ps2017-027-01-002-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-002-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Já bych se trochu věnoval tomu , že nařízení ukládá členským státům povinnost stanovit tři věci : Za prvé subjekt či subjekty odpovědné za přiměřené a účinné vymáhání tohoto nařízení , což je důležité . A tam jsou čtyři možnosti . Já vám to tady říkám pro přehlednost , abychom se v tom zorientovali . První je nepřijetí žádné úpravy . Druhé je rozšíření dozorových pravomocí stávajících dozorových orgánů pro oblast zákazu diskriminace a třetí je vytvoření nového dozorového orgánu . Jak z tohoto výčtu vidíte , logicky rozhodnutí padlo na dvojku , to znamená rozšíření dozorových pravomocí stávajících dozorových orgánů , což je v tomto případě ČOI a ERÚ - Energetický regulační úřad . Za druhé nařízení ukládá členským státům povinnost stanovit pravidla pro ukládání opatření za porušení ustanovení tohoto nařízení a zajistit jejich uplatňování . A za třetí ukládá povinnost stanovit subjekt či subjekty odpovědné za poskytování praktické pomoci spotřebitelům pro případ sporu mezi spotřebitelem a obchodníkem . A tam jsou opět tentokrát čtyři varianty : Buď nepověřit poskytování asistenční , této informační služby nikomu , nebo to svěřit jednotným kontaktním místům , nebo to svěřit Evropskému spotřebitelskému centru , anebo opět vytvořit nový orgán . Takže tam to rozhodnutí padlo na to , svěřit to Evropskému spotřebitelskému centru . Jinými slovy , tady vidíte , že se jde evidentně po nějaké logice , nevytvářejí se nové orgány nebo se na to úplně nerezignuje . Takže já bych poprosil , jestli bychom to mohli takhle projednat pod § 90 , tak jak bylo řečeno . Já vám děkuji za podporu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Otevírám rozpravu , do které vidím přihlášku pana poslance Vojtěcha Munzara . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vojtěch Munzar Dobrý den , dámy a pánové . Děkuji , pane předsedající . Já děkuji za tu zpravodajskou zprávu . Když jsem si tento návrh studoval , tak jsem - a já jsem většinou kritický , ale v tomhle případě musím spíš poděkovat za to , že se vláda nevydala cestou vytvoření nového orgánu a nevyužívá stávající kapacity . Já bych možná trochu polemizoval s tím , co je napsáno v důvodové zprávě , to je RIA , že to nebude mít žádné náklady , tyto činnosti . Můžeme se bavit o tom , jak moc si tedy stát měří efektivnost vlastních činností , když nové činnosti vlastně pokládá za to , že jsou zadarmo , že nebudou mít novou zátěž na státní rozpočet . Ale tohle jsou všechno věci , které jsem chtěl probírat původně na výborech . Vzhledem k tomu , že je to navrženo v § 90 , bych se chtěl pana ministra zeptat , proč zvolili tuto formu , proč zrovna § 90 . Protože § 90 je pro mě něco mimořádného a něco , co se musí udělat rychle z nějakých důvodů časových , nějaké hrozby nebo něco podobného . My jsme tady zákonodárná Sněmovna , vláda podle Ústavy je odpovědná za své činnosti Poslanecké sněmovně a podle mě je principiálně špatně , pokud se ministerstva mezi sebou dohodnou , že něco předkládají bez rozporu , vláda to schválí a nám to takhle hodí do Sněmovny , rychle to schvalte podle § 90 , protože se ministerstva dohodla . Myslím si , že naše role jako Poslanecké sněmovny je daleko důležitější . My bychom ty zákony , pro které hlasujeme , měli skutečně posuzovat , pobavit se o nich ve výborech a ne si nechávat takhle od vlády zrychlovat legislativní proces , protože možná ne v tomto případě , ale v ostatních případech , a měli jsme to tady několikrát , ten § 90 spíš znamená , že je tam něco přidáno , že vláda to chce z nějakých důvodů projednat rychle , což se nám nelíbí , protože to ponižuje tu funkci Poslanecké sněmovny . Z principu se mi nelíbí ten § 90 a chci se zeptat , proč v tomto případě je takto navržený . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano , pan ministr Kněžínek hodlá odpovědět hned . Pane ministře , máte slovo . Ministr spravedlnosti ČR Jan Kněžínek Já moc děkuji za tuhletu otázku . Samozřejmě ta možnost schválení návrhu zákona již v prvém čtení je skutečně mimořádná . Koneckonců je to právo Poslanecké sněmovny tento návrh takhle projednat , nikoliv její povinnost . A samozřejmě Poslanecká sněmovna vždycky logicky posoudí podle obsahu toho návrhu . Já jenom historicky , a samozřejmě i když bych se podíval třeba do komentáře k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny anebo do historických případů , kdy byl ten paragraf využit , tak on právě směřuje - nebo byl zamýšlen právě na situaci implementace práva EU , kde se jedná o minimalistickou transpozici a jde o návrh , který je stručný . Podle mě všechny tyhlety podmínky jsou v tomto případě splněny . Samozřejmě můžete namítat , že mohl být ten návrh předložen dřív . To já tady na tomto místě přiznávám . Ano , mohlo se to stát . Koneckonců implementační lhůty , resp . ta adaptační uplynula v prosinci loňského roku . Na obhajobu tohoto postupu můžu nicméně korektně uvést , že do současné doby tu právní úpravu adaptovalo svou vnitrostátní pouze sedm členských států EU . A ten důvod je proto , že byla členským státům stanovena poměrně krátká doba na to , jak to udělat . To znamená , tady si troufnu tvrdit , že to není úplně liknavost ze strany předkladatele , ale prostě je to dáno krátkou dobou , která byla stanovena a která podle mě zase částečně odůvodňuje využití toho mimořádného postupu podle § 90 . Zároveň k tomu ještě poznamenám , že Česká republika při vyjednávání - já jsem si to ještě ověřoval dnes na Ministerstvu průmyslu a obchodu - opravdu prosazovala delší implementační lhůtu . Nicméně v rámci debat mezi Komisí a Evropským parlamentem bylo rozhodnuto o tom , že implementační doba bude skutečně takto krátká . A předpokládám , že jednou z věcí , která se brala v potaz , je , že ta implementace skutečně může být poměrně stručná , tak jako jsme koneckonců zvolili mít v České republice . A potom zazněla ještě otázka dopadů na státní rozpočet . Tak samozřejmě tím , že nevzniká žádný nový úřad nebo žádná nová entita a využívají se stávající kapacity , tak už z povahy věci jsou ty dopady minimálně nižší , vždycky . Ten stávající návrh předpokládá , že v rámci nějaké reorganizace práce v rámci státních institucí prostě budou provedena taková opatření , aby nedošlo k požadavkům na personální posílení , a tím pádem ty dopady by skutečně měly být tedy rozpočtově neutrální . Tolik jenom na vysvětlenou . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi . Pan kolega Munzar ještě jednou v rozpravě . Prosím , pane poslanče . Poslanec Vojtěch Munzar Tak já začnu od konce . Děkuji panu ministrovi za vysvětlení dopadu na státní rozpočet . Já to beru tak tedy , že se zefektivní práce stávajících orgánů , protože budou vykonávat více činností za stejně peněz , jestli toto můžu přeložit tímto způsobem , a nebudou tedy v dalších rozpočtových obdobích žádat o navýšení finančních prostředků od daňových poplatníků na svůj provoz . Beru to tedy takto a děkuji za osvětlení . Nicméně stále mám výhradu k tomu § 90 . Chápu , lhůta uběhla v prosinci . Otázkou je , jestli to mělo být dáno dříve . Říkal jste , že pouze sedm zemí toto implementovalo . Na druhou stranu si myslím , že skutečně pro nás jako pro Poslaneckou sněmovnu ten § 90 skutečně má sloužit mimořádně . A stává se opakovaným pravidlem této vlády i předchozí , že předkládá návrhy podle § 90 proto , že nějaký ten termín uplynul nebo termín hoří . Tím skutečně ponižuje trochu naši práci jako poslanců , kteří jsou zodpovědní za to , jak hlasují o těchto zákonech , aby si je nastudovali , aby si k tomu zjistili veškeré záležitosti . Chápu , že tato novela je stručná , jednoduchá . Nicméně principiálně se dostáváme do kolotoče § 90 . Dneska je to tuším u sedmi nebo osmi bodů § 90 navržen a roztrhl se s tím pytel , před čímž já bych varoval . A je to ochrana naše , vážené kolegyně a vážení kolegové . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi . Zpravodaj Patrik Nacher se hlásí do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Patrik Nacher Já bych ještě chtěl reagovat na kolegu Munzara , že ten § 90 se nevyužívá často jenom proto , aby se něco zrychlilo . Ale řeknu tady konkrétní dva příklady , kdy jsem já byl u toho , kdy se použil prostě pro to , aby celkem složitá norma prošla a nedostaly se tam nějaké jiné věci . Nekontaminovalo se to něčím jiným . Dám příklad . Byla to úplně první norma , kterou jsem měl s kolegou z KDU - ČSL , kde jsme změnili v zákoníku práce pět slov . Ale v momentě , kdy jsme otevřeli ten zákoník práce , tak by tam najednou bylo těch pozměňováků sto . Nakonec ta devadesátka neprošla , ale tenkrát to bylo na gentlemanské dohodě těch klubů . Jinými slovy , někdy to je skutečně tak , že ta devadesátka se používá proto , aby to šlo jednak rychle , ale aby se tam vlastně vzala ta podstata a nějaký zákon se nerozšířil . Ale takových příkladů je víc . Můžu dát třeba , já nevím , zákon o prodejní době apod . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities