ps2017-027-06-021-053.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-13 ps2017-027-06-021-053 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Návrh zákona byl poslán poslancům jako tisk 247 dne 25 . července loňského roku . Vláda na své schůzi 22 . srpna loňského roku návrh zákona projednala , posoudila a vyslovila s návrhem souhlas . Organizační výbor doporučil tedy na konci srpna jako garanční výbor hospodářský a já jsem byl určen zpravodajem . Předmětem této právní úpravy je úprava živnostenského zákona spočívající v zařazení průvodcovské činnosti do tzv . regulovaných , tedy vázaných živností , pro které je nezbytné prokázání příslušného vzdělání a praxe v oboru . Zdůvodnění zde řekla již paní doktorka . Podnikatelé v této oblasti by tak v případě tohoto zákona , této novely , museli dokládat odbornou způsobilost či praxi jak vlastní , tak i způsobilost všech svých zaměstnanců , což je velmi důležité právě proto z pohledu toho návrhu , aby nemohlo dojít k obcházení , že pouze někdo ve skupině prokáže způsobilost a další budou pouze využívat odbornost jednoho nějaké skupiny . Změna zákona spočívá v zakotvení předmětu podnikání , tedy průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu v příloze 2 živnostenského zákona , tedy mezi živnosti vázané . Požadovaná odborná způsobilost zahrnuje vysokoškolské vzdělání ve studijním programu a studijním oboru zaměřeném na historii nebo cestovní ruch . Nebo , a to je důležité , také se uznává vyšší odborné vzdělání v oboru vzdělání zaměřeném na cestovní ruch anebo střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru , která je tímto směrem zaměřena . To znamená , že skutečně to je poměrně otevřené a umožňuje to poměrně velké škále lidí naplnit podmínky , které stanoví tento zákon , nebo návrh zákona . Také se počítá s možností akreditovaných kurzů Ministerstvem školství , také se počítá i s dalšími možnostmi , které by tam byly na to , aby si člověk mohl to vzdělání či praxi prokázat . Tento zákon je v této věci z pohledu mého otevřený . Jak jsem uvedl , návrh novely živnostenského zákona počítá i s tím , že do přílohy 5 živnostenského zákona , jež obsahuje seznam živností , jejichž výkon je podnikatel povinen zajistit pouze fyzickými osobami splňujícími odbornou způsobilost , zařadí rovněž průvodcovskou činnost v oblasti cestovního ruchu (nesrozumitelné) požadavky a odbornou způsobilost . Takže jak říkám , není to jedna osoba . Jsou to všechny osoby , kterých se to týká . Návrh novely živnostenského zákona počítá rovněž s přechodnými ustanoveními . Podle něj podnikatel , který ke dni nabytí účinnosti tohoto návrhu novely živnostenského zákona bude vykonávat průvodcovskou činnost v oblasti cestovního ruchu v rámci živnosti ohlašovací volné , to znamená výroba , obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 tohoto zákona , může v této činnosti pokračovat po dobu jednoho roku ode dne nabytí účinnosti zákona . Pokud před uplynutím této doby podnikatel oznámí , že hodlá v provozování této činnosti pokračovat , a doloží živnostenskému úřadu doklady prokazující splnění odborné způsobilosti pro živnost vázanou , to znamená živnost průvodcovská a činnost v oblasti cestovního ruchu , živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku a vydá podnikateli výpis . Tento úkon nepodléhá správnímu poplatku . Marným uplynutím této doby oprávnění k průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu zaniká . To znamená , i zde je myšleno na to , aby tam byl dostatečný prostor pro to , aby si každý mohl navrhované legislativě přizpůsobit . Smyslem navržených změn je podle navrhovatele , tedy hl . města Prahy , zkvalitnění průvodcovských služeb . V případě schválení tohoto návrhu novely živnostenského zákona dojde v tomto ohledu k návratu před 1 . červenec roku 2008 , kdy tato činnost byla v těch vázaných činnostech . Tehdy provedeným přesunem celé řady vázaných činností mezi živnosti volné sledoval zákonodárce zjednodušení celého systému a zúžení regulace pouze na ty živnosti , jejichž neodborný výkon by mohl způsobit újmu na lidském zdraví a závažné škody . Jestli si pamatujete , je to tedy zhruba deset a půl roku , co opravdu to velké řádce živnostníků a drobných podnikatelů velmi usnadnilo život . Pamatujete si , že tehdy opravdu každý musel prokazovat , zda je odborný v nějaké oblasti apod . Limitovalo to možnosti být volně pohyblivý na tom živnostenském podnikatelském trhu . Zde se podle názoru Prahy ukazuje , že v případě této živnosti to nebylo ku prospěchu . Sice to naplňuje ty požadavky , že to neohrožuje samozřejmě lidské zdraví a nezpůsobuje závažné škody , ale ukázalo se , že to způsobuje škody v oblasti kulturních hodnot , resp . výkladu historie a vůbec kvality sdělování průvodcovské činnosti nebo té kvality v rámci Prahy . To znamená , dochází tam k tomu , že je ohrožena kvalita služby , která je poskytována spotřebiteli , tedy tomu , kdo má zájem o činnost právě od těch průvodců . Pro úplnost dodávám , že z 28 členských států EU je činnost průvodce cestovního ruchu tímto způsobem regulována v rámci 13 zemí . Francie , Chorvatsko , Itálie , Kypr , Litva , Maďarsko , Malta , Rakousko , Rumunsko , Řecko , Slovensko , Slovinsko a Španělsko . Je potřeba také dodat , že i v rámci toho trhu evropského jsou mechanismy , jak může velmi jednoduše průvodce registrovat své služby v rámci jiné země EU . Teď bych si dovolil být trošku pod linkou tohoto zákona , jenom zkušenost z projednávání tohoto zákona , jeho přípravy , aby vůbec byl projednán , a to je prostě takový apel především na organizační výbor , resp . na tvorbu programu Poslanecké sněmovny obecně . Jak jsem zmínil , hl . město Praha ten zákon , nebo návrh změny zákona schválilo loni na jaře a byl doručen do Sněmovny před rokem de facto . A trvá rok , aby tato věc byla projednána . Říkám , je to nad rámec zpravodajské zprávy , ale přesto bych si dovolil zde zmínit , zda by nebylo vhodné se zamyslet , zda u toho , když využije kraj nebo někdo jiný , kdo má ze zákona , vyjma Sněmovny nebo vlády , právo zákonodárné iniciativy , zda bychom nemohli přednostně , minimálně v prvních čteních , právě předřazovat tak , aby ta práce , která byla odvedena v rámci krajů , to znamená , že se tím musela zabývat rada kraje či Prahy , nebo v rámci krajských zastupitelstev , nebyla zohledněna v tom , že i Sněmovna se tím bude prioritně zabývat , byť za cena třeba zamítnutí v prvním čtení , ale tak , aby opravdu bylo dáno zadost tomu , že je to věc , která je vzešlá díky zákonu , který umožňuje právě zákonnou iniciativu krajů či někoho dalšího . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které je přihlášen s přednostním právem pan místopředseda Okamura . Poté pan poslanec Pour , paní poslankyně Kovářová , pan poslanec Janda , pan poslanec Nacher a pan poslanec Munzar . Máte slovo , pane místopředsedo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , já bych se tedy vyjádřil k tomuto návrhu zákona na regulaci průvodcovské činnosti . Na úvod hlásím v souladu s jednacím řádem střet zájmů , protože pochopitelně se pohybuji v cestovním ruchu celý svůj profesní život . Takže tento návrh je opravdu , řekl bych , přímo fatální . V podstatě tento návrh totálně zlikviduje cestovní ruch v České republice . Proto jsem rád , a předesílám to , že už proběhla celá řada diskusí s poslanci různých poslaneckých klubů a že víceméně je tam většinová shoda na tom , jestli jsem to vnímal správně , že pakliže to projde do dalšího čtení , tak by se mělo diskutovat o tom komplexním pozměňovacím návrhu , který , jak vím , už je připraven , protože přijmout to v tomto znění , tak to je v podstatě totální ohrožení celého cestovního ruchu v České republice . A já budu konkrétní . Za prvé . My , protože jsme členy EU , tak nám platí dvě směrnice EU , a to je směrnice o volném pohybu pracovních sil a druhá je směrnice o uznávání kvalifikací . To znamená , že zatímco v Německu je to volnou živností a v Německu je průvodcovská činnost volnou živností , zdůrazňuji , a němečtí turisté jsou zároveň na prvním místě , co se týče příjezdu do České republiky , to znamená , němečtí průvodci by u nás mohli provádět volně na našem trhu a je to i v současné době takto , tak my v podstatě omezíme přístup českých občanů na náš vlastní vnitřní trh . A to si myslím , že je tedy klíčová výtka k tomuto návrhu . To znamená , náš český průvodce by musel mít kvalifikaci jakousi , k tomu se samozřejmě ještě dostanu , ale německý průvodce i po přijetí této novely bude moci provádět volně . Takže to si vůbec nedokážu představit , že bychom tady mohli podpořit diskriminaci našich vlastních občanů na našem vlastním trhu . A protože jsme součástí EU a platí tady ty dvě směrnice o volném pohybu sil a uznávání kvalifikací , tak nemáme bohužel jedinou možnost přikázat zahraničním průvodcům , aby u nás prováděli pouze s námi určenou kvalifikací . Neexistuje tato možnost . Tato možnost neexistuje . Protože stejně to tak platí pro české průvodce , a to už jsem u outgoingu , to znamená , když čeští průvodci dneska můžou volně provádět - konečně - české skupiny v zahraničí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities