ps2017-027-08-004-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-15 ps2017-027-08-004-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Jestliže jsem nedávno zmiňoval osobní zkušenost religionisty Ivana Odilo Štampacha s Dominikem Dukou , tedy to , že Duka má svoji optiku církevního bosse , který nepřipustí , že by se v církvi mohlo dít něco špatného a že v případě Duky a římskokatolické církve jde i o mocenskou deviaci , pak nesporné je jedno . Ambice a finanční nároky církví vůči českému státu a všem občanům , jejich neochota platit , stejně jako ostatní , daně , jsou v zásadním rozporu s hodnotami , ke kterým se proklamativně hlásí . Již několikrát jsem vyzvedl pozoruhodnou osobnost kardinála Františka Tomáška . Ovšem na příkladu nemravného jednání a kšeftaření komunity Římské unie řádu svaté Voršily v Praze jsem zároveň doložil , proč za kardinálů Miloslava Vlka a Dominika Duky církev morální autoritu ztratila . Jistě nešlo jen o takřka mafiánský případ voršilek , které si přisvojily , co jim nepatřilo , aby to pak podivně za desítky milionů prodaly a pak se znovu dožadovaly vydání prodaného , což připravilo naše Národní divadlo o dalších 290 milionů korun . Vznášených požadavků a soudních sporů , ve kterých Římskokatolická církev natahovala a stále znova natahuje ruku po majetku státu , obcí , firem a občanů , je už bezpočet . Navzdory nemravnému finančnímu daru z peněz státu a všech občanů jsou jich již tisíce . S úctou a respektem však dodnes mnozí občané vzhlížejí k Bratrské jednotě baptistů , jejichž představitelé odmítli smlouvu podepsat . Důvod ? Považovali finanční náhradu , podobně jako dnešní premiér Andrej Babiš , za přemrštěnou . Předseda výkonného výboru Bratrské jednoty baptistů Milan Kern jejich rozhodnutí zdůvodnil následovně : Už tady fungujeme více než 120 let a po většinu té doby jsme působili skrze samofinancování , ne skrze dotování státem . K tomu poznamenal : V zákonu o majetkovém narovnání je napsáno , že má sloužit k tomu , aby si církve vytvořily majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu . My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů , tedy od státu . Baptisté tedy nechtěli vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů a odmítli převzít držhubné ve výši 227 milionů korun . I to je důkaz o hanebné účelovosti zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi , který spatřil světlo světa nejen zásluhou prokorupční vlády Petra Nečase , ale i římskokatolické církve v čele s kardinálem Dominikem Dukou . Výstižně to vyjádřil i někdejší premiér Bohuslav Sobotka , když v červenci 2012 napsal : Církev by měla být poslem milosti a odpuštění , nikoliv podléhat hrabivosti a využívat arogantního zneužívání síly ze strany pravice . Takzvané církevní restituce pak Sobotka označil za předražené , nespravedlivé a riskantní . A ozývali se i mnozí jiní . Například zpěvák , muzikant a vzděláním právník Janek Ledecký , který veřejně prohlásil , že takzvané církevní restituce jsou výsměchem principu směřování našeho státu od roku 1918 a státotvorným demokratickým idejím Tomáše Garrigua Masaryka . Ten měl , jak uvedl Ledecký , o pojmech , jako je čestnost , pravdomluvnost či poctivost v souvislosti s katolickou církví a násilnou rekatolizací českých dějin víc než jasno . Ledecký se jednoznačně vyslovil pro zdanění finančních darů církvím , přičemž uvedl i konkrétní příklad , kdy Apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy má podle zákona o církevních restitucích získat finanční vyrovnání ve výši jedné miliardy a více než 56 milionů korun . A to přesto , že byla zaregistrována až v roce 1989 . Dámy a pánové , majetkový církevní tahák veřejnosti názorně přiblížil i praktikující katolík a psycholog Jeroným Klimeš . Ten totiž v červenci 2012 prohlásil : Žil jsem v Líbeznicích u Prahy . Ze dvou tisíc obyvatel nás chodilo do kostela čtyřicet , tedy přesně dvě procenta populace . Podle současného návrhu restitučního zákona zaplatí každý Čech církvi třináct tisíc korun , čili v Líbeznicích celkem 26 milionů . Následně si položil tři řečnické otázky : Co bude těch čtyřicet lidí dělat s těmi 26 miliony ? A proč má 1 960 lidí zaplatit těm čtyřiceti takovou sumu ? Čím přesvědčíme ateisty , aby nám dali každý třináct tisíc korun ? Nelze opomenout ani následující Klimešovu poznámku : Myslím si , že každý by si měl platit ten kroužek , na který chodí . Ať si fotbal platí fotbalisti a katolickou církev katolíci . Velmi dobře vím , že církve nejsou spolek zahrádkářů ani rybářů nebo myslivců , i když je tak mnozí vnímají . Je tady totiž jeden zásadní rozdíl . Zahrádkáři totiž nikdy neusilovali o moc a nikdy ji taky neměli . To se však o římskokatolické církvi říct nedá . Do toho všeho vstoupil v březnu 2013 občanský demokrat a ministr Nečasovy vlády Martin Kuba , který byl v televizním souboji zaskočen otázkou , kde a kdy koalice vyčíslila peněžní náhrady za majetek , u kterého církve nemusí prokazovat , že jim patřil , na rozdíl od nemovitostí , u kterých to prokázat musí . Teď se přiznám , zněla jeho odpověď , že úplně přesně nevím , v čem je tento rozdíl , a neumím na tuto otázku odpovědět . Na uvedenou otázku ministr Kuba ani odpovědět nemohl , protože neexistoval komplexní soupis majetku , ze kterého by se vycházelo jak při ocenění , tak při celkovém výpočtu . Navíc asi vůbec netušil , že již zástupci nově vzniklého československého státu po roce 1918 na mezinárodní půdě oprávněně hájili stanovisko , že církevní statky jsou státním majetkem a církvi jsou pouze svěřeny do užívání .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities