ps2017-026-04-008-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-008-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Vláda návrh novely zákona o poštovních službách projednala a schválila 30 . května roku 2018 ve znění , které je vám nyní předkládáno . V této souvislosti bych vás , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci , chtěla požádat o podporu tohoto návrhu jak na dnešním zasedání , tak v rámci následujícího legislativního procesu ve výborech Poslanecké sněmovně a poté následně i ve druhém a třetím čtení . Je to především z důvodu , že se jedná opravdu o roky 2013 a 2014 a nikoli o financování čistých nákladů pro další období . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni průmyslu a obchodu Martě Novákové , a než dám slovo zpravodaji , konstatuji , že došla omluva pana poslance Jana Lipavského od 10.50 do 14 hodin z pracovních důvodů , a vítám tady pana ministra spravedlnosti Jana Kněžínka , který ruší svou omluvu a je přítomen na jednání . Pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Leo Luzar Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážená paní ministryně , dovolte mi , abych byl mírně obšírnější ve své zpravodajské zprávě , kterou vám chci přednést , protože nezávidím roli paní ministryni , protože tento problém zdědila , samozřejmě nestála při jeho vzniku , snaží se ho řešit , řeší ho vcelku objektivně . Bohužel ten problém vznikl historicky tím , že jsme nedávali pozor . Na začátku bylo to , že liberalizace České pošty vstupem soukromých subjektů do poštovní sféry umožňovala volit dvě cesty . První cesta byla ty neatraktivní služby , které bychom chtěli , aby Česká pošta poskytovala , hradit plně ze státního rozpočtu , druhá cesta byla vytvořit fond a do toho fondu by všichni ti , kteří tyto služby nebo na tomto trhu chtějí působit , by poměrnou částí přispívali právě na ty neatraktivní služby , které Česká pošta musí poskytovat , jinými slovy ty malé pobočky v různých vesnicích , doručování atd . , které většinu z nás , starosty , trápí , že prostě ti lidé si stěžují , že Česká pošta omezuje své služby pro neefektivnost . Vláda zvolila tu druhou cestu . Vláda vytvořila fond , pověřila Český telekomunikační úřad jako nezávislého regulátora , aby stanovil tyto poměry a stanovil sumy , které vlastně jednotliví poskytovatelé těchto poštovních služeb na trhu by do tohoto fondu měli přispívat . Potud vše v pořádku , a od roku 2013 měl tento fond začít nabývat , Česká pošta by z tohoto fondu měla dostávat kompenzace a tyto kompenzace měla používat právě na fungování těch malých , neatraktivních , neefektivních pošt , aby byla zachována dostupnost těchto služeb . Ukázalo se v roce 2015 - a tady využiji slov paní ministryně , že existuje analýza , takže na tu analýzu se potom velice rádi ve výboru podíváme - nebyl schopen Český telekomunikační úřad stanovit , popř . vymoci ty sazby , které měly být dány . Samozřejmě to končí u soudu . A tady to řečeno úplně nebylo , součástí tohoto návrhu je taky zpětvzetí žalob na jednotlivé poskytovatele , že neplní naplňování tohoto fondu . Protože samozřejmě komu by se chtělo , když už dostane dar v řádech miliard , tento dar od státu jakoby vracet zpátky , popř . ho nechat volně . Jinými slovy se dostávám k tomu , že tento zákon není úplně bezproblémový . Otázka je , jak svou funkci plnil Český telekomunikační úřad , kterému stát uložil nějakou povinnost , a on se s tou povinností nevypořádal a navrhuje nám , abychom se s ní vypořádali my tím , že mu tu povinnost vezmeme , protože ji není schopen plnit . A teď není schopen plnit z důvodů , které si rád v rámci projednávání ve výboru vyslechnu . Druhá věc je , že se zde bavíme o sumách řádově stamilionových , které překračují i řád miliard v rámci součtu let . My jsme poskytli , a teď to číslo nebude přesné , kolem dvaceti operátorům na tom trhu doručování dar v řádu miliard , že jsme původní záměr státu , který říkal , že budou přispívat , zrušili , to byl rok 2015 . A teď se zpětně ještě vracím k těm dvěma letům , že bychom k tomu připočetli ty dva roky zpětně , to znamená 2013 a 2014 , a v objemu se jedná asi o 1 , 5 mld . plus minus stamiliony , ale to přesné vyčíslení i díky tomu , že není přesně stanoveno a není ještě soudem rozhodnuto , jaké by vlastně konkrétně mělo být , je také nepřesné . Vláda se s tím vyrovnala tím stylem , že určila sumu 800 mil . korun , které by měla pošta dostat jako kompenzaci rozloženou do dvou let . Již nyní víme , že to asi tedy sloučíme do jedné sumy a bude vypláceno poště najednou . Celkový problém je , že to ale nedosahuje té výše , kterou původně ta pošta měla dostat , čili tam je také trošku řekněme na nátlak Ministerstva financí snížení té sumy v rámci té kompenzace , která teoreticky měla této poště náležet . Čili jsou zde otázky , které budou muset najít odpovědi v rámci projednávání tohoto zákona , a hledat cesty , jak , když už se vláda a parlament rozhodne , že pověří nějaký orgán , nezávislý orgán , teď je to konkrétně třeba ten Český telekomunikační úřad , ale těch úřadů máme více , pověří nějakým úkolem , aby se nám nestávalo , že ten úkol je nad jeho síly , popř . nesignalizuje tohleto včas a my potom zpětně musíme sahat do státního rozpočtu a kompenzovat a řešit tyto problémy , což považuji za velice špatný příklad a za velice špatné řešení z toho pohledu do budoucna a poučení se z tohoto případu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu . Konstatuji , že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku , a ptám se , jestli se hlásí někdo z místa . Nikoho nevidím , mohu tedy rozpravu skončit . Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova . Pravděpodobně není . Protože v rozpravě nikdo nevystoupil , nemáme žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí , budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? Není tomu tak . Rozhodneme tedy v hlasování číslo 97 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo souhlasí , aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . Kdo je proti ? Děkuji vám . V hlasování pořadové číslo 97 ze 169 pro 138 , proti nikdo . Návrh byl schválen . Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému jako garančnímu výboru . Organizační výbor nenavrhl přikázat tento bod k projednání jinému výboru a ptám se , kdo se hlásí . Pan poslanec Bartoš a potom pan zpravodaj . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Ivan Bartoš Dobré ráno , dámy a pánové , zástupce vlády , já bych chtěl navrhnout , aby byl tento tisk přikázán i výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . My tento problém řešíme . Generální ředitel České pošty je častým hostem na našem výboru , takže můj návrh je přiřadit to ještě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobře . Pan zpravodaj . Prosím , pane poslanče . Poslanec Leo Luzar Děkuji . Já bych doporučil , aby se tímto tiskem zabýval i rozpočtový výbor , protože se jedná o finance v řádu miliard , které se objevily navíc v rámci rozpočtu , a to řešení , které je voleno , je vlastně na úkor státního rozpočtu a v rozpočtu s ním počítáno nebylo . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobře , děkuji . Nikdo další , budeme rozhodovat o dvou dalších výborech , které by tento návrh projednaly , a to nejdříve výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Rozhodneme v hlasování číslo 99 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro . Kdo je proti ? Děkuji vám . V hlasování pořadové číslo 98 z přítomných 168 je 131 poslanec pro , proti 1 poslanec . Návrh byl přijat . Návrh na přikázání rozpočtovému výboru rozhodneme v hlasování číslo 99 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro . Kdo je proti ? Děkuji vám . V hlasování pořadové číslo 99 z přítomných 168 pro 80 , proti 26 . Návrh nebyl přijat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities