ps2017-026-02-005-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-23 ps2017-026-02-005-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) Platí , že páteří funkčního modelu veřejnoprávní služby má být stabilní a odborný aparát , který bude loajální vládě a bude sloužit občanům této země a má tak být chráněný před politicky motivovanými personálními zásahy . Stěžejní postavení funkčnosti takového systému mají na jednotlivých ministerstvech zejména právě státní tajemník a nejvyšší státní úředníci . Senát proto navrhuje vypustit z novely změny , které by státního tajemníka a některé další nejvyšší státní úředníky dostávaly pod politický tlak a otevírají možnost jejich odvolání z politických důvodů . Pozměňovací návrhy tak vracejí to , co bylo v původním znění , s pouhými drobnými lingvistickými úpravami . Návrh , tak jak byl připraven Senátem , vypouští to , co by obracelo zcela princip rozhodování o odvolávání státních tajemníků , kdyby dnes místo náměstka rozhodovala o jeho odvolání vláda jako čistě politický orgán . Navíc je nově rozšířené to , co je odvolacími důvody pro to , jak odvolat státního tajemníka , a to zcela neurčitými pojmy , vágními pojmy , jako např . narušení důstojnosti funkce nebo ohrožení důvěry v nestranné odborné a spravedlivé rozhodování . A vláda jako politický orgán by byla ten , kdo by , řeknu , téměř neomezeně širokým uvážením takovéto pojmy vykládal . Personální pravomoci státních tajemníků mají vytvářet ochranu a bariéru před politizací a zneužitím státních úředníků . V rámci toho , že by tedy nebyl přijat senátní návrh novely , Senát je přesvědčen , že by byla ohrožena a v rámci hierarchie státní správy fakticky nejenom pozice státních tajemníků , ale celý ten systém politické nezávislosti . Stejně tak navrhuje Senát vypustit změnu novely , která by převáděla oprávnění hodnocení většiny nejvyšších státních úředníků zase tedy ze současné hierarchie jenom pod politický orgán , a tedy na člena vlády . Výsledek negativní - ještě to , co by bylo negativním hodnocením , tak to je dneska ještě rozšiřováno . A to , že by někdo rozhodl , že ten dotyčný plnil své úkoly buď nevyhovujícím způsobem , nebo nedostatečným způsobem , tedy to by rozhodoval de facto ministr jako politický orgán , by mohlo být důvodem k odvolání velké části nejvyšších vládních úředníků . Třetí změna Senátu , která je , se týká toho , že má být vypuštěna výjimka , podle které by nejvyšší státní úředníci nemohli podat námitky proti služebnímu hodnocení . Byli by tak de facto bez relevantního důvodu připraveni o jediný opravný prostředek proti nesprávnému služebnímu hodnocení . Ano , zbývala by pouze soudní žaloba , a to soudní spor vedený jedincem proti vládě . Myslím , že k tomu nemusím vůbec nic dalšího , k této pozici , dodávat . Dovolím si ještě drobnou poznámku . Víte , jsem osobně přesvědčena , že pokud je poukazováno na to , že kárné řízení je v některých případech neefektivní , tak by bylo namístě změnit jednoduchými úkony v zákoně toto kárné řízení a nikoliv bezdůvodně stanovovat nedostupnost tohoto kárného řízení pro určitou vybranou část státních úředníků . Vážené poslankyně , vážení páni poslanci , kvalitní státní správa znamená dosáhnout profesionalizace a depolitizace řídicích a personálních procesů . To je demokratickou pojistkou funkčnosti státní služby . Nezávislost státních tajemníků a nejvyšších státních úředníků , kterou Senát do novely navrací , je nezbytná pro naplnění principu právního státu . Zákon o státní službě byl přijímán velice těžce po řadu let . Proti němu brojily mafiánské a kmotrovské lobby , kterým stav politizace státní správy vyhovoval . Při proklamacích současné vládní koalice věřím , že v zájmu občanů země , kterým má veřejnoprávní státní služby s vysokou profesionalitou sloužit , věřím , že přestože znám některá stanoviska klubů , zvážíte návrhy Senátu a novelu podpoříte v Senátem navrženém znění . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji paní senátorce a nyní se táži , jestli chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu se postupně vyjádřit zpravodajka garančního výboru , mám na mysli ústavněprávní výbor , paní poslankyně Kateřina Valachová , a následně zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Martin Kupka . Máte zájem , paní poslankyně ? Nemáte . Pan poslanec ? Vy máte zájem , tak můžete , protože paní poslankyně nemá zájem , takže pan poslanec Martin Kupka se vyjádří za váš výbor . Prosím . Poslanec Martin Kupka Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se konkrétně nemohl věnovat tomu návrhu Senátu , nicméně já potom v obecné rozpravě vystoupím , abych prezentoval svůj názor a svoje argumenty , ale nemáme v tomto případě stanovisko výboru . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak děkuji a nyní přečtu jednu omluvu , ale tady se musím dotázat pana ministra kultury Antonína Staňka , protože mi tady přistála omluva , že jste na celé odpoledne omluven , a zároveň jste mi , pane ministře , teď nahlásil náhradní kartu . Tak to asi necháme , že pan ministr tady je . Tak dobře . Budeme pokračovat dál . Já otevírám rozpravu a do rozpravy mám přihlášené tři poslanci . Takže nejprve pan poslanec Vít Rakušan , prosím , a připraví se pan poslanec Marek Výborný . Poslanec Vít Rakušan Děkuji vám za slovo , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní senátorko , dovolte mi hned v úvodu mého vystoupení poděkovat senátorům a senátorkám , Senátu jako celku , že se mu skutečně v té poslední době velmi daří zachytávat ty ne úplně dobré výstupy , které občas z Poslanecké sněmovny vzejdou . A tento výstup objektivně kvalitní nebyl . Zamysleme se nad tím , co měl ve svém původu dosáhnout nový zákon o státní službě . Jeho smyslem bylo odpolitizovat státní správu , jeho smyslem bylo dosáhnout toho , aby kvalitní úředníci zůstávali na svých místech ve státní správě nezávisle na politické vůli a mnohokrát zvůli , aby docházelo ke kontinuálnímu předávání zkušeností a kontinuálnímu rozvoji jednotlivých ministerstev a důležitých úřadů bez ohledu na to , který ministr z jaké politické strany právě usedne do té ministerské kanceláře . Rozhodně ten původní zákon nebyl bez chyb , ale já si dovolím tvrdit , že ta novelizace , kterou schválila Poslanecká sněmovna , rozhodně nepřináší objektivně žádné zlepšení , ba naopak je na cestě k výraznému zhoršení dané zákonné normy a k opětné politizaci státní správy . Státní tajemníci nejsou žádné figurky , státní správa není firma a my si nemůžeme dovolit šachovat s lidmi na šachovnici , tak jak se nám zrovna zlíbí . Pokud je tady možnost odvolat státního tajemníka - a tady prosím doslova cituji - z důvodu toho , že porušil služební kázeň nebo se dopustil zaviněného jednání , jímž narušil důstojnost své funkce nebo ohrozil důvěru v jeho nestranné odborné a spravedlivé rozhodování , dámy a pánové , to je tak vágní formulace , pod kterou zkušený pan ministr či paní ministryně jistě schovají cokoli , aby v kterékoli chvíli , kdy se jim to zlíbí , mohli státního tajemníka z funkce odvolat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities