ps2017-026-04-014-037.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-014-037 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Předložená novela přinese zejména tyto změny : 1 . Za účelem posílení racionalizace budou veškeré žádosti o investiční pobídky před jejich rozhodnutím podléhat schválení vlády . Bez toho nebude investiční pobídka poskytnuta . 2 . Zvýší se pružnost celého systému investičních pobídek a jeho provázanost s konkrétní hospodářskou situací v České republice , neboť dojde ke kompetenčnímu rozdělení systému mezi zákon a nařízení vlády . Z důvodu možnosti uplatňování slevy na dani z příjmu jsou investiční pobídky jediným programem podpory , který je upraven zákonem , a proto se navrhuje převedení pouze některých parametrů podporovaných investic do prováděcího předpisu . 3 . Budou také investiční pobídky dostupné pouze pro projekty s vyšší přidanou hodnotou , kdy způsob posouzení vyšší přidané hodnoty bude vymezen nařízením vlády . Předpokládá se , že investice bude spojená především s kvalifikovaností prováděné práce , podílu výzkumu a vývoje a bude muset být zajištěna předepsaná mzdová úroveň u podporovaného subjektu . 4 . Předpokládá se zlepšení dostupnosti investičních pobídek především pro menší lokální české podnikatele snížením vstupních limitů . Předkládaná novela zákona posílí roli vlády jak v obecné rovině při určování bližších parametrů podporovaných investic , tak i v individuálním posuzování jednotlivých investičních projektů . S ohledem na hospodářské dopady udělovaných investičních pobídek a potřebu důkladně zhodnotit adekvátnost požadované podpory vůči přínosům jednotlivých projektů se tato úprava jeví jako velmi žádoucí . Závěrem mi dovolte , vážené paní poslankyně a páni poslanci , požádat vás o podporu tohoto zákona jak v prvém čtení , tak i v rámci následujícího legislativního procesu v Poslanecké sněmovně . Chtěla bych říci , že současný zákon je skutečně přežitý a novela je velmi nutná . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura To byla paní ministryně Marta Nováková . Než dám prostor panu zpravodaji , přečtu jednu omluvu . Pan poslanec Petr Pávek se omlouvá mezi 12.30 a 14.00 z důvodu jednání ve volebním kraji . Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vojtěch Munzar . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Vážená paní ministryně , dámy a pánové , já dnes vystoupím dvakrát . Vidíte , že jsem už přihlášen na tabuli , protože jednou chci vystoupit jako zpravodaj a podruhé abych vás seznámil se svým osobním pohledem na investiční pobídky . Nejdříve tedy vystoupím se zpravodajskou zprávou . Jak řekla paní ministryně , tento zákon mění úplně filozofii investičních pobídek . Původní zákon o investičních pobídkách , který je platný dodnes a má být novelou změněn , měl de facto tři hlavní cíle . Tím prvním byla podpora investic do regionů s nižším ekonomickým výkonem , druhým obecným cílem bylo snižování nezaměstnanosti prostřednictvím tvorby pracovních míst a konečně třetím cílem byla snaha řešit nedostatek domácího kapitálu . Je samozřejmé , že třeba tvorba nových pracovních míst z důvodu růstu ekonomiky , a víme , že mnoho firem dnes má problém získat zaměstnance , tak to vedlo předkladatele k novelizaci zákona , i když si můžeme říkat , jestli jde opravdu o novelu , nebo o nový zákon jako takový , protože dochází ke změně v téměř šedesáti místech a i v rámci meziresortního připomínkového řízení se objevovaly poznámky , zda by nebylo smysluplnější řešit stav vytvořením normy zcela nové . Takže ta novela nahrazuje tyto tři původní cíle novými , které si kladou za cíl zlepšení flexibility rozhodování o podpoře dle aktuálních podmínek hospodářské situace , zahrnutí mezi orgány rozhodující o podpoře vlády , za druhé zvýšení přidané hodnoty - to deklarují předkladatelé , to není můj názor - podporovaných projektů , deklarovaný ústup od projektů s nízkou přidanou hodnotou a za třetí zachování intenzivnější podpory v hospodářsky slabších regionech . K tomu je třeba připomenout , že investiční pobídky pro technologická centra a centra strategických služeb se dostaly do zákona v roce 2012 . Od tohoto roku bylo přijato celkem 502 žádostí o podporu , z toho 8 žádostí bylo z oblasti technologických center a 22 z oblasti center strategických služeb . Nově navrhovatelé navrhují zacílit investiční podporu na projekty s vyšší přidanou hodnotou , a to posílením podpory technologických center a center strategických služeb a zavedením zpřísněných podmínek pro podporu výrobních projektů . Zároveň zachovat zvýšenou podporu v hospodářsky problémových regionech , zlepšit dostupnost pobídek pro malé a střední podnikatele a zlepšit pružnost systému investičních pobídek ve vztahu k aktuální hospodářské situaci . Proto se například ruší podmínka počtu pracovních míst a nahrazuje se podmínkou , že 80 % zaměstnanců musí dosáhnout průměrné mzdy v kraji v kombinaci s jednou ze dvou dalších podmínek , buď uzavření smlouvy o spolupráci s výzkumnou organizací nebo vysokou školou v oblasti aktivit výzkumu a vývoje a alespoň 10 % zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním , nebo podíl alespoň 2 % zaměstnanců věnujících se výzkumu a vývoji . Hlavní těžiště novely tedy leží v podpoře právě technologických center a center strategických služeb . Ale protože podle předkladatelů sleva na dani z příjmu , která je hlavní investiční pobídkou , není pro centra dostatečně motivační - přímo cituji z důvodové zprávy - , tak vláda přichází se změkčením podmínek týkajících se například omezení výpočtu pracovních míst v celé společnosti na provozovnu , zvýšení limitu finančního příspěvku apod . Nebo se nová pracovní místa mohou obsazovat i dlouhodobě rezidenty pobývajícími v Evropské unii , tedy těmi , co žijí v jiných státech Evropské unie . Pro další projednávání je třeba si uvědomit , že i v tomto sektoru strategických služeb a technologických center se dnes nedostává v České republice dostatečných kvalifikovaných pracovníků . Navíc z důvodu digitalizace a globalizace se jedná zrovna o služby , které jsou velmi snadno přemístitelné . Proto je třeba si klást v prvním čtení otázku , jak tato podpora bude efektivní , zda nebude dále vysávat pracovní trh , kde už dneska je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců . Za druhé je třeba si klást otázku , zda po vyčerpání investiční pobídky nejsou tato technologická centra a centra strategických služeb snadno přemístitelná . Zároveň je tady třeba připomenout , že kromě investičních pobídek technologická centra a centra strategických sdílených služeb jsou dnes již přímo podporována dotacemi z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost . Předkladatelé předpokládají větší flexibilitu v reakci na hospodářský cyklus . To umožní vládě rozhodovat o nastavení bližšího provádění některých podmínek zákona o investičních pobídkách prostřednictvím prováděcího právního předpisu , nařízením vlády , což tady zmínila paní ministryně , protože nařízení vlády a jeho změna je méně časově náročná . Tak to odůvodňují , a to například zúžením podporovaných typů investičních akcí , minimální výší pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku , minimální počet vytvořených pracovních míst , konkrétní způsob prokázání vyšší přidané hodnoty , minimální limity pro strategickou investiční akci a maximální výši finančního příspěvku na pořízení majetku při strategické investiční akci . A právě to je velmi významná změna - posílení role vlády jako toho posledního arbitra . Vláda by totiž podle návrhu novely měla právo investiční pobídku neudělit zájemci i při splnění podmínek . Bohužel se debata v odborných kruzích kolem tohoto zákona zúžila zejména na tuto otázku , zda má být v rozhodování nějaký automatismus na základě splnění kritérií , nebo přidělení pobídky bude politickým rozhodnutím , protože o tom se také v tomto zákoně rozhoduje . V tomto ohledu se na to liší názor třeba Svazu průmyslu a dopravy nebo Hospodářské komory . Ale je to hlavně diskuse o tom , kdo bude rozhodovat o konkurenčních výhodách plynoucích z udělení takové investiční pobídky , protože každá investiční pobídka nabízí příjemci konkurenční výhodu . Podle mě by bylo významnou chybou zužovat diskusi o tomto zákoně jenom na otázku , kdo o tom bude rozhodovat , ale měli bychom se právě zabývat tím , jestli nabízet někomu takto konkurenční výhody , zda vůbec a za jakých podmínek . Jak je vidět , dámy a pánové , budeme tady rozhodovat o investičních pobídkách , které jsou zejména z tohoto pohledu dotačním titulem , a jeho kritériích , protože tak jak je zákon koncipován , se jedná o speciální dotační titul , nic jiného . V tomto prvním čtení bychom se dnes měli zabývat zejména potřebností takového dotačního titulu a jeho efektivitou při navrhovaných kritériích .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities