ps2017-026-04-012-034.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-012-034 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak , to byl zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Rakušan . Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu a mám tady jednu přihlášku , pan poslanec Ondřej Profant . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ondřej Profant Dobré poledne , vážená sněmovno , vážená veřejnosti . Pan ministr nám to tu odůvodnil , vysvětlil nám , že potřebujeme vyšší efektivnost zpravodajských služeb apod . Nicméně co mně tady velmi chybí , je bavit se o tom , jaký je nad nimi civilní dohled . V současnosti je totiž velmi slabý . Oni např . mají povinnost používat spisové služby , ale když zjistíte , jestli je někdo kontroluje , jestli je používají , jestli s nimi nakládají správně atd . , tak nekontroluje , protože to v zákoně ošetřeno nemáme . Máme tu sněmovní komise samozřejmě pro zpravodajské služby , pro odposlechy apod . , tak to je docela dobré . No , problém je , že jsme schválili jejich rozšíření , aby tam byli zástupci všech politických stran v Poslanecké sněmovně , a za více než rok se to nestalo . To opravdu není kontrola , kterou by si takto citlivé téma zasloužilo . Zvláště ne v momentě , kdy na jedné straně rozšiřujeme pravomoci zpravodajských služeb a na druhé straně naši nejvyšší ústavní činitelé zpochybňují jejich závěry . Asi všichni víme o tom , co prohlásil pan prezident , asi všichni víme , jak složitý vztah měl pan premiér s varováním NÚKIBu , jak několikrát otáčel svá tvrzení , a doteď je z toho velmi zmaten , co se vlastně stalo a co to znamená . Pořád se někde objevuje , že zakazujeme mobilní telefony . Popřípadě , jaké problémy má pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip . Také varování , které sice nevznesla zpravodajská služba , ale vycházelo z informací od zpravodajských služeb . Jak už naznačil zpravodaj , my jako pirátská strana máme největší problém s tou referenční databází digitálních podob osob . To je jednoduše řečeno velký bratr . Měli jsme to tady už jako přílepek k GDPR . A tady se v tom nadále pokračuje . A my proto nevidíme pro budování takovýchto šmírovacích databází , nevidíme důvod . Jak jsem řekl , pojďme se o tom bavit , ale v ten moment pojďme rozšiřovat ten civilní dohled , aby byl opravdu účinný , aby byl nezpochybnitelný , což tu dnes zcela viditelně není . Koneckonců my třeba kontrolujeme odposlechy , ale kdo kontroluje data z data detention , které povinně dělají mobilní operátoři , kteří ukládají data ? No nekontroluje to nikdo . Ta data jsou , policie a další instituce si k nim vyžádají přístup - a kdo kontroluje , jak se s nimi nakládá ? No viditelně nikdo . Jsou uložena dokonce u soukromých subjektů , které jsme tím pouze zatížili . Já souhlasím tady s tím , co tady již bylo řečeno , že tato legislativa je velmi zastaralá a potřebovala by koncepční změnu , ale tou koncepční změnou nesmí být pouze , že zpravodajským službám povolíme všechno , co chtějí . To musí být , že budeme budovat zpravodajské instituce pro 21 . století , kde budou vyváženy zájmy demokratického právního státu a nějaké té efektivity v těchto věcech . Z těchto důvodů my prosíme - nebo vznáším návrh na vrácení k přepracování . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak . Já reflektuji váš návrh . A nyní tady mám jednu faktickou poznámku . Takže já požádám o vystoupení pana poslance Pavla Žáčka . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Pavel Žáček Děkuji za slovo . Já jenom bych dodal k ctěnému předřečníkovi , že pochopitelně orgány Poslanecké sněmovny kompetentní se vyjádřily k tomu zpochybňování našich zpravodajských služeb . Myslím , že jsme opakovaně probírali i potřebu reagovat na novou situaci , která se dramaticky mění , na nové technologie . Proto si myslím , že určitý posun , byť to není komplexní změna našeho právního řádu , ve fungování zpravodajských služeb je namístě . Myslím si , že velkým tématem je pochopitelně i ta kontrola . V této souvislosti , protože máme samozřejmě zkušenosti z minulosti , které nejsou příliš vábné , s čím je konfrontujeme , to je činnost Státní bezpečnosti a dalších komunisticky bezpečnostních složek . Tak jenom zmíním to , co doufám , že už je zažehnáno , uvidíme , že Ministerstvo vnitra v této době navrhovalo nařízení vlády , ve kterých měly být začerňovány , nebo které měly být nezveřejňovány , a to i ve vědeckých pracích , jména příslušníků státní bezpečnostní agenturní sítě a dalších bezpečnostních složek nebo orgánů komunistické strany , které nás tady represivně postihovaly . Připadá mi to samozřejmě v této situaci velmi , velmi zvláštní a velmi kontroverzní a je namístě to tady zmínit . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Takže zatím přihláška do obecné rozpravy . Rozhlédnu se po sále . . . nevidím žádnou další přihlášku , takže končím obecnou rozpravu . Táži se pana ministra , pana poslance zpravodaje Víta Rakušana , máte zájem o závěrečné slovo ? Ano . Takže pan ministr ne , ale pan zpravodaj ano . Prosím . Poslanec Vít Rakušan Děkuji , pane předsedající . Žádné dlouhé závěrečné slovo . Pouze bych chtěl zrekapitulovat , jak ta poměrně krátká debata probíhala , a chtěl bych tedy upozornit na to , že zde byl vznesen návrh na vrácení daného návrhu k přepracování . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Ano , děkuji za připomenutí . Takže o tom návrhu , přesně jak jste říkal , budeme nyní hlasovat . Svolám poslance gongem do sálu . Mám žádost od odhlášení , takže vás všechny odhlásím a přihlaste se , prosím , znovu svými hlasovacími kartami . (Chvilku čeká.) Tak . Já myslím , že můžeme pomalu hlasovat s tím , že tedy ještě jednou zopakuji pro ty příchozí vší , o čem budeme hlasovat . Pan poslanec Profant navrhl vrátit předložený návrh navrhovateli k dopracování . Já zahajuji hlasování . Kdo je pro vrácení předloženého návrhu k dopracování , stiskne tlačítko . Kdo je proti ? Hlasování číslo 104 , přihlášeno 125 poslanců , pro 16 , proti 74 . Návrh byl zamítnut . Takže nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . A já se táži pléna , zdali má někdo jiný návrh na přikázání garančnímu výboru . Nemá . Takže přistoupíme k hlasování , kdo je tedy pro , abychom předložený návrh přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . Zahajuji hlasování , stiskněte tlačítko , kdo je pro . Kdo je proti ? Hlasování číslo 105 , přihlášeno 132 poslanců , pro 131 , proti žádný . Návrh byl přijat . Konstatuji tedy , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru . Předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat ten návrh dalšímu výboru . Takže já se táži opět do pléna , zdali má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání . Ano , předseda ústavněprávního výboru Marek Benda . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , ač jsem velkým příznivcem služeb a pokládám ten návrh v tuto chvíli za odpovídající , přesto si myslím , že je férové se zamyslet nad námitkami nebo pochybnostmi , které tady sdělil pan poslanec Profant , a doporučuji , aby bylo přikázáno i ústavněprávnímu výboru z hlediska ochrany základních práv a svobod , protože přece jenom při vší úctě k našim bezpečákům , oni občas jsou příliš vidící jednosměrně , příliš vidící jenom tím způsobem , že je třeba všechny hlídat , ale malinko zapomínají na to , že je třeba také hlídat sami sebe . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities