na kilometr. Takže ty nesmysly, které si vymýšlí Evropská unie, je úplně neuvěřitelná hovadina. Omlouvám se za to slovo. Profesně to jinak neumím říct. A myslím si, že některé ty drobnosti v zákoně je potřeba upravit. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Kobza, poté pan poslanec Adamec. Poslanec Jiří KobzaDěkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, kolegové a kolegyně hezké odpoledne. bych se rád prostřednictvím pana předsedajícího také vyjádřil k přednesu kolegy Adamce, protože si myslím, že se dostáváme na tenkou hranici, kdy vlastně prostřednictvím kontrolních kamer, které budou kontrolovat zaplacení dálničních poplatků, se vlastně dostáváme ke kontrole pohybu aut a ke kontrole pohybu osob. A vyzývám k velké opatrnosti v tom, jakým způsobem bude tento software nastaven, tak aby bylo zabráněno jeho zneužití. Protože to zneužití bude velmi snadné a potom samozřejmě velký bratr nás bude moci sledovat kdekoliv a kamkoliv půjdeme. A to si myslím, že v demokratické společnosti je naprosto nepřijatelné. Děkuji vám. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Dolínek. Poslanec Ivan AdamecDěkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, tak nejdříve začnu odzadu. Dneska všechna moderní auta jsou napojena na internet. třeba takové auto mám, takže přesně vím, kde je, jestli je zamčeno, kolik ujelo. A kdybych to bral ad absurdum a půjčoval auto své manželce a kdybych byl trošku založen jinak a možná měl nějaké podezření, tak lehce mohu vystopovat, kde ten automobil je dneska. Mimochodem, když máte mobilní telefon, tak je to ještě jednodušší. chápu ty obavy. Jsou namístě. Je potřeba obezřetnosti, rozumím tomu. Co se týká kolegy Juříčka, jasně že jo. Ale právě proto, že chceme do budoucna alternativní pohony - a teď jsme někde v počátcích a ty problémy samozřejmě jsou, a o uhlíkové stopě se nebavme, to všichni víme, jak to je. Ale snaha do budoucna je ty alternativní pohony zavádět. My bychom si také mohli spočítat, jaké jsou náklady na vodíkový pohon, jaká je stopa vodíkového pohonu. si myslím, že dobře to dneska funguje v rámci městské dopravy, kdy de facto ta stopa se rozptýlí, ona vznikne někde jinde, ale ty autobusy jezdí čistě v tom městě.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities