ps2017-026-06-006-020.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-006-020 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) A není podstatné , jestli to bude 0 , 5 , nebo 0 , 7 , to si myslím , že to je věc nějakých debat , bude to ještě ve výborech . Ale ta změna je v tom , že se umožňuje vodákům na jiných než významně dopravních cestách , kde je provoz plavidel , holt to určité množství alkoholu mít . Takže toto je ta podstata . Asi jsem to nevysvětlil dostatečně přesně , tak se omlouvám . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další faktická poznámka - pan poslanec Adamec . Poslanec Ivan Adamec Děkuji , pane předsedo . Páni ministři , nebo dámo a pane ministře , kolegyně , kolegové , já jsem to samozřejmě pochopil , že je tady snaha najít nějakou cestu , jak z toho problému ven . Tomu rozumím . Ale v tom případě bych neřešil ty nevýznamné vodní cesty vůbec . To je ten základní rozdíl toho našeho úhlu pohledu na věc . A možná také si říct , aby to nedopadlo tak , že úřednickými nařízeními všechny řeky budou významné dopravní cesty . To nebezpečí také hrozí . Je potřeba samozřejmě si na to dát pozor . Ale já znovu říkám , že chápu ten výstup z toho problému , ale na druhou stranu kdyby tam nemělo být číslo žádné , vůbec by se o těchto problémech v té druhé části pozměňovacího návrhu nemělo hovořit . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Ptám se , zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě . Pan poslanec Pávek . Poslanec Petr Pávek Děkuji za slovo , pane předsedo . Milé kolegyně , milí kolegové , asi vás nepřekvapí , že k tomu znovu vystoupím , tentokrát velmi krátce . My jsme se o tom bavili už nesčetněkrát , že se jedná o volnočasovou aktivitu , o tom , jak je to zasahování do svobody každého z nás , jak to Ministerstvo dopravy nebo alespoň někteří lidé v něm v podstatě připomínají sektáře , kteří mají potřebu opravdu zasahovat do života lidí v normálním procesu , ať už jsou to vodáci , ať už jsou to cyklisté , ať už je to cokoli jiného . Ale dovolte mi , abych obrátil vaši pozornost k otázce té nulové hranice obecně . Já se domnívám , že teď nejde o to , abychom diskutovali číslo 0 , 5 - 0 , 2 - 0 , 8 - 1 , mluvím teď o promile , ale abychom začali mluvit o nenulové hranici , protože ta nulová hranice , která je zavedená v podstatě všude , tzn . i v té dopravě - a já nejsem žádný příznivec , já alkohol piju velmi málo a velmi omezeně , nejsem žádný příznivec konzumace alkoholu . Na druhou stranu vím , a to vám potvrdí i třeba i Policie ČR , že nulová hranice je reálný problém , který zvyšuje uměle statistiku kriminality . Víte , že když vás dnes zastaví , naměří a nebudete mít čistou nulu , budete mít 0 , 2 - 0 , 1 - 0 , 05 , tak prostě už spadáte do kategorie člověka , který porušil významně zákon , a je to jenom proto , že jste se nadýchali vody do ostřikovače nebo proto , že jste si ráno dali na cukr něco , co obsahuje alkohol , aby vás nebolelo v krku . Ta nulová hranice je podle mě velmi tristní . A zkušenosti z okolních zemí , kde ta tolerance je vůči té nenulovosti mnohem vyšší , ukazují , že to prostě funguje . Statistiky z Ministerstva dopravy jsou podle mě také zavádějící i v oblasti té trestnosti toho dopadu . Ukazuje se , že nulová hranice je pro spoustu lidí stresová . Policie , která zastavuje řidiče a dává jim dýchnout , je nešťastná , protože ví , že si dal ráno kapky do krku , že tam je 0 , 05 , ale musí se to řešit , řeší se to jako trestný čin nebo jako velmi závažný přestupek . Takže tento zákon ukázal to , že jsme se vydali směrem slepá ulička . A já jsem přesvědčený , že debata o té nenulové hranici - a já neříkám , že tam má být nějaká hranice , 0 , 2 - 0 , 1 - 0 , 5 , to není relevantní . Relevantní je odstranit tu nulovou hranici v podstatě z toho lidského konání , a to i na dopravních cestách , a nejenom vodních . A tím nepropouštím žádnou toleranci vůči opilectví , vůči čemukoli jinému . Ukazuje se také , že lidé , kteří jsou neukáznění , a to jsou zejména mladí řidiči , tak v okamžiku , kdy jedním malým pivem poruší tu nulovou hranici , tak pak už nemají zábrany pokračovat dál , protože už je to jedno . Jestli je zastaví kvůli malému pivu , nebo je zastaví kvůli deseti pivům nebo kvůli panákům , tak už je to jedno . A roste nám skutečně skupina mladých řidičů , kteří konzumují alkohol nad mírou , kteří způsobují závažné dopravní nehody . A já se domnívám , že to je dáno i tím - je to psychologie člověka , že opravdu jakmile to jednou poruším , jakmile si dám to malé pivo , tak pak už je to jedno , což se třeba v těch okolních zemích , jako je Rakousko , Německo , půl promile dovoleno , neděje , protože ten člověk si dá jedno pivo k obědu , ví , že ho to neovlivní negativně při výkonu toho řízení , a následně trestní odpovědnosti ho to stejně nezbavuje v případě nehody , ale nemá potřebu v tom pití pokračovat . Zatímco u nás jakmile se někdo přehoupne přes tu nulovou hranici , tak už je to vlastně jedno . Takže já se domnívám , že v návaznosti na zákon o vnitrozemské plavbě nás znovu a znovu bude čekat debata i o zrušení té nulové hranice jako takové . Tím neapeluji na to , aby se ta hranice zvedala nějak vysoko , ale ta nula je prostě smrtelná . Roste nám ta statistika . Policajti jsou z toho nešťastní . Takže já se domnívám , že tahle skupina lidí na Ministerstvu dopravy , kteří jsou zabejčení a snaží se za každou cenu tu nulu udržet , že by měla postupně i pod tlakem i Sněmovny a výborů měknout . To je všechno , děkuji vám . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám také děkuji . A vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek . Jako první pan poslanec Birke , poté pan poslanec Brázdil , poté pan poslanec Novák . Poslanec Jan Birke Děkuji za slovo , vážený pane předsedo . Ač to tak nevypadá , tak přece i já jsem zhruba do svých dvaceti let byl vodák a mám sjeté všechny české řeky , i slovenské , dokonce i některé polské . A věřte mi , že jsem tahal z těch šlajsen vodáky , kteří měli promile ne jedno , ale někdy i více než tři . A můžu vám říci , když jsme jim říkali " nejezděte to , protože jste v podnapilým stavu " , tak tam stejně vyjeli , a jak to dopadlo - tou vodáckou hantýrkou se takzvaně cvakli . A kdybychom tam nebyli nebo kdyby tam nebyli lidé vedle toho , tak se ti lidé utopí . Protože koordinace pohybu , a to určitě tady lékaři řeknou lepší než já , je v tomto ohledu naprosto někde jinde . Ta debata je tady pořád stejná v každém tom zákoně , kdy si říkáme - budeme jezdit po dálnici 130 , nebo 150 ? Jenom někde ? Budeme mít tedy nulovou variantu v alkoholu v krvi , když řídíme osobní vozidlo , budeme mít 0 nebo 0 , 5 nebo 0 , 6 ? A teď je ta debata , co se týče velkých vodních cest a malých vodních cest , jestli má být 0 , 5 . Teď mi pan kolega tamhle z lavice říká - no a když ten vodák bude mít rukávky , tak může mít 0 , 3 , a bez rukávků 0 , 6 ? Lidi , neblázněte , vždyť je to jak v blázinci ! Tak se prostě pojďme domluvit , že velká vodní díla . . . Ti lidé prostě přesně vědí , co mají dělat , podle mého názoru . My tady žijeme dvacet nebo třicet let v nějaké svobodě , ti lidé jsou svobodní , tak jim to nesvazujme permanentně nějakými zákony , co mají a nemají dělat . Mně to připadá hloupé , nesmyslné a ty lidi to otravuje ! Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další faktická poznámka , pan poslanec Milan Brázdil , poté pan poslanec Novák . Poslanec Milan Brázdil Já děkuji za slovo . Dámy a pánové , dovolte mi reagovat , protože pan Pávek otevřel jakousi nulovou toleranci . Podívám se na to z pohledu lékaře , který sloužil na záchytce jedenáct let . Prosím vás , první stadium excitační . Jedno promile znamená - pohnete světem . Všichni jsme happy , a proto to pijeme , abychom byli v pohodě . Sedativní - to je dvojka . To jsme v podstatě unavení a pomalu už nejsme schopni ani do toho kajaku nebo do toho auta si sednout . Trojka je fáze hypnotická , jste neprobuditelní . To už je závažný stav . A čtverka je asfyktická , přestáváte dýchat . Takhle to nějak je .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities