ps2017-027-01-003-011.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-003-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Nevím , jak vám , ale mně skutečně nepřijde normální to , že budeme mít bezpečnostní sbor , konkrétně hovořím o policistech , protože u jiných příslušníků bezpečnostních sborů , u hasičů , případně i u zpravodajských služeb , tam už nějaká omezení jsou a tu možnost mají , ale trestním orgánem je ten policista . Takže tady skutečně velmi vágní formulace o tom , že někdo ze služebních funkcionářů bude posuzovat možný střet zájmů , mě osobně v žádném případě neuspokojuje . Víte , když si podrobněji přečtete ten návrh , který nám pan ministr vnitra předložil - a já se ptám , proč ho předkládá až teď , když tedy ví , že nález Ústavního soudu je , jaký je , přece tato vláda měla své ministry , dokonce i sociální demokracie měla svého ministra pana Chovance , takže teď nás tlačit do toho , musíte něco rychle rozhodnout , protože když to nerozhodneme do června , tak bude problém , je tady nález Ústavního soudu . To se mi ani trochu nelíbí . Vy tady máte svého ministra už poměrně dlouhou dobu , takže proč to předkládáte v devadesátce , když jde skutečně o takto zásadní věc ? Dovolte mi tedy , abych vás podrobněji seznámila s tím , jaká úskalí v tomto návrhu zákona jsou . O povolení výdělečné činnosti konkrétnímu příslušníkovi bude rozhodovat příslušný služební funkcionář , přičemž delegace personální pravomoci záleží na rozhodnutí ředitele bezpečnostního sboru . Může to tedy být krajský ředitel , ale může to být vedoucí územního odboru , ale může to být i třeba vedoucí oddělení . Jednotlivá rozhodnutí služební funkcionáři budou muset ctít . Chybí tady metodika na to , aby postupovali například v Karlových Varech stejně jako v Brně . Takže co budou považovat za střet zájmů v Brně ? Když někdo bude dělat správce Lednicko - Valtického areálu a bude tam třeba vykonávat nějakou činnost hospodáře , tak v Brně mu to povolí , ale v Karlových Varech někomu , kdo bude chtít starat se o hotel Thermal , tak mu to nepovolí ? Tady skutečně není jasná metodika toho , jak a kteří ti služební funkcionáři to budou posuzovat . Když už by to měl někdo posuzovat , měl by to být krajský ředitel , případně by to měl být vedoucí útvaru . Samozřejmě že pokud to nezmění pan ministr a zůstane to v této podobě , tak to bude klást na všechny mnohem vyšší nároky . A tady už jsme v minulosti nějaké slyšení a volání o krajském právu také zaznamenali i v této Poslanecké sněmovně , a dokonce jsme cosi o krajském právu zaslechli i od čelných představitelů bezpečnostních sborů . A myslím si , že se to nemůže líbit nikomu v tomto sále , abychom připustili , že něco takového je možné , protože co bylo dosavadním zákonem výslovně zakázáno a nešlo legálním způsobem obejít , bude moci nyní být povoleno služebním funkcionářem , nenajde - li pádné argumenty pro nepovolení . Neexistuje žádná judikatura ani metodika , kterou by se ten služební funkcionář měl řídit , takže vlastně ve chvíli , kdy to jednomu povolí , tak to pro ty druhé , pokud se budou soudit , bude nárokové . I kdyby byl vydán sjednocující pokyn , nebyl by závazný , neboť návrh novely nepředpokládá žádné blanketní ustanovení . Nevím , jestli si toho pan ministr všiml . Může být povolena činnost " oboustranně výhodná " a nikdo proti tomu nebude protestovat , protože se vůbec nedozví o tom , že to někdo dělá , například obecní strážník , automechanik , taxikář , vyhazovač . Skutečně chcete , aby lidé , kteří stráví noc řízením auta , druhý den nastoupili do práce a honili drbany ? Já si skutečně představuji službu u bezpečnostního sboru pro policisty trošku jinak než to , že jim naprosto zásadním způsobem , průlomovým způsobem , který tady nikdy neměl obdoby , budeme dovolovat melouchaření . Jak už jsem řekla , v zájmu sjednocení aplikační praxe by minimálně podle mého názoru o tom měli rozhodovat krajští ředitelé . Proti rozhodnutí v řízení ve věcech služebního poměru , jak už jsem říkala před chvílí , bude přípustné odvolání . O něm budou rozhodovat nadřízení služební funkcionáři . Lze podávat i správní žalobu ke správnímu senátu krajského soudu . Pak je kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu . Judikatura se možná objeví někdy za pět , sedm let . Co bude do té doby ? Jak budou jednotliví služební funkcionáři rozhodovat ? Rizikem mohou být i nekalé záměry některých politických podnikatelů . Už v minulosti jsme tady zaznamenali tendence jejich zájmu na privatizaci bezpečnosti . Tito lidé budou chtít participovat na zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku . Určitě i komerční bezpečnostní služba za úplatu , v níž by legálně pracovali příslušníci bezpečnostních sborů , pro ně bude velmi atraktivní . Toto všechno se bude dít legálně . Zákon o služebním poměru umožňuje příslušníkům pracovat i na zkrácený úvazek , tento návrh . Takže ve finále vlastně může dojít k tomu , že policistou bude někdo jenom na vedlejšák a bezpečnost bude zajišťovat jako melouch . Můžu vám říci příklad . Někdo se rozhodne , že bude policistou na poloviční úvazek , pak třeba ve své obci , kde bydlí , bude chtít být městským strážníkem . No proč by být nemohl ? Pokud obecní policie bude v tom městě zřízena , tak může . A chci vidět toho služebního funkcionáře , který to tomu policistovi bude zakazovat . A navíc - jeden to zakazovat bude , druhý to zakazovat nebude ? Jak se tedy budou policisté dožadovat toho , co je správně ? Budou zahlceny naše soudy . Jen tak mimochodem , asi jste to zaznamenali , určitě to musel zaznamenat i pan ministr , že v některých bezpečnostních sborech je v poslední řadě cítit i snaha opět přijímat do služebního poměru dříve zcivilněné policisty , zejména personalisty , informatiky , ekonomy , právníky a další obslužné profese mimo přímý výkon služby . Tito lidé třeba v minulosti svlékli uniformu , mají nárok na výsluhy , teď se vlastně budou do služebního poměru vracet , protože pro ně už jejich výdělečná činnost nebude překážkou . Prokazování , že soukromá personalistická , ekonomická , právnická či informatická činnost je ve střetu zájmů se zájmy služby , natož že kvůli ní chodí do služby nepřijatelně unavení , vyčerpaní , bude složitější . Pro obhajobu potřeby služebního zákona pro příslušníky bezpečnostních sborů je tedy tento trend podle mého názoru nežádoucí . V odůvodnění se píše , že zákon nepřináší žádné dopady na státní rozpočet . S tím v žádném případě nelze souhlasit . Tisíce dvojinstančních služebních řízení včetně případného soudního přezkumu zadarmo asi nebude , co myslíte ? Množství individuálních úvah služebních funkcionářů korupční rizika taktéž nepochybně významně nesníží . Je tady určitě pan předseda stálé komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů Mašek , prostřednictvím pana místopředsedy . No , to si tedy GIBS užije ! Jestli tohle projde , tak už vidím , kolik těch podání bude muset řešit Generální inspekce bezpečnostních sborů . Atraktivita služebního poměru se zvýší tím více , čím více mimoslužebních aktivit bude povolováno , o kvalitě služby však bude zcela logicky platit opak .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities